haakse slijper met stofafzuiging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 15:49
hoi allemaal,

zo af en toe gebruik ik een haakse slijper waarbij veel stof vrij komt: bijvoorbeeld bij het uitslijpen van voegen, maar ook bij het uitslijpen van cementstuclagen. Ik doe dan altijd een FP3 stofmasker op, omdat ik denk dat het vrij ongezond is om deze fijnstof in te ademen. Niettemin zit daarna je hele ruimte onder een vervelende laag stof.

Momenteel gebruik ik een 125mm blad op een Makita haakse slijper. Deze heeft helaas geen stofafzuig aansluiting. Ik heb een professionele Festool bouwstofzuiger, die mij erg goed bevalt. Het zou erg handig zijn dat ik een haakse slijper had die ik hier op kon aansluiten.

Ik heb daarom op het internet gezocht naar haakse slijpers die een stofafzuigings optie hebben, maar tot mijn verbazing zijn die moeilijk te vinden: van Festool kan ik ze bijvoorbeeld helemaal niet vinden, alleen van die inval-exemplaren (tegel zaag modellen). Laatstgenoemde lijkt mij minder handig als je even uit de losse hand onder een bepaalde hoek een voeg wilt wegslijpen.

Tot nu toe vind ik alleen van het merk Hilti haakse slijpers met stofafzuiging (prijzig) en Milwaukee. Maar zo te zien geen Festool. Hebben jullie hier nog tips voor?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 16:23

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:54
Als ik Google op ‘stofkap haakse slijper’ dan kom ik legio producten tegen.

https://www.toolmax.nl/ma...2SRabqa2WD0QaAtrvEALw_wcB

[ Voor 63% gewijzigd door Extreme smell op 09-09-2025 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• john7119
Dank voor jullie reacties! Ik kan er inderdaad 1 van Makita vinden. Liefst koop ik het van dezelfde fabrikant als de haakse slijper ivm compatibiliteit. Maar van Festool lijkt er geen haakse slijper met stofafzuiging te bestaan? Dat zou mijn voorkeur hebben, omdat de aan / uit schakelaar op mijn Makita haakse slijper niet lekker werkt en omddat ik vermoed dat Makita weer een andere diameter stofafzuiging aansluiting gebruikt dan op mijn Festool bouwstofzuiger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
Heb toen ik een deuropening in een bakstenen/betonnen muur moest uitzagen zo'n aftermarket stofkap gekocht. Het is veel beter dan zonder, maar alsnog een stofbende. In mijn geval ging het van 'de hele kamer een dichte mistwolk van stof' naar 'ik kan redelijk m'n ogen op mn werk houden'. Alsnog dus genoeg stof, en ja: dat is zeker vrij ongezond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandenberg
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:15
john7119 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 15:27:
Dank voor jullie reacties! Ik kan er inderdaad 1 van Makita vinden. Liefst koop ik het van dezelfde fabrikant als de haakse slijper ivm compatibiliteit. Maar van Festool lijkt er geen haakse slijper met stofafzuiging te bestaan? Dat zou mijn voorkeur hebben, omdat de aan / uit schakelaar op mijn Makita haakse slijper niet lekker werkt en omddat ik vermoed dat Makita weer een andere diameter stofafzuiging aansluiting gebruikt dan op mijn Festool bouwstofzuiger zit.
https://www.festool.nl/pr...plus#Onze%20aanbevelingen
Ook bij Festool beschikbaar, inclusief stofafzuiging..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 20:38
Ik vermoed wel dat je vanwege de hoge draaisnelheid van een slijpschijf met bijbehorende stofwolken een stofzuiger met hoge zuigkracht nodig hebt... Ik vraag me dan ook af in hoeverre zo'n stofkap echt effectief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:53
Ik denk dat het fijne van een haakse slijper is dat het een apparaat is waarmee je heel beweegbaar bent. Als je er een grote kap op moet monteren met een slang dan wordt die beweegbaarheid een ding. Daarnaast gaat het zo enorm hard, dan moet je stofzuiger dus net zo hard als het stof gemaakt wordt wegzuigen om effect te hebben. Die twee gaan gewoon moeilijk samen. Gleuven slijpen en muren zagen hebben daarom altijd heel gesloten kappen eromheen en aan minder snel dan slijptollen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:16
No Hands schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 16:22:
Gleuven slijpen en muren zagen hebben daarom altijd heel gesloten kappen eromheen en aan minder snel dan slijptollen.
... en een wateraansluiting (maar dat kan binnenshuis een dingetje zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:45
Ik heb voor mijn groene bosch haakse slijper een stofkap voor een blauwe bosch. Die zit niet helemaal wiebelvrij gemonteerd en daardoor verlies je veel controle en preciesie tijdens het slijpen. Ik vond het de gok waard, mogelijk is het met het goede model stofkap beter te doen. Maar je kan sowieso je schijf niet meer zien dus het 'werkt' wel anders.

Als je veel sleuven voor elektra moet slijpen zou ik adviseren daar zo'n speciale freez voor te kopen. Dan slijp je met twee schijven in een keer en kun je ook de breedte instellen op precies de maat van je buis zodat je em direct klemvast er in kan duwen. Dan werk je voor die taak dan veel sneller, preciezer en met minder stof.

[ Voor 13% gewijzigd door Piemol op 09-09-2025 23:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbvo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:23
(jarig!)
Ik heb onderstaande transparante stofkap van Carat die compatible is met allerlei haakse slijpers. Ik gebruik 'm op een Makita 18V slijper.
Voor sleuven in de muur werkt het zo goed dat ik niks meer hoef af te dekken en geen stofmasker nodig heb. Ook fijn om zicht op de schijf te hebben.

https://www.carat-tools.n...ent-dust-collector-blades

Afbeeldingslocatie: https://www.carat-tools.nl/cache/f229755a8fc76dd0fd38f4d1a56f18d7/dpz0200000_09.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Riesss
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:37
En als aanvulling op de makita stofkap voor vlakslijpen met een komschijf; die werkt ook goed én de festool past er zo in. Ik sleep hier een vuilmetselwerk muur vlak alvorens stucwerk, de parkside er los bij vanwege de enorme hoeveelheid cement korrels welke wel rond vliegt.., zachte voegen ertussen.Maar het rode stof gaat gewoon de festool in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmRMSCUI8MbpLd9jlFbLoDRKKZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2mQIqFVtpYhl5bHrD7KVSfx.jpg?f=fotoalbum_large

• john7119
Bedankt voor alle tips! Ik ga kijken of ik een passende Makita afzuigkap voor mijn Makita haakse slijper kan vinden, en die sluit ik dan aan op de Festool stofzuiger

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ik heb deze op een 125mm makita zitten:
https://www.toolnation.nl...n-125-mm.html?sqr=stofkap

en hoewel het echt heel veel stof scheelt zou ik toch nog altijd mijn gelaadsmasker op doen, want echt 100% stofvrij is niets
Pagina: 1