Beste tweakers,
Ik wil graag de pc van mijn zoon upgraden voor zijn verjaardag zodat deze weer een tijdje mee kan. Het systeem is in 2020 aangeschaft en het enige wat ik er van verwacht over te plaatsen zijn de harde schijven. 1 m2 harddisk en een sata ssd.
Onderstaand de huidige specs:
Sharkoon Skiller SGC-1
ASUS PRIME B450M-A
AMD RYZEN 5 2600 - 3,4GHz
Corsair Vengeance 32GB(2133Mhz)
500GB SSD Crucial MX500
1TB Kingston A2000
NVIDIA GTX 1660 SUPER 6GB
Cooler Master Hyper H412R
Corsair VS450 voeding (450Watt)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt hoofdzakelijk voor gaming gebruikt maar er wordt ook huiswerk op gemaakt. Tot dusverre gaat dat ook prima met het huidige systeem. Games zoals BeamNG, Cyberpunk, GTA5 en later natuurlijk GTA6. Daarnaast doet hij ook wat scripting / programmeren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al het een en ander aan onderzoek gedaan en gemerkt dat ik van alles moet vervangen om het systeem up to date te maken. Mijn huidige lijstje komt op zo'n 1300-1400 EUR dat zie ik wel als bovengrens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harddisks zet ik over Kingston A2000 1TB en 500GB SSD Crucial MX500 en de case wil ik blijven gebruiken, ik verwacht dat ik de koeler ook over kan zetten mits verstandig. Het scherm toetsenbord en muis zijn ook allemaal nog toereikend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe gpu, cpu, mobo, ram, voeding. De gpu die ik in gedachte heb past in de case.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen sterke merkvoorkeur behalve een gpu van Nvidia vanwege goede ervaringen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen additionele wensen. Stroomverbruik / geluid zijn geen issues.
Ga je overklokken?
Nee, er zal niet worden overklokt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar advies over het lijstje met gekozen onderdelen. Is het een goede combinatie, zijn andere componenten een betere keuze? Kan ik binnen het budget beter voor een ander onderdeel gaan? Ik heb in het verleden al eerder om advies gevraagd en ben toen uitstekend geholpen, zo had ik bijvoorbeeld een niet al te beste voeding gekozen. Ik zou graag een miskoop voorkomen. Alle hulp wordt enorm op prijs gesteld.
Ik wil graag de pc van mijn zoon upgraden voor zijn verjaardag zodat deze weer een tijdje mee kan. Het systeem is in 2020 aangeschaft en het enige wat ik er van verwacht over te plaatsen zijn de harde schijven. 1 m2 harddisk en een sata ssd.
Onderstaand de huidige specs:
Sharkoon Skiller SGC-1
ASUS PRIME B450M-A
AMD RYZEN 5 2600 - 3,4GHz
Corsair Vengeance 32GB(2133Mhz)
500GB SSD Crucial MX500
1TB Kingston A2000
NVIDIA GTX 1660 SUPER 6GB
Cooler Master Hyper H412R
Corsair VS450 voeding (450Watt)
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt hoofdzakelijk voor gaming gebruikt maar er wordt ook huiswerk op gemaakt. Tot dusverre gaat dat ook prima met het huidige systeem. Games zoals BeamNG, Cyberpunk, GTA5 en later natuurlijk GTA6. Daarnaast doet hij ook wat scripting / programmeren.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb al het een en ander aan onderzoek gedaan en gemerkt dat ik van alles moet vervangen om het systeem up to date te maken. Mijn huidige lijstje komt op zo'n 1300-1400 EUR dat zie ik wel als bovengrens.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De harddisks zet ik over Kingston A2000 1TB en 500GB SSD Crucial MX500 en de case wil ik blijven gebruiken, ik verwacht dat ik de koeler ook over kan zetten mits verstandig. Het scherm toetsenbord en muis zijn ook allemaal nog toereikend.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nieuwe gpu, cpu, mobo, ram, voeding. De gpu die ik in gedachte heb past in de case.
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 7500F Tray | € 126,19 | € 126,19 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 166,99 | € 166,99 |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti WINDFORCE OC SFF 16G | € 802,99 | € 802,99 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30 | € 117,90 | € 117,90 |
1 | Voedingen | Corsair RM1000x (2021) Zwart | € 185,07 | € 185,07 |
Totaal | € 1.399,14 |
Geen sterke merkvoorkeur behalve een gpu van Nvidia vanwege goede ervaringen.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb geen additionele wensen. Stroomverbruik / geluid zijn geen issues.
Ga je overklokken?
Nee, er zal niet worden overklokt.
Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar advies over het lijstje met gekozen onderdelen. Is het een goede combinatie, zijn andere componenten een betere keuze? Kan ik binnen het budget beter voor een ander onderdeel gaan? Ik heb in het verleden al eerder om advies gevraagd en ben toen uitstekend geholpen, zo had ik bijvoorbeeld een niet al te beste voeding gekozen. Ik zou graag een miskoop voorkomen. Alle hulp wordt enorm op prijs gesteld.