Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fotostarter
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:07
Hallo,

Ik wil graag starten met fotograferen met een echte camera in plaats van mijn smartphone.

Mijn smartphone is onvoldoende voor kwalitatief goede foto's bij groot afdrukken (A4 of A3). En hij heeft natuurlijk een kleine sensor wat zorgt voor minder beeld.

Ik wil een systeemcamera maar twijfel tussen crop en full frame. Opties die ik al heb gezien zijn Canon R8, R10 en R50. Ik sta open voor andere merken.

Wat is je budget?
Mijn budget is zo'n 2000-3000 euro. Daarvan moet ik een camera en lens/lenzen kunnen aanschaffen.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Systeemcamera. Crop of fullframe twijfel ik nog. Ik wil graag goede kwaliteit waar ik meerdere jaren mee vooruit kan en ook nog leuk is als gevorderde.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Allround. Vooral natuur. Dat kunnen grote overzichtsfoto's zijn van landschappen, maar ook extreme close-ups. Daarbij denk ik aan een klein deel van een bloem of insect beeldvullend fotograferen.
Daarnaast ook dieren van dichterbij of op afstand.
Verder een voorkeur voor bijzondere weersomstandigheden en bijzondere lichtinval/kleuren.

Ik wil zelf kunnen instellen wat wazig en scherp in beeld komt.

Wil je foto's maken of filmen?
Fotografie

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee

Heb je verder nog specifieke eisen?
Camera en lens moeten goed vast te houden zijn met kleine handen. Ook graag lichtgewicht apparatuur. Verder ben ik minder mobiel waardoor ik niet al te veel kan meeslepen of altijd dichterbij of verderaf van mijn onderwerp van de foto kan komen. Dit zal met name voor de extreme close-ups van invloed zijn.

Ik wil de foto's afdrukken op A4 of A3 formaat maar ook op mijn tvscherm (43 inch) kunnen bekijken.

Alvast dank voor het meedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Fotostarter op 10-09-2025 07:56 ]

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:13
Ik zou beginnen met welke lens/lenzen je wilt hebben. De lens bepaald meer wat voor foto's je kan maken als de camera. Voor 2000-3000 euro klinkt met je doelen een standaardzoom, een macro lens (handmatig?) en een telezoom binnen bereik als je niet de nieuwste en duurdere lenzen gaat kopen. Brandpuntsafstanden op FF zijn dan 24-70mm voor de standaardzoom en 100-400 of 150-600mm voor wildleven.
Ben je al bij een winkel geweest? Verschillende merken hebben namelijk ook hele andere menu structuren en ergonomie. Met full frame kan je de kleine scherptedieptes makkelijker bereiken, maar dat is ook duurder en zwaarder. Met APS-C zijn de lenzen lichter en goedkoper in het algemeen etc. Olympus (M43) zou je ook kunnen bekijken, dan heb je de echt lichte camera's en lenzen met hele goede weersbestendigheid.
Komt erop neer: waar plaats je je prioriteiten? Rankschik ergonomie, gewicht, sensorgrootte, prijs, bereik van de lenzen. In principe kan je met elke systeemcamera erg ver komen als je bereid bent om in de modder te woelen voor de mooiste vogelfoto's :P

• Fotostarter
Ik ben al bij een winkel geweest en online e.e.a opgezocht. Ik vind met name de lenskeuze lastig. Voor het mooie bokeh effect / wazige achtergronden verwacht ik dat de diafragma laag moet zijn. Maar ik zie lenzen waar deze juist oploopt als je inzoomt.

Kan ik met 100-400 ook de closeups van bloemen / insecten maken op 50 cm tot 1 meter afstand? En met wazige achtergrond?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-09 14:42
Fotostarter schreef op woensdag 10 september 2025 @ 13:39:
Ik ben al bij een winkel geweest en online e.e.a opgezocht. Ik vind met name de lenskeuze lastig. Voor het mooie bokeh effect / wazige achtergronden verwacht ik dat de diafragma laag moet zijn. Maar ik zie lenzen waar deze juist oploopt als je inzoomt.

Kan ik met 100-400 ook de closeups van bloemen / insecten maken op 50 cm tot 1 meter afstand? En met wazige achtergrond?
Dat is lensafhankelijk. Je hebt bvb Tamron lenzen die standaard vrij dichtbij kunnen komen. Dit zijn echter nog steeds geen macro lenzen.
Wat heb je meegenomen uit je ervaring in de winkel? Zijn er camerasystemen die je praktischer vond of camera's die beter in de hand liggen?
Simpel gezegd is elke high-end camera die je op dit moment koopt goed genoeg. Je doet zoizo geen miskoop en je zal altijd wel verder blijven kijken naar waar het beter kan of niet.

Iedereen heeft een andere kijk op een merk, menustructuur, gebruiksgemak, FF/ APS-C/ M43, ... Dusja, dan ga je vooral beïnvloede raad krijgen.

Een andere vraag, heb je al gekeken naar een cursus te gaan volgen over fotografie? Zoals ik het nu lees heb je nog niets van ervaring (buiten smartphone) en zul je vooral moeten leren werken met de camera. Dan zou ik aanraden om te starten met een basismodel met standaard zoomlens. (Soms nog korting via de school) Als je dat onder de knie hebt kan je uitbreiden naar meer specifieke dingen.
Zou zonde zijn om veel geld te investeren en het hier een jaar later op marktplaats te zien.
Opeens geld er tegen aangooien gaat je zoizo geen goede foto's geven. Je oog trainen en instellingen leren kennen zullen je hier veel meer in vooruit helpen.
Als je daarna tegen de limieten aanloopt van je systeem weet je tenminste dat je er alles uit hebt gehaald.

Ter info: zelf begonnen met instapmodel aps-c + zoomlens (€600 nieuw). Daarna overgegaan op FF met duurder materiaal (€2500 tweedehands) om uiteindelijk toch terug te gaan naar iets betere APS-C met zoomlens (€900 tweedehands) als meest gebruikte systeem. Daarnaast ook een tijd met een pocket camera (€150) rondgelopen, zodat ik die altijd bij had of op vakantie makkelijk kon meenemen. Ook prachtige foto's meegenomen die zeker op A3 zouden kunnen worden geprint. (ik zet er bewust geen merk bij ;) ). Ik wil maar zeggen, dat het beste materiaal ook niet altijd het beste is voor jou.

Nog een kleine vraag: sta je open om het tweedehands te kopen? (eventueel met garantie bij Kamera Express)

• Fotostarter
Ze hadden niet alle merken in de winkel, maar een Canon vond ik prettig aanvoelen. Lensen was nog wat lastig. Je komt al snel uit om te beginnen met een standaard 24-70 lens. Maar ik betwijfel of ik daar blij van wordt.

Mijn startpunt was zoeken naar een cursus waar je een camera kon lenen. Die heb ik niet gevonden. Daarom nu vooral veel gelezen en filmpjes gekeken hierover

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijzel.net
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 08:45
Je hebt voor je wensen nogal een breed scala aan lenzen nodig en goed glas is duur.

Kijk of je goede 2e handsjes kan scoren van de toplenzen van Canon en kijk goed naar wat je ermee wil. Iets verkeerds kopen en verkopen is een gedoe. Canon heeft de grootste userbase, dus ook de meeste 2ehandsjes verwacht ik. Zelf schiet ik al jaren met tevredenheid met Canon.
Als beginner kun je ook vrij voordelig een full frame 5DmkIV op de kop tikken, dit is geen systeemcamera, maar wel echt een hele goede camera, je werkt dan met EF lenzen, die ook prima met verloopring op een systeemcamera passen. Uiteindelijk zijn de lenzen belangrijker (en waardevaster) dan de camera, dus daar zou ik het geld in investeren.

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 23:07
Fotostarter schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:43:
Ze hadden niet alle merken in de winkel, maar een Canon vond ik prettig aanvoelen. Lensen was nog wat lastig. Je komt al snel uit om te beginnen met een standaard 24-70 lens. Maar ik betwijfel of ik daar blij van wordt.
Als Canon goed aanvoelt, waarom niet?
Ik wil wel adviseren om naar een winkel te gaan waar ze wel verschillende merken hebben waar je ze allemaal kan voelen en proberen.

Je wilt best veel verschillende dingen fotograferen. Dit is bijna niet in één lens te vangen en voor je budget ga je dat ook niet in één keer redden om het nieuw aan te schaffen. Je zou kunnen kijken wat er in de tweedehands wereld te koop is zodra je weet welk merk je voorkeur heeft.
Met een all-round lens (zeg 24-300) lever je altijd in op kwaliteit met name onderin en bovenin het bereik en ze zijn vaak ook niet lichtsterk.
Ze hebben echt hun nut en ze kunnen ook zeker bruikbaar zijn in de juiste setting.
Waarom zou je niet blij worden van een 24-70 Zoom? Daar kun je best veel wensen mee afvangen.
Zeker een ligt sterke F2.8 kan erg fijn werken. (maar wel prijzig)

Zelf stap ik, zeer waarschijnlijk over van een Pentax K-5II naar een Nikon Z5II. Ik heb nu nog Pentax 16-50 F2.8 en Sigma 70-200 F2.8 (K5 is APS-C) en bij de Nikon komt er in het begin de 24-120 F4.
Schijnt een een goede combinatie te zijn echter ik lever in het begin wat wat in qua bereik en lichtsterkte.
Dat is een bewuste keuze, ik kan altijd bijkopen als er weer wat budget is maar voor mijn doel en budget is dit op het moment de beste keuze (denk ik).

Uiteindelijk bepaalt ook je budget wat je kan en niet kan.
Gezien je ervaring zal ik niet gelijk de duurste lenzen kopen. Leer te werken met wat je hebt en kijk waar je echt wat mist en koop dan bij.

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:18

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Geen tip over een specifiek merk of objectief, maar kijk eens op https://www.mpb.com/
Daar heb je een enorm aanbod in tweedehands fotografie spullen mét garantie. Als je begint met fotograferen kun je daar behoorlijk wat geld besparen

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• Fotostarter
Dank voor alle adviezen.

Ik heb voor nu , van al mijn wensen, een voorkeur voor close up fotografie. Ik denk dat een crop met goedkopere lens(en) dan de beste keus is om te starten.

Welke brandpuntafstand/diafragma is dan het meest ideaal als je niet al te dicht bij een bloem of insect kan komen maar het wel (ver)groot in beeld wil , met wazige achtergrond?
Pagina: 1