Waterslag bij centrifugeren wasmachine

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-10 11:21
Mijn oude Bosch wasmachine (+/- 15 jaar) geeft tijdens het centrifugeren waterslag op de waterleiding.
Dit is ook echt goed te voelen in de water toevoer slang, en te horen in de leidingen in het huis.

Ik heb een waterslagdemper geplaatst op de wasmachine aansluiting (kraan) wat het geluid in huis wel wat verminderd. Misschien moet ik nóg iets meer druk toevoegen op de demper.
Het is dit model: https://www.hornbach.nl/p...emper-bol-162-cc/6332294/
Met dat ventiel kun je met een bandenpomp druk toevoegen.

Maar een wasmachine zou toch helemaal geen water moeten pakken tijdens het centrifugeren?
Bij het normaal water pakken is er geen sprake van waterslag.

Wat kan ik nog doen, behalve een nieuwe wasmachine kopen?

Alle reacties

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-10 08:11
Zit hier nog een mechanische klok op?

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Bij centrifugeren zou er geen water afgenomen worden logischerwjjs..

Wat doet het als je de waterkraan maar half open zet ipv helemaal?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
nodri2000 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 16:13:
Zit hier nog een mechanische klok op?
Nee, een mechanische knop voor het programma, touch button om te starten, en een 7-segment display voor de tijdsduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
SMSfreakie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:26:
Bij centrifugeren zou er geen water afgenomen worden logischerwjjs..

Wat doet het als je de waterkraan maar half open zet ipv helemaal?
Dat was ook mijn idee.

Wat zou het kunnen doen als ik hem half dicht zet? Ik kan het eens proberen.
Wat zou ik kunnen verwachten? Pakt ie niet te weinig water dan tijdens het normaal water pakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:11
Dirtbiter schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:

De wasmachine iets van de muur afzetten zodat hij met centrifugeren geen trillingen meer doorgeeft aan de waterleiding.

Engineering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Dirtbiter schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 21:41:
[...]

Dat was ook mijn idee.

Wat zou het kunnen doen als ik hem half dicht zet? Ik kan het eens proberen.
Wat zou ik kunnen verwachten? Pakt ie niet te weinig water dan tijdens het normaal water pakken?
Nee.. Zal een sensor hebben voor het water niveau.. En zal er hooguit langer over doen.. En als het helpt / niet helpt kan je verder zoeken

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tupolev schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 23:22:
[...]

De wasmachine iets van de muur afzetten zodat hij met centrifugeren geen trillingen meer doorgeeft aan de waterleiding.
Hij staat vrij, en is via een slang met waterslot aangesloten op de kraan in de muur. Maakt verder geen contact, alleen met de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dirtbiter schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:33:
Mijn oude Bosch wasmachine (+/- 15 jaar) geeft tijdens het centrifugeren waterslag op de waterleiding.
Dit is ook echt goed te voelen in de water toevoer slang, en te horen in de leidingen in het huis.

[...]

Is het 1 waterslag? Of continu?

Het kan zijn dat de machine aan het slijten is en dat door het centrifugeren de klep gaat staan stuiteren.
Als dat zo is, dan zou ik daar wel iets aan doen, want als die klep het begeeft, dan blijft hij water pakken totdat het programma is afgelopen.
Zit er een waterslot op de kraan? Als die erop zit, dan is het risico nog wel te overzien, maar heb je geen waterslot, dan kun je een keer thuiskomen met een waterballet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtbiter
TheGhostInc schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:43:
[...]

Is het 1 waterslag? Of continu?

Het kan zijn dat de machine aan het slijten is en dat door het centrifugeren de klep gaat staan stuiteren.
Als dat zo is, dan zou ik daar wel iets aan doen, want als die klep het begeeft, dan blijft hij water pakken totdat het programma is afgelopen.
Zit er een waterslot op de kraan? Als die erop zit, dan is het risico nog wel te overzien, maar heb je geen waterslot, dan kun je een keer thuiskomen met een waterballet.
Meerdere inderdaad. Zo'n slechte klep klinkt best logisch en plausibel. Er zit wel een waterslot op de kraan, aan de wasmachineslang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:58
Is dat centrifugeren de tussentijdse ronde na de hoofdwas en wordt er daarna nog water afgenomen voor wasverzachter en/of spoelen, of treedt de waterslag alleen op na de laatste centrifugeronde vlak voor het einde programma? Dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je na de laatste was- en spoelronde voor de laatste keer centrifugeren je de kraan dichtdraait en de machine met een foutmelding o.i.d. komt, want die zou na de laatste ronde geen water meer moeten pakken. Wel vreemd dat de machine geen watertslag geeft wanneer hij water pakt bij gewoon wassen.

Mijn wasmachine geeft ook een klap bij het pakken van water, kijk nog even wat ik hier aan ga doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tranquility schreef op maandag 22 september 2025 @ 08:51:
Is dat centrifugeren de tussentijdse ronde na de hoofdwas en wordt er daarna nog water afgenomen voor wasverzachter en/of spoelen, of treedt de waterslag alleen op na de laatste centrifugeronde vlak voor het einde programma? Dan zou je kunnen kijken wat er gebeurt als je na de laatste was- en spoelronde voor de laatste keer centrifugeren je de kraan dichtdraait en de machine met een foutmelding o.i.d. komt, want die zou na de laatste ronde geen water meer moeten pakken. Wel vreemd dat de machine geen watertslag geeft wanneer hij water pakt bij gewoon wassen.

Mijn wasmachine geeft ook een klap bij het pakken van water, kijk nog even wat ik hier aan ga doen.
Heb het gevoel dat het vooral bij de laatste keer centrifugeren is, net voor einde programma.
Maar dan zou ik er echt een keer een heel programma naast moeten gaan zitten.
Het is dan een 'trillende' waterslag, dus veel korte waterslag achter elkaar.

Als hij 1 goede tik zou geven bij het pakken van een sloot water aan het begin, dan zou me dat minder opvallen. Dus ik weet niet zeker of het dan ook is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranquility
Dus het is meer een soort harde "stuiter" ratel wanneer hij water pakt? Dat lijkt dan inderdaad op een kapotte klep o.i.d. Maar als hij gewoon voor- of tijdens het spoelen water pakt heb je dat dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Tranquility schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:03:
Dus het is meer een soort harde "stuiter" ratel wanneer hij water pakt? Dat lijkt dan inderdaad op een kapotte klep o.i.d. Maar als hij gewoon voor- of tijdens het spoelen water pakt heb je dat dan niet?
Als hij echt water pakt, dan heb ik gedurende het water pakken geen waterslag nee.
Of hij aan het einde met een 'klap' dicht gaat, durf ik niet te zeggen. Maar tijdens de waterstroom geen probleem nee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tranquility
Dirtbiter schreef op maandag 22 september 2025 @ 09:08:
Als hij echt water pakt, dan heb ik gedurende het water pakken geen waterslag nee.
Of hij aan het einde met een 'klap' dicht gaat, durf ik niet te zeggen. Maar tijdens de waterstroom geen probleem nee.
Normaal zou je alleen een dreun moeten horen wanneer de machine stopt met water pakken. Als de klep open gaat om water te pakken hoor je doorgaans weinig. Het zou echt alleen moeten gebeuren bij het afsluiten van de waterleiding na het pakken van water wat helaas nogal rigoureus gebeurt bij de meeste machines wat voor de harde dreun of klap zorgt. Hetzelfde zou je dan moeten ervaren wanneer je bijv een keuken- of badkamerkraan met één hendel bediening snel van vol open naar dicht zou zetten.

[ Voor 5% gewijzigd door Tranquility op 22-09-2025 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
Ik heb nog wat verder getest.

De waterslag heb ik ook bij ineens dicht doen van een (hendel)kraan, of wanneer de vaatwasser water pakt.
Dus het probleem komt niet door de wasmachine, maar wordt zo wel duidelijker.

De wasmachinekraan half dicht draaien gaf geen verbetering. Met dicht draaien tijdens centrifugeren, is er (natuurlijk) geen waterslag meer, want geen water.

Dus ik denk een combinatie van een rottige klep in de wasmachine, die dan misschien toch maar eens vervangen moet worden, en waterslag in het algemeen in het huis.
Dan ook maar eens kijken naar een waterslagdemper op de hoofdaansluiting...
Pagina: 1