Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:26
Ik heb enkele vragen over diverse thuisbatterij(system)en.
In elektra en smarthome ben ik enigszins thuis, thuisbatterijen zijn voor mij nieuw terrein.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
De situatie in MO, sinds deze ook naar de hele bups installateurs is gegaan.

Wij hebben momenteel een SolarEdge SE8K (standaard omvormer, geen Storedge of Home Hub) waar geen thuisbatterijen op kunnen. SolarEdge heeft nu een actie waarbij de omvormer semi-gratis wordt vervangen. Met circa 9kWh aan (2) batterijen kom ik daarmee op een niet te magere 6.000 euro uit de BTW. De gratis omruiling zit natuurlijk gewoon verwerkt in de prijs. De aangeboden SolarEdge batterij is LV.
Als ik de installateur mag geloven, kan de SolarEdge niet uitgebreid worden met extra (zelf aangeschafte) batterijen, omdat deze ingelezen moeten worden door de installateur in de omvormer.
Verder is deze setup ook vrij nadelig qua plaatsen, omdat de omvormer dan een kleine 30 meter kabel verwijderd is van de batterijen, als ik die in de garage wil zetten. Dat zal een niet normaal dikke kabel worden gok ik, vanwege LV batterijen, denk ik ook niet haalbaar. De Solaredge zou daarmee als enige van de drie opties op zolder moeten komen, bij de omvormer. Opzich ook ruimte, heb de batterij echter liever uit de woning.

Na verder kijken (vanwege de prijs) kom ik uit op partijen als Zonneplan met 20kWh voor 6.700 uit de BTW. Nadeel hieraan vind ik dat er toch wel wat discutabele clausules in het contract staan en er ook niet uitgebreid kan worden boven de 20kWh. Daarmee zou ik gelijk aan de max zitten qua uitbreiden.
Heb ook niet duidelijk kunnen terugvinden of ik kan handelen op een andere markt, als ik Zonneplan opzeg als maatschappij. Volgens mij niet en is dit een gesloten systeem. Ook deze een LV-systeem, volgens mij.

Derde partij waarvoor ik een offerte heb is via Greenchoice. Dit betreft een offerte via Saman Groep. Hier zit een Greenchoice EMS bij. De thuisaccu is een Dyness Tower Pro (HV) die zou worden geplaatst met een 10kW Solis omvormer.
Als ik mij goed heb ingelezen kan de Dyness Tower Pro met de Solis ook prima werken via bijvoorbeeld Home Assistant, OpenEMS, of een commercieel EMS (bv. Maxem, Enode, Gridio). Dan zou ik daarmee minder locked-in zijn dan Zonneplan.
Ik lees dat de DTP makkelijk uitbreidbaar is. Mijn idee is om twee torens te laten plaatsen met allebei een accu of 3, waarna ik daarna zelf (voor circa de helft van de prijs) accupakketen erbij plaats.

Paar vragen:
- Is de Dyness inderdaad zo simpel uit te breiden? Als ik de quick installation guide lees, komt het neer op; huidige accu's opladen naar 100%, nieuwe accu opladen naar 100%, gehele systeem spanningsloos maken/uitschakelen, accu pakket plaatsen. Klopt dat? Of moet hier ook weer een accu ingelezen worden door een aangesloten installateur, zoals Solaredge beweerd?
https://assets.solarbrain...5184fc282add799f227f5.pdf

- Als ik twee torens met 3 accu's elk van de Dyness Pro neem (totaal 23kWh), sluit de installateur dat allemaal netjes aan. Dan zou ik daar volgens mij op beide torens nog 11kWh bij kunnen plaatsen tot een totaal van 46kWh? Mij zou het er dan voornamelijk om gaan dat het allemaal netjes staat en niet aangepast hoeft te worden naast bijklikken van accu pakketten. Volgens mij is een extra Basis+BDU ook het geld niet.

- Er wordt nu een 10kW Solis (volgens mij de S6-EA3P10-KAA-NV-ND-H) Hoogvoltage omvormer geoffreerd met onderstaande specificaties. Is dit voldoende als ik besluit het accupakket uit te breiden naar bijvoorbeeld het dubbele? Ik zie dat de Solis S6 een ruim scala aan HV omvormers heeft (10-12-15-20-30-40-50 kW), is het verstandig om dit wat ruimer in te schalen, of is die 10 of 12kW omvormer voldoende voor een huishouden (met dus een warmtepomp, 2x EV (laadpaal is gelimiteerd op 11kW) en circa 40-50kWh opbrengst op een redelijke dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnEmxHZUPbnKQIOooZZxDjYt62U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2Mi0gjRWTGHM5X69mQI8DO5b.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 20:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Even een vraag voor mijn begrip, waarom wil je zo'n grote accu's ?
Als je een sluimer verbruik hebt van 500W, dan verbruik je gedurende de nacht +- 12 x 500W = 6 kWh.
In de zomer wat minder, omdat de nacht korter is.
Dan kan je zeggen "maar in de winter is nacht langer", maar hoe vaak ehb je meer dan 6 kWh over op winterdagen?

Als je dan zit te denken aan 46 kWh, dan is dat een accu die in zomer hele tijd vol zit, en in winter hele tijd leeg is. Het enige waar het goed voor is is handelen op de markt, niet voor eigen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
99ruud99 schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:46:
Even een vraag voor mijn begrip, waarom wil je zo'n grote accu's ?
Als je een sluimer verbruik hebt van 500W, dan verbruik je gedurende de nacht +- 12 x 500W = 6 kWh.
In de zomer wat minder, omdat de nacht korter is.
Ik sta de helft van de week bij mijn werkgever voor de deur waar helaas zeer beperkt laadmogelijkheden zijn. Als ik geluk heb kan ik eens in de zoveel weken daar wat bijladen (nog rete traag ook).
Op dit moment nog een contract met salderen, dat loopt natuurlijk ook af. Mijn vrouw kan niet thuiswerken en is 4 dagen in de week met de EV op pad. Die overdag opladen is niet mogelijk, daar zijn helemaal geen (gratis vanuit werkgever) laadmogelijkheden

Zeker als straks het handelen op de markt minder lucratief wordt, zou ik de 40-50kWh die ik in de zomer dan tussen 10:00-1700 uur voor bijna nop (of zelfs kosten) aan het net teruglever liever willen opslaan en de auto's er in de nacht mee laden. Betreft twee EV's met 64/69kWh accu's. Als daar 40kWh in kan, is dat al een enorme hap uit het totale verbruik.

Zelfs dat nacht-verbruik is natuurlijk al (huidige contract) (€0,25×6) €1,50 × 30 dagen = 45 euro per maand na afschaffen salderen.

Desalniettemin, kan de Zonneplan of de GreenChoice ook handelen, zolang het nog loont.
Energiecontact (tevens bij de laatste) moet toch opengebroken worden als wij over gaan op thuisbatterijen, vanwege het vereiste van een dynamisch contract voor terugvragen BTW.

-------
Alles wat ik in de OP en deze heb geplaatst is op basis wat ik online heb gevonden, als er aannames niet kloppen hoor ik dat uiteraard graag

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 21:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 11-09 09:33
Heb je een suggestie in de DM gestuurd, daarnaast wel eens m
Nagedacht over een Victron zelfbouw accu? Of eventueel stekker accus plaatsen?

Ik snap je visie en punt wek met zoveel opslag vermogen, zit er zelf ook aan te denken. Nadeel wel van accu naar auto accu is echt super veel omvormer verliezen wat best wel hard gaat! Hou hier rekening mee.

Je zonneplan vendor lock schets is juist, persoonlijk zou ik hier ver vandaan blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Mooi plan maar financieel echt niet interessant lijkt me. Stel je doet 4x zo'n Dyness-set dan heb je rond de 44 kWh opslag voor 10.000 euro. Moet nog geinstalleerd maar goed.

Stel het lukt.je 6 maanden van het jaar om dat sluipverbruik te dekken van 500W gedurende ~10uren (zo lang is t ongeveer gemiddeld donker) --> 5 kWh/dag keer 180 dagen keer 0.25 eur/kWh = 225 euro

Stel nu dat je zonnepanelen zoveel.produceren dat je ook nog de helft van het jaar wel 4x per week een auto kan laden uit die thuisaccu. Dan heb je het over ~100x in een jaar zonnestroom.snachts in je auto stoppen en dus over 4400 kWh. Keer 0.25 eur is 1100 opbrengst per jaar. Totaal dus in een heel.gunstige berekening en zonder installatiekosten zou je 10.000 euro uitgeven om 1.325 euro per jaar te besparen.

Ik zou t enkel voor de hobby aanraden dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Fr33z schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:15:
Mooi plan maar financieel echt niet interessant lijkt me. Stel je doet 4x zo'n Dyness-set dan heb je rond de 44 kWh opslag voor 10.000 euro. Moet nog geinstalleerd maar goed.

Stel het lukt.je 6 maanden van het jaar om dat sluipverbruik te dekken van 500W gedurende ~10uren (zo lang is t ongeveer gemiddeld donker) --> 5 kWh/dag keer 180 dagen keer 0.25 eur/kWh = 225 euro

Stel nu dat je zonnepanelen zoveel.produceren dat je ook nog de helft van het jaar wel 4x per week een auto kan laden uit die thuisaccu. Dan heb je het over ~100x in een jaar zonnestroom.snachts in je auto stoppen en dus over 4400 kWh. Keer 0.25 eur is 1100 opbrengst per jaar. Totaal dus in een heel.gunstige berekening en zonder installatiekosten zou je 10.000 euro uitgeven om 1.325 euro per jaar te besparen.

Ik zou t enkel voor de hobby aanraden dit.
Ik gok dat je 2x de toren bedoeld, die zit na BTW teruggave rond de €6.200 inclusief montage met 2 torens en 3x 3,84kWh batterijpak per toren.
Daar kan ik voor circa 4400 (excl. btw) 6 accu's van 3,84kWh bijprikken, als dat zo makkelijk is zoals in de OP gevraagd.
Daarmee zit ik op een 10.600 incl. montage (na BTW teruggave) voor 2 torens van 23kWh elk en Solis 10kW omvormer (los van de vraag uit OP of dit voldoende is).

Hoezo reken je trouwens met 6 maanden sluipverbruik dekken en auto laden? Als ik kijk naar de opbrengst van vorige jaar, nog zonder de 4x450WP die iets meer op Z/W zijn gepositioneerd dan de rest, was de opbrengst:

September: 690 kWh
Oktober: 480 kWh
November: 280 kWh
December 90 kWh :-(
Januari: 210 kWh
Februari: 433 kWh

Hier zal ik niet dagelijks de accu mee vol krijgen voor de auto. Er zijn in oktober en februari echter meerdere dagen geweest waar de opbrengst >20kWh per dag was. Daar kan ik overdag de initiële aanschaf van 23kWh bijna mee vullen en zeker wel het sluipverbruik dagelijks mee afvangen. De dagelijkse opbrengst was altijd minimaal 4-6kWh, behalve in december.

Ik ben mij nog aan het inlezen in de onbalansmarkt en de day-ahead markt waar Greenchoice mee werkt (als voorbeeld en alternatief op Zonneplan). Mogelijk zonder Greenchoice EMS, als de batterijen elders worden afgenomen en ik de Solis via een Home Assistant/OpenEMS laat werken.

In die berekening zou ik dan ook moeten meenemen wat daaruit gehaald kan worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Chrisverst schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:12:Nagedacht over een Victron zelfbouw accu? Of eventueel stekker accus plaatsen?

Ik snap je visie en punt wek met zoveel opslag vermogen, zit er zelf ook aan te denken. Nadeel wel van accu naar auto accu is echt super veel omvormer verliezen wat best wel hard gaat! Hou hier rekening mee.

Je zonneplan vendor lock schets is juist, persoonlijk zou ik hier ver vandaan blijven.
Victron is, zover mij bekend, wel een stukje gevorderder dan zo'n systeem als Dyness of SolarEdge (even los van het feit of je zelf batterijen kan toevoegen).

Die omvormer verliezen zijn rond de 10-15% lees ik online. Als dat klopt. Dat neem ik voor lief als het alternatief straks is om 40kWh voor saus het net op te pompen,
Sinds het veelal eerst naar de meterkast gaat, maakt het volgens mij niet uit of er een LV of HV batterij/omvormer aan hangt, correct? Keek namelijk ook nog naar de Dyness Power Box G2, die is iets nieuwe maar wel LV.

Ik ga sowieso 2026 en de nieuwe wetgeving rondom energiebelasting en handelen in de gaten houden, de aanbouw aan de garage komt echter al op korte termijn en daar wil ik de juiste voorbereidingen voor treffen (qua ruimte voor de batterij(en), kabels die erheen gaan, etc.

[ Voor 16% gewijzigd door Source90 op 08-09-2025 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:38
Je kan natuurlijk altijd al de kabels leggen. Het is niet zo dat je een probleem krijgt omdat er een aantal kabels teveel aangelegd zijn.

Zelf zou ik zeker nog eens inlezen over victron, juist vanwege vendor lock in (die heb je niet bij victron).
Pagina: 1