openmaken plafondlamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 10-09 16:28
Mijn vraag is deze. Ik ben verhuisd naar een flat en in de gang hangen 2 identieke plafondlampen. In een wil ik de lamp vervangen. Heeft iemand enig idee hoe ik hem open kan maken?

Ik kan met de vinger achter het metalen buitendeel naar binnen voelen en voel dan een vlakke/gladde opstaande metalen rand, ik schat ongeveer daar waar het glazen deel begint. In het glas krijg ik geen beweging.
De hele lamp kan ik gemakkelijk wat draaien door aan het metaal te draaien maar er gebeurt niks

Kortom: help ;)
...

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb is voelen en wrikken/draaien
...

Beste antwoord (via rens-br op 10-09-2025 11:28)

• gribo
GELUKT !!! Het zat inderdaad zo als epicfailguy, yaksa en ook anderen al gezegd hebben.
Je moet het metalen bovendeel vast houden en de glazen "bol" naar links draaien en daarbij een beetje op de bol drukken mag.

Iemand met iets meer eelt op zijn handen dan ik en met iets minder artrose in zijn handen klaarde het klusje in zijn eentje. Heb alleen een beetje geholpen met vasthouden van het metaal deel.

Dus: reuze bedankt voor alle tips maar uiteraard vooral voor de meest toepasselijke !

Het werkte voor alle drie de lampen en in alle drie zaten werkende of kapotte "wokkel" spaarlampjes.
Dat worden dus LEDjes.

[ Voor 11% gewijzigd door gribo op 10-09-2025 10:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wortellica
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09:59
Foto ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heb je misschien ook een foto van de betreffende lamp / plafonniere?

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 08-09-2025 18:58 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V4zlrVlq6y5FwLmEIsPADV59SUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Al0R8SodyjSCzz2wFtsZnDZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Volgende vraag: Heb je misschien ook nog ergens een goede camera in plaats van een 'aardappel' om foto's mee te kunnen maken?

:*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 08-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Nee een goede camera heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:20
Middelste witte bol kwartslag draaien dan kom je bij de lamp 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
De lamp lijkt me toch herkenbaar voor iemand die hem kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
@epicfailguy Ken/herken jij de lamp? Moet ik (een beetje) drukken of zo? Heb al geprobeerd het glas te draaien maar er was moeilijk grip op te krijgen. Trouwens: ik neem aan draaien naar links?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:48
en je kan er ook geen stoel onder zetten zodat je met je aardappel een foto van dichterbij kan nemen die mogelijk beter beeld veroorzaakt? Iedereen wil je helpen maar dat begint wel met een beetje inspanning van jouw kant.
Heb je al geprobeerd om die glazen bol te draaien?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Het lijkt op een redelijk 'standaard' lamp hem er al meerdere van zo in de hand gehad. Klein beetje naar bovenduwen (Minimale kracht op de vingers) dan tegen de klok in draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Ik ga dat draaien in elk geval nog eens proberen. Het lijkt ook het meest logisch. Zal rapport uitbrengen.
Kent iemand trouwens het merk/herkomst van de lamp? Ikea, quantum etc etc.

Ik heb er google lens op losgelaten maar dat leverde niks op. Zal wel door de aardappel komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
En - ik neem aan - het stalen deel fixeren/ vashouden omdat dat in elk geval ook een beetje draaibaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De kwaliteit van de foto's is echt te slecht om specifiek advies te geven, tenzij iemand exact dezelfde heeft hangen en 'm herkent.

Ze zien er, van wat ik kan zien, wel vrij oud uit door de vorm van het glas, het hout (?) en die stalen ring. Al kan het ook gewoon een moderne "robuuste" plafondlamp zijn, gekocht door iemand die een pallethouten salontafel heeft, en een whitewash eettafel.

Ik zou zelf toch vooral aan het glazen deel gaan draaien, kan zijn dat de hele lamp zelf wat draait als die nooit lekker gefixeerd is aan het plafond, dan kan het helpen als je de lamp zelf tegenhoudt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Durf idd niet te zeggen wat voor soort lamp het is, meestal zitten er op de bol 3 sleuven met 2 nokjes aan beide kanten die hem fixeren. Als je hem draait meestal 10-20gradennkomt hij los. Mocht dat niet werken maak even een foto van de zijkant (bol en armatuur) ik kan mij heugen dat ik dit soort lampen heb gehangen bij mij vader maar dat zal 15ish jaar geleden zijn :+

als het glas is, zal hij tussen 2000-2010 zijn daarna is veelal plastic gebruikt (dat kon omdat we toen naar led zijn gegaan ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

RobinHood schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:12:
De kwaliteit van de foto's is echt te slecht om specifiek advies te geven, tenzij iemand exact dezelfde heeft hangen en 'm herkent.

Ze zien er, van wat ik kan zien, wel vrij oud uit door de vorm van het glas, het hout (?) en die stalen ring. Al kan het ook gewoon een moderne "robuuste" plafondlamp zijn, gekocht door iemand die een pallethouten salontafel heeft, en een whitewash eettafel.

Ik zou zelf toch vooral aan het glazen deel gaan draaien, kan zijn dat de hele lamp zelf wat draait als die nooit lekker gefixeerd is aan het plafond, dan kan het helpen als je de lamp zelf tegenhoudt.
Op basis van de middels een aardappel (en dus korrelig) genomen foto, en dan kijkende naar de tweede lamp welke wél brandt, lijkt het er op dat de lens/kap middels drie klemmetjes aan de bodemplaat vast zit. Dan zou je die klemmetjes dus lichtelijk moeten kunnen buigen waardoor de kap los komt te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Die 15 jaar kan aardig kloppen. De vorige bewoner heeft er 141/2 jaar gewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Als ik beter naar de foto kijk is dat schaduw aan de voorzijde (van deze kant) een inbus bout op een klemband of is dat schaduw/viezigheid?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• epicfailguy23
gribo schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:19:
Die 15 jaar kan aardig kloppen. De vorige bewoner heeft er 141/2 jaar gewoond.
Als die er zo lang heeft gewoond woont hij er wellicht nog en kun je vragen of die hem los kan halen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Nee er zit daar wel iets. Al was mij niet duidelijk wat. Het zal toch geen drukknop zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gribo
De vorige bewoner is hemelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
gribo schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:20:
Nee er zit daar wel iets. Al was mij niet duidelijk wat. Het zal toch geen drukknop zijn?
Nou dan wordt het waarschijnlijk een trapje pakken en een foto van dichtbij maken, ik denk dat je dan meteen je manier hebt gevonden. Echter zou wel een vreemde verbinding zijn, normaal maken ze zoiets uit het zicht. :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

En anders... mag de lamp ook hemelen? Stevige zak eraan tapen en het glas stuk slaan. Kom je vast bij de schroeven om het ding van het plafond te halen. Wel een veiligheidsbril gebruiken!

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gribo
Zal morgen of overmorgen het draaien nogmaals proberen en als het niet lukt een detail foto maken van "de knop".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

epicfailguy23 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:23:
[...]

Nou dan wordt het waarschijnlijk een trapje pakken en een foto van dichtbij maken, ik denk dat je dan meteen je manier hebt gevonden. Echter zou wel een vreemde verbinding zijn, normaal maken ze zoiets uit het zicht. :|
Ik zat er ook al aan te denken, maar het leek mij ook te bijzonder, maar het past wel bij het ontwerp van een "stoere" lamp.

Je lamp is pas mannelijk als ie bij elkaar wordt gehouden met een overmaatse slangenklem :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gribo
Ja mollen kan ook altijd nog. Het is zelfs zo dat ik uit mijn vorige huis nog mooiere plafondlampen overheb. Mijn probleem is wel dat ik erg voor "authentiek" ben.

Het is wel grappig om te zien dat 15 jaar geleden led nog niet in was. Alle andere lampen in de flat zijn spaarlampen en halogeenlampen. Denk dat in de plafondlamp ook zo een klein worm spaarlampje zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• epicfailguy23
Bastien schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:24:
En anders... mag de lamp ook hemelen? Stevige zak eraan tapen en het glas stuk slaan. Kom je vast bij de schroeven om het ding van het plafond te halen. Wel een veiligheidsbril gebruiken!
Ik denk als je er 3min van dichtbij naar kijkt, dat je minder ellende hebt dan hem stuk maken :) , maar als niks meer mee zit kan dat altijd.

- if you only have a hammer, all problems look like a nail })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Bastien schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:24:
Misschien is dat nog wel de beste 'optie' gezien de hele plafonniere schijnbaar wél mee draait als de TS er aan 'draait'. Dat hele ding zou degelijk aan het plafond bevestigd moeten zijn (desnoods direct aan de centraaldoos waar het ding onder lijkt te hangen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Waarschijnlijk zit de lamp dan met 1 schroef vast want "nodedju dat gatenpatroon past niet op deze Centraaldoos, maar met 1 boutje blijft hij ook wel hangen" assemblage :+

Gewoon de hoek vast houden en dan draaien, owja had iemand al gezegd zorg dat de lamp (schakelaar) uitstaat voordat je er mee gaat lopen "hannesen" dadelijk is om de zelfde reden de aarde draad ook niet aangesloten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gribo
@epicfailguy Je bent duidelijk ervaringsdeskundige. En ja voorzichtigheid is nodig voor een lang leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08:28
epicfailguy23 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:47:
Waarschijnlijk zit de lamp dan met 1 schroef vast want "nodedju dat gatenpatroon past niet op deze Centraaldoos, maar met 1 boutje blijft hij ook wel hangen" assemblage :+

Gewoon de hoek vast houden en dan draaien, owja had iemand al gezegd zorg dat de lamp (schakelaar) uitstaat voordat je er mee gaat lopen "hannesen" dadelijk is om de zelfde reden de aarde draad ook niet aangesloten
Bij dit soort potentiële beun situaties zou ik eigenlijk ook wel aanraden de groep in de meterkast uit te zetten. Zou me niks verbazen als er her en der een draadje niet lekker in de lasdoos erachter zit en het afdekkapje alleen maar als onhandig wordt gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gribo
Heb een (betere?) foto gemaakt. In de keuken zit trouwens dezelfde lamp. Bij geen van de drie krijg ik door naar links te draaien beweging in het glas. Komt dat door de artrose in mijn handen of is er toch een andere manier nodig? Overigens de glimmende ring heeft geen knop of andere onregelmatigheid.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xo60O_bjJpJ3aFSHE1Sw1wPh8IU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i4RwNnKeh2KqacBII4Acm1es.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:20
Waarschijnlijk te vast aangedraaid. En verder in combinatie met verhitting, stof, afkoeling kan zo'n glazen kap behoorlijk vast komen te zitten. Met twee man proberen, 1 houdt de armatuur goed vast, de ander draait (tegen de wijzers van de klok in) aan het glas. Het helpt wanneer degene die aan het glas draait rubber/nitril handschoentjes aan heeft, dan heb je wat meer grip.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:11
Als draaien niet lukt, nergens rondom een schroefje? Vroeger had je soms schroefjes die de lamp klemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkseegers
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13-09 11:56
Denk gewoon langzaam beetje trekken aan de glazenkap. Vermoedelijk zit deze met klemmetjes vast. Soort veertjes. Zou op een willekeurige plek langzaam proberen. En anders is het toch echt draaien

[ Voor 10% gewijzigd door henkseegers op 09-09-2025 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:32
@gribo ook al geprobeerd om de chromen ring te verdraaien? Lijkt mij toch het meest logisch dat die het glas vasthoud. Schroefdraad oid in glas fabriceren is geen sinecure.

Tijdens het draaien het glas wat naar boven drukken kan helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door kwibox op 10-09-2025 00:42 ]

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:21

VPI

Denk dat het bevestigd met een 3 tal haken, waarschijnlijk kun je de kap er af trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-09 10:59
Ik heb ooit een soortgelijke lamp gehad zonder de plaat (30+ jaar terug :D). Die zat met 3 kleine klemmen binnenin vast. Nieuwere systemen zullen waarschijnlijk met een plaatklem - en schroeven aan beide zeide + plafond- of haak vastzitten - eventueel met schroef op de haak.

Wat je eventueel eens kan proberen is om er een zaklamp tegen te houden of je binnen klemmen ziet. Indien niet vermoed ik dat die met een haak en/of schroef zal vastzitten.

Zie ik dat trouwens goed op de eerste foto dat de plaat van de lamp die brand 45graden gedraait is of is dat eerder een optische illusie ?
Eventueel een vriend(in) of buur die je eens kan vragen om wat meer macht te zetten?

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Zit er boven dat vierkante deel geen druk mechanisme of schroef? Direct tegen het plafond aan. Daar lijkt steeds ruimte tussen de vier kanten en het plafond.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:14

Theo

moederbord

Kijk naar de lamp vanuit de logica. We zien drie delen:
- een vierkante plaat met daarin een rond gat (waar de rest van de lamp in zit)
- een chromen rand
- de glazen bol.

Het ligt voor de hand dat de vierkante plaat aan het plafond vast zit, dat deze de lampfitting bevat, en dat de bol/rand hierop gemonteerd zijn. Gezien deze plaat zeer dicht tegen het plafond zit is het onlogisch (en onveilig!) dat je iets moet doen/steken tussen deze plaat en het plafond. Je zal hier dus geen schroefjes/clipjes kunnen vinden.

De glazen bol is niet flexibel en wel zwaar. Die kun je dus niet verwijderen door deze naar beneden te trekken (wat bij de plastic lampen vaak wél kan). Er zijn dus fysiek maar twee opties:
- De bol moet je draaien (of tillen en draaien) om te verwijderen
- De bol leunt op de chromen ring en deze ring moet je dus verwijderen

Daar draaien de enige fysieke optie is tot demontage moet dus door draaien de ring of de bol verwijderd kunnen worden. Naar links draaien is logisch, maar naar rechts is niet uitgesloten.
Wanneer je de ring verwijdert, houdt er rekening mee dat deze dan ook het gewicht van de bol draagt!

7400 Wp op het dak

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• gribo
GELUKT !!! Het zat inderdaad zo als epicfailguy, yaksa en ook anderen al gezegd hebben.
Je moet het metalen bovendeel vast houden en de glazen "bol" naar links draaien en daarbij een beetje op de bol drukken mag.

Iemand met iets meer eelt op zijn handen dan ik en met iets minder artrose in zijn handen klaarde het klusje in zijn eentje. Heb alleen een beetje geholpen met vasthouden van het metaal deel.

Dus: reuze bedankt voor alle tips maar uiteraard vooral voor de meest toepasselijke !

Het werkte voor alle drie de lampen en in alle drie zaten werkende of kapotte "wokkel" spaarlampjes.
Dat worden dus LEDjes.

[ Voor 11% gewijzigd door gribo op 10-09-2025 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• epicfailguy23
Nou helemaal top! Ik moet ook zeggen complimenten voor ts om ons op een vermakelijke manier op de hoogte te houden d:)b
Pagina: 1