Eerste eigen woning | ISP, Domotica

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsBerendsen
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:33
Dag allen,

Het moment is aangebroken dat ik na 26 jaar mijn ouderlijkhuis ga verlaten en op mijzelf ga wonen.
Daarbij komen een aantal punten naar die ik uit dien te zoeken.

Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen en tips & tricks.
Hieronder mijn vragen per onderwerp. Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen (werken de routers van Ziggo goed, met prettige UI) etc. etc.

Provider:

Op o.a. independer ben ik er achter gekomen dat meerdere providers 100mbit aanbieden. Enkel Ziggo biedt 1Gbit verbinding aan.
Nu twijfel ik of ik een 1Gbit verbinding nodig heb. Ik speel regelmatig videogames dus deze relatief snel downloaden lijkt mij prettig. Daarbij is het hoogste resolutie scherm 2160p (4K) en zijn we met 2 personen.
Wel of niet 1Gbit doen, en zo ja, mijn telefoon abonnement loopt begin volgend jaar af dus waar hebben ze goede combi deals?
Ik heb géén behoefte aan een internet abbonement (eventueel neem NPO start en ga ik casten).

Domotica

Welke hub is voor simpele bediening van lampen (zigbee)?
De Homey Pro vind ik vrij stevig qua prijs. Verder heb ik geen grote automatiseringsplannen.
Lampen bedienen (m.b.v. stem door bijv google home) lijkt mij wel prettig.

Verzekeringen

Dit via independer uitzoeken neem ik aan.
Ons is een glasverzekering aanbevolen, echter lijkt mij dit wat overdreven, ik woon namelijk op de 1e etage en niet de begaande grond.
Andere aandachtspunten/ slechte of juist bijzonder goede ervaringen?

Overig

Overige tips & tricks zijn welkom. :D

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-09 14:19
Over die verzekering, als je op de eerste woont is het dus iets als een appartement.
Dan moet er ook een VVE zijn, die heeft (als het goed is) de opstal en glas verzekering. Heel simpel gezegd is het glas namelijk niet van jou...
Als je huurt hoef je je hier al helemaal niet druk over te maken, dan is die hele opstal (en dus ook de ramen) al helemaal niet van jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 08:22
Vergeet geen aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsBerendsen
hfolkers schreef op maandag 8 september 2025 @ 20:59:
Over die verzekering, als je op de eerste woont is het dus iets als een appartement.
Dan moet er ook een VVE zijn, die heeft (als het goed is) de opstal en glas verzekering. Heel simpel gezegd is het glas namelijk niet van jou...
Als je huurt hoef je je hier al helemaal niet druk over te maken, dan is die hele opstal (en dus ook de ramen) al helemaal niet van jou :)
Ah dit helpt zeker wat inzicht krijgen. Er is inderdaad een VVE als ik op de website kijk.
Echter lijken ze toch aan te bevelen dat je een glasverzekering neemt voor je 'eigen' woning.
Is dit overbodig en een verschuiving van verantwoordelijkheden?

In hun FAQ staat het volgende:
Wat houden servicekosten in?
De maandelijkse servicekosten zijn kosten die gemaakt worden om onder andere de gemeenschappelijke ruimte te onderhouden. Bij bijna alle appartementen complexen en in een enkel geval bij een eengezinswoning brengen wij een voorschot servicekosten in rekening. Kosten waar u onder andere aan kunt denken zijn:
- Schoonmaakkosten gemeenschappelijke ruimte;
- Electrakosten gemeenschappelijke ruimte;
- Tuinonderhoud gemeenschappelijke ruimte;
- Glasverzekering gemeenschappelijke ruimte;
- Glasbewassing gemeenschappelijke ruimte;
- CV service onderhoud.

Waar uw servicekosten uit bestaan leest u in uw huurovereenkomst. Staat in de opsomming in uw huurovereenkomst een onderdeel niet benoemd, dan moet u ervan uitgaan dat u zelf deze zaken moet regelen. Zoals bijvoorbeeld het afsluiten van een glasverzekering.
Elders in de FAQ:
De eigenaresse van de woning heeft een opstalverzekering voor het complex waar de huurwoning onderdeel van is afgesloten. Een huurder kan geen opstalverzekering afsluiten voor het gehuurde.

Wel moet u een aanvullende opstalverzekering afsluiten op het moment dat u de woning, met onze toestemming grondig hebt uitgebouwd of gewijzigd. Denkt u hierbij aan een grotere luxe keuken, een aanbouw, dakkapel of iets dergelijks.

Ons advies is om een inboedel-, glas en rechtsbijstandsverzekering af te sluiten.

Soms zit een glasverzekering in de huurprijs of servicekosten inbegrepen. Indien dit zo is, dan leest u dit in de huurovereenkomst. Staat dit er niet bij, dan kunt u ervan uitgaan dat u zelf de glasverzekering moet afsluiten.
Even naar informeren dus

[ Voor 19% gewijzigd door GijsBerendsen op 09-09-2025 09:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:07

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Glasverzekering zou ik niet aan beginnen. Zo snel breek je geen raam, zeker niet als het dubbel/hr++/triple is. En zo wel, jammer dan, betalen en ben je er voor 40 jaar vanaf. Dus gewoon inboedel en aansprakelijkheid.

Qua internet, er is dus duidelijk geen glas. Heb je zicht of dat nog gaat komen? Voor beetje streamen en gamen heb je geen Gbit nodig maar 100Mbit zou ik anno 2025 zelf wel weinig vinden maar is dus meer een luxe ding. Belangrijker om te kijken waar je modem/ap staat. En nog belangrijker, kabels voor je PC en waar dat kan!

Qua domotica, kijk naar Home Assistant zou ik zeggen. Maar weet wel, hoe meer je met een systeem kan, hoe meer tijd je kwijt bent :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:30

Croga

The Unreasonable Man

Er zit nog heel wat tussen 100Mbit en 1Gbit. Ik snap je download snelheid overweging. Kijk eens naar Ziggo's 400Mbit aanbod; zou een mooie tussenweg zijn.

Domotica

Volgens mij zijn er grofweg drie niveaus;
- Hub van een specifiek merk. Philips Hue of Ikea bijvoorbeeld. Weinig moeite, weinig mogelijkheden. Ook zoiets als Apple home schaar ik hier onder
- Homey. Weinig moeite, veel mogelijkheden
- Home Assistant. Heel veel moeite, nog meer mogelijkheden.

De uitspraak dat je alleen lampen wilt bedienen gaat echt heel snel veranderen, geloof me. Spraak is leuk, bewegingssensor is leuker, uitgebreide flows zijn nog leuker. Dat is bij eenvoudige hubs vrij lastig.

Ik heb Homey en Home Assistant bekeken. Die laatste koste me teveel vrije tijd. Als dat je hobby is, leuk. Als het gewoon moet werken (zoals bij mij) dan is Homey een betere keus.

Verzekeringen

Ons is een glasverzekering aanbevolen, echter lijkt mij dit wat overdreven, ik woon namelijk op de 1e etage en niet de begaande grond.
Ik heb in mijn hele (behoorlijk lange) leven nog nooit een glasverzekering gehad. Ik heb in mijn hele (behoorlijk lange) leven nog nooit een glasverzekering nodig gehad. Geen idee waarom dat überhaupt een ding is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cordon
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:06

Cordon

Lievelings jankert

Voor Domotica zou ik, als je weinig zin hebt in moeilijke dingen, gewoon Philips Hue doen. De nieuwe bridge is behoorlijk snel en je bent klaar voor de komende jaren. En je kunt hem koppelen met Google Home/Apple Home en dan kan je alles met spraak doen. Evt automatiseringen (makkelijke) kan hier ook via.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtcanon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12-09 13:54
Qua vast internet + mobiel, hebben mijn vriendin het volgende:
Mobiel beiden Odido (combikorting + gratis GB's) hier zitten we inmiddels beiden al 8 jaar en verlengen telkens weer. Ik betaal nu voor 40GB + onb bellen 14 euro per maand bij Odido.

Qua internet thuis, switchen we elk jaar naar de provider met de beste aanbieding (vaak 6-9 maanden 50% korting bij een 12 maanden contract) 4 maanden voor de einddatum van je huidige contract rustig rond gaan kijken naar een nieuwe provider. Uiteraard ook altijd even een belletje plegen naar de huidige provider om te kijken wat er mogelijk is als je blijft.

Switchen van provider stelt niks voor en kost je elk jaar maximaal 60 minuten (alles regelen en het fysieke werk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsBerendsen
Croga schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:10:
[...]
Er zit nog heel wat tussen 100Mbit en 1Gbit. Ik snap je download snelheid overweging. Kijk eens naar Ziggo's 400Mbit aanbod; zou een mooie tussenweg zijn.
Ah ik zie al waar de verwarring in zit. 400Mbit is inderdaad een optie. Ik heb gefilterd op minimaal 100Mbit upload, en het 400Mbit download pakket heet een uploadsnelheid van 40Mbit. Inderdaad een mooie tussenweg.
Volgens mij zijn er grofweg drie niveaus;
- Hub van een specifiek merk. Philips Hue of Ikea bijvoorbeeld. Weinig moeite, weinig mogelijkheden. Ook zoiets als Apple home schaar ik hier onder
- Homey. Weinig moeite, veel mogelijkheden
- Home Assistant. Heel veel moeite, nog meer mogelijkheden.

De uitspraak dat je alleen lampen wilt bedienen gaat echt heel snel veranderen, geloof me. Spraak is leuk, bewegingssensor is leuker, uitgebreide flows zijn nog leuker. Dat is bij eenvoudige hubs vrij lastig.

Ik heb Homey en Home Assistant bekeken. Die laatste koste me teveel vrije tijd. Als dat je hobby is, leuk. Als het gewoon moet werken (zoals bij mij) dan is Homey een betere keus.
Ik ga nog eens dieper naar de opties kijken. Eigenlijk moet het gewoon werken; wat spelen en puzzelen vind ik wel leuk maar er zijn grenzen. Bij mijn ouders hebben we een Homey uit 2016 en die bevalt goed. Alleen een prijskaartje van €400,- voor de nieuwe Homey pro voelt wat stevig voor enkel wat lampen.
Ik zie ook dat Google Home IFTTT integratie heeft, alleen dan kan de Nest Mini weer geen Zigbee aansturen. Even een rabbithole induiken dus.
Ik heb in mijn hele (behoorlijk lange) leven nog nooit een glasverzekering gehad. Ik heb in mijn hele (behoorlijk lange) leven nog nooit een glasverzekering nodig gehad. Geen idee waarom dat überhaupt een ding is.
Staat genoteerd!

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsBerendsen
Septillion schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:01:
Glasverzekering zou ik niet aan beginnen. Zo snel breek je geen raam, zeker niet als het dubbel/hr++/triple is. En zo wel, jammer dan, betalen en ben je er voor 40 jaar vanaf. Dus gewoon inboedel en aansprakelijkheid.

Qua internet, er is dus duidelijk geen glas. Heb je zicht of dat nog gaat komen? Voor beetje streamen en gamen heb je geen Gbit nodig maar 100Mbit zou ik anno 2025 zelf wel weinig vinden maar is dus meer een luxe ding. Belangrijker om te kijken waar je modem/ap staat. En nog belangrijker, kabels voor je PC en waar dat kan!

Qua domotica, kijk naar Home Assistant zou ik zeggen. Maar weet wel, hoe meer je met een systeem kan, hoe meer tijd je kwijt bent :+
Helder wat betreft de verzekeringen!

Vorige bewoner heeft er al eens naar geïnformeerd alleen geen duidelijkheid gekregen. Ik gok dat het daarom dus nog bekabeld zal blijven. Ziggo heeft ook een 400Mbit optie, dus misschien dat ik daarmee start.

Bekabeling wilde ik eventueel zelf achter de plinten leggen. Lage latency is inderdaad wel een must voor mij.

Domotica ga ik wat dieper in duiken. Onder de streep wil ik wel dat het gewoon werkt, ook voor mijn minder technische vriendin. Het dient betrouwbaar te zijn en zo heel veel fancy features heb ik niet nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:46
Volgende keer niet zulke verschillende onderwerpen in 1 topic proppen.
Na een paar reacties is het al een wazige brij die van hot naar her schiet.
Het nodigt niet uit om je te adviseren, met als gevolg dat je niet het best mogelijke resultaat uit je topic haalt :)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lampen bedienen met iets anders dan een schakelaar op de muur is geen domotica. Met domotica koppel je het systeem van de lampen aan het systeen van de airco en het systeem van de camera's in de tuin zodat je met een enkele knop naast je bed (of op de telefoon) in het hele huis de verlichting uit doet, de airco uit zet en de bewaking van de tuin een tandje stricter zet wanneer je gaat slapen. Als je de Homey pro 'stevig aan de prijs vindt' dan zou ik niet met domotica beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door jadjong op 14-09-2025 13:40 ]

Pagina: 1