Inschatting kosten verplaatsen 2 zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 21:36
Voor het vervangen en uitbreiden van een dakkapel aan de voorkant van mijn huis moeten er twee zonnepanelen (Q Cells Q.PEAK DUO BLK M-G11+ 405) tijdelijk worden weggehaald en later op het dakkapel worden terug geplaatst. De dakkapel wordt daarop voorzien en ik begrijp dat er extra materiaal nodig is om de panelen in de juiste hoek op het dakkapel te plaatsen.

Ik heb de oorspronkelijke installateur om een inschatting gevraagd voor het verwijderen en terugplaatsen van de zonnepanelen, maar zij geven aan dat ze dat alleen op regiebasis (nacalculatie) doen. De reden is dat ze te vaak discussies krijgen dat het iets meer kost dan de indicatie. Maar voor mij maakt het nog al uit of het verplaatsen € 500,- of € 5000,- kost.

De installateur kon alleen een algemene indicatie geven:
Kleine orderkosten € 75,- per servicebezoek.
Manuren € 135,- per uur voor een montageteam van 2 monteurs: manuren worden gefactureerd per kwartier à € 33,75 voor een montageteam 2 monteurs.
Deze bedragen zijn exclusief BTW eventuele te gebruiken klein montagemateriaal.
Ik heb ze gevraagd om een inschatting van het aantal uren en de materiaalkosten, maar die konden ze me niet geven.

Ze voegden nog wel dit toe:
Helaas moeten wij u erop wijzen, dat het demonteren door een derde partij niet geheel zijn risico is. Als er na de tijdelijke demontage storingen ontstaan, bestaat de kans dat de garanties vervallen omdat wij de deze werkzaamheden niet hebben verricht.
Een van de dakkapel bedrijven die ik om een offerte voor de dakkapel heb gevraagd gaf aan dat klanten normaal gewoon een lokale installateur vragen om de panelen te verplaatsen, maar ik vraag me af of dat het risico op problemen met de originele installateur later waard is.

Ik zie op andere topics een indicatie van € 1500,- voor het verplaatsen van 5 panelen, zonder materiaal voor het plaatsen op een dakkapel. Is dat realistisch bedrag een bedrag waar ik rekening mee moet houden?

Beste antwoord (via pvharen op 09-09-2025 09:15)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Het kan bijna nooit uit om iemand voor 2 panelen te laten komen.

75 euro voorrijkosten

Je bent gauw uurtje bezig met loskoppelen, vervolgens nog eens 2 uur met frame maken en aankoppelen. (400 euro)
En dat is als ze makkelijk bij je kapel kunnen. Anders nog steiger op/afbouw +2 uur en steigerhout ( 400 euro)

Dan nog frame voor plat dak, staan ze in zelfde hellingshoek. (200 euro)
Als hellingshoek anders wordt heb je microomvormers nodig

Je ziet, je gaat snel over de 1000 euro heen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Welk model/type omvormer gaat het om?

Hoeveel panelen liggen er nu totaal?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pvharen schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:53:
Ik zie op andere topics een indicatie van € 1500,- voor het verplaatsen van 5 panelen, zonder materiaal voor het plaatsen op een dakkapel. Is dat realistisch bedrag een bedrag waar ik rekening mee moet houden?
Dat ligt eraan of ze bv. steigers moeten bouwen of niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wellicht offtopic:
Kun je geen dakkapel op het noorden kwijt?
Scheelt een hoop warmte in de zomer.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
Het kan bijna nooit uit om iemand voor 2 panelen te laten komen.

75 euro voorrijkosten

Je bent gauw uurtje bezig met loskoppelen, vervolgens nog eens 2 uur met frame maken en aankoppelen. (400 euro)
En dat is als ze makkelijk bij je kapel kunnen. Anders nog steiger op/afbouw +2 uur en steigerhout ( 400 euro)

Dan nog frame voor plat dak, staan ze in zelfde hellingshoek. (200 euro)
Als hellingshoek anders wordt heb je microomvormers nodig

Je ziet, je gaat snel over de 1000 euro heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• axed92
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-09 10:48
Voor 10 panelen verwijderen en op een latere datum herplaatsen zijn we hier 1.186 euro kwijt. Denk alleen dat wegens voorrijkosten, opbouw etc je niet heel gek veel goedkoper kan uitkomen met 2 panelen.

Verwacht wel dat het goedkoper zou kunnen als je zzpers inhuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Ronald stelt de relevante vraag.

Als je omvormer ook gewoon goed werkt zonder die twee panelen, zou ik ze laten langskomen om die 2 panelen er af te schroeven, de rest door te verbinden, en het daar bij laten. Alsnog even wat werk, want de bedrading moet onder de pannen door, maar soit. €75 + 1 a 2 uurtjes werk ongeveer, aangezien ze met 2 komen?

Maar dan moet je geen installatie hebben die nu al marginaal werkt.

Kan meer werk zijn als ze bestaande bevestiging moeten inkorten. Dan heb je kans dat eerst de helft los moet. Vandaar dat ik goed snap dat ze niet op afstand een schatting geven, want het is onduidelijk wat er precies nodig gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@pvharen bij vrienden van ons gingen ze nieuwe dakleer op de dakkapel leggen, daardoor moesten er ook tijdelijk 5 panelen weggehaald worden. Die kregen een offerte van 600 euro voor het weghalen en terugplaatsen. Uiteindelijk ben ik zelf met hem het dak op gegaan en zowel het weghalen als terugplaatsen was nog geen uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-09 21:36
Bedankt voor de reacties en vervolgvragen;

Ik heb momenteel 20 van die panelen liggen met een SolarEdge SE6K - SetApp omvormer en SolarEdge S500B optimizers.

Tijdens het leggen van die 20 panelen waren er geen steigers nodig, maar aangezien deze panelen bijna tegen de nok liggen en het lagere dak daarnaast ook panelen heeft kan dat nu inderdaad nu wel nodig zijn om er bij te kunnen komen.

Ik heb een Oost - West dak, dus geen optie om deze panelen op Noord te leggen. Ik heb nog wel een plat dak op Zuid waar ik deze panelen kwijt zou kunnen, maar dan is er wel veel kabel nodig om ze aan te sluiten op de inverter. En ook daar is een rek nodig om ze in de juiste hoek te leggen.

Aangezien de panelen pas 2 jaar liggen is garantie nog wel belangrijk, dus ik denk dat ik op basis van de reacties voor nu gewoon rekening houd met een stelpost van € 1500,- en over de hele verbouwing een onvoorzien post van 10%.

Hopelijk valt het uiteindelijk mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heeft je installateur destijds een solaredge designer rapport laten maken van de situatie?
Hoe presteert het nu?

Wellicht handig om dat ook te doen van de nieuwe situatie (als je de oude hebt om te vergelijken)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 13:03

LankHoar

Langharig tuig

Is het geen optie om ze zelf tijdelijk los te koppelen en weg te halen? Een hele installatie zou ik spannend vinden, maar twee panelen daarentegen..

Het lijkt me overigens dat garantie niet mag vervallen bij het zelf verplaatsen van panelen, tenzij aantoonbaar is dat een eventuele storing daar aan te wijten is.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
2x10 hoop ik dan… gelukkig is s500b gebruikt…

Dit is echt een heel marginale opstelling voor solaredge 3-fase… beetje schaduw van de dakkapel op de omliggende panelen gaat dat geen goed doen… die 2 panelen moeten echt wel terug gelegd worden. De iets vlakkere oriëntatie is door SE geen issue…

Uitleg heb ik voldoende beschreven in het grote solaredge topic.

Er gaat overigens wel werk in zitten. De huidige rails zullen verzaagd moeten worden… dus mogelijk demontage en hermontage meerdere panelen. Nieuw legmateriaal nodig op dakkapel…

Persoonlijk ben ik echt heel erg geen fan van kleine dakkapellen… levert te weinig licht en ruimte op voor de moeite en kosten….

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09-09 15:10
Deze ga ik even volgen. Hier precies dezelfde situatie...alleen komt hier de dakkapel aan de achterzijde en moeten er of zonnepanelen op de dakkapel komen, of verplaatst worden naar de voorzijde van de woning. Buren hier hebben het door één partij laten doen (zowel zonnepanelen als dakkapel). Daar moest een rijtje van 8 panelen weg en na plaatsing zijn er 6 teruggeplaatst waarvan 2 op de dakkapel. Dat heeft hun rond de € 1500,- gekost (alleen de zonnepanelen verplaatsen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@DedSec85 ieder PV systeem is anders.

Wat bij het systeem van TS kan, kan bij veel andere systemen niet.

Gebruik dus een eigen topic met details van je systeem.

Pagina: 1