(Opbouw)schakelaar bedienen met Hue

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:56
Hi all,

Vraagje. Mijn (domme) buitenverlichting is te bedienen met deze (opbouw)lichtschakelaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLSpKMW2_J5HHt_lZGn-rDqzIiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtFpbMu2T7tnUlUO2aWT9naN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit mijn hoofd een beetje te breken over wat nou de beste / makkelijkste manier te zijn om deze via Hue te kunnen bedienen (makkelijk ook voor het tijdschema).

Iets als een SONOFF ZBMINIL2 inbouwen lijkt me niet mogelijk, want opbouwschakelaar. Ik weet niet zeker of er een nuldraad loopt.

Wat blijft er dan over?

Thanks alvast voor het meedenken!

Beste antwoord (via acehighhugo op 12-09-2025 17:06)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
acehighhugo schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:41:
[Afbeelding]

Even open gemaakt: ik heb bruin, blauw en geel/groen (aarde). Geen schakeldraad dus. Vraag me dus even af of een Sonoff wel gaat werken..
Hier is gewoon een vakkundige beun bezig geweest. Iemand heeft blauw en geel-groen als schakeldraden gebruikt. Vooral laatste is grote no-no. Als je dit netjes wilt doen met (ymvk/xmvk) kabel, dan hoor je 5 aderig te pakken maar dat had die persoon denk ik niet gekocht.

Maar laat wel drie aangesloten draden zien. Heb je ergens nog een tweede schakelaar hiervoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 22:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
schakelaar verplaatsen net om het hoekje een optie?

dan een opbouwbakje nemen met een inbouwschakelaar en hopen dat je genoeg ruimte achter de schakelaar hebt..
anders een dubbel bakje en dan 1x schakelaar en 1x blindplaat.. dan zal je toch wel genoeg ruimte hebben :)

en Nul draad moet je gewoon even controleren wat voor kabel er gebruikt is.. mogelijk wel 3 aders :)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
SMSfreakie schreef op maandag 8 september 2025 @ 18:42:
schakelaar verplaatsen net om het hoekje een optie?

dan een opbouwbakje nemen met een inbouwschakelaar en hopen dat je genoeg ruimte achter de schakelaar hebt..
anders een dubbel bakje en dan 1x schakelaar en 1x blindplaat.. dan zal je toch wel genoeg ruimte hebben :)

en Nul draad moet je gewoon even controleren wat voor kabel er gebruikt is.. mogelijk wel 3 aders :)
Ja, misschien wel het makkelijkst he? Gewoon even allemaal vervangen. Die opbouwbakjes heb je ook wel in 50mm diepte, dus zou moeten passen.

Jammer dat er niet gewoon een Hue-switch bestaat zoals je wel Hue-dimmers hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Die kabel gaat vast nog gewoon via een lasdoosje. Zou ik kijken of daar plaats is of dat daar een groter doosje past. Kan je daar gewoon een Hue compatible module in doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apoOscjLEwfPok_RjR_X1QhVuv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnQflcc0IDeCSouKRZDi8rfn.jpg?f=fotoalbum_large

Even open gemaakt: ik heb bruin, blauw en geel/groen (aarde). Geen schakeldraad dus. Vraag me dus even af of een Sonoff wel gaat werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:51

CyBeRSPiN

sinds 2001

Weet je zeker dat er geen schakeldraad is? Alleen blauw en bruin kan eigenlijk niet kloppen voor een schakelaar. Haal die schroeven links en rechts eens los en maak een foto van wat er achter zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Kan het zijn dat dit een enorme beunoplossing is en men hier de aardedraad als schakeldraad heeft gebruikt? Het lijkt er sterk op.
Linksonder is dus de schakeldraad:
https://www.jungstore.nl/506koeu.html

Had misschien officieus nog wel gemogen als die aardedraad met zwarte tape als schakeldraad gemarkeerd was.

[ Voor 30% gewijzigd door CyBeRSPiN op 08-09-2025 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
CyBeRSPiN schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:46:
Weet je zeker dat er geen schakeldraad is? Alleen blauw en bruin kan eigenlijk niet kloppen voor een schakelaar. Haal die schroeven links en rechts eens los en maak een foto van wat er achter zit?
Denk je echt dat dit het geval is? Zou wel echt slecht zijn. Hoe test je zoiets uberhaupt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

acehighhugo schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:41:
[Afbeelding]

Hier is gewoon een vakkundige beun bezig geweest. Iemand heeft blauw en geel-groen als schakeldraden gebruikt. Vooral laatste is grote no-no. Als je dit netjes wilt doen met (ymvk/xmvk) kabel, dan hoor je 5 aderig te pakken maar dat had die persoon denk ik niet gekocht.

Maar laat wel drie aangesloten draden zien. Heb je ergens nog een tweede schakelaar hiervoor?

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 08-09-2025 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

CyBeRSPiN schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:55:
Had misschien officieus nog wel gemogen als die aardedraad met zwarte tape als schakeldraad gemarkeerd was.
Nope, aardedraad mag je niet om-tapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Septillion de blauwe nul is geen schakeldraad. Dit is een zgn controleschakelaar met een rood lampje er in om aan te geven of ie aan staat, daar is die nul voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@CyBeRSPiN Ah, ja :)

Had het als nog 4-aderig moeten zijn. PE is de draad waar je op wilt kunnen vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09-09 17:32
Heb je ruimte voor een opbouw behuizing met afdekraam? Dan heb je bij een dubbele waarvan je 1 afdekt met blindplaat ruimte in overschot.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Edit: nevermind, vroeg iets stoms!

[ Voor 102% gewijzigd door acehighhugo op 12-09-2025 12:07 . Reden: Edit: nevermind, vroeg iets stoms! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErA
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 15:00

ErA

De wat mij betreft mooiste oplossing:

Koop een Hue lamp en eveneens een draadloze hue schakelaar. dan had je deze hele opbouw installatie kunnen weghalen.

Ik heb zelf mijn Kelder TL balken slim gemaakt met een Sonoff relais: Maar: die stuur ik nu alleen nog maar via zigbee aan via voice commands en een slimme knop die dit relais bediend. Ik heb geen fysieke schakelaars meer in datzelfde circuit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sy0krlslWRgb4zq0hWvhIeOjBJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLALRXgoRVr8HSvMjWBC5hzO.jpg?f=fotoalbum_large

Dat circuit moet immers altijd onder spanning blijven staan.

[ Voor 42% gewijzigd door ErA op 12-09-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acehighhugo
Het is helemaal gelukt, in een dubbele opbouwdoos (goede tip!!). Moet alleen nog even een blindplaatje kopen want die had ik niet meer.

Thanks allemaal weer voor de hulp!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw8vzIjcHUdrjlkAj09BkS9aE98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ajI0Mszhx9bAGRwW2y4ksOD.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1