Moet je belasting betalen over uitkoopsom huurcontract?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackyLouise1991
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 08-09 14:16
Dag allen,

Ik heb wat vragen waar ik niet helemaal uitkom en ik zou graag jullie advies/ ervaring willen.

Ik ben uitgekocht door mijn huurbaas(particulier) voor een bedrag van 20.000 euro (huurhuis). Nu kwam ik informatie tegen dat ik inkomstenbelasting moet betalen over de uitkoopsom omdat het wordt gezien als inkomen?

Ook las ik dat ik toeslagen, zoals mijn huurtoeslag van dit jaar, moet terug betalen als het dit jaar op mijn rekening komt te staan omdat het gezien wordt als inkomen.

Ik kom met het bedrag niet over de vermogensgrens heen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast heel erg bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:41
Geen ervaring, maar een snelle zoektocht geeft aan dat het geen inkomen is. Het is dus niet belast met inkomstenbelasting. Echter betaal je BTW over de huur, dan zit er ook BTW op de afkoopsom. Maar daar heb je als consument weinig mee van doen. Dat dient de huurder af te dragen danwel terug te vragen.

Wel is het vermogen, maar die had je al uitgezocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:24
Het lijkt mij niet omdat het gezien word als een tegemoetkoming in de kosten tot verhuizen, je nieuwe huis klaarmaken enz. Kosten die je anders niet had gehad. Dan lijkt het me niet zo dat je daar belasting over moet betalen.
(Let op, aanname. In NL is niet alles ondanks dat het heel logisch lijkt :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:35
op de huurtoeslag heeft het kwa inkomen geen invloed.

wel kent de huurtoeslag een maximaal toetw vermogen van €37395 per persoon (met partner =2x) over 2025 met peildatum 1 januari.
als je voor een (nieuwe) huurwoning huurtoeslag wilt aanvragen over 2026, zorg er dan voor dat je op 1 jan 2026 beneden die grens van de vermogenstoets blijft. anders kun je alles weer terugbetalen/wordt de aanvraag afgewezen
zie ook
https://www.belastingdien...hoog-voor-de-huurtoeslag/

[ Voor 16% gewijzigd door peter-rm op 08-09-2025 20:59 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:16
Nee, want het is geen inkomen. Feitelijk is het een schadevergoeding.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk