Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 11:10
Goedendag,

Ik ben bezig met het plaatsen van een overkapping verdeelt in 2 delen: een kant werkplaats en een kant kantoor. Naar de overkapping loopt één YMvK kabel van 3x2.5mm2.

Ik zou graag de werkplaats en het kantoor gesplitst willen afzekeren. De kans dat er in de werkplaats eens teveel spanning wordt gebruikt is groter dan in het kantoor en als dit het geval is, wil ik niet dat het kantoor dan ook geen stroom meer krijgt. Daarom wil ik in de overkapping een extra meter-/schakelkast maken.

Momenteel zit de groep van de overkapping op een B16 automaat. Ik heb mij laten vertellen dat je idealiter 2 stappen hebt tussen twee automaten en dat ik dan in de meterkast een C20 automaat zou moeten plaatsen. Een ander zegt weer dat er in de meterkast geen C20 geplaatst mag worden omdat de kabel naar de overkapping een 2.5mm2 is.

Wat zou te adviseren zijn qua inrichting. Volgens mij zijn er een aantal opties:
  1. In de meterkast: C20, in de overkapping 1x C10 voor de werkplaats (is misschien wat krap) en 1x B16 voor het kantoor
  2. In de meterkast: C20, in de overkapping 1x C16 voor de werkplaats en 1x B16 voor het kantoor
  3. In de meterkast: C16, in de overkapping 1x C10 voor de werkplaats (is misschien wat krap) en 1x B16 voor het kantoor
  4. In de meterkast: C16, in de overkapping 1x B16 voor de werkplaats en 1x B16 voor het kantoor
  5. In de meterkast: C16, in de overkapping 1x C10 voor de werkplaats (is misschien wat krap) en 1x B10 voor het kantoor
Voor de volledigheid hierbij een foto van de meterkast momenteel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_Bfz0S9Wv_r2OQ4bA9HOeu4KqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7gSQRTcFmDQVuvym5v0Ooev.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:29
Optie 4. Iets selectief en geen verhoging van je maximale uitschakelstroom.

[ Voor 80% gewijzigd door Noutie op 08-09-2025 14:30 . Reden: Toevoeging ]

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:14
Geen van je opties zal selectiviteit bieden met automaten, daarvoor moet je echt naar smeltzekeringen.
Het enige wat je hier kan is selectief worden in overbelasting (thermisch)
Je grootste issue in een werkplaats zijn aanloopstromen van machines. Geen van je opties met kleinere automaten zullen dit verbeteren. Want dan moet je naar 10A of kleinere automaten, en dan kun je vrijwel niets meer aan zetten in je werkplaats. Tenzij je elk stopcontact van een eigen automaat voorziet. Volgens mij doen de Belgen dat met C10's.

Ik zeg: optie 6: zo laten, en een UPS kopen voor kantoor als het zo belangrijk is.

Wat wel mag is een twee kabel leggen met een eigen aardlekautomaat. Dan komt je het meest in de buurt van je het scenario wat je zoekt. Maar dat is meer effort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:58
Wat voor werkplaats is het? Wat voor machines wil je gebruiken? Het moet wel heel simpel zijn als één 230v groep uberhaubt voldoende is.

[ Voor 37% gewijzigd door Ricko1 op 08-09-2025 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper4810
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-09 11:10
Ricko1 schreef op maandag 8 september 2025 @ 17:51:
Wat voor werkplaats is het? Wat voor machines wil je gebruiken? Het moet wel heel simpel zijn als één 230v groep uberhaubt voldoende is.
Werkplaats is inderdaad wat overdreven, eigenlijk gewoon een klusschuurtje met een afkortzaag, zaagtafeltje, compressor, dat soort machines.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:47
Lekker laten zoals het is, of een 2e kabel trekken.

Veilig selectief afzekeren én bruikbaar in de werkplaats is onmogelijk met een 2.5mm2 kabel als voeding.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1