(micro) SD-kaarten niet leesbaar op Win11 laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrickTop
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-09 00:40
Sinds enige tijd lukt het me niet meer om mijn (micro) SD-kaarten te lezen of formatteren via de interne (Realtek) PCIE card reader van m'n laptop (die overigens Windows 11 Pro draait).

Ik kan niet herleiden naar een specifiek moment waarop het 'mis ging' , maar het heeft wel ooit gewerkt. Nu kan ik elke (micro) SD-kaart die ik heb erin stoppen (micro met adapter uiteraard), en Windows herkent wel dat er een SD kaart is ingestopt én ziet de capaciteit ervan, maar méér kan ik er niet mee. Er volgt direct een melding dat de kaart geformatteerd moet worden, maar op welke manier ik dat ook probeer: de melding "kan formatteren niet voltooien" blijft het enige resultaat.

Ik heb de cardreader (softwarematig) al verwijderd, van 'nieuwe' drivers voorzien, uit- en ingeschakeld, en niets hielp. En nee, het ligt niet aan de kaartjes zélf, want ik heb vier (micro) kaartjes geprobeerd die stuk voor stuk wél werken in een ander apparaat, en bovendien via een externe cardreader in dezelfde laptop wél probleemloos werken.

Is m'n cardreader dan gewoon stuk, of heb ik nog een mogelijk oplossing over het hoofd gezien? Alvast dank voor het meedenken en de hulp! ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Welk FS en/of waren het voorheen misschien nog kleinere capaciteiten (< SDHC)?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrickTop
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-09 00:40
Het zou exFAT moeten zijn/worden, maar vooralsnog zegt schijfbeheer 'RAW' als ik het via de betreffende cardreader probeer. Met de externe cardreader wordt in elk geval exFAT aangegeven. Het gaat om cards van 64 em 128 GB, dezelfde die voorheen wel met deze cardreader werkten.

[ Voor 27% gewijzigd door BrickTop op 08-09-2025 16:53 ]