Refurbished desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-09 14:47
Mijn huidige Dell desktop wil ik vervangen, ze Is 13 jaar oud.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Internetbrowsen. Mail programma installeren en binnenhalen. Office pakket installeren en gebruiken voor simpele teksten en berekeningen. Foto's bekijken. Video's die ik zelf heb gemaakt af en toe bewerken. Op internet videokanalen afspelen.

Welke software ga je gebruiken? Windows en office pakket.

Wil je gaan gamen?
Nee.

Videobewerken?
Soms.

Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?[/i]
Ja.

Wat mag het systeem gaan kosten?

300 voor 2e hands / refurbished.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Beeldscherm, muis, toetsenbord. Printer.

[b]Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Deze desktop wordt refurbished aangeboden voor 229 euro:

Dell Tower pc Core I5 XE3
Processor I5 8500
Geheugen 32 Gb DDR4
SSD 1000 Gb m.2 nieuw
Grafische kaart Intel HD graphics 630

Windows 11 pro
DVD
USB 5x3.0
4x2.0
1x type c
1xVGA
Geen hdmi

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Op termijn wil ik Bassbox en speakers aansluiten. Kan ik dit uitbreiden met de uitgangen op de oude computer?

[b]Wat verwacht je van ons?

Is de refurbished desktop een goede keus voor simpel gebruik voor de komende jaren? Zijn er in deze prijscategorie andere en betere opties?

[ Voor 3% gewijzigd door Macky op 07-09-2025 16:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:24
Voor ongeveer driehonderd euro koop je een nieuwe mini PC met een krachtigere en veel recentere CPU zoals bv deze https://de.gmktec.com/pro...pc?variant=51684556079288

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Kijk eens of je een tweedehands SFF (Small Form Factor) van HP kan vinden met een 10th/11th gen processor. Die zijn handzaam en zuinig en waarschijnlijk compatible met Windows 11. Als je een spec sheet opzoekt kun je zien of een bepaald type inderdaad weinig verbruikt en wat er allemaal op en aan zit.

Voor USB-C kun je een adapter gebruiken. 5x USB is nogal wat. Gebruik een GaN oplader met meerdere aansluitingen voor telefoon(s). Een DVD kun je los via USB koppelen, het idle verbruik is tamelijk hoog.

Wat voor stekker zit er aan je huidige toetsenbord en muis? Of moeten die ook worden vervangen?

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 07-09-2025 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
martyw schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:29:
Voor ongeveer driehonderd euro koop je een nieuwe mini PC met een krachtigere en veel recentere CPU zoals bv deze https://de.gmktec.com/pro...pc?variant=51684556079288
Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
@mrmrmr

Als reactie op je eerste alinea, zoals dit? Ik heb wat upgrades aangeklikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvgC1CTJsuwZhK4uXSUk7AMGmRs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lAx2m6nI7QkElRJbHChK4X8I.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Macky schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:20:
Als reactie op je eerste alinea, zoals dit? Ik heb wat upgrades aangeklikt.
Intel Core i7-4770
Is bijna 15 (!!!) generaties oud en draait officieel geen windows 11.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Macky Mini PC's zijn inderdaad een zeer goed alternatief voor jouw usecase, maar laat zo'n EliteDesk G1 nu juist een voorbeeld zijn waarvoor je op moet passen. Dit is een zeer verouderd model, goedkoop wordt dan echt duurkoop want je ziet dat zelfs windows 11 al niet lukt.
Dit is een behoorlijk moderne die precies voor die prijs te koop is: https://www.bee-link.com/products/beelink-eq14-n150

16GB ram, 500GB SSD en windows 11 voorgeinstalleerd, nieuw.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Als je het budget iets opkrikt heb je voor €400 echt een pc in huis die overal net wat ruimer bemeten is en dus goede kans dat je daar nog langer plezier van gaat hebben: https://www.bee-link.com/products/beelink-ser8-8745hs

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Deze bijvoorbeeld (een Dell):
Dell SFF Core i5 10500 32GB 256GB SSD Windows 11 Pro desktop (link) (verkopend bedrijf is mij onbekend)

Je kan er een nieuwe 1TB SSD elders bijbestellen. Voor de rest zit bijna alles er al op, behalve VGA. Er bestaan hdmi naar vga converters: https://www.amazon.nl/s?k=hdmi+to+vga

Je hebt een VGA stekker van de monitor (male/mannetje/pinnen), die steek je in de converter (female/vrouwtje) en de stekker van de converter gaat in de computer.

[ Voor 29% gewijzigd door mrmrmr op 07-09-2025 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mrmrmr schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:33:
Deze bijvoorbeeld (een Dell):
Dell SFF Core i5 10500 32GB 256GB SSD Windows 11 Pro desktop (link) (verkopend bedrijf is mij onbekend)

Je kan er een nieuwe 1TB SSD elders bijbestellen. Voor de rest zit bijna alles er al op, behalve VGA. Er bestaan hdmi naar vga converters: https://www.amazon.nl/s?k=hdmi+to+vga

Je hebt een VGA stekker van de monitor (male/mannetje/pinnen), die steek je in de converter (female/vrouwtje) en de stekker van de converter gaat in de computer.
Sorry, maar ook deze Dell is weer een voorbeeld van wat je juist níet moet bestellen. Dat model dateert uit november 2020 en is dus bijna 5 jaar oud. Bij mini pc's is het belangrijkste om op te letten: hoe nieuw is de chipset? Simpelweg omdat je bij licht gebruik niks anders wil dan lange driversupport. Een 5 jaar oud model heeft een behoorlijke kans om binnen nu en 2-3 jaar support kwijt te raken. Er zijn veel mini pc's eind vorig jaar en begin dit jaar op de markt gekomen dus er is echt keus genoeg.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:40
Een 8e gen Intel PC heb je al vanaf zo'n 100 euro. Ik vind 300 veel te veel.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@DeNachtwacht Feit is dat drivers voor Windows 7/8/10 het vaak nog steeds doen in Windows 11, en drivers worden tegenwoordig door Microsoft verspreid. Er zijn in zo'n SFF geen bijzondere drivers nodig, het is een simpel systeem met standaard componenten.

Chinese kastjes worden vaak getest tot het niveau dat ze lijken te werken en zijn totaal niet van de kwaliteit van A-merken. Ze verbruiken doorgaans 3-4x meer in idle dan de A-merken die moeten voldoen aan milieu-eisen die bedrijven (ook wettelijk moeten) stellen.

[ Voor 4% gewijzigd door mrmrmr op 07-09-2025 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
Op mijn oude beestje heb ik Windows 10 draaien en het updaten van van alles lukt niet meer omdat het te oud Is. Algehele malaise. Het enige dat nog goed werkt is als ik geen internet connectie maak en gewoon wat foto's bekijk en een beetje office. Problematiek met updaten wat nu niet meer lukt Is een aandachtspunt voor de toekomstige pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Updaten werkt niet meer omdat oudere versies van Windows 10 niet meer ondersteund worden. Welke versie van Windows 10 heb je?

Uitleg: https://www.gratissoftwar...i-jij-1507-1511-1607-1703

Jouw huidige computer van 13 jaar oud had al heel lang geleden vervangen moeten worden. Hoewel ongetwijfeld je problemen opgelost kunnen worden, is het niet zinvol daar tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mrmrmr schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:41:
@DeNachtwacht Ik denk dat je spijkers op laag water zoekt. Feit is dat drivers voor Windows 7/8/10 het vaak nog steeds doen in Windows 11, en drivers worden tegenwoordig door Microsoft verspreid. Er zijn in zo'n SFF geen bijzondere drivers nodig, het is een simpel systeem met standaard componenten.

Chinese kastjes worden vaak getest tot het niveau dat ze lijken te werken en zijn totaal niet van de kwaliteit van A-merken. Ze verbruiken doorgaans 4x meer dan de A-merken die moeten voldoen aan milieu-eisen die bedrijven (ook wettelijk moeten) stellen.
Het gaat erom dat verouderde hardware nu kopen niet handig is. Leuk dat een windows 10 driver nog werkt, maar je wil gewoon dat alles soepel en zonder gezeur draait. Deze pc / onderdelen daarvan kunnen zomaar binnen 1-2 jaar support verliezen.

En "goedkope Chinese..." is echt een verzameling drogredenen, sorry. Zo vanaf 2015 ontdekten we allemaal massaal de Chinese goedkope tegenhangers van grote Europese merken op AliExpress, ongeveer vanaf 2020 krijgen diverse van die merken zelf voet aan de grond als degelijk merk met goede support, garantie et cetera. Denk aan merken als Lenovo, Huawei, Xiaomi maar ook (al eerder) Lenovo. En dat geldt niet alleen voor tech, we gaan er langzaam aan merken dat Chinese merken onder de eigen naam concurrerend zijn met "onze" a merken. Bovendien wordt en passant voor het gemak even vergeten dat vrijwel alle van onze "a merken" in China worden gemaakt.

Dat ding wat jij aanraadt van HP (of Dell) zijn pc's die de markt opkomen omdat ze door bedrijven zijn afgeschreven. Er is een reden dat bedrijven vaak met een afschrijvingstermijn van 5 jaar werken: zo voorkom je allerlei gezeur met onderdelen waar geen support meer voor is en/of drivers niet meer werken. Kortom, dat kan leuk zijn als je het voor €125 kan kopen, maar als je daar €225 voor neer moet leggen is het echt heel simpel: ga voor een bee-link of minisforum (of ander goed aangeschreven chinees merk) die prijs/kwaliteit veel meer bieden. Natuurlijk ben ik het wel met je eens dat goed kijken naar idle verbruik verstandig kan zijn, want inderdaad zal dat zeker niet bij elk model zomaar op orde zijn, daar heb ik zelf niet naar gekeken iig.

[ Voor 8% gewijzigd door DeNachtwacht op 07-09-2025 21:07 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
mrmrmr schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:44:
Updaten werkt niet meer omdat oudere versies van Windows 10 niet meer ondersteund worden. Welke versie van Windows 10 heb je?

Uitleg: https://www.gratissoftwar...i-jij-1507-1511-1607-1703

Jouw huidige computer van 13 jaar oud had al heel lang geleden vervangen moeten worden. Hoewel ongetwijfeld je problemen opgelost kunnen worden, is het niet zinvol daar tijd in te steken.
Hierbij wat info. ... 😂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Omk0vOLvifCXFZqKYB2JIHdMsLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VMhWRaf3eqtsqFVtvhJSbrcY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@DeNachtwacht
Uiteraard gaan tweedehands computers minder lang mee doordat Microsoft de eisen steeds hoger opschroefd. Microsoft stelt eisen aan de beveiliging, maar sommigen menen dat de werkelijke reden zou kunnen zijn dat Microsoft AI wil gebruiken. Dat stelt andere eisen aan de processor. Intel heeft hier een npu voor. Wat ze in de toekomst gaan verzinnen is koffiedik kijken.

Office pc's gaan fiscaal 3 tot 5 jaar mee, die worden daarom vervangen voordat ze werkelijk aan het einde van de levensduur zijn.

Qua processorsnelheid zijn er heel weinig snelheidsvorderingen gemaakt. Er zijn enkele groepen te onderscheiden: 10-11th gen, 12-14th gen, 15th+ gen. Windows draait in principe op al deze processoren. Alle zijn voldoende snel voor gewoon office werk.

Ik bedoel (en dat weet jij ook wel) goedkope Chinese pc-tjes met rare namen of noname. Dat in contrast met A-merken zoals Dell, HP, Fujitsu, een deel van Lenovo. Lenovo is een voortzetting van IBM's pc portfolio. Zo is het merk Philips ook in handen van andere partijen, o.a. uit Azië.

@Macky Speccy zegt niets over de Windows versie. Klik de link en lees hoe je het kan opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:42

DukeBox

loves wheat smoothies

Met 3GB en een HDD vind ik het al bijzonder dat je het geduld hebt gehad windows 10 te updaten..

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SantaMuerte
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Met het genoemde budget en de wensen/eisen zou ik kijken naar een HP EliteDesk 800 G6 Mini.

Je gaat er qua schijfruimte wel op achteruit, als het nodig is kan je de oude harde schijf nog overzetten naar een externe behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mrmrmr schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:11:
@DeNachtwacht
Qua processorsnelheid zijn er heel weinig snelheidsvorderingen gemaakt. Er een paar groepen te onderscheiden: 10-11th gen, 12-14th gen, 15th+ gen. Windows in principe op al deze processoren. Alle voldoende snel om voor gewoon office werk.

Ik bedoel (en dat weet jij ook wel) goedkope Chinese pc-tjes met rare namen of noname. Dat in contrast met A-merken zoals Dell, HP, Fujitsu, een deel van Lenovo. Lenovo is een voortzetting van IBM's pc portfolio. Zo is het merk Philips ook in handen van andere partijen, o.a. uit Azië.

@Macky Speccy zegt niets over de Windows versie. Klik de link en lees hoe je het kan opvragen.
Je hebt gelijk dat die processoen niet zoveel vooruit zijn gegaan, maar de chipsets op de moederborden wel, die hebben steeds meer codecs aan boord gekregen om hardwarematig dingen als YouTube filmpjes afspelen of andere zwaardere dingen soepeler af te lopen, denk aan javascript etc. Bij verouderde chips gaat dat softwarematig en dat kost (veel) meer stroomverbruik en gaat zwaarder. 4K HDR afspelen (even als voorbeeldje) zal in 2020 bijvoorbeeld nog niet ondersteund zijn waarschijnlijk door ontbrekende H.265 (of vergelijkbare) hardwaresupport.

V.w.b. je goedkope Chinese opmerking, die zie ik gewoon niet hier in dit topic voorbijkomen dus ik vind die opmerking niet zo relevant. Beelink heeft gewoon een in Nederland opererende webwinkel en GMKTec is al net zo'n leidend merk in de mini-pc markt. Dat is het nu juist dit zijn de nieuwe Chinese merken, die positioneren zich qua prijs en service competitief in Europese markten door hier zelf een webshop met handleidingen etc in Europese talen aan te bieden ipv via AliExpress via schimmige kleine winkeltjes. Hierdoor zijn ze competitief met Europese merken, sterker, momenteel is de markt van mini-pc's voor consumenten langzamerhand door ze overgenomen. Er is daar echt niks goedkoops of naname aan.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
DeNachtwacht schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:59:
Dat ding wat jij aanraadt van HP (of Dell) zijn pc's die de markt opkomen omdat ze door bedrijven zijn afgeschreven. Er is een reden dat bedrijven vaak met een afschrijvingstermijn van 5 jaar werken: zo voorkom je allerlei gezeur met onderdelen waar geen support meer voor is en/of drivers niet meer werken. Kortom, dat kan leuk zijn als je het voor €125 kan kopen, maar als je daar €225 voor neer moet leggen is het echt heel simpel: ga voor een bee-link of minisforum (of ander goed aangeschreven chinees merk) die prijs/kwaliteit veel meer bieden.
Tja, als je je bewust bent van wat je koopt en echt niet het nieuwste nodig hebt kan je nog prima PC's verkrijgen via refurb of vaak goedkoper hier via tweakers Vraag & Aanbod Pc's
Zelf heb ik daar ook vele HP/Dell Mini/PC's vandaan voor kennissen en mijzelf.
Al dan niet met officiële Windows 11 ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
The_Doman schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:44:
[...]

Tja, als je je bewust bent van wat je koopt en echt niet het nieuwste nodig hebt kan je nog prima PC's verkrijgen via refurb of vaak goedkoper hier via tweakers Vraag & Aanbod Pc's
Zelf heb ik daar ook vele HP/Dell Mini/PC's vandaan voor kennissen en mijzelf.
Bedankt voor de tip, ik ga kijken.
Beslissing Is nog lang niet genomen..
Alle adviezen neem ik ter harte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

The_Doman schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:44:
[...]

En dat is een (nutteloze) reden waarom je dus wel ondersteunde hardware wil hebben. Gezien de vraagstelling en kennelijker "ervaring" van topicstarter met PC's, ben ik bang dat het zelf (her-)installeren van Windows 11 op niet-ondersteunde hardware niet handig is. Er zijn ook bepaalde zaken, zoals Bitlocker, onder Windows 11 die eenvoudigweg een TPM2.0 moderbord eisen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
SantaMuerte schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:16:
Met het genoemde budget en de wensen/eisen zou ik kijken naar een HP EliteDesk 800 G6 Mini.

Je gaat er qua schijfruimte wel op achteruit, als het nodig is kan je de oude harde schijf nog overzetten naar een externe behuizing.
Hier inderdaad een HP EliteDesk 800 G5 gekocht met W11. Dit omdat MS met W10 stopt en mij partner geen linux op de pc wil hebben. Kostte iets onder de 300 en draait prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
MAX3400 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:49:
En dat is een (nutteloze) reden waarom je dus wel ondersteunde hardware wil hebben. Gezien de vraagstelling en kennelijker "ervaring" van topicstarter met PC's, ben ik bang dat het zelf (her-)installeren van Windows 11 op niet-ondersteunde hardware niet handig is. Er zijn ook bepaalde zaken, zoals Bitlocker, onder Windows 11 die eenvoudigweg een TPM2.0 moderbord eisen.
Daarom schreef ik ook als je je bewust bent van wat je koopt.
Natuurlijk is het voor topic starter zeer aan te raden wel een Windows 11 CPU compatible systeem aan te schaffen.
Deze worden ook genoeg aangeboden in V/A.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@MAX3400 eens, ik zou ook voor een nieuw model gaan altijd. Maar wat @The_Doman zegt kan natuurlijk zeker ook leuk zijn als je zo iets voor €100-125 op de kop kan tikken. Mijn punt was vooral, trap niet in de valkuil van "oude troep" kopen voor rond de €225-300 want in dat prijssegment zijn vaak die mini-pc'tjes een veel slimmere keus door langere support én idd hardwarematige ondersteuning voor moderne codecs, maar zoals TMP2.0. ook idd, of support voor Windows Hello, UEFI ipv bios enz.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
DeNachtwacht schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:53:
@MAX3400 eens, ik zou ook voor een nieuw model gaan altijd. Maar wat @The_Doman zegt kan natuurlijk zeker ook leuk zijn als je zo iets voor €100-125 op de kop kan tikken. Mijn punt was vooral, trap niet in de valkuil van "oude troep" kopen voor rond de €225-300 want in dat prijssegment zijn vaak die mini-pc'tjes een veel slimmere keus door langere support én idd hardwarematige ondersteuning voor moderne codecs, maar zoals TMP2.0. ook idd, of support voor Windows Hello, UEFI ipv bios enz.
Je hebt inderdaad mij het inzicht gegeven om naar nieuw te kijken en beide aangevoerde merken ben ik aan het bekijken.

Aandachtspunt Is de Bassbox die ik mogelijk niet hierop kan laten spelen.. Misschien kan ik iets verzinnen om de oude pc hiervoor te gebruiken. Dus er naast..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tIpFNi4SAPktBcimBWcQYL6gsBk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5yZqCar8BeVtN8Riy01QQ8eA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Is het een 2.1 of een 5.1 geluidssetje? Ja in dat soort dingen blinken die mini pc'tjes dan weer niet uit, ook daar weer alleen moderne aansluitingen dus USB. Ik zou zelf dan een verloopje kopen en hem gewoon met de nieuwe pc gebruiken.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
DeNachtwacht schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:15:
Is het een 2.1 of een 5.1 geluidssetje? Ja in dat soort dingen blinken die mini pc'tjes dan weer niet uit, ook daar weer alleen moderne aansluitingen dus USB. Ik zou zelf dan een verloopje kopen en hem gewoon met de nieuwe pc gebruiken.
Het betreft 5.1
Ook deze Is weer oud (hopenlijk werkt de software op de nieuwe pc) maar nog heel helder geluid en de Bassbox Is formidabel 👂👂Dat verloop van jouw link fungeert als een geluidskaart, of lees ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
Zou ik voor 335 euro heel blij worden? Goede keus voor mijn huis-tuin-keuken pc gebruik? Maandag verder onderzoek doen en reviews lezen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysiUio-LqJ7_kJbBdtl0NpsL7M8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vwVilQkYL57qsVE2INOTTaSA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2b7hw0W8xAmJQMHRKeehAxqsMF0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mxxIn7m3i47yq5b3m1rr64gJ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ja, is een extern geluidskaartje inderdaad. En die PC ziet er opzich goed uit idd, maar misschien is 16GB zelfs voldoende voor dit gebruik?

Je kan ook nog eventueel kijken of er al mini pc's te vinden zijn met de Ryzen 5 Pro 230, 230 Pro of 240. Die zijn in het tweede kwartaal van 2025 uitgebracht dus weer 2 jaar recenter. Maar ik weet niet of er al modellen daarvan op de markt zijn, zo snel kon ik ze niet vinden.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
DeNachtwacht schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:25:
Ja, is een extern geluidskaartje inderdaad. En die PC ziet er opzich goed uit idd, maar misschien is 16GB zelfs voldoende voor dit gebruik?

Je kan ook nog eventueel kijken of er al mini pc's te vinden zijn met de Ryzen 5 Pro 230, 230 Pro of 240. Die zijn in het tweede kwartaal van 2025 uitgebracht dus weer 2 jaar recenter. Maar ik weet niet of er al modellen daarvan op de markt zijn, zo snel kon ik ze niet vinden.
De Amd Ryzen 5 230 of 240 zie ik er niet tussen staan.

Wel een *GMKtec Nucbox M5 Plus Amd Ryzen 7 5825U
Waar staat dat laatste getal voor?
Is dit beter dan de Ryzen 5?
Voor dit* model:
Met 16 Gb Ram + 512 Gb SSD voor 250 euro
Of
Met 32 Gb Ram + 1Tb SSD voor 285 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
CPU-Monkey...

The AMD Ryzen 5 7640HS from AMD is a truly successful choice. We see here a processor that is based on the advanced Zen 4 architecture. Its manufacturing in 4 nanometers contributes significantly to excellent efficiency. It is ideally suited for everyday tasks. Even with more demanding applications, this processor delivers considerable performance.

The integrated AMD Radeon 760M graphics also enables a smooth experience with multimedia content. Even with some games you don't have to make big compromises. In Cinebench 2024, the AMD Ryzen 5 7640HS achieved 99 points in the single-core test. The multi-core performance was also very solid at 702 points.

These values confirm its great versatility for productivity and entertainment. It remains a reliable companion for mobile devices, which continues to impress even after its introduction.

===

The AMD Ryzen 7 5825U is a mobile processor for smaller or flat notebooks. It has 8 equally sized CPU cores that support simultaneous multi-threading and can process up to 16 threads at the same time. The CPU cores are based on AMDs current Zen 3 architecture.

The base clock frequency of the AMD Ryzen 7 5825U is 2.0 GHz. This can be increased to up to 4.5 GHz via the turbo mode if only one CPU core is busy. All cores can clock at up to 3.5 GHz, as long as the cooling and power consumption allow for it.

With its 8 cores, the AMD Ryzen 7 5825U is fast enough for all tasks. It is also supported by a fast iGPU: the AMD Radeon 8 Graphics (Renoir) has 8 processing units and 512 texture shaders. This gives the graphics card a computing power of around 1.8 GFLOPS. Thats enough to play older games in medium resolutions or play high-resolution videos without stuttering.

Modern video codecs are accelerated via hardware, only the new AV1 codec is unfortunately not yet supported. Up to 32 GB of DDR4-3200 RAM can be connected to the mobile processor. A maximum memory bandwidth of 51.2 GB/s is possible via two memory channels.

External devices such as a dedicated graphics card or fast SSDs can be connected via 12 PCIe 3.0 lines (8+4).

The TDP of the AMD Ryzen 7 5825U is 15 watts, but this can be configured by the notebook manufacturer in a range of 10 to 25 watts. A change in the TDP can have a major impact on the performance of the system.

With 16 MB level 3 cache, the mobile processor is well positioned, and it is manufactured in a modern 7 nm production facility at TSMC. The processor is energy efficient and enables small and flat notebooks with sufficient performance.
====

Als ik in de toekomst meer met fotobewerking wil gaan doen, dan is de AMD Ryzen 7 5825U wellicht een betere keus. Typisch dat deze lager geprijst is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
Gezocht en gevonden..

AMD Ryzen 5 7640HS vs Ryzen 7 5825U

The AMD Ryzen 5 7640HS is newer than AMD Ryzen 7 5825U and is around 27% faster in multi-threaded (CPU Mark) testing. The AMD Ryzen 5 7640HS is around 20% faster in single-thread testing. Also, AMD Ryzen 7 5825U uses substantially less power. All the CPUs in this comparison belong in the Laptop CPU Class. The values below were tabulated from a combined 2387 benchmarks submitted from our PerformanceTest software and results and are updated daily to include new submissions.

De energiekosten van de eerste zijn wel 4 x hoger.

Bron: https://www.cpubenchmark....40HS-vs-AMD-Ryzen-7-5825U

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Ik haat die cpu vergelijkingssites omdat die maar wat bullshit bij elkaar gooien en automatisch conclusies genereren die at best discutabel zijn en vaak ook nog heel erg incorrect.

Passmark is erg goed als je snel een ruige indicatie van cpu performance wilt hebben.
https://www.cpubenchmark....25U-vs-AMD-Ryzen-5-7640HS

Voor de IGPU ga je naar notebookcheck
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.590117.0.html
Selecteer je de iGPU
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.453150.0.html
Ga je naar de andere CPU
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.680924.0.html
Noteer je de igpu 760M
Ga je terug naar de oude GPU en restrict je tot de 760M
Dan zie je dat de 760M ongeveer 70% sneller is.

Onderaan de streep is de 7640HS all-around een veel betere cpu omdat deze moderner is en een hogere TDP heeft waardoor deze zijn benen beter kan strekken in all-core workloads. De 5825U is misschien wat efficienter in all-core workloads omdat het 8 cores heeft en een lagere TDP, maar dat zie je vooral terug als flink minder performance.

TDP is heel wat anders dan energiekosten. De 7640HS verbruikt alleen meer wanneer je het nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 08-09-2025 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Klopt, maar je wil dan dus een Ryzen 5 uit de 7X of 8X serie, dit zijn de modernere die ook met DDR5 werken enz. De ryzen 5 230 / 240 zijn nog te nieuw, in het topsegment van die nieuwe serie zie je langzaam wel al de eerste met Ryzen 9 AI op de markt komen. Maar dan zit je eerder rond €800 en hoger.

Ik zou idd een mooie deal zoeken met een Ryzen 5 7XXX serie CPU, dat valt het mooist binnen je budget. Een aantal van de grotere leveranciers hebben ook een eigen shop op Amazon (maar dat is vaak wel wat duurder).

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:44

Thomg

Aww yiss

Als we voor een 7000 series chip gaan let er dan goed op dat de derde cijfer een 4 is(!), 3 is oude meuk en 2 is e-waste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
DeNachtwacht schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:23:
Klopt, maar je wil dan dus een Ryzen 5 uit de 7X of 8X serie, dit zijn de modernere die ook met DDR5 werken enz. De ryzen 5 230 / 240 zijn nog te nieuw, in het topsegment van die nieuwe serie zie je langzaam wel al de eerste met Ryzen 9 AI op de markt komen. Maar dan zit je eerder rond €800 en hoger.

Ik zou idd een mooie deal zoeken met een Ryzen 5 7XXX serie CPU, dat valt het mooist binnen je budget. Een aantal van de grotere leveranciers hebben ook een eigen shop op Amazon (maar dat is vaak wel wat duurder).
Dan is dit denk ik de beste keus. Ik was er zelf niet opgekomen omdat ik het merk GMKTech totaal niet kende, ben dus blij dat ik mijn vragen openbaar heb gemaakt en blij dat er mensen zoals jij reageren met goeie en bruikbare informatie, en binnen mijn budget, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Macky
Thomg schreef op maandag 8 september 2025 @ 13:17:
Ik haat die cpu vergelijkingssites omdat die maar wat bullshit bij elkaar gooien en automatisch conclusies genereren die at best discutabel zijn en vaak ook nog heel erg incorrect.

Passmark is erg goed als je snel een ruige indicatie van cpu performance wilt hebben.
https://www.cpubenchmark....25U-vs-AMD-Ryzen-5-7640HS

Voor de IGPU ga je naar notebookcheck
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.590117.0.html
Selecteer je de iGPU
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.453150.0.html
Ga je naar de andere CPU
https://www.notebookcheck...s-and-Specs.680924.0.html
Noteer je de igpu 760M
Ga je terug naar de oude GPU en restrict je tot de 760M
Dan zie je dat de 760M ongeveer 70% sneller is.

Onderaan de streep is de 7640HS all-around een veel betere cpu omdat deze moderner is en een hogere TDP heeft waardoor deze zijn benen beter kan strekken in all-core workloads. De 5825U is misschien wat efficienter in all-core workloads omdat het 8 cores heeft en een lagere TDP, maar dat zie je vooral terug als flink minder performance.

TDP is heel wat anders dan energiekosten. De 7640HS verbruikt alleen meer wanneer je het nodig hebt.
Bedankt voor de info!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op zondag 7 september 2025 @ 20:59:
Het gaat erom dat verouderde hardware nu kopen niet handig is. Leuk dat een windows 10 driver nog werkt, maar je wil gewoon dat alles soepel en zonder gezeur draait. Deze pc / onderdelen daarvan kunnen zomaar binnen 1-2 jaar support verliezen.
Niet verouderd. De tweedehands computer wordt met Windows 11 pro geleverd.

Windows 25H2 verschijnt volgende maand officieel en blijft nog ondersteund tot ten minste oktober 2027, zoals elke recente jaarlijkse Windows 11 release. Er zijn geen nieuwe blokkerende eisen aan hardware en die zijn ook niet aangekondigd of verwacht, met uitzondering minimaal 8 GB en npu voor AI. Een npu verplichting duurt nog jaren omdat die pas in de meest recente type processoren zit. Dat gaat echt niet gebeuren op afzienbare termijn aangezien op dit moment het aandeel van deze processoren klein is. Het is je al verteld dat de bangmakerij over drivers geen hout snijdt.

Het is al jaren mogelijk Windows te draaien op oude hardware, daarom zijn veel pc's geupgrade van Windows 7 naar Windows 11. Alleen pc's die geen TPM2.0 en secure boot ondersteunen vallen naast de boot, ook al zijn er diverse manieren om de laatste versie van Windows toch te installeren.

Voor de meelezers: de lijst ondersteunde processoren staat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik zou graag even zien dat je nu onderbouwt waar ik bangmakerij over drivers verspreid. Ik heb nergens gezegd dat windows 11 nu op dit moment op die devices niet werkt. Het is alleen simpelweg een feit dat je bij moderne hardware gewoon simpelweg een paar voordelen hebt:
- minder kans hebt dat de driversupport stopt en/of security patches achterwege blijven. Bedrijven schrijven dit soort verouderde apparaten die je vaak tegen een "leuk" bedragje refurbished kan kopen af met een reden: kans dat de driver support binnenkort stopt.
- dat je hardwarematige decoders in de chipset krijgt voor moderne 4K HDR formaten zoals H.265
- dat je moderne technieken zoals bluetooth 5.4, usb c, UEFI ipv bios, usb 4.0, hdmi 2.1 enzovoorts op je apparaat hebt in plaats van verouderde poorten
- dat je snelle m.2 ssd drives kan aansluiten of dat die er zelfs al bij in zitten, DDR5 geheugen hebt etc.
- nog niet genoemd: 2e hands heeft eenmaal een levensduur en kan eerder kapot gaan, en heeft bovendien sowieso geen garantie.

Nogmaals; 2e hands kan best leuk zijn maar dan voor €100-175 euro. Zodra je boven de €200 uitgeeft is een moderne basis NUC (=mini pc) voor basisgebruik echt prima. En we kunnen hier nu nog 23 keer achter elkaar dezelfde standpunten gaan uitwisselen maar volgens mij voegt dat gewoon niet zoveel toe, sorry. We gaan het toch nooit eens worden.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1