Linux en Gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19
Ik heb diep in het Apple Eco systeem gezeten en die laptops heb ik altijd met veel plezier gebruikt, maar ik wil nu toch soms iets lokaal gamen (voornamelijk Beyond All Reason) en zal ook regelmatig streamer via Steamlink en wil graag meer privacy (dus minder grote bedrijven en data binnen EU). Mijn Game PC is al overgezet naar Linux en dat bevalt goed genoeg.

Nu had ik een Asus G14 gekocht met een 5070ti om wat meer het Macbook gevoel te hebben en het is echt een heel erg mooie laptop, maar de ondersteuning in linux is erg matig (veel gedoe met het geluid en het switchen tussen de integrated en dedicated GPU). Daarnaast maakt die als die ook maar iets te veel doet ook te veel lawaai en wordt die toch vrij warm. Deze gaat dus terug.

Ik ben dus opzoek naar een nieuwe laptop die linux proof is en enkel een integrated GPU heeft van AMD. Dat kom je uit op een Lenovo Ryzen AI 7 of 9 CPU en dat lijkt mij prima. Maar als ik ga zoeken kom ik op verschillende Lenovo laptops uit en daaruit kiezen blijkt lastig (Yoga Pro, Slim, Tinkpad, Ideapad etc.). Oled met een flinke resolutie zou mooi zijn, maar helderheid is misschien iets belangrijker. Ik zie door de bomen even het bos niet meer.,

Ik gebruik zoveel mogelijk apps die zo goed als overal op draaien (windows, linux, mac), zodat ik makkelijker kan switchen wanneer ik wil.

Wat ga je met je laptop doen?
Standaard browsen, youtube, plex, coden, muziek productie en wat lichter gamen (beyond all reason).

Wat is je budget?
Als het maar niet meer dan 2500,- euro of 3000,- euro als het echt high-end is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Dat zal gemiddeld zijn, maar ook thuis heb ik wel graag een laptop die niet continu aan de lader hoeft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Gezien de grote pre om enkel Linux te draaien zit ik eraan te denken om voor een Lenovo te gaan. Framework is ook een optie, maar het nadeel daarvan lijkt dat het minder makkelijk is om dit uit te proberen en als het niet bevalt weer terug te sturen. Verdere zijn de volgende zaken echt belangrijk:
  1. GEEN dedicated GPU
  2. niet groter dan 14.5"
En de pre's zijn:
  • Oled maar Helderheid is misschien wel belangrijker
  • 32GB geheugen
  • 2Tb nvme of 1TB als dit zelf te upgraden is
  • Wel graag een wat hogere resolutie; mijn ogen zijn nog goed genoeg en veel mensen om mij heen vinden alles vaak te klein
  • future proof

Beste antwoord (via CoiLive op 12-09-2025 13:31)

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83LXCTO1WWNL1
zoiets als dit kan ook leuk zijn, volgens de specs zijn er 2 m.2 sloten, waarvan 1 standaard gevuld met 1tb. 3k OLED scherm, fijn toetsenbord, metalen behuizing, 32gb ram en een grote 84kwh batterij. standaard met wifi 7 en een hdmi poort. Ook heeft ie moderne usb 4 poorten (2 stuks).
Je kan bij configuratie windows uitvinken, hoef je ook niks met windows te maken te hebben ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sentimental-Hat
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15:21
Je zou eens kunnen kijken of een Framework laptop wat voor je is.

https://frame.work/nl/en

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 14:46
zoiets als dit kan ook leuk zijn, volgens de specs zijn er 2 m.2 sloten, waarvan 1 standaard gevuld met 1tb. 3k OLED scherm, fijn toetsenbord, metalen behuizing, 32gb ram en een grote 84kwh batterij. standaard met wifi 7 en een hdmi poort. Ook heeft ie moderne usb 4 poorten (2 stuks).
Je kan bij configuratie windows uitvinken, hoef je ook niks met windows te maken te hebben ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien eens kijken bij Tuxedo Computers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:19
Sentimental-Hat schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:57:
Je zou eens kunnen kijken of een Framework laptop wat voor je is.

https://frame.work/nl/en
Hier heb ik uitgebreid naar gekeken. Het hele merk en ethiek spreekt mij erg aan. De repareerbaarheid en de mogelijkheid om als maar te upgraden lijkt mij fanstastisch, net al de mogelijkheid om zelf je poorten te kiezen. Het nieuwe scherm is wel oke, maar ook weer niet fantastich en helaas lijkt de batterij nogal tegen te vallen. En dat alles met een toch vrij flinke meerprijs. Ik heb er wel een zwak voor, maar niet nu.
Hoewel deze laptops helemaal prima lijken en het een plus is dat het een Europees bedrijf is, vind ik het toch lastig om voor een wat onbekender merk te gaan (dat is Framework ook, maar daarbij spelen meer factoren zwaar mee). Wel een zeer goede optie overigens!
doebbalapoent11 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:08:
Ik heb deze laptop gekocht en opzich bevalt die erg goed!
Echter loopt ik tegen steeds meer kleine irriaties aan met Linux in het algemeen (scherm flikkeringen opeens op mijn gamepc en andere zaken die ik eerder 'maar voor lief nam', zoals dat mijn audio interface geheel niet werkt (Arturia Audiofuse 16Rig, gelukkig werkt mijn Axe-FX 3 ook als audio interface, maar dan mis ik veel opties).

Ik denk dat deze laptop toch ook weer terug gaat, maar dat heeft niks met de laptop te maken, want die is gewoon goed. Ik begin mij te veel te storen aan kleine irritaties/tekortkomingen in Linux, en mis handige dingen in het Apple Ecosysteem (ben er al maanden mee bezig en ben wel blij met het omzetten van veel dingen naar meer opensource en/of in EU gelokaliseerde producten/diensten).

Ik wacht nog even tot ergens tussen oktober/januari wanneer er vermoedelijk wel weer een nieuwe Macbook Pro wordt uitgebracht; want dat scherm en de batterij is zo prettig....

Wel bedankt voor de reacties!