Addons in Home Assistant

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 09:17
Aan het overstappen van Homey naar Home Assistant en ben de weg een beetje kwijt. Hoop dat er hier iemand is die me op weg kan helpen.

HA (2025.7.1) draait op mijn server (Proxmox 8.4.1) in een unprivileged container. Om Zigby en Zwave toe te voegen heb ik een Aeotec Z-Stick 10 Pro gekocht. Alle handleidingen willen dat ik die aan de praat krijg via Addons in Home Assistent. Maar nu begrijp ik dat die niet beschikbaar zijn in mijn setup. De informatie die ik her en der kan vinden lijken erop te duiden dat het wel mogelijk is om de stick te laten werken, maar lijken elkaar tegen te spreken over de handelswijze.

Iemand wat advies voor me? Alvast dank.

Mathijs Kok
PMDG

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
Je zult eerst het USB device door moeten geven aan de container.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 16:48
Ik heb een soortgelijke setup als jij.

Voor Z-wave gebruik ik https://hub.docker.com/r/kpine/zwave-js-server. Losse docker container die je vanuit de Z-Wave JS Integration in Home Assistant kan gebruiken.

Voor Zigbee gebruik ik Zigbee Home Automation (in Home Assistant, is geen Add-on maar een Integration).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
Skamba schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:54:
Voor Zigbee gebruik ik Zigbee Home Automation (in Home Assistant, is geen Add-on maar een Integration).
En als de stick doorgegeven is aan de container dan werkt die integration zonder verdere gerommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 16:48
Mathijs Kok schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:57:
[...]

En als de stick doorgegeven is aan de container dan werkt die integration zonder verdere gerommel?
Bij mij wel, maar ik heb een losse Zigbee en Z-wave stick. Kan zijn dat dat nog roet in het eten gooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:34

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
HA Container bevat geen addons, dat is iets voor HA OS. Dus zal je los Z-Wave JS server container op moeten zetten.

Maar als je Proxmox draait, dan zou meest logische zijn om HA OS te draaien ipv container. Er is zelfs een helper script voor. Dan heb je dus ook de beschikking over addons.

[ Voor 14% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21:47
ipv Home assistant draaien in een LXC kan je ook een VM gebruiken. Daar is zelfs een helper script voor die je in de shell console van je Proxmox node kan uitvoeren:

https://community-scripts...tegory=IoT+%26+Smart+Home

Scheelt je een boel gepuzzel. Daarnaast is het doorgeven van hardware naar een VM een stuk eenvoudiger. (Naast dat addins dan ook mogelijk zijn binnen HA)

Edit:

Te lang gedaan over mijn bericht. Septillion was mij voor :9

[ Voor 8% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 08-09-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
Ik denk dat ik de stap naar een VM maar neem. Laten we hopen dat de backup daarin geladen kan worden anders ben ik een weekendje zoek. Dank aan allen voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:15

Cyphax

Moderator LNX
Mathijs Kok schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:20:
Ik denk dat ik de stap naar een VM maar neem. Laten we hopen dat de backup daarin geladen kan worden anders ben ik een weekendje zoek. Dank aan allen voor het advies.
Dat kan HA heel goed gelukkig, ik heb via zo'n backup mijn HA van Pi naar VM verplaatst, bij de eerste keer inloggen op de nieuwe (VM) kon ik de backup al terugzetten. Wellicht moet je een id aanpassen voor die usb-apparaten.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs Kok
Yeah, paar minuten werk en ik ben weer online en kan Addons instaleren.
Pagina: 1