Advies: PC voor foto/videobewerking die >12 jaar meegaat

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goghje
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22:55
Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het samenstellen van een nieuwe PC. Ik werk momenteel op een (destijds bloedsnelle) laptop, maar die mag na 13 jaar met pensioen. Omdat ik de laptop eigenlijk nooit verplaats, gekozen voor een desktop PC. Dank voor je hulp!!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoel: wordt gebruikt voor werk (office), fotobewerking met Lightroom, huis/tuin/keuken PC.
In de toekomst: videobewerking (Premiere Pro).
Gaming: mogelijk race sims.
Belangrijk: ik wil een PC samen te stellen waar ik de komende jaren (<12 jaar) geen serieuze upgrades voor hoef te doen en die zo veel mogelijk bruikbaar blijft qua snelheid, moderne aansluitingen etc. Mag daarom nu over-gespecificeerd zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op voorhand geen budgetbeperking, mits extra kosten te onderbouwen zijn met extra toekomstvastheid.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Stabiliteit is cruciaal: ik wil een 'probleemloos systeem', desnoods als dat een beetje performance kost. Ik ben geen tweaker die er lol in heeft om PC problemen en instabiliteit te onderzoeken en op te lossen voor een paar procent meer snelheid.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee. Wil wel A-merken gebruiken voor betrouwbaarheid.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil een heel stil systeem waarbij ik de computer bij normaal gebruik bijna niet hoor en onder belasting het fan geluid op de achtergrond blijft. Geen brom, coil whine, ratelende fans, pieptonen etc.
Energieverbruik vooral relevant bij lage belasting (de computer zal in 90% van de tijd maar mild belast worden maar staat vele uren per dag aan).

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Algemene vragen:
1. Feedback op mijn selectie? Zijn er slimmere / betere keuzes te maken? ?
2. Is mijn keuze optimaal 'toekomst-vast'? Of zie ik zaken over het hoofd waardoor ik beter andere keuzes kan maken?
3. Welke andere keuzes zou je maken om een zo toekomstbestendig mogelijke computer samen te stellen?

Specifieke vragen:
1. Ik heb gekozen voor een open kast met veel airflow. Slim? Of beter een Define 7 die gedempt is (maar waarbij de fans harder moeten werken?)
2. Ik zocht een moederboard met thunderbolt 5 en wifi7 voor toekomstvastheid. Zijn er andere goede (goedkopere) opties?
3. De 5080 kaart is op de groei gekocht voor als ik meer ga videobewerken. Noctua edition voor stille fans en weinig coil whine. Deze is wel heeeel erg duur. Zijn er goedkopere alternatieven die ook stil zijn zonder veel coil whine?
4. Ik kies voor 4x48 GB geheugen. Slim of is dit écht over de top voor de komende 15 jaar en is 2x48 of 4x32 ruim voldoende? Snelheid van het geheugen zakt in deze configuratie naar 5200 Mhz, dus dat is ook nog eens de prijs die ik ervoor betaal.
5. Voeding: alternatief is een Seasonic TX1600 Noctua Edition. Mijn redenering was dat de NZXT met 1500 watt niet vaak voor meer dan 50% belast wordt en de fans dus bijna niet zullen draaien. Of toch beter in de Noctua Edition investeren voor een stillere / betere voeding?
7. Zou het nog slim zijn om de fans van de Torrent case te vervangen door Noctua fans voor extra stilte? Of zijn de Fractal fans al bijna even stil?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 566,50€ 566,50
1MoederbordenASUS ProArt Z890-CREATOR WIFI€ 495,08€ 495,08
1VideokaartenASUS GeForce RTX 5080 Noctua OC Edition€ 1.599,-€ 1.599,-
1BehuizingenFractal Design Torrent Black Solid€ 190,05€ 190,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15 G2€ 145,94€ 145,94
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK192GX5M4B5200C38€ 597,88€ 597,88
1VoedingenNZXT C1500 Platinum ATX 3.1 Zwart€ 262,-€ 262,-
1Interne SSD'sKingston Fury Renegade G5 2TB€ 184,90€ 184,90
1Interne SSD'sWD Black SN850X (met heatsink) 8TB€ 645,64€ 645,64
1OverclockingGelid Solutions Heatphase UltraPad Intel€ 7,70€ 7,70
Totaal€ 4.694,69

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03:18
je wilt 12 jaar met een pc doen zonder upgrades.
(geen serieuze zeg je, dus geen nieuwe gpu, cpu, of ram, hooguit een extra hardeschijf)

voor videobewerking is de hoeveelheid vram erg belangrijk, en waarschijnlijk het eerste waarin je zult verouderen.. dus wil je gewoon een RTX5090.. met 32gb ipv een 5080 die maar 16GB heeft

ter vergelijking 12 jaar geleden had je een titan RTX met maar 6gb vram.. en die heeft als beste windows 10 drivers die het laatste geupdate zijn een jaar geleden.
had je toen gekozen voor de 780 van dezelfde serie had je zelfs maar 3gb vram gekregen.. die eveneens alleen windows 10 uit 2024 heeft.. (geen updates meer), geen windows 11 drivers heeft.
wil je 13 jaar terug dan kom je uit bij een 680 of 690 beiden met maar 4gb vram en de laatste windows 10 drivers uit 2021... en eveneens geen windows 11 drivers.
-> ga je voor een model lager heb je maar 2 GB vram.

als je niet tussentijds je gpu wilt vervangen, dan is dus gaan voor de 5090 vanwege de dubbele hoeveelheid vram (aangezien 16GB nu al het minimum is voor videobewerking).. aan te raden.
(helaas hoewel voor de budgetmodellen gpu's de hoeveelheid ram van 1 naar 8/16gb gegroeid is.. is dat dus voor high end maar van 8 naar 32 gegaan.)
ook is de prijs van high end gpu's verhoudingsgewijs veel meer toegenomen.
maargoed.. futureproofing heeft dus zijn prijs.

5090 dus.
===================================
ik heb gekeken, en de 285k doet het beter dan het alternatief de ryzen 9950x in de programma's die jij noemt.
**zorgen zijn wel in de duurzaamheid (die bij eerdere intel series een issue was) of intel als bedrijf nog wel bestaat over 10 jaar (en dus hoe lang je nog updates en ondersteuning krijgt)
**ookl zal het am5 platform langer ondersteund blijven (iig voor 1 extra serie processors) en dus nog later geupgrade kunnen worden met een nieuwe cpu, maar dat zou een grote update zijn die je zegt niet te willen.

285k akkoord dus.
=================
ram je gaat wat overkil daar
als ik kijk naar de programma's die jij noemt
lightroom gebruikt (en dat is als je het optimale aantal geeft niet gemiddelde nodig om te draaien)
nu 32gb, en 16gb in 2013
voor premiere pro is dat 64gb nu, en 32gb in 2013.

als we ervan uitgaan dat een dergelijke verdubbeling nog eens zal plaatsvinden over 12-13 dan zal ws 128gb volstaan, en kun je iets winnen door voor iets sneller en met lagere latency) ram te gaan), ipv voor 192gb.

mijn advies hier : ga gewoon voor 128gb.
=========================================================
ik ben ook geen fan van asus voor moederborden en zou liever voor gigabyte gaan daar die betrouwbaarder zijn (wat wel een zorg is, mijn asusborden die ik sinds 2012 kocht zijn allemaal stuk gegaan binnen paar jaar.. meestal na zo'n 2-5 jaar gebruik
(maar dat is een discussie tussen mij en andere leden hier)

iig kan een bord met wifi7 heel wat goedkoper... wat zijn je eisen verder? audiochip? usb 10/20/40gbit? aantal m.2 sloten? bekabelde netwerksnelheid 2.5/5/10gbit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
1ProcessorsIntel Core Ultra 9 285K Boxed€ 566,50€ 566,50
1MoederbordenGigabyte Z890 EAGLE WIFI7 (rev. 1.0)€ 211,99€ 211,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G Vanguard SOC€ 2.499,-€ 2.499,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z5 RGB F5-6000J3444F64GX2-TZ5RK€ 437,42€ 437,42
Totaal€ 3.714,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
verder nog gekeken hoewel lightroom het niet nodig heeft, premiere pro heeft wel baat bij een snellere gen 5 m.2
aangezien je daar maar EEN slot voor hebt.. zou ik persoonlijk OF meteen voor een 8tb gen 5 m.2 gaan.
(zoals de uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 8TB)
-> die 2tb schijf is enigzins royaal voor windows alleen.... maar als je 4k video wilt gaan bewerken nu al wat krapjes... dus voor het file hashen neem ik aan dat je de grotere 8tb schijf wilt gaan gebruiken?

ipv 820 euro voor een gen 4 8tb + gen 5 2tb heb je voor 999 euro een gen 5 8tb. wat wellicht meer futureproof is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Goghje Je kan beter de fiscale (zakelijke) norm aanhouden van 5 jaar. Gaat het langer mee, dan heb je geluk.

Het geheugen dat je hebt gekozen is overklok/gaminggeheugen. Er is JEDEC standaard geheugen beschikbaar dat is afgestemd op de processor. Het voordeel is stabiliteit omdat er niet wordt overgeklokt.
In dit geval wordt PC5-51200 (DDR5-6400) ondersteund door de Intel Core Ultra 9 285K.

128GB geheugen JEDEC DDR5-6400 (2x 64GB):
uitvoering: Crucial CT2K64G64C52CU5

Let op dat bij 4 modulen de snelheid omlaag gaat per de voorschriften van Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:09
Algemene vragen:
1. Feedback op mijn selectie? Zijn er slimmere / betere keuzes te maken? Ja, zie suggestie onderaan.
2. Is mijn keuze optimaal 'toekomst-vast'? Of zie ik zaken over het hoofd waardoor ik beter andere keuzes kan maken? De toekomst is maar kort voorspelbaar, dus laat je niet gek maken met een extreme PC, want ook die veroudert snel of is niet meer compatibel.
3. Welke andere keuzes zou je maken om een zo toekomstbestendig mogelijke computer samen te stellen?
Zie suggestie onderaan.

Specifieke vragen:
1. Ik heb gekozen voor een open kast met veel airflow. Slim? Of beter een Define 7 die gedempt is (maar waarbij de fans harder moeten werken?) ==> Met een 285K/RTX5090(575W) moet je een build kiezen met veel airflow en is de Define geen optie. Het hangt dus af van je build (en de kwaliteit van je fans).
2. Ik zocht een moederboard met thunderbolt 5 en wifi7 voor toekomstvastheid. Zijn er andere goede (goedkopere) opties? ==> Voor wifi 7 wel, voor Thunderbolt 5 niet.
3. De 5080 kaart is op de groei gekocht voor als ik meer ga videobewerken. Noctua edition voor stille fans en weinig coil whine. Deze is wel heeeel erg duur. Zijn er goedkopere alternatieven die ook stil zijn zonder veel coil whine? ==> Ja. Coil whine is niet te voorspellen en kan per exemplaar verschillen, reviews kunnen een indicatie geven. Een RTX5070Ti heeft dezelfde gpu (met minder cores) en dezelfde 16Gb Vram en presteert in Adobe vrijwel hetzelfde. Een RTX5090 kost het dubbele en presteert 10% beter. Zie https://www.pugetsystems....hardware-recommendations/
4. Ik kies voor 4x48 GB geheugen. Slim of is dit écht over de top voor de komende 15 jaar en is 2x48 of 4x32 ruim voldoende? Snelheid van het geheugen zakt in deze configuratie naar 5200 Mhz, dus dat is ook nog eens de prijs die ik ervoor betaal. ==> Snel OC geheugen wordt te warm en dan kun je geen quad kit gebruiken. Ik zou niet meer dan 2x 48Gb nemen met een lage true latency.
5. Voeding: alternatief is een Seasonic TX1600 Noctua Edition. Mijn redenering was dat de NZXT met 1500 watt niet vaak voor meer dan 50% belast wordt en de fans dus bijna niet zullen draaien. Of toch beter in de Noctua Edition investeren voor een stillere / betere voeding? ==> Een kwalitatief goede voeding is altijd stiller dan een zware videokaart met meerdere snel draaiende kleine fans.
7. Zou het nog slim zijn om de fans van de Torrent case te vervangen door Noctua fans voor extra stilte? Of zijn de Fractal fans al bijna even stil? ==> De Torrent staat niet bekend als heel stil, zie de review. Noctua's zullen stiller zijn, maar maken de behuizing ook erg duur.

Enkele suggesties:
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenASRock Phantom Gaming Z890 Riptide WiFi€ 268,99€ 268,99
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5070 Ti iCHILL X3€ 878,48€ 878,48
1BehuizingenASUS ProArt PA602 Wood Edition, Metal side-panel€ 195,90€ 195,90
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK96GX5M2E6000Z36€ 219,90€ 219,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 1000W€ 156,54€ 156,54
2Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB€ 289,-€ 578,-
Totaal€ 2.836,60
Veel zuiniger 265K met dezelfde performance cores. De 285K heeft meer efficiency cores en daardoor een veel hoger verbruik dat lastig te koelen is en dus moeilijker stil te krijgen. De extra efficiency cores voegen pas iets toe als je een zwaardere load hebt dan de 20 cores van de 265K aan kunnen.

Moederbord met zware stroomvoorziening en 5x snelle M2 sloten.
1x zuinige PCIe5.0 G5 SSD van 2 Tb en 2x snelle PCIe4.0 4Tb 990 Pro SSD's, allen met cache. Een zuinige PCIe5.0 SSD voorkomt terugklokken door oververhitting. De 4Tb Samsung heeft 4Gb cache en twee stuks zijn samen veel goedkoper dan de SN850X met 2Gb cache.

2x 48Gb 6000CL36 12,0ns true latency geheugen met Intel XMP ondersteuning.

Zeer stille ATX3.1 Be Quiet voeding. 1000W is ruim voldoende voor een 265K/RTX5070Ti.

Inno3D RTX5070Ti met extreem grote en dikke koeler. Aan de hoogte en lengte is ook te zien dat er grotere fans zijn gebruikt die beter koelen en dus langzamer/stiller kunnen draaien.

ASUS ProArt behuizing in meerdere varianten leverbaar: https://www.asus.com/nl/m...ases/proart/proart-pa602/

Goede koeler met 7 heatpipes https://www.tomshardware....tom-spirit-120-evo-review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goghje
Dank voor alle input zo snel. Wat toelichting op vragen / suggesties:

- Het asus moederboard was gedreven door de Thunderbolt 5 aansluiting. Andere eisen: min 4x M2, audio is niet van belang (koop later een losse USB audio kaart voor muziekproductie met cubase), min 2.5G netwerk, voldoende 20 / 40 Gbit USB aansluitingen ook voor de toekomst. Alternatief zou zijn: Gigabyte Z890 AI TOP (is 120 euro duurder... alleen relevant als Gigabyte inderdaad betrouwbaarder is / langer mee gaat)

- Processorupgrade na x jaar zou kunnen mits moederboard / geheugen / koeler behouden kunnen blijven. Moet het dan tzt wel wezenlijk schelen qua snelheid. Gevoelsmatig heb ik voorkeur voor Intel omdat ze iets beter presteren bij Adobe en omdat ik eigenlijk niets weet van AMD. Maar AMD zou ook kunnen.

- Videokaart: dat vind ik de lastigste. Volgens Kitguru heeft deze noctua versie heel weinig coil whine en is deze heel stil (de fans). Bij downgraden verlies ik dat voordeel. Het nut van upgraden snap ik ook, maar oei, oei, oei, dan wordt het wel heel duur.... Ga ik echt in de problemen komen met 16GB VRAM als ik me beperk tot 4K? (gedownsampeled 8 of 6K)

- Geheugen: kwam op 4x48GB uit omdat het prijsverschil met 4x32GB eigenlijk heel klein was. En specifiek deze set omdat dit de enige 4x48GB set is die asus getest heeft met het moederbord (stond als enige op de QVL. Zou dan toch moeten werken en niet te heet worden? Ik heb geen bewuste keuze voor OC ram of zo. Heeft sowieso beste een lage snelheid: 5200 dacht ik. Snelheidsverschil met 4x32 is 5200 vs 5600. Is dat een merkbaar verschil? Ik denk dat het alternatief 4x32GB zou worden (niet 2x48GB, want dan kan ik toch niet meer uitbreiden als het te heet wordt)

- SSD: interessante suggesties... De 2TB was voor OS / apps / lightroom catalogus, previews en cache. 8TB voor de rest (geen idee wat 'hashing' is). Afgeronde projecten kunnen naar een NAS. Foto's blijven wel op de 8TB staan (lightroom kan niet zo heel goed overweg met foto's op een NAS). Ik heb hier ook voor gekozen omdat ik graag data op een aparte SSD heb staan en niet bij de apps/OS (hoewel dat meer een gevoelsmatig voordeel heet denk ik):
Optie A: 8TB op 5.0 SSD en data/apps op één SSD. Voordeel: ik houd nog veel M2 over voor latere uitbreiding. Nadeel: data/apps op één SSD
Optie B: 2TB op 5.0 SSD en 2x 4TB voor data. Voordeel: goedkoper, sneller? Nadeel: data gesplitst over twee schijven en minder uitbreiding mogelijk.
Ik ben geen fan van Samsung vanwege de vele problemen met versnelde degradation. Geen idee of dit inmiddels is opgelost.

- Voeding: de NZXT kan luidruchtig worden onder hoge belasting, maar volgens mij zou mijn build in de praktijk niet boven de 800 Watt moeten komen. Dan gaan de fans volgens mij nog niet draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Goghje op 09-09-2025 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 10:09
Van alle A-merken kan ik je voorbeelden noemen van waar het niet goed ging. Bij Gigabyte zijn de Aorus modellen vaak wel de betere moederborden en videokaarten.

Tegen de tijd dat een nieuwe cpu wenselijk is zijn beide platformen (1851 en AM5) verouderd. Ik verwacht dat met AM6 ook DDR6 geheugen wordt geïntroduceerd.
Intel heeft het voordeel van quicksync.

Voor de snelheid van geheugen kun je beter naar de true latency kijken, dat is een mix van de doorvoersnelheid en toegangstijd. 5600Mhz is alleen sneller als 5200Mhz bij dezelfde of lagere Cas latency.

Geheugen kun je ook op standaard jedec snelheid draaien. Of je achteraf nog geheugen kunt bijplaatsen blijft altijd listig, omdat ze samen met dezelfde timings moeten kunnen draaien.

Cache is een buffer met beter SLC (Single Level Cell) geheugen, waardoor de schrijfsnelheid veel langer op hoog niveau blijft.
Als ik de reviews van de 990 Pro lees is er ruim twee jaar geleden een firmware update geweest, waarmee het is opgelost. Bij de 980 Pro las ik destijds veel uitval en ik heb de Kingston KC3000 gekozen. Die is nog steeds leverbaar, maar is bij lezen iets langzamer dan een 990 Pro.

Voor de Pure Power 13M geeft Be Quiet bij 100% load 19,5 db op. https://www.bequiet.com/en/powersupply/5932

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Goghje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:00:
Dank voor alle input zo snel. Wat toelichting op vragen / suggesties:

- Het asus moederboard was gedreven door de Thunderbolt 5 aansluiting. Andere eisen: min 4x M2, audio is niet van belang (koop later een losse USB audio kaart voor muziekproductie met cubase), min 2.5G netwerk, voldoende 20 / 40 Gbit USB aansluitingen ook voor de toekomst. Alternatief zou zijn: Gigabyte Z890 AI TOP (is 120 euro duurder... alleen relevant als Gigabyte inderdaad betrouwbaarder is / langer mee gaat)

- Processorupgrade na x jaar zou kunnen mits moederboard / geheugen / koeler behouden kunnen blijven. Moet het dan tzt wel wezenlijk schelen qua snelheid. Gevoelsmatig heb ik voorkeur voor Intel omdat ze iets beter presteren bij Adobe en omdat ik eigenlijk niets weet van AMD. Maar AMD zou ook kunnen.

- Videokaart: dat vind ik de lastigste. Volgens Kitguru heeft deze noctua versie heel weinig coil whine en is deze heel stil (de fans). Bij downgraden verlies ik dat voordeel. Het nut van upgraden snap ik ook, maar oei, oei, oei, dan wordt het wel heel duur.... Ga ik echt in de problemen komen met 16GB VRAM als ik me beperk tot 4K? (gedownsampeled 8 of 6K)

- Geheugen: kwam op 4x48GB uit omdat het prijsverschil met 4x32GB eigenlijk heel klein was. En specifiek deze set omdat dit de enige 4x48GB set is die asus getest heeft met het moederbord (stond als enige op de QVL. Zou dan toch moeten werken en niet te heet worden? Ik heb geen bewuste keuze voor OC ram of zo. Heeft sowieso beste een lage snelheid: 5200 dacht ik. Snelheidsverschil met 4x32 is 5200 vs 5600. Is dat een merkbaar verschil? Ik denk dat het alternatief 4x32GB zou worden (niet 2x48GB, want dan kan ik toch niet meer uitbreiden als het te heet wordt)

- SSD: interessante suggesties... De 2TB was voor OS / apps / lightroom catalogus, previews en cache. 8TB voor de rest (geen idee wat 'hashing' is). Afgeronde projecten kunnen naar een NAS. Foto's blijven wel op de 8TB staan (lightroom kan niet zo heel goed overweg met foto's op een NAS). Ik heb hier ook voor gekozen omdat ik graag data op een aparte SSD heb staan en niet bij de apps/OS (hoewel dat meer een gevoelsmatig voordeel heet denk ik):
Optie A: 8TB op 5.0 SSD en data/apps op één SSD. Voordeel: ik houd nog veel M2 over voor latere uitbreiding. Nadeel: data/apps op één SSD
Optie B: 2TB op 5.0 SSD en 2x 4TB voor data. Voordeel: goedkoper, sneller? Nadeel: data gesplitst over twee schijven en minder uitbreiding mogelijk.
Ik ben geen fan van Samsung vanwege de vele problemen met versnelde degradation. Geen idee of dit inmiddels is opgelost.

- Voeding: de NZXT kan luidruchtig worden onder hoge belasting, maar volgens mij zou mijn build in de praktijk niet boven de 800 Watt moeten komen. Dan gaan de fans volgens mij nog niet draaien.
voor 4k videobewerking is 16gb nu het minimum en 32gb optimaal.. (voor professioneel gebruik ga je buiten de normale gpu's naar modellen met 48gb of nog meer vram)
vandaag de dag zal het dus maar een "beetje" langzamer zijn..
maar als je er echt 12 jaar mee wilt gaan doen dan is het alsof je vandaag de dag nog met 3gb vram zit..
natuurlijk als je gewoon nu een 5080 koopt en over 6 jaar een vervanging... met het geld dat je over houd. door geen 5090 te kopen..dan is dat geen bezwaar.. maar ik zie een 5080 met maar 16gb vram niet het 12 jaar blijven doen in beide genoemde programma's ook al doet het dat nu wel.
**de noctua 5080 is uitstekend.. maar wel duur voor een 5080 (een beetje een gimmick).. ik denk dat als je toch voor 5080 kiest je wel een paar honderd kunt besparen. een 5080 verbruikt idle ook 12w.. waar een 5090 idle 48w verbruikt... dus ook daar is een punt te maken.
(maar wederom 16gb vram.. je zult ws lang voor de 12 jaar om zijn een kier je gpu moeten vervangen)
**tock is ws nu een 5080.. en over 6 jaar een 7080 (oidk hoe ze dat noemen) wellicht de goedkopere optie. in stroom EN aanschafprijs.

-amd (de ryzen 9950x lijkt me dan de logische keuze) is nu is langzamer in lightroom en premiere pro met een paar procent (ongeveer 8% wel sneller in gaming (race sims) en photoshop, daarom is de 285k beter als je geen cpu update wilt..
--de 9950x was ongeveer 20% sneller dan de 7850x in die taken... dus een eventuele toekomstige amd 11950x zou in die lijn der verwachting na je upgrade ongeveer 10% sneller uitkomen.,
**deze update zal beschikbaar zijn omdat de AM5 socket nog iig 1 nieuwe serie cpu's zal krijgen (ondersteund iig tot 2027).. waar de socket waar de intel 200 series op draait geen nieuwe cpu's zal krijgen.
--- het is aan jou wat je prettiger vind.. 8% meer prestaties nu en gewoon klaar OF
twee keer de kosten van een cpu... en 8% minder prestaties nu, maar over een paar jaar 10% meer EN ook iets betere game prestaties.
(gezien jouw wens van gewoon klaar ermee zijn.. en betere prestaties nu.. is denk ik de 285k beter voor je)
maar beiden hebben dus voors en tegens.. amd heeft het grotere marktaandeel.. een update in de toekomst.. en een reputatie om producten lang te ondersteunen.. . intel heeft nu een cpu die het iets beter doet voor jouw doeleindes.. en productieve software op dit moment houd vaak (nog) meer van intel.
**de 285k heeft een lagere idle load dan de amd 9950x.. wat ook een wens van je was..

bij geheugen kiezen is er meer dan mhz.. er is ook latency.
dit kun je zien als mhz / cl = true latency = de echte snelheid van dat ram.
dus ram met een hogere mhz is niet sneller als het ook veel hogere latency heeft.
--
ram met een true latency van 10 kan per seconde 100 cycly doen waar ram met een true latency van bvb 16.. er dan maar 62.5 kan doen..
te weinig ram is erger dan te langzaam.. maar zodra je genoeg hebt.. zorgt sneller ram dat je editing taken sneller gebeuren.
-
voor zowel intel als amd geld.. dat de maximum mhz bij twee sticks hoger is dan bij vier.
intel kan met twee sticks op 7800mhz draaien, met 4 sticks op 4800mhz
amd kan met twee sticks op 6000mhz draaien met 4 sticks op 4800mhz
als ram langzamer draait dan behoud het zijn latency.. maar gaat de mhz omlaag.. wat dus de true latency hoger (dus slechter) maakt)
-en ram met lage true latency zit vaker rond de 6000mhz.. (dus twee sticks is vaak sneller dan vier).
je kunt kiezen voor jdec ram (dat is gelijk aan gewoon draaien zonder xmp profiel aan.. ) maar dan draai je dus langzamer.. met relatief hoge latency.. als je bescherming wilt tegen errors.. zou je voor ecc ram kunnen kiezen, dat heeft ingebouwde foutcorrectie.. (wel heeft het daardoor hogere timings (dus hogere en slechtere latency).. en ecc is ook duurder.. gezien jouw editing vooral hobbymating klinkt.. zal gewoon regulier ddr5 met xmp of expo profiel prima voldoen.

==>
jouw kit is 5200mhz.. hoewel dat SOMS werkt.. kun je alleen zeker zijn met 4 sticks van 4800mhz (dus zonder xmp profiel aan) zelfs als dat profiel werkt is jouw kits true latency.. 14,62ns
dat van de kit die ik aanrade 12,14ns
**nu als 128gb niet genoeg is.. dan kan jouw kit ooit sneller zijn.. maar zoals genoemd in 12 jaar hebben de door jouw gebruikte programma's alleen verdubbeld van 16->32gb ram en van 32->64gb ram.. ik acht het ZEER onwaarschijnlijk dat je meer dan 128gb nodig hebt ook over 12 jaar.
**en de snelheidswinst die je dan hebt door maar 2 sloten te gebruiken is wel meteen merkbaar
-->
het door anderen geadviseerde JDEKram.. zal kwa betrouwbaarheid tussen dit xmp en ecc ram inzitten.. maar met 16,25ns true latency dus wel langzamer zijn...
====
ik denk dat een 2 stick 128gb kit regulier voor jouw prijspunt en wensen de beste prestatiess geeft..
**ecc of jedec.,. lever je snelheid in voor foutcorrectie.. maar als je geen profiessionele studio runt.. is die een in zoveel miljoen kans dat een bit omslaat en een fout veroorzaakt.. veel minder merkbaar dan de snelheidswinst van lagere true latency.. en 196gb lever je snelheid in voor een volume aan ram wat ik je niet nodig zie hebben ook niet over 12 jaar.

ik kan je voor opslag nog een andere optie noemen.
voor minder dan 300 euro heb je een klassieke harde schijf van 24tb!! (en met die prijs en volume is wellicht zelfs raid 0 (voor extra zekerheid) een optie..
alle foto's waar je niet meer actief aan werkt kun je dan daarheen kachelen. heb je een stuk kleinere drive nodig voor bestanden waar je daarwerkelijk aan sleuteld..
==> voor foto's en video waar je aan werkt.. zit je idd met de keuze voor gen 4 of 5..
processen van bewerking (wat ik hashing noemde.. ) gaan sneller vanaf een snellere m.2.
voor fotoediting maakt gen 4 of 5 weinig uit (foto's zijn geen grote bestanden) maar als in premiere pro gaat editen.. zeker in 4k.. dan zal het wel een stuk vlotter draaien in gen 5..
-> ik snap je wens voor een gescheiden opslag.. maar dat betekend dan dus wel dat editing in premiere pro wat langzamer zal gaan. bij 1 gen 5 m.2 kun je altijd nog voor twee parties gaan..
(er zijn een paar moederborden die ook een tweede gen 5 m.2 slot hebben.. als dat een feature is die je wilt)

**je kunt vaak OF een 40gbit usb 4 slot hebben OF een tweede gen 5 m.2 slot.. (en alleen een 10gbit usb 3.2) -> het is dus een gevalletje waar wil je de bandbreedte van je cpu naar toe hebben.. naar meer/snellere m.2 naar meer/snellere usb.. of naar meer/snellere pcie sloten? elk moederbord maakt daar zijn eigen ontwerp in.
usb 4.0 is in praktijk even snel als thunderbolt 5 (40gbit) en het is vaak of de ene of de andere.) ik denk zelf dat de usb 4.0 daarin universeler en handiger is.. het is waar thunderbolt KAN in theorie 80gbit aan.. maar het krijgt vaak niet die lanes.. dus in praktijk draait het op 40gbit net als usb 4.0.. (en in dezelfde trend.. sommige moederborden geven usb 3.2 10gbit.. andere 20gbit en weer andere 40gbit ook al heet het alledrie usb 3.2 (lekker verwarrend)
moederborden hebben maar een beperkt aantal lanes uit chipset en cpu te verdelen.. het is dus meer de vraag waar je ze voor wilt gebruiken.. het ene of andere...
-> ik zal een suggestie doen voor een bord met thunderbolt 5, een met usb 4.0 (40gbit) en een met twee gen m.2 sloten.
==> als je voor die klassieke harde schijf wilt gaan niet alle borden hebben nog sata sloten om die aan te sluiten... als je dat dus wilt wederom dat is een keuzepunt..

als je samsung niet vertrouwd kiezen we gewoon een ander merk:)
2tb + 2x4tb zou ik niet doen.
--> de meeste borden delen de lanes in je gpu slot en tweede en derde pcie slot met je m.2 sloten.. dus doet een van die pcie sloten het niet en/of draait je gpu maar op 8 lanes (en dus trager).. als je alle 4/5 m.2 sloten volsteekt... vaak kun je zonder issues EEN gen 5, EEN gen 4 en EEN gen 3 m.2 insteken.. met de tweede gen 4.. dus conflict gevend met een van de m.2 sloten.. door 1 schijf van 8tb te kiezen houd je dus ook meer uitbreidingsopties vast... overigens zijn m.2 kaarten uitwisselbaar.. een gen 5 draait gewoon in een gen 4 of 3 slot.. alleen dan langzamer... je kunt dus altijd later wat verschuiven als je alsnog een grotere gen 5 wilt..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Ik snap de obsessie voor 192 GB RAM niet. Voor jouw use case heb je misschien max 64 GB nodig. Ik zou 2 snelle sticks halen ipv 4 trage.

Ook de wens om 15 jaar te doen met een PC is niet erg realistisch. Ik vind de suggesties van @Woezik veel redelijker. Dan kan je na 6-8 jaar lekker upgraden, heb je over de gehele tijd gemiddeld een veel snellere PC, veel minder kans op defecten, en ga je nog geld overhouden ook.

Tevens zijn je foto's en videos op een 8TB schijf niet veilig. En al helemaal niet 12 jaar. Als die crasht ben je alles kwijt. Ik zou die hele schijf achterwege laten en een cloud storage dienst afnemen.
1ProcessorsIntel Core Ultra 7 265K Boxed€ 293,99€ 293,99
1MoederbordenASRock Z890 LiveMixer WiFi€ 224,99€ 224,99
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G€ 769,-€ 769,-
1BehuizingenAntec Flux SE€ 114,10€ 114,10
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 SE€ 43,90€ 43,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G640C32K€ 189,-€ 189,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 850W€ 128,01€ 128,01
Totaal€ 1.947,89
Zoiets is meer dan snel genoeg voor jouw doeleinde en je houd ruim 2600 euro in je portemonnee. Genoeg voor een clouddienst en een hele nieuwe PC over 6-8 jaar.

Mijn voorspelling: met deze PC ga je ook 13 jaar doen. Je zit immers op een oude laptop die je nu ook nog niet heeft doen upgraden.

[ Voor 68% gewijzigd door Dekar op 10-09-2025 08:23 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Goghje
Na een nachtje slapen...

Eén van de redenen dat ik mijn PC 'oversized' wil aanschaffen, is dat ik mijn PC nu zakelijk kan aanschaffen (deze wordt de komende jaren ook intensief zakelijk gebruikt). Daarna zal de PC doorgaan als prive PC. Dit betekent dat ik met BTW teruggave, aftrekken van de winst en KIA regeling netto 35% van de consumentenprijs betaal. Ook 35% van een euro is geld, maar daarom is prijs niet mijn voornaamste beslissingsfactor. Later upgraden is duurder voor me dan nu wat extra investeren. Alles binnen grenzen natuurlijk.

En nog een voorwaarde die ik niet heb genoemd: de componenten moeten via Azerty leverbaar zijn aangezien ik heb besloten om de PC door deze winkel te laten assembleren.

- Processor, behuizing en processorkoeler: geen wijziging. Ik wil niet inleveren op CPU kracht (by far de belangrijkste factor om snel met lightroom en premiere te werken en ik wil niet inleveren op koelvermogen of geluidsproductie. De Phantom Spirit koeler was mijn eerste keuze, maar deze is helaas niet meer leverbaar via Azerty.

- Moederbord: Ik ga kijken of er betere opties zijn met USB4 ipv Thunderbolt 5. Ik heb Thunderbolt 5 overschat denk ik. Suggesties welkom: USB4, 4x gekoelde M2 slots, minimaal nog een vrij PCIe slot voor toekomstige aansluitingen, USB4 header voor de voorkant.

- Videokaart: ik ga niet voor de 5090. Wordt gewoon té duur en de investering is te onzeker. Mogelijk komen er over 6 - 7 jaar nieuwe codecs etc. waardoor de kaart toch vervangen moet worden. Ik ga wel kijken of ik een stille kaart met weinig coil whine vindt in de 5070 of de 5070 TI, maar dan moet het wel serieus geld schelen (anders scheelt het netto voor mij te weinig) en ik wil niet veel inleveren op geluidsproductie. Suggesties zijn welkom.

- Geheugen: normaal zou ik beginnen met minder geheugen en later bij prikken maar gezien het zakelijke karakter van de PC kan ik beter meteen aanschaffen wat ik op termijn nodig heb en ik heb begrepen dat 'bijprikken' niet zo eenvoudig is (moet goed samenwerken). Dus meteen geheugen voor de hele rit is mijn besluit. Ik ben er wel overtuigd van geraakt dat minder geheugen op hogere snelheid waarschijnlijk beter is (ook op langere termijn). Maar hier loop ik nog vast. Ik vind geen 2x64GB modules op de QVL van asus (als ik dat moederboard zou houden) en ook bij de geheugenleveranciers vindt ik deze modules niet waarvan ze aangeven dat deze compatible zijn met mijn moederboard. Of hecht ik te veel waarde aan de QVL en werkt elke module normaal gesproken prima? Ik twijfel nog tussen 2x48 / 2x64 / 4x32 GB. Welke snelheden moet ik bij deze 3 configuraties naar kijken zodat ik maximaal presteer zonder stabiliteit te verliezen? Het heeft ook geen zin om super snel geheugen te kopen dat qua snelheid toch omlaag gaat omdat intel het niet aankan.

- SSD: nog geen ei over gelegd. Ik ga niet met clouddiensten werken (ik heb m'n eigen cloud op een NAS). Ik maak me geen zorgen over dataverlies. Belangrijke data wordt 3x veiliggesteld (1x op NAS raid 5, 1x op andere NAS raid 5 en 1x op losse schijven op andere locatie). Ik begin te neigen naar 1x 8TB 5.0 SSD. Ik vind de TBW daarbij belangrijker dan het laatste procentje snelheid (lange levensduur aangezien ik lang met mijn PC ga doen). Suggesties zijn welkom.

- Voeding: twijfel.... NZXT of de Seasonic? Ik neig naar de NZXT

[ Voor 6% gewijzigd door Goghje op 10-09-2025 09:32 ]

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
Goghje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:27:
Na een nachtje slapen...

Eén van de redenen dat ik mijn PC 'oversized' wil aanschaffen, is dat ik mijn PC nu zakelijk kan aanschaffen (deze wordt de komende jaren ook intensief zakelijk gebruikt). Daarna zal de PC doorgaan als prive PC. Dit betekent dat ik met BTW teruggave, aftrekken van de winst en KIA regeling netto 35% van de consumentenprijs betaal. Ook 35% van een euro is geld, maar daarom is prijs niet mijn voornaamste beslissingsfactor. Later upgraden is duurder voor me dan nu wat extra investeren. Alles binnen grenzen natuurlijk.
wellicht ietwat offtopic, maar tot in hoeverre zijn de zware taken zakelijk? mits je alleen office gebruikt kan de fiscus vraagtekens zetten bij de aanschaf van een pc van richting de 5k, dit kan ook aardig duur uitvallen als de conclusie blijkt dat dit niet volledig zakelijk te verhalen valt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goghje
@doebbalapoent11 De fiscus bemoeit zich gelukkig niet met de keuzes die je zakelijk maakt, zolang het productiemiddel maar 100% zakelijk wordt gebruikt en je dat aannemelijk kunt maken. En dat is de komende jaren het geval. Hooguit moet ik wat corrigeren als ik de PC eerder (deels) privé ga gebruiken, maar dat zal orde grote max 10 - 20% van de tijd zijn. Zakelijk wordt er overigens ook video mee bewerkt en ik werk regelmatig met extreem grote datasets in Excel, dus die discussie wil ik ook wel aan gaan met de fiscus.

• DutchGamer1982
als je nu maar 33% zelf betaald vs 100% later.. is die 5090 het overwegen waard.

(als we het verschil... van 1300 euro.. x 0.35% doen.. is dat "maar" 455 euro uit eigen zak.
vs de 1200 euro die een vervangingende gpu je over 6 jaar gaat kosten.)

daar staat natuurlijk wel de stroombesparing tegenover...
aan we uit van 36w verschil en 20 uur standbye-tijd per dag
dan is dat 262,8 kwh per jaar extra
tegen 26 eurocent per kwh.. praat je dan over 68,33 euro extra per jaar (en die zul je ws WEL helemaal zelf moeten betalen.. want de vergoeding voor thuiswerken is een vast bedrag)
(en dan kijk ik nog over het full load verbruik van de 5090 vs de 5080 heen)
misschien is de aangekondigde 5080 super met 24gb vram een tussenoplossing.. 24gb vram geeft je iets meer ruimte... hij zal ws kwa prijs niet heel veel meer dan een 5080 kosten... en het verbruik zal rond de 415w onder load liggen (hoger dan 360w van 5080, maar lager dan 575w van 5090) en rond de 12w idle (ongeveer gelijk aan de 5080) (al komt die waarschijnlijk pas Q4 dit jaar of zelfs pas Q1 2026 maar als je geen haast hebt en de prijs en verbruik van de 5090 toch iets te fors vind)

====
voor de andere gebruikers... als je werkelijk veel aansluitingen wilt.. is wellicht voor deze user case treadripper een optie?
ik kan niet goed treadripper prestaties vs 285k prestaties vinden in de genoemde apps.. (hoeveel verlies je in prestaties) maar wellicht dat treadripper het gewenste aantal lanes geeft voor 4x gen 5 m.2, meerdere gen 5 x16 sloten.. en ook nog wifi 7, en usb 4 40gbit ?
--> gebruiker komt dan ook wellicht dichterbij ECHT thunderbolt (80gbit/120gbit) met een pciex16 insteekkaart?)
-> ik ben zelf onvoldoende thuis in treadripper (en nog minder in wat voor xeon alternatief intel nu leverd).. maar gaan voor HEDT als je "wilt futureproven" is wellicht een optie..

ALS treadripper kwa prestaties niet teveel inleverd t.o.v. 285k..
uitvoering: ASUS Pro WS TRX50-SAGE WiFi
uitvoering: Gigabyte TRX50 AI TOP-2B

het ene is een bord met 1x front usb 4 40gbit het andere geen front maar 2x back usb 4.0
beide borden hebben bovendien meerdere gen 5x16 pcie sloten, en meerdere gen5x4 m.2 sloten)
met zoveel lanes is wellicht zelfs een insteekkkaartje voor ECHT thunderbolt 80/120gbit (als die dingen bestaan die ook 16 pcie5 lanes omzetten in thunderbolt 5 120gbit_
maar dan zit je dus wel vast aan treadripper. en dan is mijn vraag hoe die het doen in de genoemde programma's

[ Voor 22% gewijzigd door DutchGamer1982 op 10-09-2025 20:28 ]

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 22:15
Goghje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:27:
Na een nachtje slapen...

Geen idee hoe je aan netto 35% komt. De KIA regeling is je winstaftrek. Je mag 28% van het aankoopbedrag van je winst aftrekken, meer niet. Over die 28% betaal je dan geen belasting.
Op een pc van laten we zeggen 4000 euro krijg je dus terug 21% BTW: € 820
Daarnaast mag je 1120 euro aftrekken van je winst. Totaal 1940 euro, ofwel 48,5%
Daarmee betaal je alsnog 51,5% van de netto consumentenprijs ;)

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:56

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@DutchGamer1982 threadrippers zijn heel goed in bepaalde workstation-achtige zaken, waarbij ze rustig 2-3 keer scores van gewone consumentenpc’s neerzetten, maar soms kan een 9950x3d bijvoorbeeld ook gewoon nog heel aardig mee in taken met de threadripper. Het is dus echt voor specifieke workload waar je deze processor voor koopt, tel daarbij op dat voor gaming het vaak zelfs slechter presteert, dan is het eigenlijk voor de gemiddelde consument niet interessant.

Er staan wel wat mooie reviews soms van tweakers zelf waarin ook wat meer wordt uitgelegd, en je kan er tegenwoordig zelfs best aardig op gamen soms, maar voordat je zo iets aanschaft is het nog belangrijker dan bij gewone processors om goed te kijken of je er wel echt wat aan hebt voor de taken die je ermee gaat doen. Het is is niet zo van “het is fors duurder, dus beter en ook toekomstbestendiger”. Kortom in dit geval lijkt me het echt niet aan de orde.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
mijn 2 centen: voor foto en videobewerking ben je helemaal de koning als je een regulier 9700x3d hebt, 64 GB geheugen en wat leuke SSD opslag, en een nette videokaart.
Als je gaat bewerken in lightroom/davinci is dit retesnel. Je creativiteit is de flessenhals, niet de PC.
Geheugen: zowel Lightroom als Davinci tegelijk op mijn PC trekt echt geen 64 GB vol.
Videokaart: als je gaat renderen maakt het echt niet uit of je product in 50 minuten of 45 minuten klaar is.
Opslag: 8 TB is overkill als je een NAS gebruikt. Kijk eens wat 5 jaar geleden gangbaar was: 250-500 GB SATA ssd.

Door een normaal systeem te kopen kun je over 5 jaar wederom (fiscaal voordelig) een nieuw systeem kopen. Dan heb je zowel nu als over 5 jaar vrijwel het best haalbare.

Hobbyfotograven hebben ook zo'n tick: duur spul kopen want dan maak je mooiere foto's. Nah, dat valt vies tegen.

PC's zijn per definitie niet toekomstbestendig. Op het moment dat je je nieuwe pc aanzet, is ie verouderd.

Tot slot: als het zakelijk is, is support en stabiliteit van de leverancier belangrijk. Dan wil je geen tweakers knutselsysteem, maar een apparaat dat bij defecten binnen x-uren weer gefixt is. Robuust.

Homo sapiens non urinat in ventum

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:57

Major_ton

Shoot!

Advizor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:57:
[...]

Geen idee hoe je aan netto 35% komt. De KIA regeling is je winstaftrek. Je mag 28% van het aankoopbedrag van je winst aftrekken, meer niet. Over die 28% betaal je dan geen belasting.
Op een pc van laten we zeggen 4000 euro krijg je dus terug 21% BTW: € 820
Daarnaast mag je 1120 euro aftrekken van je winst. Totaal 1940 euro, ofwel 48,5%
Daarmee betaal je alsnog 51,5% van de netto consumentenprijs ;)
Volgens mij niet. Als je € 4.000,- betaalt in de btw dan is de berekening als volgt:

€ 4.000,- / 1.21 = € 3.306,-
€ 3.306,- x 0.28 = € 926,- wat van de winst afgetrokken wordt en waar je dus geen belasting over hoeft te betalen. Dit bedrag is geen netto korting. Dit bedrag ben je in eerste instantie gewoon kwijt en afhankelijk van je belastingpercentage hoef je een bepaald bedrag niet meer aan de belastingdienst af te staan. Als je meer dan € 38.441,- verdiend (maar onder de € 76.817,-) dan is dat 37,48%. Over € 926,- is dat € 347,- aan geld wat in apparatuur is gaan zitten ipv dat het naar de belastingdienst gaat. Van de € 3.306,- ga je over 5 jaar de winst drukken dmv de jaarlijkse afschrijving. Wanneer je na een jaar de PC aan jezelf verkoopt voor privé, dan wordt het verkoopbedrag weer bij je winst opgeteld en betaal je meer belasting.

Het is bizar hoe ondernemers zichzelf af en toe rijk rekenen met dit soort rare constructies.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Jan Smit eens, uiteindelijk zijn de subtoppers altijd prijs/kwaliteit het beste idee van ze zijn vaak fors goedkoper voor iets minder snelheid. Dus het gaat gewoonweg net zo lang mee. Wat je nu ook koopt, over 10 jaar is het fors verouderd.

Zelf zou ik wel de 5090 aanraden als je er echt stevig gebruik van maar (hoewel ik dat ook niet echt lees alsof het nodig is). De 5090 is meer in de categorie fors duurder, maar ook wel flink beter dan de subtopper (5080/4090). Zeker door het 32GB vram heb je bij bepaalde workloads wel echt baat bij.

[ Voor 7% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-09-2025 22:04 ]

youtube.com/@hisrep

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09 11:44
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:03:
@Jan Smit eens, uiteindelijk zijn de subtoppers altijd prijs/kwaliteit het beste idee van ze zijn vaak fors goedkoper voor iets minder snelheid. Dus het gaat gewoonweg net zo lang mee. Wat je nu ook koopt, over 10 jaar is het fors verouderd.

Zelf zou ik wel de 5090 aanraden als je er echt stevig gebruik van maar (hoewel ik dat ook niet echt lees alsof het nodig is). De 5090 is meer in de categorie fors duurder, maar ook wel flink beter dan de subtopper (5080/4090). Zeker door het 32GB vram heb je bij bepaalde workloads wel echt baat bij.
Ik render met een 3080ti. Echt, het verschil tussen 45 minuten en 35 minuten ga je niet merken tov je voorwerk.
En in lightroom net zo.

Homo sapiens non urinat in ventum

• DutchGamer1982
DeNachtwacht schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:09:
@DutchGamer1982 threadrippers zijn heel goed in bepaalde workstation-achtige zaken, waarbij ze rustig 2-3 keer scores van gewone consumentenpc’s neerzetten, maar soms kan een 9950x3d bijvoorbeeld ook gewoon nog heel aardig mee in taken met de threadripper. Het is dus echt voor specifieke workload waar je deze processor voor koopt, tel daarbij op dat voor gaming het vaak zelfs slechter presteert, dan is het eigenlijk voor de gemiddelde consument niet interessant.

Er staan wel wat mooie reviews soms van tweakers zelf waarin ook wat meer wordt uitgelegd, en je kan er tegenwoordig zelfs best aardig op gamen soms, maar voordat je zo iets aanschaft is het nog belangrijker dan bij gewone processors om goed te kijken of je er wel echt wat aan hebt voor de taken die je ermee gaat doen. Het is is niet zo van “het is fors duurder, dus beter en ook toekomstbestendiger”. Kortom in dit geval lijkt me het echt niet aan de orde.
gebruiker hier gaat foto en filmediten met lightroom & premiere pro.
het is al duidelijk dat een 285k het beter doet dan elke reguliere amd cpu in die twee programma's en daarnaast een lager idle stroomverbruik heeft.
-game functionaliteit is hier dus irrelevant.. en ik zou heel specefiek kijken naar de functionaliteit in deze twee programma's.

nu het is enigzins lastig om "volle uitbreidingsopties" te krijgen zowel met am5 als met 285k.. met name door de beperking van de lanes.
-op wil iig usb 4.0 OF thunderbolt 5 -> bij voorkeur met front aansluiting.
-op wil wifi 7
-op wil iig twee functionele pciex16 sloten
-op wil het liefst m.2 gen 5 sloten (zodat hij zijn os en data op twee aparte schrijven kan doen)
-op wil minimimaal 3 gekoeldee m.2 sloten..
-op wil daarnaast zoveel mogelijk extra uitbreidingsopties "futureproofing"
--> het is daarom dat ik ineens dacht.. waarom niet naar treadripper gaan.. de grote 64 core modellen zijn niet nodig voor zijn wensen.. maar iets als de AMD Ryzen Threadripper Pro 9955WX Boxed icm dat gigabyte bord dat ik had genoemd.. geeft veel van zijn wensen en dan nog wat.
wel is dan de vraag wat het idle verbruik daarvan is... en dus hoe dat zich specefiek in de genoemde 2 programma's verhoud tot een 285k.. (hoeveel extra stroomverbruik krijg je en hoeveel prestatie lever je in voor de uitbreidingsopties die OP wenst)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Advizor
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 22:15
@Major_ton het was misschien wat onduidelijk maar ik bedoelde 4000 euro ex. Btw
Verder heb je wel gelijk hoor. In feite krijg je de BTW kado, de rest moet je gewoon betalen.

• DutchGamer1982
Major_ton schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:50:
[...]

Volgens mij niet. Als je € 4.000,- betaalt in de btw dan is de berekening als volgt:

€ 4.000,- / 1.21 = € 3.306,-
€ 3.306,- x 0.28 = € 926,- wat van de winst afgetrokken wordt en waar je dus geen belasting over hoeft te betalen. Dit bedrag is geen netto korting. Dit bedrag ben je in eerste instantie gewoon kwijt en afhankelijk van je belastingpercentage hoef je een bepaald bedrag niet meer aan de belastingdienst af te staan. Als je meer dan € 38.441,- verdiend (maar onder de € 76.817,-) dan is dat 37,48%. Over € 926,- is dat € 347,- aan geld wat in apparatuur is gaan zitten ipv dat het naar de belastingdienst gaat. Van de € 3.306,- ga je over 5 jaar de winst drukken dmv de jaarlijkse afschrijving. Wanneer je na een jaar de PC aan jezelf verkoopt voor privé, dan wordt het verkoopbedrag weer bij je winst opgeteld en betaal je meer belasting.

Het is bizar hoe ondernemers zichzelf af en toe rijk rekenen met dit soort rare constructies.
dat lijkt te kloppen...
maar komt dat niet neer op :
aanschafprijs 2959 euro.
en dan elk jaar kun je 20% van 3306 = 661 euro afschrijven.. wat je dan tegen 37.48% een belastingkorting van 248 euro opleverd.
dat kun je dan 5 keer doen, waarna de restwaarde voor de belasting 0 is en je hem dus kosteloos prive kunt houden. "afvalverwerkingsbedrijf prive 0 euro"
5x248 = 1240 euro aan extra afschrijving over die 5 jaar.
dus van je uitgave van 2959 euro krijg je 1240 euro terug.. zodat je uiteindelijk van de 4000 euro 1719 euro betaald hebt. (wat 43% van het totaalbedrag is.. niet 35%.. en dan wuif je de inflatie nog weg.. want natuurlijk is elke euro nu meer waard dan over 1-2-3-4-5 jaar als inflatie de waarde daarvan al heeft verminderd.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Advizor schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:18:
@Major_ton het was misschien wat onduidelijk maar ik bedoelde 4000 euro ex. Btw
Verder heb je wel gelijk hoor. In feite krijg je de BTW kado, de rest moet je gewoon betalen.
Zeker. Geld kost het sowieso, maar soms kan je een deel van dat geld naar de middelen dirigeren ipv de belastingdienst. Alleen uitkomen op maar 35% betalen van de werkelijke prijs is zonder héél erg creatief te doen niet mogelijk haha. We snappen elkaar in ieder geval :*)

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

• ChrisL1971
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:05
Goghje schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:43:
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen bij het samenstellen van een nieuwe PC. Ik werk momenteel op een (destijds bloedsnelle) laptop, maar die mag na 13 jaar met pensioen. Omdat ik de laptop eigenlijk nooit verplaats, gekozen voor een desktop PC. Dank voor je hulp!!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Hoofddoel: wordt gebruikt voor werk (office), fotobewerking met Lightroom, huis/tuin/keuken PC.
In de toekomst: videobewerking (Premiere Pro).
Gaming: mogelijk race sims.
Belangrijk: ik wil een PC samen te stellen waar ik de komende jaren (<12 jaar) geen serieuze upgrades voor hoef te doen en die zo veel mogelijk bruikbaar blijft qua snelheid, moderne aansluitingen etc. Mag daarom nu over-gespecificeerd zijn.
Koop iets als een Lenovo ThinkStation P2 Tower Gen 2 (Intel) Of ander enterprice workstation . Zelf bouw bied niet de betrouwbaarheid / Bios ondersteuning als dat je van een enterprice workstation krijgt. Lenovo en ook Dell bieden voor sommige systemen 5 jaar Bios ondersteuning na end of sale. Als je dus een recent systeem koopt (welke 3 jaar verkocht wordt)heb je 7-8 jaar Bios ondersteuning. .

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Jan Smit klopt, maar tijdens het werk kun je nog steeds wel enorm baat hebben van die gpu afhankelijk van het programma. In video-editing speelt dat minder, ben ik met je eens.

En je overdrijft de rendertijd wel erg in je voordeel. In Maya is de 5090 zo’n 33% sneller dan een 4090. Dus in plaats van 30 minuten met een 4090 maar 20 minuten met een 5090. Precieze cijfers zie ik zo 1-2-3 niet maar aangezien de 4090 ook weer 20% sneller is dan de 3090 zal het rustig zijn dat je ipv 1 uur met je 3080ti, maar 15 minuten aan het renderen bent met je 5090. Als je dat regelmatig moet doen, of nog veel grotere bestanden hebt, zijn dat wel echt forse verschillen.

youtube.com/@hisrep

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

DutchGamer1982 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:24:
[...]

dat lijkt te kloppen...
maar komt dat niet neer op :
aanschafprijs 2959 euro.
en dan elk jaar kun je 20% van 3306 = 661 euro afschrijven.. wat je dan tegen 37.48% een belastingkorting van 248 euro opleverd.
dat kun je dan 5 keer doen, waarna de restwaarde voor de belasting 0 is en je hem dus kosteloos prive kunt houden. "afvalverwerkingsbedrijf prive 0 euro"
5x248 = 1240 euro aan extra afschrijving over die 5 jaar.
dus van je uitgave van 2959 euro krijg je 1240 euro terug.. zodat je uiteindelijk van de 4000 euro 1719 euro betaald hebt. (wat 43% van het totaalbedrag is.. niet 35%.. en dan wuif je de inflatie nog weg.. want natuurlijk is elke euro nu meer waard dan over 1-2-3-4-5 jaar als inflatie de waarde daarvan al heeft verminderd.
Het gaat wel heel erg off-topic nu (excuses daarvoor), maar buiten de btw krijg je niks terug, het kan er alleen voor zorgen dat je minder belasting hoeft af te dragen aan het einde van je boekjaar. Dankzij geld wat al uitgegeven is kan je de winst drukken en daardoor hoef je mogelijk minder belasting te betalen dan wanneer je geen PC had gekocht. Ik zeg bewust mogelijk, want het is afhankelijk van je omzet, aftrekposten en de daarmee daadwerkelijke belastbare winst. Als je dingen als een zelfstandige aftrek, kleine ondernemers aftrek en hypotheek aftrek etc meeneemt, dan heb je al kans dat je naast de inkomensafhankelijke bijdrage Zvw niet eens meer belasting hoeft te betalen.

• DutchGamer1982
1ProcessorsAMD Ryzen Threadripper Pro 9955WX Boxed€ 1.642,01€ 1.642,01
1MoederbordenGigabyte TRX50 AI TOP-2B€ 917,11€ 917,11
1VideokaartenMSI GeForce RTX 5090 32G Vanguard SOC€ 2.499,-€ 2.499,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB€ 285,-€ 285,-
1Geheugen internKingston Fury Renegade Pro KF556R28RBEK8-128€ 831,26€ 831,26
1Interne SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 8TB€ 573,40€ 573,40
1Interne SSD'sLexar NM990 1TB€ 96,99€ 96,99
Totaal€ 6.844,77
dit zou zijn als je voor threadripper gaat
voeg er dan iets als dit
nieuws: Gigabyte onthult PCIe 4.0- uitbreidingskaart met Thunderbolt 5
of de ASUS ThunderboltEX 5
aan toe..

en je hebt alles wat OP wilt... thunderbolt 5, usb 4.0, gen 5 m.2 voor zowel de os als data.. zelfs nog een extra 24tb schijf voor opslag. je hebt geen front usb 4. maar wel usb 3.2x2 (20gbit)..

en je hebt nog steeds 2 gen 5 m.2 sloten (allemaal met 4 lanes) en twee gen 5 pciex16 sloten (allemaal met 16 lanes) en 3 vrije sata600 ssloten voor toekomstige uitbreiding.

En met die 32gb vram van de 5090.. zal ook die behoorlijk langer meegaan..

kost wat.. heb je ook wat. de vraag is alleen.. dus specefiek.. hoe zal; een treadripper cpu als deze presteren in de genoemde 2 programma's... tov een 285k

[ Voor 3% gewijzigd door DutchGamer1982 op 10-09-2025 23:02 ]

• Goghje
Major_ton schreef op woensdag 10 september 2025 @ 22:25:
[...]
Zeker. Geld kost het sowieso, maar soms kan je een deel van dat geld naar de middelen dirigeren ipv de belastingdienst. Alleen uitkomen op maar 35% betalen van de werkelijke prijs is zonder héél erg creatief te doen niet mogelijk haha. We snappen elkaar in ieder geval :*)
Het is off topic, maar voor wie het interessant vindt: het zit net wat anders.
1. BTW 21% kun je uiteraard terugvorderen.
2. Bedrag excl. BTW mag je aftrekken van je winst. In mijn geval 49,5% (zekerheid in mijn geval). Maar dat moet je corrigeren voor de MKB Winstvermindering van 12,7%, dus dat maakt het iets minder gunstig (is wat minder dan 49,5%)
3. Verder mag ik als starter gebruik maken van 'willekeurige afschrijving'. Dat betekent dat ik de investering niet over meerdere jaren hoef af te schrijven maar in één keer van mijn winst in 2025 mag aftrekken.
4. Tot slot mag ik als startende ondernemer gebruik maken van de KIA regeling. Dat betekent dat je 28% van de investering extra mag aftrekken van je belastbare winst. Dit moet in de berekening uiteraard wel weer gecorrigeerd worden voor de 12,7% MKB winstvermindering waardoor het iets minder gunstig wordt.
5. Inflatie heb ik inderdaad niet meegenomen in deze berekening.

Als je dat allemaal doorrekent is het resultaat dat van het bedrag van een investering incl. BTW exact 35,32% netto betaalt. Hier hoef je niet creatief voor te zijn. Het zijn gewoon standaard belastingregels. Ik wilde de suggestie toch even uit de wereld helpen dat ik creatief zou gaan boekhouden :-))

• Goghje
On topic.

Omdat mij huidige laptop uberhaupt geen 4K video kan afspelen (laat staan editen), heb ik hier geen ervaring mee. Zwaartepunt zal liggen op standaard zakelijk gebruik (wel met grote datasets) en fotobewerking. Voor videobewerking is de tijd om video's te importeren en exporteren minder relevant voor me. Het gaat me er vooral om dat het 'snappy' werkt tijdens het editing proces op 4K (geen ambitie voor 8K).

Ook bij lightroom is importeer/exporteer tijd minder relevant. Kan 's nachts draaien bij grote hoeveelheden. Het is wel belangrijk dat de AI functies vlot werken (stitchen, denoise, enhance, background manipulatie etc.). Mijn verwachting is ook dat lightroom (en premiere) in de toekomst steeds meer met AI gaan werken wat deels bij de GPU terecht gaat komen.

En ik vind een stille PC belangrijk, vooral bij minder zware belasting (als de GPU op z'n lazer krijgt met videobewerking mag de PC echt wel hoorbaar zijn). Ik ben bereid om daar een premium voor te betalen.

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

Goghje schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:41:
[...]

Het is off topic, maar voor wie het interessant vindt: het zit net wat anders.
1. BTW 21% kun je uiteraard terugvorderen.
2. Bedrag excl. BTW mag je aftrekken van je winst. In mijn geval 49,5% (zekerheid in mijn geval). Maar dat moet je corrigeren voor de MKB Winstvermindering van 12,7%, dus dat maakt het iets minder gunstig (is wat minder dan 49,5%)
3. Verder mag ik als starter gebruik maken van 'willekeurige afschrijving'. Dat betekent dat ik de investering niet over meerdere jaren hoef af te schrijven maar in één keer van mijn winst in 2025 mag aftrekken.
4. Tot slot mag ik als startende ondernemer gebruik maken van de KIA regeling. Dat betekent dat je 28% van de investering extra mag aftrekken van je belastbare winst. Dit moet in de berekening uiteraard wel weer gecorrigeerd worden voor de 12,7% MKB winstvermindering waardoor het iets minder gunstig wordt.
5. Inflatie heb ik inderdaad niet meegenomen in deze berekening.

Als je dat allemaal doorrekent is het resultaat dat van het bedrag van een investering incl. BTW exact 35,32% netto betaalt. Hier hoef je niet creatief voor te zijn. Het zijn gewoon standaard belastingregels. Ik wilde de suggestie toch even uit de wereld helpen dat ik creatief zou gaan boekhouden :-))
Excuses als ik met mijn post de impressie heb gewekt dat ik vermoedens zou hebben dat je mogelijk creatief zou gaan boekhouden. Ik doelde op het idee waarbij (veel) ondernemers zichzelf rijk rekenen met niet kloppende creatieve formules of verkeerde informatie, waardoor ze later teleurgesteld zijn. Ik had uit eerdere posts nog niet meegekregen dat het een startende onderneming betreft. Dan heb je meer aftrekposten en kan je willekeurig afschrijven. Als je rekent met 49,5% belasting dan heb je inderdaad een aanzienlijk voordeel.

Ik zal je topic niet verder vervuilen met belastingzaken en ik hoop dat je straks van een goede PC kan genieten!

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:08

Bouwer21000

Bigger number better

Als je je werk momenteel op een 13 jaar oude laptop doet lijkt het me erg sterk dat je een threadripper nodig hebt, zelfs als je er weer 12 jaar mee wil doen. Hoe lang je met een systeem doet hangt voornamelijk af van de support voor de hardware en je veranderende (en daarmee onvoorspelbare) eisen voor het systeem.

Meer geld uitgeven omdat het nu belastingvoordeel oplevert lijkt me niet logisch als je daarmee 2x zoveel uitgeeft zonder dat je die hardware daadwerkelijk nodig hebt. Zelfs voor 1000€ heb je waarschijnlijk al een systeem dat 10x zo snel is als je huidige laptop.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

• DutchGamer1982
Bouwer21000 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:16:
Als je je werk momenteel op een 13 jaar oude laptop doet lijkt het me erg sterk dat je een threadripper nodig hebt, zelfs als je er weer 12 jaar mee wil doen. Hoe lang je met een systeem doet hangt voornamelijk af van de support voor de hardware en je veranderende (en daarmee onvoorspelbare) eisen voor het systeem.

Meer geld uitgeven omdat het nu belastingvoordeel oplevert lijkt me niet logisch als je daarmee 2x zoveel uitgeeft zonder dat je die hardware daadwerkelijk nodig hebt. Zelfs voor 1000€ heb je waarschijnlijk al een systeem dat 10x zo snel is als je huidige laptop.
mijn intel HEDT platform (dat uitkwam in 2014 mind you al kocht ik het in 2016) had al ddr4.. terwijl mainstream nog ddr3 had.. ruim 2 jaar voor anderen het kregen, ook had het al een m.2 slot, wederom jaren voor anderen het kregen en usb 3.1 10gbit en e-sata features die je zelden zag op mainstream laat staan samen.
-ook had het 4 kanaals, 8 dims 16gb geheugen, zodat ik er 128gb in kon steken, waar mainstream met 4 ddr3 sloten begrenst was op 4x8gb=32gb..
--
terwijl de cpu erop, de i7 5960x, vergelijkbaar presteerde in games (zeker na een goede overklok) als de mainstream 4970k op dat moment.., maar dan met het dubbele aantal cores en processes, en VEEL meer lanes. (mijn gok was dat games 8 processen gaan gebruiken omdat toen al console processoren 8 cores hadden, en de i7 met 4 cores, 8 processen dat ook aankon, wat alleen de i3 gebruikers (2 cores, 4 processen) en i5 gebruiker (4 cores, 4 processsen) in de kou zou achterlaten.
-voeg nog een lane-verdubbelchipje toe op het moederbord en ik kon true 4x16 lane four way sli aan (waar het beste waar mainsteam op kan hopen 8+8+8 3 way sli, er zat ook esata op een toen nieuwe gimmick.

**ja niet al die gokken hebben uitgepakt.. maar sommige wel.
the good :
-ook al is gen 3x4 m.2 langzamer.. het is een STUK sneller dan mainstream computers uit dat tijdperk die gewoon sata600 moeten gebruiken..
-8 core cpu's werden idd standaard, (al zijn weinig games vooralsnog 8 processen als ik voorspeld had) en kwa snelheid komt hij nog aardig mee dankzij een riante overklok
-usb 3.2 10gbit is nu wel een beetje de norm geworden, stel je voor dat ik nog met usb 3 5gbit of zelfs 2.5gbit had gezeten.. de tijdbesparing. ook al was in 2014 nergens een enkele usb 10gbps stick te koop.. net als vandaag de dag je nergens 40gbps usb sticks te koop zult zien.
-ddr 4 is duidelijk aangeslagen, waar ddr3 nu hopeloos verouderd word..
en word zelfs vandaag de dag nog verkocht (ik zou kunnen swappen voor een snellere kit) hoewel mijn geheugen met 2800mhz lachwekkend langzaam lijkt.. dankzij cl14.. heeft het dezelfde 10.00 true latency als veel moderne chips.. die hun cl en mhz hand in hand omhoog zagen gaan... hoewel 128gb natuurlijk overkil was en nog steeds is, maar geheugen was goedkoop toen ik het kocht (koste me maar 700 euro voor 8x16gb corsair dominator destijds.. de prijs ging kort nadat ik het kocht naar meer dan het dubbele)
-nahsayers toen al ten spijt, heb ik veel plezier van mijn blue ray rw gehad.. ik bezit mijn films, vermogen aan geen streamingabonementen uitgespaard, en ja ik gebruik hem ook om mijn retrogames vanaf cdrom en dvdrom te instaleren.. (mijn volgende pc krijgt er ook gewoon weer een)
wifi

the meh
-sli is niet meer, en al kan ik nog 2x 3090ti/titan rtx danwel 4x980ti/titanX doen ipv de 2x2080ti zoals ik nu doe. en heb ik natuurlijk veel vrije sloten om extra functionaliteit toe te voegen (zoals meer m.2 sloten en usb en wifi 7)
-e-sata is ook nooit echt aangeslagen zoals verwacht maar de e-sata naar cardreader.. & usb c header die ik heb, is erg prettig. het voorkomt achter de pc hoeven duiken als ik mijn camera of telefoon wil aansluiten, maar om eerlijk te zijn, dat is misschien maar drie keer per jaar... geheugenkaartjes insteken gebeurd wel vaker.. dus ik heb er plezier van gehad.. maar een losse externe iets langzamere had hierin wellicht ook gewerkt..

the ugly :
hoewel hedt voorlag op mainstream in functies, en lanes... is het officieel uitgesloten van een windows 11 versie omdat in architectuur het een generatie ouder lag op mainsteam (microsoft really did hedt users dirty there) nu heeft mijn bord WEL een header waarop ik een chip kan steken die het die 2.0 functionaliteit geeft die windows 11 vraagt.. (of iig versie 1.2 zodat het werkt).. maar mijn cpu staat nog steeds niet in het lijstje met gesupporte modellen noch is er een te koop die dat zal zijn (ondanks dat mijn cpu dus nog steeds krachter is dan het leeuwendeel van de processoren die WEL windows 11 support hebbem.
==>
voor mij is dat geen bezwaar... ik draai vanaf dag 1 op windows 7 (bewust windows 10 die al uit is gemeden, zelfs extra geld uitgegeven voor 3 jaar extra support, en andere kunstgrepen) voor nu werkt alles nog.. maar met firefox support voor windows 7 nu gestopt.. en steam windows 7 support gestopt.. en geen drivers voor gpu's nieuwer dan een 3090ti voor windows 7.. zal het wel ten einde lopen op den duur..
=>
had ik meteen geupgrade naar windows 10.. dan had ik datzelfde issue nu gehad.. al bewijs ik met windows 7 dat zelfs een oud os nog jaaaren na end of life gebruikt kan worden.
(al zijn er zeker al programma's/games die als ik ze probeer te instaleren niet meer werken op windows 7.. zelfs steam games die werkten op windows 7 dan geupdate worden.. en dan niet meer werken)

iig als OP vraagt om een systeem 12 jaar te gebruiken (wat natuurlijk idioot lang is)
dan is een HEDT platform met exrtra toeters en bellen wellicht dat ding..

er is geen mainstrain 285k moederbord dat EN 2x m.2 gen 5x4 EN nog 2 gen 4x4 EN twee gen5x16 pci sloten EN usb 4.0 EN thunderbolt 5 EN wifi 7 EN nog een stuk of wat USB 3.2x2 20Gbit sloten.. heeft.
omdat de cpu & chipset van mainstream intel & amd beiden gewoon gelimiteerd zijn hierin.
amd heeft 28 gen 5 lanes in de cpu, 285k 20.
amd voegt daar 12 gen 4 lanes vanuit de chipset aan toe, intel 24.
met die limiet zou je zelfs in je ideale moederbord layout niet alle features krijgen (laat staan ruimte met extra pcie sloten voor toekomstigte insteekkaartjes voor feautures die nu missen)

door te gaan voor treatripper en de extra lanes die dat leverd krijgt OP wel alles
EN thunderbolt 5 EN usb 4.0 EN 4xm.2 gen 5 EN 4 full speed gen 5x16 pcie sloten EN wifi 7..

voor functionaliteit vandaag betekend dat dat OP usb 4.0 EN thunderbolt 5 kan krijgen niet of of.
EN daarnaast hij zowel zijn wens van twee fysieke verschillende m.2 sticks voor os en bestanden en de snelheidswinst van m.2 gen 5 voor het bewerken van die videobestanden krijgt..
ipv te moeten kiezen tussen EEN gen5 m.2 in twee partities of een langzamere gen 4 m.2 voor zijn videobestanden.

voor de toekomst betekend het dat hij nog twee gen5 m.2 sloten vrij heeft die zonder problemen gebruikt kunnen worden. EN twee full speed pciegen5x16 sloten om functies toe te voegen die nu nog niet bestaan.

(waar zijn uitbreidingsoptie daarin anders beperkt is tot alleen nog een m.2 gen 3x4 slot.. en de keuze tussen een pcie slot dat in gen 4x4 werkt OF een tweede gen4x4 m.2 slot (want die twee kunnen niet tegelijk gebruikt worden)

• Bouwer21000
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11-09 21:08

Bouwer21000

Bigger number better

Als TS echt 14 jaar met een systeem wil doen dan kun je inderdaad het beste van het beste kopen, maar dat was niet mijn punt, dat was meer dat uit de toelichting voor mij niet blijkt dat TS zo'n systeem ook echt nodig heeft en al die functionaliteiten gaat benutten. Daarom het voorstel om niet nodeloos veel geld te stoppen om "functies toe te voegen die nu nog niet bestaan", we hebben dus geen idee of TS deze uberhaupt nodig gaat hebben.

Een threadripper tegen het probleem "is het over 14 jaar genoeg" aangooien lost niet op dat we alsnog geen idee hebben of dat genoeg is. Het is dus een nogal riskante investering en over 7 jaar een nieuw systeem kopen en daar weer 7 jaar mee doen is naar mijn mening een veel beter idee, dat deze pc 14 jaar stabiel blijft lijkt me sterk, ongeacht wat je kooopt.

https://www.youtube.com/watch?v=WRI94x5MEMM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goghje
Tot zover bedankt voor alle adviezen. Ik wil proberen om de discussie nu wat te convergeren.

Processor
Ik houd het bij de Ultra 9. Threadtripper is duurder. Ik win wat bij Premiere maar verlies bij Lightroom. Dan maar iets minder lanes op m'n moederboard.

Behuizing
Iemand wees me op de Meshify 3 / Meshify 3 XL case. Deze zou beter koelen bij hetzelfde geluid (of minder geluid maken bij dezelfde temperaturen). Advies hierover?

Moederboard
Zijn er concrete (goedkopere) alternatieven waarbij ik Thunderbolt 5 inruil voor USB 4? Minder M2 slots is acceptabel als ik nu voldoende grote SSD's plaats (weinig upgrade noodzaak in de toekomst).

Videokaart
Besloten om niet voor de 5090 te gaan vanwege kosten, stroomverbruik en extra warmte die gekoeld moet worden. De 5080 Super met 24 GB zou ideaal zijn, maar dat gaat te lang duren. Ik overweeg wel om te downgraden naar 5070 of 5070 TI en dan later een betere videokaart te kopen. Concrete aanbevelingen voor een kaart waarvan bekend is dat deze stil is qua fans en coil whine?

Geheugen
Ik heb me gebaseerd op de QVL van asus om problemen te voorkomen (of zegt dat weinig?):
- 2x64 GB komt helemaal niet voor.
- 4x32 GB een aantal modules van Kingston of Corsair op 5200 of 5600 Mhz
- 2x48 GB veel keuze met snelheden van 6000 tot 8000 Mhz (geen idee wat het moederboard in de praktijk aan kan?)
Voorkeur voor zo laag mogelijk geheugen ivm plaatsing van de CPU koeler (ruimte is 32mm, beetje hoger kan door de fan wat te verplaatsen)
Daarnaast is er nog CUDIMM. Geen idee of dat compatible is met het moederboard en of dat waardevol is.
Wat is je advies?

SSD
Ik wil 6 - 8 TB voor data en zoek een betrouwbare SSD met hoge TBW:
(1) 2 TB 5.0 + 8 TB 4.0 (alle data op 4.0)
(2) 8 TB 5.0 (alle data op 5.0)
(3) 4 TB 5.0 + 4 TB 4.0 (meest gebruikte data op 5.0)
Lightroom previews/cache/catalogus heeft baat bij snelle SSD. Foto's kunnen op langzamere schijf. Ik weet niet hoeveel baat Premiere heeft met data op een snelle 5.0 SSD? De tijd om de te importeren/exporteren is voor mij niet cruciaal, het gaat om de snelheid gedurende het editen zelf.

Voeding
Nog weinig beeld bij: de Seasonic TX1600 Noctua Edition of de NZXT C1500 Platinum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchGamer1982
Goghje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 08:15:
Tot zover bedankt voor alle adviezen. Ik wil proberen om de discussie nu wat te convergeren.

Processor
Ik houd het bij de Ultra 9. Threadtripper is duurder. Ik win wat bij Premiere maar verlies bij Lightroom. Dan maar iets minder lanes op m'n moederboard.

Behuizing
Iemand wees me op de Meshify 3 / Meshify 3 XL case. Deze zou beter koelen bij hetzelfde geluid (of minder geluid maken bij dezelfde temperaturen). Advies hierover?

Moederboard
Zijn er concrete (goedkopere) alternatieven waarbij ik Thunderbolt 5 inruil voor USB 4? Minder M2 slots is acceptabel als ik nu voldoende grote SSD's plaats (weinig upgrade noodzaak in de toekomst).

Videokaart
Besloten om niet voor de 5090 te gaan vanwege kosten, stroomverbruik en extra warmte die gekoeld moet worden. De 5080 Super met 24 GB zou ideaal zijn, maar dat gaat te lang duren. Ik overweeg wel om te downgraden naar 5070 of 5070 TI en dan later een betere videokaart te kopen. Concrete aanbevelingen voor een kaart waarvan bekend is dat deze stil is qua fans en coil whine?

Geheugen
Ik heb me gebaseerd op de QVL van asus om problemen te voorkomen (of zegt dat weinig?):
- 2x64 GB komt helemaal niet voor.
- 4x32 GB een aantal modules van Kingston of Corsair op 5200 of 5600 Mhz
- 2x48 GB veel keuze met snelheden van 6000 tot 8000 Mhz (geen idee wat het moederboard in de praktijk aan kan?)
Voorkeur voor zo laag mogelijk geheugen ivm plaatsing van de CPU koeler (ruimte is 32mm, beetje hoger kan door de fan wat te verplaatsen)
Daarnaast is er nog CUDIMM. Geen idee of dat compatible is met het moederboard en of dat waardevol is.
Wat is je advies?

SSD
Ik wil 6 - 8 TB voor data en zoek een betrouwbare SSD met hoge TBW:
(1) 2 TB 5.0 + 8 TB 4.0 (alle data op 4.0)
(2) 8 TB 5.0 (alle data op 5.0)
(3) 4 TB 5.0 + 4 TB 4.0 (meest gebruikte data op 5.0)
Lightroom previews/cache/catalogus heeft baat bij snelle SSD. Foto's kunnen op langzamere schijf. Ik weet niet hoeveel baat Premiere heeft met data op een snelle 5.0 SSD? De tijd om de te importeren/exporteren is voor mij niet cruciaal, het gaat om de snelheid gedurende het editen zelf.

Voeding
Nog weinig beeld bij: de Seasonic TX1600 Noctua Edition of de NZXT C1500 Platinum?
kwa ram de QVL kun je gewoon negeren. dat is gewoon een lijstje van chips die gegarandeerd werken, maar er zegt dus niks over dan andere chips niet werken. (geen moederboordproducent kan ELK merk en model testen)
als je gewoon een normaal merk ram koopt, dan kun je ervan uitgaan dat ram gewoon werkt op de mhz geadverteerd op het bord.. (wat voor intel voor de meeste borden max 7800mhz met 2 dimms en max 4800mhz met 4 dimms is)

de 5070ti heeft een slechte idle power draw (in de range van 35w) wat dus hoger is dan die van de 5080
kwa sound : https://www.techpowerup.c...0-ti-vanguard-soc/40.html
dit zijn natuurlijk niet alle modellen.. maar volgens die lijst zou dan dus

uitvoering: MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G Vanguard SOC
dit de stilste zijn.,. maar 1200 euro voor een 5070ti is natuurlijk mesjogge
dan is de op een na stilste
uitvoering: MSI GeForce RTX 5070 Ti 16G GAMING TRIO OC
van 900 euro wellicht een betere...

de 5080 noctua editie maakt 21-24db aan geluid... wat nog minder is dan deze beide...
verbruikt minder in idle...
zal iets beter presteren in de programma's
-maar kost dus wel 1600 euro
-en verbruikt meer stroom bij actief gebruik..

je voeding IS erg stil met maar 13db.. maar met een prijskaartje van 500 euro wel idioot duur.
-voor verbruik..
voedingen hebben een rating, van brons tot titanium.
elke rating garandeerd een efficiency bij 10%, 20% 50%, 100% load, met altijd het meest efficient op 50%
door een voeding te kiezen van 1600w.. terwijl jouw systeem dus maar 600w under full load en 50w idle (en dan ga ik uit van 265k en 5080) zal verbruiken.. zul je dus vaak maar 3% verbruik hebben (idle) en 35% (full load).. wat innhoud dat je efficientie ws onder de 90% zal zijn in je idle tijd (wat kan betekenen dat je om die 50w aan je systeem te leveren wellicht 60w uit de muur moet trekken).. en onder load.. zal het rond de 94% zijn... wat betekend om 600w te krijgen je zo'n 640w uit de muur moet trekken.

zou je een voeding kiezen van zeg titanium rating 800w... dan zal je ws een iets hoger efficientie hebben en wellicht 2-3w besparen in idle (full load verbuik blijft ongeveer even efficient dan)
je praat dan over zo'n 15kwh per jaar besparing door een iets minder extreme voeding te kopen..
maar hij zal ongetrijfeld luider zijn (en meer rond de 20-30db liggen) dan de 13db van de noctua..
de door jou genoemde NZXT C1500 Platinum is bvb 25,4db.. er zijn goedkopere modellen met 20-25db.. maar geen zal zo stil zijn als die noctua (behalve wellicht passief gekoelde.... maar die hebben weer andere nadelen, worden erg heet... o.a waardoor je casefans eerder aan zullen springen..

ok.. voor je opslag..
een enkele 8tb m.2 gen 5.. helaas zie ik alleen de 9100pro in de winkel.
-en ik heb specefiek hierin gelezen.
de firmware problemen met samsung icm met intel waren alleen voor de 980 en 990 series.. en zijn al opgelost met een recente update.
HOWEVER.. de 9100 pro kent stabiliteitsissues met de 200 series van intel.. (dus hoewel hij niet kapot zal gaan is het voor jouw specefieke systeem geen goed idee)
**
(een shame.. ik gebruik al jaren samsung pro en het zijn juist zulke heerlijk betrouwbare schijven normaliter)
---
er zijn wel andere producenten die 8tb gen 5 hebben aangekondigd.. maar ik zie ze nog niet ergens te koop staan in ons land.. dus die optie valt af.

voor twee maal 4tb
wederom skipping samsung..
dan voor gen 5 : uitvoering: Kingston Fury Renegade G5 4TB
die heeft de hoogste duurzaamheid na samsung van alle gen 5, 4tb m.2

voor je gen 4, 4 tb
uitvoering: Seagate FireCuda 530 (zonder heatsink) 4TB
heeft de hoogste betrouwbaarheid, maar wederom stevig prijskaartje
dan is de BIJNA identieke
uitvoering: Seagate FireCuda 530R, zonder heatsink 4TB
een stuk goedkoper alternatief (de R variant heeft 5.05 ipv 5.1 PB duurzaamheid heeft en +0.5W verbruik)

voor een keer 2tb + 8tb

voor je gen 5 2 tb
uitvoering: Kingston Fury Renegade G5 2TB
en
uitvoering: Seagate FireCuda 540, zonder heatsink 2TB
zijn gelijk in duurzaamheid en vrijwel gelijk in prijs.
-de kingston fury verbruikt alleen 4w minder stroom en is ook nog sneller en dus de betere keuze.

voor je gen 4 8tb :
uitvoering: Corsair MP600 Pro LPX 8TB Zwart
heeft de hoogste betrouwbaarheid.. (6PB/1.8 miljoen uur) wel aan de dure kant.
uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 8TB
is een fors goedkoper alternatief (6PB/1.5 miljoen uur)

** je opties voor opslag zouden dus zijn

G5-8TB : uitvoering: Samsung 9100 Pro, geen heatsink 8TB

G5-4TB : uitvoering: Kingston Fury Renegade G5 4TB
+
G4-4TB : uitvoering: Seagate FireCuda 530R, zonder heatsink 4TB

G5-2TB : uitvoering: Kingston Fury Renegade G5 2TB
+
G4-8TB : uitvoering: Lexar NM790 (zonder heatsink) 8TB

[ Voor 42% gewijzigd door DutchGamer1982 op 12-09-2025 21:59 ]

Pagina: 1