Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gappie81
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-09 22:29
Ik heb echt nul verstand van computers. Dit is de pc van mijn nichtje, ze speelt heel graag de sims4 (met alle uitbereidingen) en gebruikt ze voor school vaak photoshop.

Ze ondervind veel problemen met deze pc, hij is erg traag, het duurt eeuwen voordat haar spel is geladen. Zelfs het afsluiten van het spel duurt enorm lang. Wanneer ze even wil switchen naar de internet explorer om een nieuw liedje of youtube filmpje op te zetten duurt het ook lang. Het duurt lang voordat de internet pagina normaal reageert.

Wanneer ze op photoshop zit (originele betaalde versie) heeft ze hetzelfde probleem. Soms moet ze tussendoor dingen opzoeken of een plaatje zoeken of iets en na een tijdje word dit ook enorm sloom. Het switchen duurt dan erg lang, ook al kan je photoshop ook gewoon in een klein scherm gebruiken.

Wat zou dit kunnen veroorzaken en nog belangrijker, valt er op deze pc iets te upgraden om het probleem weg te nemen? Weet iemand wat de mogelijkheden zijn?

Het betreft deze pc https://gyazo.com/ea251f429b31d791fcc7878f21de21b9

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou de specs even netjes op een rijtje zetten, niemand gaat zomaar op een vreemde link klikken.
Verder zou je toch echt moeten kijken wat de bottleneck is anders is het schieten met hagel.

[ Voor 32% gewijzigd door DukeBox op 08-09-2025 23:58 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gappie81
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 13-09 22:29
DukeBox schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:58:
Ik zou de specs even netjes op een rijtje zetten, niemand gaat zomaar op een vreemde link klikken.
Verder zou je toch echt moeten kijken wat de bottleneck is anders is het schieten met hagel.
Oh, sorry, ik dacht dat een gyazo link wel gewoon veilig zou zijn. Is alleen maar om screenshots mee te maken..
Maar goed, dit zijn de specs:
Acer expire x XC-886
Windows 10 Home 64 bit
9th Gen Intelcore I5 processor 9400
Intel Uhd graphics 630
8GB DDR4 memory
1TB harddrive
512GB solid state drive

gekocht in augustus 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
wellicht een reepje sodimm ddr4 16gb voor een paar tientjes. Meer zou ik ook niet besteden aan een 6 jaa oude pc

[ Voor 37% gewijzigd door PROnline op 09-09-2025 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01-10 07:34
Dat lijkt me deze PC:
https://www.coolblue.nl/p...-aspire-xc-886-i5422.html

Dichtsbijkomend model in de Tweakers Pricewatch:
uitvoering: Acer Aspire XC-886 I5424 NL

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan je er Win11 op draaien? past er een losse grafische kaart in?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Windows wordt trager na verloop van tijd als er meer op komt te staan, herinstalleren en vers beginnen is al een goeie stap, extra ram bij steken zal ook helpen.

Check de conditie van de ssd en hhd met crystal disk of die nog goed zijn.

Economisch gezien is ram bij steken enige wat zin heeft om te upgraden en afhankelijk van de staat van de ssd en HDD, nieuwe videokaart (huidige gen) zal bottleneck worden met de cpu.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 03:36
Zou zelf geen moeite in deze pc steken.
Zelfs met een ouder AM4 systeem kom je verder dan met deze pc.
Ga je dingen vervangen, kom je dan ook nog beperkingen tegen of je voeding te krap is.
Je moederbord misschien niet alle cpus ondersteunen.
Misschien geen mogelijkheid voor een losse videokaart.

- Cpu is geen hoog vlieger
- IGPU stelt weinig voor.
- 8 GB geheugen is anno 2025 wel aan de lage kant (16GB is wel echt het minimale) en voor een redelijk normale pc wel je zeker 32GB hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Robin4 op 09-09-2025 03:24 ]

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:11
Welk spel speelt ze?
Op welke HD staat photoshop geinstalleerd, de HD of SSD?
Wat is de temperatuur van de cpu als die bv het spel of photoshop aan het laden is?

Punt is dat het erop lijkt dat er een grote 5400rpm HD in zit die absoluut niet snel is, traag zelfs. Ook vinden HD schijven het ook wel eens fijn om zo nu en dan eens een keer ge-defragmenteerd te worden.
Dus kijk of het verschil maakt als je programma's naar de ssd kunt zetten, defragmenteer de HD schijf eens en controleer de temperatuur van je CPU.

Na deze stappen komt pas de overweging om het intern geheugen uit te gaan breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:43
RAM upgraden naar 16 GB en harddisk door SSD vervangen zijn de beste kansen, een 1TB 2,5" SSTA SSD vind je voor een tientje of vijf, 16 GB DDR4 RAM voor een tientje of vier.

[ Voor 6% gewijzigd door martyw op 09-09-2025 07:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Zit hier nog een mechanische harde schijf is? (die 1 TB drive). :?

Je kunt een heel eind komen door (zoals anderen ook al aanhalen) 16GB in het systeem aan geheugen te hebben ipv 8 GB, dan Winows 10 opnieuw te installeren op de SSD. Die 1 TB HDD wil je idealiter uit het systeem hebben, of echt zuiver gebruiken voor opslag van zaken waar je niet veel en langdurig aan werkt.

Het systeem is oud, maar daardoor wordt het niet automatisch traag. De cpu is in kracht gelijkwaardig met een laptop van een paar jaar oud, en deze zijn snel zat om mee te doen wat je wil doen.

Het spel Sins4 is tien jaar oud en vereiste toen al geen monsterPC om te draaien. De GPU is daarentegen wel wat aan de magere kant. Wanneer je Windows opnieuw hebt geinstalleerd en het geheugen uit hebt gebreid, en alles -behalve dit spel- werkt weer goed op deze pc, dan kun je ook voor een paar tientjes een tweedehands GPU bijplaatsen. Dat zal voor dit spel veel helpen.

Dus:
1) herinstalleer Windows en alle programma's op de SSD.
2) Verwijder het liefst de mechanische HDD (zodat fotoshopbestanden en games hier niet op komen te staan)
3) Indien dit al een vooruitgang is, vervang het geheugen voor 16 GB (2 x 8 GB)
4) Indien alles dan lekker werkt, maar de Sims nog niet, plaats dan een simpele tweedehands videokaart bij.

Edit: om je een beetje op weg te helpen:

8.50 euro voor een extra reepje 8 GB geheugen:
v&a aangeboden: Kingston 8GB DDR4 2666MHz
25 euro voor een videokaart:
v&a aangeboden: Sapphire Pulse Radeon RX 550 4GD5 (11268-01)

[ Voor 13% gewijzigd door Theo op 09-09-2025 08:13 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:31
Ik vind het oprecht jammer dat er zoveel mensen meteen deze PC afschrijven! Helemaal als een jong iemand het systeem nog gewoon gebruikt en er prima wat aan verbeterd kan worden.

De processor is Windows 11 ready dus kan zeker nog jaren mee, helemaal als windows op de SSD staat, RAM geheugen verdubbelen is een eenvoudige upgrade en voor de videokaart zijn er best wel wat opties, zeker tweedehands. Zonde om de PC weg te doen als je het mij vraagt!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:13

Reinier

\o/

TheRie schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:58:
Ik vind het oprecht jammer dat er zoveel mensen meteen deze PC afschrijven!
Ik lees anders vooral prima upgradesuggesties :?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Reinier schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:03:
[...]

Ik lees anders vooral prima upgradesuggesties :?
Die staan er gelukkig ook tussen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:04

Standeman

Prutser 1e klasse

Kijk ook in Task Manager wat de bottleneck is. Ik vermoed, zoals velen hier voornamelijk de hdd en geheugen. Een tweedehands videokaart kan zeker ook helpen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Pagina: 1