Welke verborgen pareltjes voor 100+ uur gaming?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:35
Beste gamers,

Ik ben weer eens opzoek naar game(s) waar je flink wat uren in kan steken. Vroeger was dit voor mij bijvoorbeeld Call of Duty of Fifa voor andere, elke avond wat potjes en klaar. Nu doe ik liever single player games, vaak met een open wereld.

Ik zie vaak de zelfde suggesties voorbij komen die we allemaal al eens gespeeld hebben... een The Witcher 3, TES: Skyrim, Red Dead 2 etc. Zijn er nog 'verborgen' pareltjes? Zo heb ik bijvoorbeeld Ghost Recon: Wildlands op het oog, ook alweer zo'n 7 jaar oud maar een die ik toen der tijd niet heb opgepakt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Elden Ring!

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• beast1909
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 10:48
Satisfactory, Elden Ring en Baldur's Gate 3 zijn allen spellen waar ik op of dik over de 100 uur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Fallout 4 (en 3) heb ik grijs gespeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij deze moet je wel goed tegen je verlies kunnen, doodgaan is een groot onderdeel in deze game.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Je hebt tijd teveel?

Factorio.

Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantj
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05:53
God of War games zijn top

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:59
HITMAN 1-3. Je kan het verhaal spelen, maar de game is eigenlijk een sandbox waar je ontelbare mogelijkheden hebt om het level uit te spelen.
Baldurs Gate 3: Ook een game om duizend keer uit te spelen
Days Gone: Komt traag op gang, maar is zeer vermakelijk (net ook een remaster van geweest)
Mafia serie was goed, 3 paste niet in het rijtje, maar heeft wel iets van charme als je de bugs erbij neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:45
Geen open wereld, maar: Hades.

Hier 120 uur op de Switch, nogmaals gekocht voor de Playstation 5 en daar nog een keer 150 uur aangetikt :P

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ernemmer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:45:
[...]

Bij deze moet je wel goed tegen je verlies kunnen, doodgaan is een groot onderdeel in deze game.
Git Gud ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:25
Wilke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:47:
Je hebt tijd teveel?

Factorio.

Probleem opgelost.
Dit. Ik zit nu op 1000+ uur en dat terwijl ik geen tijd heb om te gamen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:43
Balatro :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:47

dragonhaertt

@_'.'

Tja, we kunnen wel de top 1000 populairste spellen opnoemen, maar dat lijkt me niet zo nuttig.
Wat heb je al gespeeld, welk genre zoek je?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:38
Als je van strategie houdt kan ik de Paradox grand strategy serie wel aanraden: Europa Universalis 4, Victoria 3, Hearts of Iron 4 en Stellaris. Heb ik allemaal al meerdere honderden uren ingestoken. Ik start meestal een spel om een achievement te halen, dat geeft een hele berg replayability.

Hun DLC policy is wel een dingetje, dus koop het vooral in de aanbieding en doe wat onderzoek welke DLC je erbij wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RPG's van Owlcat zijn ook aardig lang.
Pathfinder: Kingmaker (129 uur), Pathfinder: Wrath of the Righteous (136 uur) en Rogue Trader (102 uur)

(Tijden zijn van how long to beat)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 09-09-2025 13:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Euro Truck Sim en American Truck sim zijn games waar je makkelijk 1000 uur in kan steken.

Snowrunner kun je door alle DLC ook je ziel en zaligheid in kwijt.

Starfield is enorm love it or hate it, ik heb er bijna 250 uur in kunnen steken en heb me er enorm mee vermaakt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-09 17:54
Cyberpunk 2077 kom je een eind mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Albinoraptor
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:15
Kingdom Come Deliverance 1 & 2, geweldige open wereld RPG's maar waar je wel echt helemaal ondergedompeld kan worden in de middeleeuws tijd.

Makkelijk aantal 100 uur in beide games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:39

PB-powell

Mr. Laziness

Stardew Valley kan je ook zat uur in kwijt.
Vraag is inderdaad welk (sub)genre zoek je precies? PC of console? Wat heb je al gespeeld, wat spreekt je aan?

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jewest
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 11-09 16:30
Razr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:43:
Fallout: New Vegas

Flickr
Canon 7D + Glas + Licht
Komt het rot over dan bedoel ik het anders en taalfouten zijn inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stelsol
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 15:14
418O2 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:03:
Cyberpunk 2077 kom je een eind mee
Cyberpunk is voor mij ook echt een spel waar ik veel meer uren in heb gestoken dan ik vooraf had kunnen bedenken. Ik ben zelfs een New Game gestart nadat ik hem had uitgespeeld (nu als vrouw :+ ), omdat je enorm veel keuzes kunt maken die een effect hebben op het verhaal en zodoende dus een heel andere beleving krijgt bij het opnieuw spelen.
Het begon bij mij een halfjaar geleden, gewoon even kijken of het wat zou zijn. Openwereld games zoals RDR2 en GTA heb ik altijd tof gevonden, verder zijn er de laatste tijd heel weinig games geweest waar ik een vergelijkbaar plezier uithaalde. Dus eerst skipte ik veel dialogen gelijk want ik wilde gewoon lekker spelen (de gameplay is goed). Maar na verloop van tijd werd ik toch wel gegrepen door het verhaal en heb ik het helemaal omarmd :).
Dikke aanrader dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Red Dead Redemption 1
Kingdom come deliverance 1 & 2
The witcher 2 (geen 100 uur, maar wel leuk)
Dragon age origins (deel 1, wel oud maar goeie game!)
Days gone
Baldurs gate 3
Valheim
Cyberpunk & uitbreiding
Wartales
Wasteland 3
Jagged Alliance 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mog
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Mog

Moderator Spielerij

Don't worry, Kupo.

Aangezien dit meer een vraag dan een discussie is heb ik het topic type veranderd in een vraag en ook van de topic titel een vraag gemaakt. Mocht je een andere topic titel in gedachten hebben, laat het me via DM even weten.

Mog

Switch 2? Voeg me toe: SW-7213-3040-4357

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 12:26
Skyrim SE, met CHIM AI mod, Fat Skyrim mod, Beyond Skyrim mod (Cyrodiil), Morrowind mod, Wyrmstooth, Falskaar, lush vegetation, immersive followers, Immersive encounters, 2k/4k total reskin, enz. Let wel op: de game groeit hierdoor naar ongeveer 300GB, maar is dan een feest voor het oog en staat garant voor vele maanden speelplezier en zeker door de AI is elke keer gamen een leuke verrassing. :) Ik speel Skyrim in 5760x1080, over 3 24" monitoren. Ik heb een AMD RX7700 XT. Met AMD Adrenaline kun je voor gamen AMD Eyefinity aanzetten, dan worden de 3 monitoren 1 gigantische desktop. Dit werkt perfect met gaming, je hebt dan super ultrawide. Speelt heerlijk! :)

[ Voor 25% gewijzigd door poktor op 09-09-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Arma 3 campaigns, en dan zeker de DLC's.. (wel natuurlijk wat verouderde engine)

[ Voor 32% gewijzigd door Falcon op 09-09-2025 16:00 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
dragonhaertt schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:00:
Tja, we kunnen wel de top 1000 populairste spellen opnoemen, maar dat lijkt me niet zo nuttig.
Wat heb je al gespeeld, welk genre zoek je?
Holy shit wat een reacties, moet later alles even rustig checken. Maar ik zoek het liefst een open wereld-achtige game, MMORPG-achtig kan ook maar heb daar alles wel gehad, of moet het weer eens proberen ;)

Mag een shooter zijn, fantasy, GEEN SCI-FI. Ik had er nog een op het oog, Dragon Dogma 2, maar helaas is de pc port rukker as fuck. Het is niet te doen met mijn 6700 XT.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AntiChrist7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 00:25
Ok ik wil niet de eikel uithangen, maar als iemand vraagt om hidden gems, dan ga je toch niet Elden ring en Baldurs gate aanraden? Twee GOTY's....

Om op je originele vraag te antwoorden, is Wildlands wel ok als je graag shooters doet. Ik heb Arma voorbij zien komen, maar dat is echt wel meer hardcore en ook beter in MP.

Een leuke open world, die wat zelda geinsipireerd is, is Immortal Fenyx rising. Zeker als je van Mythologie houdt.

Als je een chille game wilt met zen muziek en gewoon tegeltjes leggen (maar wel nog altijd wat strategisch), is dorfromantik een hele leuke (en in sale):

https://store.steampowered.com/app/1455840/Dorfromantik/

Zelf speel ik veel strategie en tactical squad management games. Xcom is daar de bekendste, maar eentje met een andere kijk op de formule, en ook van een nederlandse ontwikkelaar, is renowned explorers. Hier leid je een groep van explorers op verschillende expedities, en omdat er zoveel combinaties en random events zijn, is het erg herspeelbaar:

https://store.steampowere...rs_International_Society/

Wildermyth is ook een tactische game, met dezelfde insteek: veel herspeelbaarheid:

https://store.steampowered.com/app/763890/Wildermyth/

De game die ik vaak met vrienden speel is unrailed. Heel simpel concept, werk samen om een treintje gaande te houden, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt:

https://store.steampowered.com/app/1016920/Unrailed/

Risk of rain is ook een roguelite coop shooter:
https://store.steampowered.com/app/632360/Risk_of_Rain_2/

Wat bekendere open world games zijn ook de Horizon games, en Shadow of mordor/War. Zelf ben ik ook een groot Far Cry 4 fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefuit
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-09 13:02
Red dead Redemption 2
Detroit; Become Human
Hogwarts Legacy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:24
Ghostrunner 2 is vanaf donderdag 17:00 gratis op Epic, geen idee of het helemaal je genre is, maar je kan er vast wat tijd in kwijt 😃

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poktor
AntiChrist7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:42:
Ok ik wil niet de eikel uithangen, maar als iemand vraagt om hidden gems, dan ga je toch niet Elden ring en Baldurs gate aanraden? Twee GOTY's....

Om op je originele vraag te antwoorden, is Wildlands wel ok als je graag shooters doet. Ik heb Arma voorbij zien komen, maar dat is echt wel meer hardcore en ook beter in MP.

Een leuke open world, die wat zelda geinsipireerd is, is Immortal Fenyx rising. Zeker als je van Mythologie houdt.

Als je een chille game wilt met zen muziek en gewoon tegeltjes leggen (maar wel nog altijd wat strategisch), is dorfromantik een hele leuke (en in sale):

https://store.steampowered.com/app/1455840/Dorfromantik/

Zelf speel ik veel strategie en tactical squad management games. Xcom is daar de bekendste, maar eentje met een andere kijk op de formule, en ook van een nederlandse ontwikkelaar, is renowned explorers. Hier leid je een groep van explorers op verschillende expedities, en omdat er zoveel combinaties en random events zijn, is het erg herspeelbaar:

https://store.steampowere...rs_International_Society/

Wildermyth is ook een tactische game, met dezelfde insteek: veel herspeelbaarheid:

https://store.steampowered.com/app/763890/Wildermyth/

De game die ik vaak met vrienden speel is unrailed. Heel simpel concept, werk samen om een treintje gaande te houden, maar het is niet zo makkelijk als het lijkt:

https://store.steampowered.com/app/1016920/Unrailed/

Risk of rain is ook een roguelite coop shooter:
https://store.steampowered.com/app/632360/Risk_of_Rain_2/

Wat bekendere open world games zijn ook de Horizon games, en Shadow of mordor/War. Zelf ben ik ook een groot Far Cry 4 fan
Horizon zero Dawn, Horizon Forbidden West, inderdaad beide meesterlijke games! _/-\o_
Risk of Rain ook, maar is die niet multiplayer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westland1940
Cyberpunk al gespeeld, echt een geweldige game ook. Zeker in de huidige staat. Kingdom Come II ook al gespeeld, maar nog niet gefinished.

Elden Ring is trouwens niets voor mij... ik kan deze gameplay niet aan. Niet goed voor mijn hart ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 13:08

PromWarMachine

Forsaken Archer

Meer dan >100 heb ik vrij veel games van. Ik zal met enige moeite 3 van die lijst kiezen met korte toelichting.

Factorio
Een van de beste games ooit gemaakt. Heb 2.1k uur op Steam en nog wel 500-600 uur in offline playthrough's.
Het is een factory builder. De snelste speedrunners spelen het spel (met expansion) momenteel uit in 15 uur, maar voor nieuwe spelers is dat eerder 100-300 uur. Echt een game om je in te verliezen. De duizenden overwhelmingly positive reviews laten zien dat ik niet de enige ben :)

Rimworld
Nog zo'n pareltje. Waar Factorio draait om optimalisatie en het stap voor stap behalen van hogere doelen, draait het in Rimworld vooral om het verhaal. Het is een story-driven colony sim.
De base game is goed voor vele honderden uren. Iedere keer gebeuren er weer unieke dingen of quests.
Er zijn geen softe doelen, geen achievements. Je kunt letterlijk doen wat je wilt en dan kun je het zo gek niet verzinnen, trust me.

XCOM 2
Beste game in zijn genre. Het is een turn based tactical shooter.
Vereist wel wat skill of geduld.

Honorable mentions
Brotato
Against the Storm (dan moet je wel van een uitdaging houden)
Gemcraft (tower defense)
Stellaris (4X)
Dyson Sphere Program (poging om mee te liften op Factorio, maar dan 3D, i.p.v. 2D)
AntiChrist7 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 19:42:
Zit wel wat in, maar anderen zijn (in de toekomst) misschien op zoek naar games waar ze hun tijd aan kunnen besteden: misschien maakt het hen niet uit of het GOTYs zijn uit het verleden? :)

[ Voor 16% gewijzigd door PromWarMachine op 10-09-2025 09:24 ]

Dividend for Starters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Satisfactory is ook factorio-in-3d.

Ik vind zelf soviet republic workers& resources tof. Mix van simcity en transport tycoon, in een fictieve sovjetstaat. Verslavende indie. Let wel op dat het conplex is en een uitspeelpoging serieus tijd gaat kosten :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Boudewijn schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:34:

Ik vind zelf soviet republic workers& resources tof. Mix van simcity en transport tycoon, in een fictieve sovjetstaat. Verslavende indie. Let wel op dat het conplex is en een uitspeelpoging serieus tijd gaat kosten :)
Die ziet er goed uit, fijne tip :)

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:03

tha_crazy

Mafketel

PromWarMachine schreef op woensdag 10 september 2025 @ 09:18:
Meer dan >100 heb ik vrij veel games van. Ik zal met enige moeite 3 van die lijst kiezen met korte toelichting.

Factorio
Een van de beste games ooit gemaakt. Heb 2.1k uur op Steam en nog wel 500-600 uur in offline playthrough's.
Het is een factory builder. De snelste speedrunners spelen het spel (met expansion) momenteel uit in 15 uur, maar voor nieuwe spelers is dat eerder 100-300 uur. Echt een game om je in te verliezen. De duizenden overwhelmingly positive reviews laten zien dat ik niet de enige ben :)
Maak daar maar 4 uur en 20 minuten van :+

YouTube: World Record run and first ever sub 4:20!

Maarja. Factorio kan ik wel onderbouwen ja
En ben je default zat dan pak je 1 van de overhaul mods zoals space exploration, krastorio, seablock of pY mod

• Westland1940

Factorio

Rimworld
Nog zo'n pareltje. Waar Factorio draait om optimalisatie en het stap voor stap behalen van hogere doelen, draait het in Rimworld vooral om het verhaal. Het is een story-driven colony sim.
De base game is goed voor vele honderden uren. Iedere keer gebeuren er weer unieke dingen of quests.
Er zijn geen softe doelen, geen achievements. Je kunt letterlijk doen wat je wilt en dan kun je het zo gek niet verzinnen, trust me.

XCOM 2

Honorable mentions
Brotato
Gemcraft (tower defense)
Stellaris (4X)
Dyson Sphere Program (poging om mee te liften op Factorio, maar dan 3D, i.p.v. 2D)

[...]

Zit wel wat in, maar anderen zijn (in de toekomst) misschien op zoek naar games waar ze hun tijd aan kunnen besteden: misschien maakt het hen niet uit of het GOTYs zijn uit het verleden? :)
Mooi uitgebreide reactie en wellicht leuke tips voor andere, maar dit zijn totaal niet mijn games :P hooguit build games als een Age of Empires. Als je dat build kan noemen haha.

Games ouder dan 2011-2012 sla ik tegenwoordig wel over, dan wordt de gameplay mij echt te oud. GTA IV verbaasde mij laatst nog wel zeer positief (begin 2008!!).

• Linksquest
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:10

Linksquest

Moderator Spielerij

All Around Gamer!

Misschien is The Elders Scrolls Online iets voor je, ja het is een Online MMO, maar je hoef hier niet per maand te betalen. Starter pack en de eerste paar uitbreidingen kosten tegenwoordig ook bijna niks meer.

Every Game has A Story, Only One is A Legend.

• SirMasterChief
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 11-09 09:45
Westland1940 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:28:
Beste gamers,

Ik ben weer eens opzoek naar game(s) waar je flink wat uren in kan steken. Vroeger was dit voor mij bijvoorbeeld Call of Duty of Fifa voor andere, elke avond wat potjes en klaar. Nu doe ik liever single player games, vaak met een open wereld.

Ik zie vaak de zelfde suggesties voorbij komen die we allemaal al eens gespeeld hebben... een The Witcher 3, TES: Skyrim, Red Dead 2 etc. Zijn er nog 'verborgen' pareltjes? Zo heb ik bijvoorbeeld Ghost Recon: Wildlands op het oog, ook alweer zo'n 7 jaar oud maar een die ik toen der tijd niet heb opgepakt.
Ik weet niet wat jou voorkeuren zijn maar ik ben momenteel al 30 plusser en jrpgs in mijn ervaring zijn meer content rich en dus kan je veel meer uren insteken. Anderszijds rts games zijn ook wel prima tijdsverspilling

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 17:34
OpenRCT2 :9~

• poktor
Razr schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:43:
Yep, same.
Ik heb nu een lange lijst mods aan Fallout 4 toegevoegd, inclusief reskin van de game met 2k textures en AI, een koppeling met een LLM. De game ziet er nu prachtig uit. Maar de AI speelt niet zo soepel als in Skyrim helaas, de implementatie is wat buggy. Jammer wel, want het kan heel goed werken, zie skyrim.

• poktor

Factorio

Rimworld

XCOM 2

Honorable mentions
Brotato
Gemcraft (tower defense)
Stellaris (4X)

[...]

Klopt, dit is een handig draadje, ik heb hem al gebookmarked. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11-09 16:58

Sharky

Skamn Dippy!

Luister niet naar de mensen die Factorio aanraden. Tenzij je werkloos en vrijgezel bent, dan heb je niets te verliezen.

This too shall pass

• Westland1940
@SirMasterChief Ik ben net enkele maanden 30, merk meteen dat mijn interesse in gaming totaal anders is als voorheen maar mijn passie voor jrpgs nog niet gevonden. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Westland1940
@Linksquest Ik sta ook zeker open voor MMO's en heb er al meerdere gespeeld. Helaas is dat genre helemaal vast geroest en leunt het al decennia op dezelfde games.
Pagina: 1