Atlassian trekt stekker uit zelfgehoste tools en kiest…

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Artikel: nieuws: Atlassian trekt stekker uit zelfgehoste tools en kiest volledig voor ...
Auteur: @JaspB Wellicht goed als extra informatie: Atlassian heeft in het verleden een "one time license fee met unlimited updates" verkocht aan bedrijven.

Dat zit hen nog steeds dwars, toen flink cashen, de prijs van meerdere jaren licentie kosten in 1x binnen, en dat maken van updates deden ze toch al.

Nu hebben de grootste klanten allemaal al een keer zo'n deal gemaakt voor onprem, dus is die markt verzadigd.
Die licentie kunnen die klanten gebruiken om het in hun data center of dat nu gehuurd is of eigen draaien, dus ook op bijvoorbeeld Azure.

En die partijen willen natuurlijk helemaal niet naar de SaaS versie van Atlassian, want nu betalen ze alleen voor de servers bij hun cloud vendor, de software licenties zijn immers al afgekocht.

Dat is Atlassian een doorn in het oog, dus verzinnen ze steeds trucks om klanten toch te motiveren hun SaaS te gaan gebruiken, van tijdens afwezigheid van bepaalde mensen een "mooie kans" bieden aan een junior inkoper, het stop zetten van support als het in Azure staat (maar dat konden ze juridisch niet vol houden), tot aan nu zelfs het niet meer updaten van de software.
Terwijl ze natuurlijk zelf die software ook op machines in de cloud draaien, dus het prima dezelfde install kan zijn.

De "onprem" versie kan ook gewoon prima door GitHub CoPilot AI-agents gebruikt worden.
Er is echter steeds minder behoefte aan binnen de technische teams die steeds meer geautomatiseerd feature requests maken in Git met AI-agents, die dan door een andere agent worden geïmplementeerd, getest en weer gevalideerd en eventueel weer verbeterd, tot het aantoonbaar doet wat gevraagd is en het aan de DoD (definition of done) voldoet.

Ik dacht ik geef even wat achtergrondinformatie.

[ Voor 11% gewijzigd door djwice op 09-09-2025 12:28 ]

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaspB
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-09 15:33

JaspB

Nieuwsredacteur
Interessante info!
Hm, ik moet even broeden hoe & wat ik hiermee kan. Een leverancier als Atlassian zal zoiets vast niet open en bloot aan mij/Tweakers toegeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wellicht wat inkopers van bedrijven spreken die het nog onprem hebben?

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/