Nieuw woning (1999), veel muizen achter de spouwmuur.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astr0blaster
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11-09 18:02
Situatie
We zijn twee weken geleden verhuisd naar ons nieuwe huis (bouwjaar 1999). Tijdens de eerste week kwamen we erachter dat we muizen hebben: keutels en uiteindelijk muizen gevangen. We hoorden ook een vreemd geluid achter de koelkast. We dachten dat het leidingen waren. Dit blijkt non-stop gepiep te zijn van muizen achter de spouwmuur. Gezien het vele gepiep, moeten het er veel zijn. Het gepiep horen we eigenlijk non-stop. Ook hebben we onder de keukenkastjes tientallen keutels gevonden.

Verkoper heeft niets vermeld
Bijkomend is dat de verkoper er niet eerlijk over is geweest (het is niet vermeld/gezegd), terwijl er overduidelijk een probleem is. In een eerdere mailwisseling reageerde hij laconiek ‘dat er incidenteel wel eens een muisje van buiten komt, maar dat het geen probleem is en nergens om ons druk over te maken’.

Betreft de buren: Ik weet van één buurman dat ze wel één keer een muis hebben gezien, maar zij hebben een kat en verder geen last. Ik weet dat mijn andere buurman niet zo schoon is en vaker muisproblemen heeft gehad.

Actie ondernemen
Ik heb veel gelezen, ons plan is nu als volgt: alle gaten en openingen van de keukenkastjes dichtmaken met staalwol en gas bij grotere stukken, valletjes zetten. Verder bewaren we al het eten in plastic bakken en houden het schoon. Aan de buitenkant dichtmaken lijkt onbegonnen werk. We kunnen ook niet bij de spouwmuur zelf, vanwege de keuken die ervoor zit.

Het is enorm vervelend en zorgt voor veel stress. Ik weet dat muizenproblemen veel voorkomen, maar ik heb nog nooit gehoord at mensen allemaal muizen door de muur heen hoorden piepen. Ik sta open voor alle tips.

We twijfelen of we ongediertebestrijding gelijk moeten bellen, omdat het klinkt als een flink probleem. Ik heb nog nooit over zo'n situatie gelezen. Ik ben alleen bang dat dit weinig doet, als we de toegangswegen niet blokkeren.

Wat te doen om dit probleem goed op te lossen?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:33

TTLCrazy

Listen to Frankie

Lijkt mij een verborgen gebrek dat de verkoper mag oplossen/betalen ? Ik zou zelf niets doen maar een bedrijf inschakelen, makkelijker met schade verhalen.

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:54
Dit kan zeker een verborgen gebrek zijn. Hij/zij heeft het niet van te voren gemeld.
Af en toe een muis betekend dus een groter probleem. Ze vreten alles aan.

Zou zeker een ongedierte bestrijder laten komen om het eerst te observeren en adviseren.
Muizen kunnen in de kleinste kieren wurmen, dus zou zeker advies inwinnen.

Zou adviseren, maak overal foto's van. Vooral de muizen keutels.
Kijk of je juridisch advies kan inwinnen. ( bij je makelaar/notaris? ) of bij je verzekering als je hiervoor verzekerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 21:38

Fe2O3

Ja das roest

Of het een verborgen gebrek is zal nog wel lastig worden, blijkbaar is het huis nog wel te gebruiken en muizen doen over het algemeen niet zoveel structurele schade.

Schakel een expert in, als je de muizen kunt horen piepen zijn het er genoeg. Het is belangrijk om ze NU te bestrijden voor het buiten echt koud wordt.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:04
TTLCrazy schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:17:
Lijkt mij een verborgen gebrek dat de verkoper mag oplossen/betalen ? Ik zou zelf niets doen maar een bedrijf inschakelen, makkelijker met schade verhalen.
Integendeel. Bij een verborgen gebrek dien je eerst de verkoper de kans te geven dit op te lossen. Door zelf een bedrijf in te schakelen verklein je de kans om de schade te verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik zou de boel sowieso open maken om te zien hoe erg het is. Als e.e.a. open is, kan je ook beter bestrijden. afhankelijk van de ernst van de schade kan je eventueel overgaan tot het verhalen van schade.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-09 17:13
Muizen geven nauwelijks schade , ze zijn alleen heel goed in eten vinden.
Het piepen kan ook betekenen dat de jonkies piepen omdat hun moeder er niet meer is.
Deskundigen heb je niet nodig, wel tijd en arbeid om alle toegang te stuiten.
Mijn huis (uit 1990) had ook muizen. Om 1.00 uur s'nachts kwam er een onder de kamerdeur door ,op weg naar de keukenkastjes. Daarvoo had ik niets opgemerkt...
Dus : drempel iets verhoogd. Alle openingen van Gas, CV-leidingen etc afgedicht met staalwol er diep in . Onder de vloer had de kruipruimte gaten naar buiten. Dus dat zo dicht gemetseld dat ze ook niet de spouw in kunnen. Onderdak ook dichten van openigen.
Zie https://www.milieucentraa...diertebestrijding/muizen/

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07:20
Het ligt er ook heel erg aan waar je woont, wij wonen tegen het bos aan ja...dus dan heb je ook veel sneller dat er muizen etc binnen komen..zeker als het kouder wordt. Wij zijn nu ook bezig met alles dicht aan het maken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Omdat ze voortdurend hun tanden aanscherpen aan plastic, ook elektriciteitskabels, is het schadelijk en niet zoals de verkoper beweert iets om je niet druk over te maken. Het kan zelfs brand veroorzaken door kortsluiting.

Schriftelijk aansprakelijk stellen en een redelijke termijn geven (3 weken) om het probleem definitief op te lossen. Wijst de verkoper het af, dan laat je het probleem en de schade zelf professioneel vaststellen door een deskundige. Dan opdracht uitzetten tot herstel en daarna kun je de kosten verhalen. Haal dus niet zelf het bewijs weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:57
[b]mrmrmr in "Nieuw woning (1999), veel muizen achter de spouwmuur." Het kan zelfs brand veroorzaken door kortsluiting.
Leg eens uit hoe dan? bij kostsluiting smelt de "zekering" / schakelt de automaat af. Als dat niet het geval is heb je de hoofdzekering / automaat nog.
Of de installatie moet zo slecht zijn aangelegd dat muizen wel je laatste zorg zouden moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astr0blaster
Veel dank voor de vele reacties! We gaan z.s.m. muizenbestrijding opbellen. Er hangt ook een ietwat muffe geur in ons huis. We dachten eerst dat het van de koelkast of riolering kwam, maar ik denk dat dit met de muizen te maken heeft. Deze geur was er niet tijdens de bezichtiging/overdracht.

We hebben inmiddels weer contact gehad met de verkoper. Hij zegt geschrokken te zijn en bereid te zijn tot 500 euro kosten te vergoeden. Alhoewel de constructieve houding fijn is, lijkt het me niet meer dan logisch dat hij alle kosten betaald.
grimselman schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:10:
[...]

Integendeel. Bij een verborgen gebrek dien je eerst de verkoper de kans te geven dit op te lossen. Door zelf een bedrijf in te schakelen verklein je de kans om de schade te verhalen.
Hij heeft net aangegeven: ga hulp inschakelen. Zie ook alinea hierboven.
Dinictus208 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:24:
Ik zou de boel sowieso open maken om te zien hoe erg het is. Als e.e.a. open is, kan je ook beter bestrijden. afhankelijk van de ernst van de schade kan je eventueel overgaan tot het verhalen van schade.
Ik kan hooguit onder de kastjes komen. Door het rooster zie ik daar veel uitwerpselen. Ik heb niet de vaardigheden om de hele keuken open te breken.
beascob schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:45:
Muizen geven nauwelijks schade , ze zijn alleen heel goed in eten vinden.
Het piepen kan ook betekenen dat de jonkies piepen omdat hun moeder er niet meer is.
Deskundigen heb je niet nodig, wel tijd en arbeid om alle toegang te stuiten.
Mijn huis (uit 1990) had ook muizen. Om 1.00 uur s'nachts kwam er een onder de kamerdeur door ,op weg naar de keukenkastjes. Daarvoo had ik niets opgemerkt...
Dus : drempel iets verhoogd. Alle openingen van Gas, CV-leidingen etc afgedicht met staalwol er diep in . Onder de vloer had de kruipruimte gaten naar buiten. Dus dat zo dicht gemetseld dat ze ook niet de spouw in kunnen. Onderdak ook dichten van openigen.
Zie https://www.milieucentraa...diertebestrijding/muizen/
Wij denken ook dat dit jonkies zijn, die piepen. Alleen dit gepiep was er al vóór we de muizen hebben gedood denken we. Propte jij staalwol gewoon erin, of moet je dit bevestigen?
Orkaan schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:58:
Het ligt er ook heel erg aan waar je woont, wij wonen tegen het bos aan ja...dus dan heb je ook veel sneller dat er muizen etc binnen komen..zeker als het kouder wordt. Wij zijn nu ook bezig met alles dicht aan het maken
Een van de vier grote steden. En ja, muizen zijn een groter probleem in de regio. Ik zou niet wakker liggen van een incidenteel muis, wel van al dat gepiep achter de keukenkastjes.
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:01:
Omdat ze voortdurend hun tanden aanscherpen aan plastic, ook elektriciteitskabels, is het schadelijk en niet zoals de verkoper beweert iets om je niet druk over te maken. Het kan zelfs brand veroorzaken door kortsluiting.

Schriftelijk aansprakelijk stellen en een redelijke termijn geven (3 weken) om het probleem definitief op te lossen. Wijst de verkoper het af, dan laat je het probleem en de schade zelf professioneel vaststellen door een deskundige. Dan opdracht uitzetten tot herstel en daarna kun je de kosten verhalen. Haal dus niet zelf het bewijs weg.
Ze zijn geschrokken en hebben gereageerd dat ze tot een bepaald bedrag willen vergoeden. Ze raden ons ook aan om het professioneel te laten oplossen, maar wel tot een maximale vergoeding. Zie hierboven. De constructieve houding is een goede eerste stap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 23:00
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:01:

Er zijn maar weinig huizen die de elektriciteitskabels in de spouwmuur hebben liggen.
Bovendien, over welke schade hebben we het nu eigenlijk? TS hoort muizen piepen en er loopt er wel 'ns eentje in de keuken. Dat is nog steeds geen schade, eerder een beperkte mate van overlast.
Muizen zoeken een droge plek om te overwinteren, en wanneer er voldoende voedsel in de omgeving is dan zullen ze zich op die plek permanent vestigen.
Wanneer je zelf geen voedsel aanbiedt, dan vinden ze dat voedsel dus in de directe omgeving (zo'n 25 - 50 meter). Zijn er misschien (over)buren die overvloedig de vogeltjes voeren, of kippen/duiven/kanaries houden?
Wanneer dat het geval is dan zou je die mensen aan kunnen spreken (voer afdekken, dichte voeremmers, etc) zodat de muizen minder voedsel tot hun beschikking hebben.
Verder (zoals al vermeld) alle gaten en kieren dichten, in ieder geval binnenshuis, met staalwol en kneedbare 2K epoxy.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Yaksa Er liggen bij jou geen elektriciteitskabels in de keuken en de rest van het huis begrijp ik. Muisjes hebben pootjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
mrmrmr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:35:
@Yaksa Er liggen bij jou geen elektriciteitskabels in de keuken en de rest van het huis begrijp ik. Muisjes hebben pootjes.
Vooralsnog heeft TS dat 'probleem' niet en hoeven we de situatie niet erger te maken dan dat deze nu is.
Ik had vorig jaar ook last van muizen binnen. Heel goed alle kieren en gaten gedicht, en nu geen 'last' meer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
In een keuken liggen vaak elektriciteitskabels achter of in kastjes. Die allemaal nalopen is noodzaak als je muizen hebt of hebt gehad. De kans is groot dat een muis daar zijn tandjes in heeft gezet. Zeker bij deze hoeveelheid uitwerpselen en een nest.

Ik heb ook wel eens een muis gehad in de keuken en die had de onder meer de rand van de plastic afvalbak rondom aangeknaagd en de stroomkabels geprobeerd. Die muis heb ik gevangen en uitgezet in het wild. Als huismuis mocht die leren zich aan te passen aan het leven in het wild. ;)

Muizen kunnen door een gaatje van een 6-7mm kruipen, ze hebben erg weinig ruimte nodig. Daar heb ik dan ook rekening mee moeten houden bij de aanleg van mijn pv installatie en de doorvoer van kabels van buiten naar binnen.

https://www.milieucentraa...diertebestrijding/muizen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Astr0blaster schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:26:Veel dank voor de vele reacties! We gaan z.s.m. muizenbestrijding opbellen.
Probeer ook even de oorzaak aan te pakken van muizenoverlast.
Dat is namelijk voedselaanbod, wanneer ze in jouw buurt niks te vreten vinden dan zijn ze ook zo weer weg.
Wanneer je meer 'buitenaf' woont dan kun je proberen om voor de muizen in de tuin of in een park een natuurlijke nestgelegenheid aan te bieden, stapel oud hout, omgevallen (holle) boom, omgekeerde grote boomstronk, o.i.d. Muizen willen in de winter graag beschut zitten, maar ze hebben een hekel aan geluid, licht en trillingen, dus in een woonhuis zitten ze eigenlijk liever niet. In een stad is een hoog voedselaanbod en weinig 'natuurlijke' overwinteringsmogelijkheden dus dan zoeken ze toch een plekje, een spouwmuur is dan waarschijnlijk het meest 'aangename'.

• Astr0blaster
We hebben vanavond de camera laten filmen door het rooster. En ja hoor: we zien meerdere kleine muizen heen en weer rennen. Minimaal 2-3. We laten de recording de hele nacht aan staan (of hoe lang de telefoon het volhoudt). To be continued…

• Astr0blaster
We hebben inmiddels ook een muis gespot in de slaapkamer en woonkamer. Mijn vriendin deed vanmiddag een dutje. Er is toen een muis over haar heen gelopen.Note: de deuren waren wel open.

Het is een groot drama. Vannacht heb ik ook in 3 uur footage meerdere keren muizen heen en weer zien lopen. Waaronder een kleintje op de val: deze is niet afgegaan, vermoedelijk omdat het muisje te licht was.

We hebben, mede omdat we signalen van muizen kregen, nog geen enkele keer durven koken. We zijn bezig met professionals inschakelen.

• Astr0blaster
Yaksa schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:23:
[...]

Probeer ook even de oorzaak aan te pakken van muizenoverlast.
Dat is namelijk voedselaanbod, wanneer ze in jouw buurt niks te vreten vinden dan zijn ze ook zo weer weg.
Wanneer je meer 'buitenaf' woont dan kun je proberen om voor de muizen in de tuin of in een park een natuurlijke nestgelegenheid aan te bieden, stapel oud hout, omgevallen (holle) boom, omgekeerde grote boomstronk, o.i.d. Muizen willen in de winter graag beschut zitten, maar ze hebben een hekel aan geluid, licht en trillingen, dus in een woonhuis zitten ze eigenlijk liever niet. In een stad is een hoog voedselaanbod en weinig 'natuurlijke' overwinteringsmogelijkheden dus dan zoeken ze toch een plekje, een spouwmuur is dan waarschijnlijk het meest 'aangename'.
Dank voor de tips. We wonen in een woonwijk in een grote stad. Dit lees ik online ook veel. Wel lastig omdat we niet weten waar/hoe precies (van buitenaf).

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Praat es met de buren.

Dum de dum

• Astr0blaster
Eén kant heeft ooit één keer een muis gezien, maar zij hebben een kat.
Andere buurman vangt jaarlijks meerdere muizen. Hij schijnt niet de grootste hygiëne te hebben.

Er schijnt iemand achter ons konijnen buiten te hebben, wat ook muizen aantrekt?

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

Astr0blaster schreef op woensdag 10 september 2025 @ 20:34:
[...]

Eén kant heeft ooit één keer een muis gezien, maar zij hebben een kat.
Andere buurman vangt jaarlijks meerdere muizen. Hij schijnt niet de grootste hygiëne te hebben.

Er schijnt iemand achter ons konijnen buiten te hebben, wat ook muizen aantrekt?
Een van de twee 'voert' de muizen dus, daar zit de bron van je problemen.

Met wat je beschreef over hoeveelheid en waar, ook de rechtsbijstand mbt verborgen gebrek gaan inschakelen.

Dit gaat serieus geld kosten. Qua bestrijding en qua aanpakken van de bron.

Dum de dum

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb ook ooit in een studentenhuis last van muizen gehad. Of eigenlijk voornamelijk het geluid van muizen die door het plafond trippelen of soms met elkaar vechten. Toch best vervelend als je in bed ligt. Geen idee waar ze op af kwamen, maar toen mijn huisgenoot in de kamer naast me op een dag geholpen door moeders grote schoonmaak hield, waar volgens mij wel tien vuilniszakken uit voort kwamen was de muizenoverlast van de een op de andere dag voorbij....

Moraal van het verhaal, zoek de oplossing bij de bron... ;) Al kun je natuurlijk je buren moeilijk dwingen om hun afval op te ruimen, maar je kunt iig het gesprek aangaan.
En ik heb verder niks met katten, maar zou in een geval als dit wel overwegen om (al dan niet tijdelijk) een kat in huis te nemen.

• mrmrmr
  • Niet online
Palomar schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:22:
Moraal van het verhaal, zoek de oplossing bij de bron... ;) Al kun je natuurlijk je buren moeilijk dwingen om hun afval op te ruimen, maar je kunt iig het gesprek aangaan.
Dat kan. Als dat en diverse andere remedies niet helpen kan er uiteindelijk gehandhaaft worden door de gemeente als het in de APV staat (vervuiling van een erf). De gemeente kan een boete ("last onder bestuursdwang") opleggen bij herhaalde overlast.

Je kan bij de gemeente een verzoek tot handhaving neerleggen als allerlei alternatieven niet werken.

NVWA kan ook direct ingrijpen als het om een voedselproducerend bedrijf gaat.

• Astr0blaster
Meerdere muizen gevangen. We hebben met camera's ook meerdere muizen gespot in de badkamer, meterkast en gang. En een aantal met blote oog zien lopen. Ook meerdere gevangen. Het gepiep wordt niet minder.

Ook contact gehad met aankoopmakelaar. Die zegt deze ernst nog nooit te hebben meegemaakt in zijn carrière.

We zijn bezig met het inplannen van een afspraak. Indien er behoefte is, dan hou ik jullie op de hoogte.

Iedereen veel dank voor het meedenken. Het wordt gewaardeerd, gezien wat voor emotionele rollercoaster dit is.

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:27
Hier moet je wel echt een bestrijdingsdienst op loslaten, dit red je niet met wat lokdoosjes en een emmertje pindakaas.
Ik lees in andere reacties dat de kosten hoog kunnen oplopen, maar online zie ik bij de professionals dat een muizenplaag verwijderen 150 euro kost. Ik zou geen dag langer wachten.

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:59

• Yaksa
Toke_gt schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:27:Hier moet je wel echt een bestrijdingsdienst op loslaten, dit red je niet met wat lokdoosjes en een emmertje pindakaas.
Ik lees in andere reacties dat de kosten hoog kunnen oplopen, maar online zie ik bij de professionals dat een muizenplaag verwijderen 150 euro kost. Ik zou geen dag langer wachten.
Het heeft geen zin om er een bestrijdingsdienst op los te laten als de oorzaak / de bron niet aangepakt wordt.

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 16:38
Hou je van ketten?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:49
Stap 1, laat je niet emotioneel opfokken door een paar beestjes.

Stap 2, als je het zelf niet zien zitten, schakel een expert in voor 1) onderzoek en rapportje van probleem, 2) advies (wat je zelf kan), 3) bestrijding . Wij waren een paar jaar geleden per huishouden iets van EUR150 kwijt om ratten te bestrijden onder de pannen (rijtjeswoning).

Stap 3 (of 2), dicht muizengaten waardoor muizen in je woning kunnen komen.

Verhalen van kosten is waarschijnlijk de kosten en energie niet waard. Zorg echter wel dat de expert de bevindingen documenteert.

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 11-09-2025 20:18 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 09:27
Yaksa schreef op donderdag 11 september 2025 @ 19:38:
[...]

Het heeft geen zin om er een bestrijdingsdienst op los te laten als de oorzaak / de bron niet aangepakt wordt.
Het heeft ook geen zin om muizen maar te laten rondrennen. Daar wordt het alleen maar erger van.
Dus stap 1, deze plaag bestrijden
Stap 2: ingangen wegnemen/blokkeren
Stap 3: bron buitenshuis wegnemen

Even ervan uitgaande dat de bron zich niet in het huis zelf bevindt.
Pagina: 1