Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-09 22:09
Ik heb op dit moment een draad van m'n hoofdrouter in de meterkast naar een netwerkswitch in m'n woonkamer lopen, maar die draad zorgt voor wat frustratie. Ik kan namelijk niet zonder moeite/klussen de draad wegstoppen in de muur, dus ik heb hem maar voor het "gemak" uit de meterkast, door de gang, en dan door de woonkamer naar de switch toe lopen. Alleen als ik dan bepaalde deuren open/sluit heb ik telkens weer het risico dat de kabel er tussen komt, de robotstofzuiger snaait hem mee met de borstel, en het oogt natuurlijk ook niet mooi.

Als alternatief zit ik daarom te kijken naar draadloze oplossingen. Nu zat ik naar Mikrotik Wireless Wire te kijken, maar we hebben het dan over een 60GHz signaal dat door 2 muren heen moet gaan. Ik zit daarom dus enorm te twijfelen of dat daadwerkelijk een goede optie gaat zijn of dat het teveel problemen gaat geven. Ook wil ik zo min mogelijk met retourneren te maken hebben, waardoor ik liever eerst oriënteer wat de beste optie lijkt en het daarna pas te proberen in te zetten.

Het hoeft niet gegarandeerd gigabit te zijn, maar wel meer dan 100Mbit... Ik had voor de huidige kabel een powerline adapter in gebruik, en hoewel ik ook maar ongeveer 100Mbit internet heb wil ik wel graag een snellere (voor LAN) en stabielere verbinding dan wat powerline biedt.

Welke suggesties hebben anderen hier om een soortgelijke setup voor elkaar te krijgen? Hebben anderen hier misschien al ervaringen met 60GHz spul in een soortgelijke situatie wat voor wat perspectief kan zorgen?

Beste antwoord (via stuiterveer op 10-09-2025 10:13)

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:11
Zit je meterkast naast je woonkamer?
Dan is het een simpel gaatje door de muur boren.

Heb je niet toevallig nog een coax aansluiting in je woonkamer die je niet gebruikt?
Trek de coax er uit en trek er een UTP in?
Of eventueel een telefoonaansluiting die niet gebruikt word?
Kabeltje er uit, kabeltje er in.

PV Output

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 18:54
Je schrijft:
Ik kan namelijk niet zonder moeite/klussen de draad wegstoppen in de muur
Maar vaak is het bij dit soort vragen uiteindelijk toch zo dat een kabel trekken de beste manier is. Wellicht kan je wat foto's delen van het traject waar je kabel nu loopt en de ruimtes waar die doorheen loopt? Er is niet toevallig een kruipruimte waar het geheel ook doorheen zou kunnen? Als je niet wil vrezen zou je ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld een kabelgootje tegen het plafond te plakken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• Rensjuh

Heb je niet toevallig nog een coax aansluiting in je woonkamer die je niet gebruikt?

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:38
Die Wireless Wire is vooral ontworpen als het niet door muren heeft hoeft ds zou ik links laten liggen (hoe hogere frequentie, hoe lastiger het door muren gaat)

Over het algemeen kan je dit prima oplossen met een mesh setje. Dan zet je een node neer bij de meterkast en eentje in de woonkamer. Die switch knoop je dan aan de nod ein de woonkamer.

Het zal nooit zo snel gaan als een kabel maar als de verbinding goed is dan moet een gigabit ook wel haalbaar zijn (afhankelijk van hoe duur je koopt)

Wat haal je momenteel qua wifi verbinding op de plek waar je de kabel wilt hebben (met de aanname dat er een accesspoint in de meterkast staat)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
Freeaqingme schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:45:
Maar vaak is het bij dit soort vragen uiteindelijk toch zo dat een kabel trekken de beste manier is.
Daarom dat ik inderdaad simpelweg de kabel had getrokken voor nu.
Wellicht kan je wat foto's delen van het traject waar je kabel nu loopt en de ruimtes waar die doorheen loopt? Er is niet toevallig een kruipruimte waar het geheel ook doorheen zou kunnen? Als je niet wil vrezen zou je ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld een kabelgootje tegen het plafond te plakken.
Foto's worden lastig, maar het zit allemaal op dezelfde verdieping en qua directe afstand zit je met een 5-10 meter. Kruipruimte is er niet (appartement), en probleem is dat er wel een paar PVC buizen voor bekabeling naar de rest van de woning lopen vanuit de meterkast, maar die buizen zijn ingestort of lopen tegen een onbekende muur aan (met een camera nagekeken). Kabelgoot kan ik ook nog overwegen ja.
Rensjuh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:47:
Er zit nog een badkamer tussen helaas.
Dat is nog een goede inderdaad, thanks! Ik heb via KPN de telefoonaansluiting die naar de woonkamer liep laten verplaatsen naar de meterkast, dus ik kan inderdaad nog kijken of het lukt om daar een UTP kabel naar te laten lopen. Loopt wel naar een andere hoek dan waar de apparatuur staat, maar daar is nog mee te werken dan.
laurens0619 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:49:
Over het algemeen kan je dit prima oplossen met een mesh setje. Dan zet je een node neer bij de meterkast en eentje in de woonkamer. Die switch knoop je dan aan de nod ein de woonkamer.
(...)
Wat haal je momenteel qua wifi verbinding op de plek waar je de kabel wilt hebben (met de aanname dat er een accesspoint in de meterkast staat)
Op dit moment heb ik een Mikrotik cAP AX uit de meterkast hangen, kan je alleen niet direct zeggen welke verbinding ik in de woonkamer haal. Maar kan ik in zo'n geval niet naar iets als een CPE kijken? Zodat hij een eigen radio heeft voor het extender verhaal? Is dit trouwens ook hoe andere mesh apparaten werken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:35
Ik denk toch door de zure appel heen en een kabel trekken uiteindelijk het beste is.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:05
of achter een plint?
tussen laminaat en muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
stuiterveer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:59:
[...]

Daarom dat ik inderdaad simpelweg de kabel had getrokken voor nu.

[...]
Met kabel trekken bedoel ik dus een kabel netjes weg te werken. Een kabel over de grond uitrollen is (voor mij) niet hetzelfde als een kabel trekken.

Die badkamer er tussen bemoeilijkt het wel, maar ook dan is er vast iets te bedenken (bijvoorbeeld het traject dat je nu hebt tegen het plafond met een gootje als deze). Als laatste kan je ook nog een installateur vragen, die komen er uiteindelijk altijd wel uit, en dat bespaart je dan weer een draadloze oplossing waar je nooit helemaal happy van wordt.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:25

FreakNL

Well do ya punk?

Geen idee waarom foto's moeilijk is? Kun je toch zo anoniem mogelijk maken?

Maar je kan ook een plattegrondje bakken in Paint...

Uiteindelijk kunnen wij hier niet beoordelen hoe de situatie is zonder foto's of schetsen..

Algemene oplossingrichtingen:

Kabel onder laminaat
Kabel door een loze leiding
Plinten, kabelgoten, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:40
Waarom geen leuke Deco set van Tp-link? hier huis vol met m5'jes maar je hebt ook snellere en is allemaal vrij stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:01
Ik heb pas zo'n ding in geinstalleerd en dat is net zo snel als mijn laptop via wifi zou doen.
uitvoering: Ubiquiti UniFi Device Bridge

Nu zal dat door twee muren wel tegenvallen, maar het is geen draad :P .

Je kunt dit ook met twee mikrotik ap's doen (via nv2/nstreme). Dan hoef je niet over te stappen naar het unifi ecosysteem. Of met van die deco setjes, ymmv.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 09-09-2025 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Op dit moment heb ik een Mikrotik cAP AX uit de meterkast hangen, kan je alleen niet direct zeggen welke verbinding ik in de woonkamer haal. Maar kan ik in zo'n geval niet naar iets als een CPE kijken? Zodat hij een eigen radio heeft voor het extender verhaal? Is dit trouwens ook hoe andere mesh apparaten werken?
Ja je kan er een 2e wifi set bij hangen op een apart 5ghz signaal.
Maar je kan ook een Mikrotik als client bridge instellen en deze koppelen aan dat ding in de meterkast. Geen apart 5ghz kanaal mrja moet dat perse?

Wat is de toepassing van de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
FreakNL schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:13:
Geen idee waarom foto's moeilijk is? Kun je toch zo anoniem mogelijk maken?

Maar je kan ook een plattegrondje bakken in Paint...

Uiteindelijk kunnen wij hier niet beoordelen hoe de situatie is zonder foto's of schetsen..
Daarom dat ik wel gewoon antwoord met concrete info zodra men er om vraagt en al zelf zo veel mogelijk context probeer te geven. Maar ik ben niet thuis waardoor ik niet foto's kan maken, en zelfs al ben ik thuis dan heb ik eerlijk gezegd geen zin om de rotzooi hier op foto vast te leggen.

Plattegrond kan ik eventueel nog in elkaar flansen als het echt nodig zou zijn, maar daar heb ik nu gewoon geen mogelijkheid voor.
Op dit moment loopt hij naar een switch waar een Avaya telefoon aan hangt (ok, VoIP heeft geen hoge eisen qua traffic gelukkig) en wat consoles inclusief Steam Deck. Daar ligt voor mij meer de noodzaak voor een stabiele en goede verbinding op dit moment: in-home streaming moet kunnen werken. Powerline was te traag en instabiel, en wifi tussen de Steam Deck en AP is ook net te instabiel om betrouwbaar en consistent te zijn (al is het voldoende voor bijvoorbeeld downloads). Maar daarnaast wil ik ook zorgen dat er geen problemen zijn als ik toevallig een ander apparaat daar in de switch prik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
jeroen3 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:17:
Ik heb pas zo'n ding in geinstalleerd en dat is net zo snel als mijn laptop via wifi zou doen.
uitvoering: Ubiquiti UniFi Device Bridge

Nu zal dat door twee muren wel tegenvallen, maar het is geen draad :P .

Je kunt dit ook met twee mikrotik ap's doen (via nv2/nstreme). Dan hoef je niet over te stappen naar het unifi ecosysteem. Of met van die deco setjes, ymmv.
Ik ben inderdaad net van Unifi af gestapt, dus liever niet. Maar nv2 (kwam inderdaad niet op de naam) kan ik eventueel ook nog naar kijken als alternatief als ik draadloos blijf overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@stuiterveer
Bij een consument/thuissituatie zou ik een Deco Xe75 /Be65 neerzetten dan. Die bouwen onderling een 6ghz verbinding op en serveert je clients op de 5ghz.

Maar met een mikrotik kun je gewoon zelf iets knutselen. Zelf heb ik bv deze mikrotik als client bridge hangen aan een unifi netwerk uitvoering: MikroTik SXTsq 5 ac

Je zou er 2 van kunnen kopen, op aparte 5ghz frequentie zetten en dan indoor een verbinding laten opbouwen.

Of deze van mikrotik om het op 6ghz te bouwen:
https://mikrotik.com/product/rbsxtg_6hpnd

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 09-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
laurens0619 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:59:
@stuiterveer
Bij een consument/thuissituatie zou ik een Deco Xe75 /Be65 neerzetten dan. Die bouwen onderling een 6ghz verbinding op en serveert je clients op de 5ghz.

Maar met een mikrotik kun je gewoon zelf iets knutselen. Zelf heb ik bv deze mikrotik als client bridge hangen aan een unifi netwerk uitvoering: MikroTik SXTsq 5 ac

Je zou er 2 van kunnen kopen, op aparte 5ghz frequentie zetten en dan indoor een verbinding laten opbouwen.
Bedankt, ik zal dit in gedachten houden. Voor nu ga ik eerst kijken of ik de oude telefoonlijnaansluiting kan hergebruiken hiervoor, en anders kijk ik inderdaad voor een extra 5/6 GHz bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Dat is nog een goede inderdaad, thanks! Ik heb via KPN de telefoonaansluiting die naar de woonkamer liep laten verplaatsen naar de meterkast, dus ik kan inderdaad nog kijken of het lukt om daar een UTP kabel naar te laten lopen. Loopt wel naar een andere hoek dan waar de apparatuur staat, maar daar is nog mee te werken dan.
Misschien kun je vanuit deze hoek een kabel achter de plint wegwerken.
Of eventueel op de plint vastzetten met kabelclips.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuiterveer
Rensjuh schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 13:22:
[...]

Misschien kun je vanuit deze hoek een kabel achter de plint wegwerken.
Of eventueel op de plint vastzetten met kabelclips.
Kabelclips had ik inderdaad al in huis gehaald met het oog op audiokabels via plafond naar de andere kant van de kamer naar de speakers toe trekken, dus zat dan inderdaad dan aan iets vergelijkbaars voor ethernet van die hoek naar de apparatuur te trekken. Ik ga eens kijken of die kabel zich makkelijk laat vervangen zodat ik dit in eerste instantie kan gaan proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

stuiterveer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:52:
[...]

Daarom dat ik wel gewoon antwoord met concrete info zodra men er om vraagt en al zelf zo veel mogelijk context probeer te geven. Maar ik ben niet thuis waardoor ik niet foto's kan maken, en zelfs al ben ik thuis dan heb ik eerlijk gezegd geen zin om de rotzooi hier op foto vast te leggen.

Plattegrond kan ik eventueel nog in elkaar flansen als het echt nodig zou zijn, maar daar heb ik nu gewoon geen mogelijkheid voor.
Tja, dan blijft het voor ons gokken.

In ieder geval is de melding dat je door twee muren heen moet en dat er een badkamer tussen zit genoeg info dat draadloos echt niet goed gaat vliegen. Tegels zijn vaak even erg als metalen deuren...

60GHz werkt op hogere frequentie dan 2.4/5/6GHz WiFi en penetreert daardoor nog slechter door obstakels. Een vel papier is al een uitdaging, het werkt echt alleen goed met ononderbroken line-of-sight. Voordeel is wel hogere bandbreedte en een veel smallere Fresnel-zone.
[...]

Op dit moment loopt hij naar een switch waar een Avaya telefoon aan hangt (ok, VoIP heeft geen hoge eisen qua traffic gelukkig) en wat consoles inclusief Steam Deck. Daar ligt voor mij meer de noodzaak voor een stabiele en goede verbinding op dit moment: in-home streaming moet kunnen werken. Powerline was te traag en instabiel, en wifi tussen de Steam Deck en AP is ook net te instabiel om betrouwbaar en consistent te zijn (al is het voldoende voor bijvoorbeeld downloads). Maar daarnaast wil ik ook zorgen dat er geen problemen zijn als ik toevallig een ander apparaat daar in de switch prik.
Heb je TV-kabel in huis lopen? MoCA is als standaard ondertussen redelijk dood (en de meest prominente bedrijven die het verkochten ook trouwens), maar je kunt nog hier en daar MoCA 2.0 adapters vinden die 100% stabiel meerdere honderden Mbps kunnen overdragen over coax. Je houdt wel de stroomkosten en latency van twee keer extra protocol vertalen en actieve kastjes kunnen na aantal jaar dood gaan waar passieve kabel decennia mee kan.

Geen TV-kabel? Als je weet dat powerline en WiFi niet goed genoeg werken in jouw situatie blijft er weinig anders over dan alsnog die Ethernetkabel. Kijk naar mogelijkheden achter/onder de plinten.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
500-600mbit met wifi kan prima, tenzij jij nét zo’n huis hebt waar dit niet kan. Kom je op 1 manier achter.

Mocht je UTP trekken: er bestaat ‘slim’ UTP in cat6, veel dunner en flexibeler dan normale cat6. Alleen weet ik niet of een stekkertje aanknijpen kan. Scheelt allicht in een kabeltrek plan.

[ Voor 9% gewijzigd door NiGeLaToR op 09-09-2025 16:01 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuiterveer
Met dank aan @Rensjuh dacht ik er aan dat ik een ongebruikte en afgeknipte telefoniekabel van de meterkast naar de woonkamer heb lopen die ik weg kan halen. Ik heb ook een trekveer besteld die vandaag aan moet komen, dus dan kan ik aan de slag om het te vervangen door UTP. Bedankt voor de reality check mensen, we blijven mooi bekabeld werken!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Zou in ieder geval eerst proberen om een netwerkkabel aan de bestaande telefoonkabel vast te maken om zo de kabel te trekken.
Dat gaat meestal beter dan een trekveer erdoor proberen te duwen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuiterveer
Ik ben van plan om de trekveer aan de huidige telefoonkabel vast te maken en dan de kabel er uit te trekken zodat de veer er in zit, zodat ik hem niet er in hoef te forceren en ik daarna weer de andere kabel met de veer er in kan trekken. Geen idee hoe makkelijk het uiteindelijk gaat, maar lijkt me een betere optie dan de kabels direct aan elkaar te knopen/plakken.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien de investeringen die je wilt doen hiervoor zou ik overwegen het te laten doen door een installateur. Als het moeilijk is help ervaring in de uitvoering.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• stuiterveer
Herlemaal gelijk in! Ik probeer het vandaag alsnog zelf, maar als ik alsnog niet verder kom zal ik wat hulp vragen. Maar ik denk in ieder geval dat ik ver genoeg kom op deze manier. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuiterveer
Telefoonkabel is er uit, UTP kabel is er in, we hebben een verbinding! Moet wel nog een keystone regelen en het verder netjes wegwerken, dus voor nu loopt de kabel uit de muur in 1 hoek, en loopt hij over de grond naar de TV in de andere hoek. 8)7

Hoe dan ook succes dus, en netjes wegwerken volgt nog (maar daar maak ik me ook verder geen zorgen over verder. Bedankt iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
Nice!

Ook mooi om te zien dat ondanks dat je in 't begin nog dit dacht:
stuiterveer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 11:36:
Ik kan namelijk niet zonder moeite/klussen de draad wegstoppen in de muur
Het uiteindelijk toch gewoon netjes weg te werken viel. Uiteindelijk is dat altijd de betere oplossing. :)

Pagina: 1