Goedemiddag Tweakers,
Voor mijn nieuwe build heb ik het volgende aangeschaft:
- Lian Li O11 Dynamic Mini
- Gigabyte Aorus X870 Elite WIFI7
- 9800X3d
-> Er komt nog een RTX 5090 (game op 4k @120hz)
De fan configuratie is als volgt:
- Onder de kast 3x fan die verse lucht naar binnen zuigt
- Boven de kast 3x fans die lucht afvoeren
- CPU word gekoeld met een aio waarvan de radiator+fans aan de achterkant van de kast zitten
- Boven de I/O van het moederbord zit een fan die verse lucht inblaast.
Bij het samenstellen van deze PC en het bekijken van wat de beste airflow zou zijn kwam het volgende naar boven. De Case bevat 3 fans aan de onderkant, welke verse lucht inblazen tegen de GPU aan. De lucht word de GPU ingezogen, maar omdat er een backplate aanwezig is bij de meeste GPU's word de lucht zowel naar boven als naar beneden geblazen. De lucht die naar beneden geblazen word komt dan precies op de SSD die daar in het moederbord zit. Ik vroeg mij daarom af: Kan dat kwaad?
Daarnaast, met een airflow op deze manier verstoor je eigenlijk de luchtstroom van beneden naar onder die je probeert te maken, is dat opgelost met een dual flowthrough kaart zoals de 5090FE?
Hierbij een plaatje hoe de airflow zal gaan:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6nW0yqYVXA247iDmbUBg0zd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gfGwIJ7YHZP1Yz86z2oKiJ27.jpg?f=user_large)
Hierbij ook een plaatje hoe mijn huidige setup er uit ziet (let op, is nu nog met oude mobo / gpu combo)
:strip_exif()/f/image/PRVJQoyD9Bs41vwYSMV0VScL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus concreet:
- Is het oké gegeven de beschreven airflow om een kaart te nemen met een backplate?
- Kan het kwaad dat de getoonde GPU warme lucht op de Ssd blaast?
- welke gpu/koeler zou het beste zijn voor mijn kast en airflow?
Hartelijk dank voor het beantwoorden van de vraag.
Met vriendelijke groet,
- Game
Voor mijn nieuwe build heb ik het volgende aangeschaft:
- Lian Li O11 Dynamic Mini
- Gigabyte Aorus X870 Elite WIFI7
- 9800X3d
-> Er komt nog een RTX 5090 (game op 4k @120hz)
De fan configuratie is als volgt:
- Onder de kast 3x fan die verse lucht naar binnen zuigt
- Boven de kast 3x fans die lucht afvoeren
- CPU word gekoeld met een aio waarvan de radiator+fans aan de achterkant van de kast zitten
- Boven de I/O van het moederbord zit een fan die verse lucht inblaast.
Bij het samenstellen van deze PC en het bekijken van wat de beste airflow zou zijn kwam het volgende naar boven. De Case bevat 3 fans aan de onderkant, welke verse lucht inblazen tegen de GPU aan. De lucht word de GPU ingezogen, maar omdat er een backplate aanwezig is bij de meeste GPU's word de lucht zowel naar boven als naar beneden geblazen. De lucht die naar beneden geblazen word komt dan precies op de SSD die daar in het moederbord zit. Ik vroeg mij daarom af: Kan dat kwaad?
Daarnaast, met een airflow op deze manier verstoor je eigenlijk de luchtstroom van beneden naar onder die je probeert te maken, is dat opgelost met een dual flowthrough kaart zoals de 5090FE?
Hierbij een plaatje hoe de airflow zal gaan:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6nW0yqYVXA247iDmbUBg0zd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gfGwIJ7YHZP1Yz86z2oKiJ27.jpg?f=user_large)
Hierbij ook een plaatje hoe mijn huidige setup er uit ziet (let op, is nu nog met oude mobo / gpu combo)
:strip_exif()/f/image/PRVJQoyD9Bs41vwYSMV0VScL.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus concreet:
- Is het oké gegeven de beschreven airflow om een kaart te nemen met een backplate?
- Kan het kwaad dat de getoonde GPU warme lucht op de Ssd blaast?
- welke gpu/koeler zou het beste zijn voor mijn kast en airflow?
Hartelijk dank voor het beantwoorden van de vraag.
Met vriendelijke groet,
- Game
[ Voor 17% gewijzigd door Game_overrr op 09-09-2025 17:56 . Reden: Foto kast airflow toegevoegd ]