Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:21
Goedemiddag Tweakers,

Voor mijn nieuwe build heb ik het volgende aangeschaft:
- Lian Li O11 Dynamic Mini
- Gigabyte Aorus X870 Elite WIFI7
- 9800X3d
-> Er komt nog een RTX 5090 (game op 4k @120hz)

De fan configuratie is als volgt:
- Onder de kast 3x fan die verse lucht naar binnen zuigt
- Boven de kast 3x fans die lucht afvoeren
- CPU word gekoeld met een aio waarvan de radiator+fans aan de achterkant van de kast zitten
- Boven de I/O van het moederbord zit een fan die verse lucht inblaast.

Bij het samenstellen van deze PC en het bekijken van wat de beste airflow zou zijn kwam het volgende naar boven. De Case bevat 3 fans aan de onderkant, welke verse lucht inblazen tegen de GPU aan. De lucht word de GPU ingezogen, maar omdat er een backplate aanwezig is bij de meeste GPU's word de lucht zowel naar boven als naar beneden geblazen. De lucht die naar beneden geblazen word komt dan precies op de SSD die daar in het moederbord zit. Ik vroeg mij daarom af: Kan dat kwaad?

Daarnaast, met een airflow op deze manier verstoor je eigenlijk de luchtstroom van beneden naar onder die je probeert te maken, is dat opgelost met een dual flowthrough kaart zoals de 5090FE?

Hierbij een plaatje hoe de airflow zal gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PyMwn7Rf0YyeWatmc4cTLgF-yU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/i6nW0yqYVXA247iDmbUBg0zd.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f0-VDXwIMFmTE60JuRFgpQagOMc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gfGwIJ7YHZP1Yz86z2oKiJ27.jpg?f=user_large

Hierbij ook een plaatje hoe mijn huidige setup er uit ziet (let op, is nu nog met oude mobo / gpu combo)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Jw5D03C1V1zZmQy64o4mB6Gek0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PRVJQoyD9Bs41vwYSMV0VScL.jpg?f=fotoalbum_large

Dus concreet:
- Is het oké gegeven de beschreven airflow om een kaart te nemen met een backplate?
- Kan het kwaad dat de getoonde GPU warme lucht op de Ssd blaast?
- welke gpu/koeler zou het beste zijn voor mijn kast en airflow?

Hartelijk dank voor het beantwoorden van de vraag.

Met vriendelijke groet,

- Game

[ Voor 17% gewijzigd door Game_overrr op 09-09-2025 17:56 . Reden: Foto kast airflow toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
E komt iets van 575 watt hitte van die kaart af die moet afgevoerd worden.
Maar er zitten niet voor niets heatsinks op de ssd die de hitte daarvan weer afvoeren
Als je een goede luchtdoorstroming hebt, valt het allemaal wel mee.
Maar je kiest nu een gpu uit die sowieso veel hitte zal veroorzaken

Nadeel van die 5090FE is dat ie al de warmte over het geheugen en andere componenten heen blaast, waardoor die heet kunnen worden.
Dus je denkt ermee het ene probleem op te lossen, maar dat zorgt voor een ander probleem

Ik heb zelf het grotere broertje van de case die je hebt en met mijn msi 4090 suporim luchtgekoeld het al een uitdaging om alles goed koel te houden.

GPU met AIO gaat nooit passen,dat wou ik voorstellen.

Door jou gekozen fan/airflow richting werkte in mijn systeem juist averecht.
Ik haal zelf betere temperaturen door de 3 zij fanals intake, 3 fans onderin ook al intake 1 fan achter
outtake,3 fans op AIO bovenin ook als outtake.

[ Voor 91% gewijzigd door freaky35 op 09-09-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Ah top, ik ben erg benieuwd. In mijn geval kan een aio gpu inderdaad niet, maar daar had ik liever ook niet voor gekozen omdat de pomp op een gegeven moment er mee stopt. Ik wilde kijken om een FE versie van de 5090 aan te schaffen omdat die de lucht richting houd zoals ik hem in mijn kast heb nu. Door het gebrek aan een backplate kan de lucht gewoon regelrecht door de gpu heen en komt maar een fractie tegen de ssd aan. Dank voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Kast is open (en groot) genoeg om de warmte kwijt te kunnen raken, daar heb je echt geen overvloed aan ventilatoren voor nodig.
In een kast die aan 4 kanten open is kun je heel moeilijk lucht een bepaalde richting op 'duwen', het is geen windtunnel. Zorgen dat je 2 fans aan de voorkant hebt voor airflow in, en 1 fan aan de achterkant voor airflow out. De rest doen de fans van de componenten wel.
PC componenten mogen warm worden, daar zijn ze op gebouwd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Dank voor de reactie, twee dingen:

- is het aan te raden om een FE versie te nemen ivm de flow through design of is eentje met een backplate ook prima?
- Met een standaard gpu is het erg dat de hete lucht tegen de ssd aan word geblazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
FE-versie is (volgens mij) overpriced. Alle GPU fabrikanten monteren koellichamen zo dat er een optimale koeling is.
'Hete' lucht gaat langs de drive, maar bij normaal gebruik zou dat niet uit mogen maken.
Fabrikanten van PC kasten (zoals Lian Li) hebben nagedacht over hun produkten, inclusief de airflow.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Oke top, dan kies ik gewoon een 5090 uit die bij me past en komt het vast goed.

• DutchRookie007
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTbhNUo_HVlpK_PDcdV7Fp2FfJU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVSQNlK8h2njHQGexI2bIzkN.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup alleen de 4090 is vervangen door een 5090. 420mm aio aan de bovenkant die de warme lucht direct aan de bovenkant uitblaast. Voor de rest de standaard fan setup. Temps zijn prima mede door de grootte van de Fractal Design Define 7 XL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Dank voor je antwoord, jij hebt er voor gekozen om je gpu zo te positioneren dat hij geen warme lucht blaast op de SSD, dat zou ook een mooie optie zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
Ik zou de onderste fans en de fans in de zijkant als intake monteren.
En de achterste fan (nu als intake) als outtake, net als de rest bovenin.
Oftewel even 3 fans anders monteren.

Dan komt er én meer lucht in je behuizing én heb je overdruk i.p.v. onderdruk (meer lucht erin dan eruit).

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
De fans aan de achterkant van mijn case zitten gemonteerd op de radiator, blaast het dan niet de warme lucht naar binnen juist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Game_overrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:51:
Dank voor je antwoord, jij hebt er voor gekozen om je gpu zo te positioneren dat hij geen warme lucht blaast op de SSD, dat zou ook een mooie optie zijn dan.
heb je al een kaart bestelld, ik zou eerst gewoon kijken wat het doet,houd temps in d egaten,wat hierboven gezegd is,die setup had ik ook zoals ik shcreef al en dta werkt naar mijn mening beter in mijn lian li case.

Die van jou is kleiner,dus de gehele temp zal warmer blijven.
Check vooral bv of het glas warm wrord bv is al een indicatie

eigenlijk bedoelt hugo volgens mij dit wat ik al eerder schreef:

Ik haal zelf betere temperaturen door de 3 zij/voor fan als intake, 3 fans onderin ook al intake 1 fan achter
outtake,3 fans op AIO bovenin ook als outtake.

[ Voor 15% gewijzigd door freaky35 op 15-09-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Game_overrr schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:53:
De fans aan de achterkant van mijn case zitten gemonteerd op de radiator, blaast het dan niet de warme lucht naar binnen juist?
Ik bedoel met de achterkant niet de achterkant zoals op de foto, maar links van de behuizing (waar alle I/O poorten zitten).

Zoals op je foto: de ene linker fan zet je als outtake en de 2 fans achterop zet je als intake.

De warme lucht van je rad komt dan inderdaad naar binnen maar daar heeft je videokaart geen last van.
Die heeft al ruime ventilatie van de 3 fans onderin.
En omdat er overdruk is zullen je temps waarschijnlijk beter worden.
Plus méér geforceerde lucht erin dan eruit is naar mijn mening/ervaring beter.

[ Voor 35% gewijzigd door HugoBoss1985 op 15-09-2025 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
Super, ik ga daar eens mee spelen. De 5090FE komt donderdag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op maandag 15 september 2025 @ 16:54:
[...]En omdat er overdruk is zullen je temps waarschijnlijk beter worden.
Plus méér geforceerde lucht erin dan eruit is naar mijn mening/ervaring beter.
Het lijkt mij nagenoeg onmogelijk om, in een case die aan een aantal kanten open is, over- of onderdruk te creëren. In een ver verleden (IBM XT case) was dat nog wel enigszins mogelijk, die kasten waren zowat potdicht. Toen maakte niemand zich ook druk om een hoger geluidsniveau, zolang je met 1 Mhz overklokte processor maar koel genoeg bleef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online
Yaksa schreef op maandag 15 september 2025 @ 17:35:
[...]

Het lijkt mij nagenoeg onmogelijk om, in een case die aan een aantal kanten open is, over- of onderdruk te creëren. In een ver verleden (IBM XT case) was dat nog wel enigszins mogelijk, die kasten waren zowat potdicht. Toen maakte niemand zich ook druk om een hoger geluidsniveau, zolang je met 1 Mhz overklokte processor maar koel genoeg bleef.
Meer intake fans dan outtake fans = overdruk.
Meer outtake fans dan intake fans = onderdruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Game_overrr
In elk geval dank voor de suggestie. Donderdag zal ik de kaart installeren, undervolten en de temps testen.
Pagina: 1