Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 23:07
Korte introductie;

Ergens in 2010 periode ben ik begonnen met een Pentax K200D met de kitlens.
Rond 2012/2013 ben ik vanuit hier overgestapt op de Pentax K-5II. In de periode heb ik wat lenzen aangeschaft maar gebruikt nu primair de Pentax DA* 16-50 F2.8 en zet af en toe de Sigma 70-200 F2.8 HSMII erop.
Mijn huidige pakket:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1Spiegelreflexcamera'sPentax K-5 II body Zwart€ 0,-€ 0,-
1FlitsersMetz mecablitz 48 AF-1 digital / Pentax & Samsung€ 0,-€ 0,-
1FlitsersMetz mecablitz 58 AF-2 (Pentax)€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenPentax smc DA* 16-50mm F2.8 ED AL€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenPentax smc DA 16-45mm f/4.0 ED AL€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenSigma 18-125mm F3.8-5.6 DC (Pentax)€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenSigma 70-200mm F2.8 EX DG APO Macro HSM II (Pentax)€ 0,-€ 0,-
1CameralenzenTamron SP AF 28-75mm f/2.8 XR Di LD ASP IF (Pentax)€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-
Pentax staat niet bekend om zijn autofocus en de K5II is daar niet anders in. Op mijn laatste vakantie heb ik gemerkt dat ik wil upgraden voor met name de autofocus. Daarbij zou ik minder ruis ook niet erg vinden.

Ik heb georiënteerd op de Pentax K-3 III alleen die is af gevallen. Ik ga geen €2300 betalen voor een camera die heel wat jaren oud is.
Daarbij heb ik het idee dat het tijdperk Pentax echt wel voorbij aan het gaan is. Heel jammer want ik draag het wel een warm hart toe.

En nu...
De oriëntatie is begonnen en wellicht ook al min of meer een keuze gemaakt. Echter ik krijg altijd de mening van andere.
Ik denk nu aan de Nikon K5II. Ik lees goede reviews van de camera en de autofocus schijnt echt zeer goed te zijn.
Om te starten in combinatie met de 24-120 F4. Daarna wil ik wel uitbreiden met een 24-70 F2.8 en/of een zoom lens in de richting van een 300mm.

Wat is je budget?
€2500 a €3000 maar zit niet in beton gegoten. Ligt er ook een beetje aan of ik mijn huidige set kan verkopen en tegen welk bedrag.

Wat wil je voor apparatuur kopen?
Mirrorless (systeem)camera. D-SLR nadert, denk ik, toch een beetje een einde. Ik heb gemerkt dat alle D-SLR toch allemaal wat ouder zijn.
Verder een goede (allround) lens om te beginnen. Zelf zat ik te denken aan 24 - 75mm. In de praktijk gebruik ik die range het meeste. Ik wil later uitbreiden met een (ultra)zoom
Verder batterij grip en er zal ook een flitser moeten komen.

Waar wil je hem voor gaan gebruiken?
Met name de "Koetjes en kalfjes". Vakantie foto's, uitstapjes met het gezin, landschap foto's, soms de hond en soms wat portret foto's.. Daarbij merk ik wel dat ik toch leuk en mooi vind om bij schemer te fotograferen en op vakantie vindt ik het leuk om foto's te maken van een sterrenhemel.

Wil je foto's maken of filmen?
Foto's. Misschien, omdat het kan, eens een filmpje maar dat is echt totaal ondergeschikt.

Heb je nu al relevante apparatuur in bezit?
Nee. Alles kan/mag/moet opnieuw worden aangeschaft.

Heb je verder nog specifieke eisen?
Nee niet echt.... Eigenlijk is alles beter dan mijn huidige D-SLR. Door mijn voorliefde voor schemer/avond zat ik wel aan full-frame te denken. Verder wil ik "wat in de hand hebben". Ik heb het niet zo op zeer kleine camera's.

Onderstaande heb ik in gedachte maar ik sta zeker open voor andere opties.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1CameralenzenNikon Nikkor Z 24-120mm f/4 S€ 929,-€ 929,-
1Systeemcamera'sNikon Z5 II Body Zwart€ 1.699,-€ 1.699,-
Totaal€ 2.628,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:44
Wat wil ik eigenlijk nog weten?
Zo te zien niets.... ;)

Klinkt alsof je een duidelijk plan hebt, dus waarom niet gewoon kopen, gaan fotograferen en kijken hoe dat bevalt? Ik ben erg Nikon-fan, dus ik ga je dit niet uit je hoofd praten. Ik heb echter geen specifieke Z5II ervaring, dus daarvoor moet je anderen hebben. De 24-120mm is wel een mooie lens (op een Z6 wel eens gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sentinel1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-09 23:07
Archer_VC10 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:25:
Wat wil ik eigenlijk nog weten?
Zo te zien niets.... ;)
Ik heb zeker een plan en mijn vooronderzoek gedaan :D
Alleen ik wil niks over het hoofd zien of "teleurgesteld worden". Met een overstap naar een compleet ander ecosysteem wil ik wel een keuze maken zonder iets over te slaan.
Vooral omdat er best wat geld mee gemoeid gaat.