Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?
Money for nothin' and your chicks for free
Verwijderd
Maar als je goede kwaliteit CD-R(W)'s gebruikt en niet in de zon laat liggen en nog wat meer van dat soort zaken zouden ze ongeveer zo'n 10-15 jaar mee moeten gaan.
Het is dus onhandig om een archief op CDR op te slaan.
Voor ze gebrand zijn is de houdbaarheid van cdr's wel beperkt. Als ze lang genoeg in de kast staan zijn ze slaechter uit te lezen, althans dat is mijn ervaring. Of het theoretisch ook klopt vraag ik me af..
Was getekend, enz. | specs
Wat is dan een betere opslagmethode? Al die magnetische dingen lijken me juist nog kwetsbaarder/korter houdbaar...Op dinsdag 18 september 2001 13:53 schreef Rukapul het volgende:
Idd. Je zou een minimum van een aantal jaar kunnen aanhouden bij ransmerk CDRs die ook nog eens slecht behandeld worden en max 20 / 30 jaar bij goed opgeborgen kwaliteits CDs.
Weet u zeker dat u de gewijzigde wijzigingen wilt wijzigen?
Datagarantie is ergens in de buurt van 80 jaar of langer, tot zelfs 120 jaar. Stofvrij, in het donker, droog opgeslagen, op kamertemperatuur, enz. enz. enz. Onder perfecte omstandigheden haal je dit, anders niet.
ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE
Verwijderd
...
Verwijderd
Okay i'm waitingOp dinsdag 18 september 2001 13:58 schreef J.A.M.F. het volgende:
In een (duits) tijdschrift was kortgeleden een test van de gevoeligheid voor zonlicht/UV. Zal het straks opzoeken. Watch this space.
Verwijderd
Wat zou je zo lang moeten bewaren?Op dinsdag 18 september 2001 13:53 schreef Rukapul het volgende:
Idd. Je zou een minimum van een aantal jaar kunnen aanhouden bij ransmerk CDRs die ook nog eens slecht behandeld worden en max 20 / 30 jaar bij goed opgeborgen kwaliteits CDs.
Foto's wel, maar wat nog meer?
Ik gebruik alleen nog maar kwaliteit CDz na een aantal slechte ervaringen met goedkopere merken...
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Verwijderd
http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_quality.shtml
Verwijderd
1000 x garandeerden ze me bij paradigitOp dinsdag 18 september 2001 13:47 schreef DeeJee het volgende:
Volgens mij zijn ze wel eeuwig leesbaar (R en Rw) Rw is niet oneindig schrijfbaar!
Verwijderd
OK....Op dinsdag 18 september 2001 14:03 schreef tweakerrrr het volgende:
[..]
Okay i'm waiting
Uit de CHIP 09-2001 test 80 min. CD's
48 uur intensieve UV belichting is in de test gelijk aan een 20 daagse volle zon.
8 v.d. 41 cd-typen hebben dit zonder errors overleeft. De block-error-rate(aantal fysieke fouten) blijft bij 100x beter dan de "red-book" standaard.
Verder wordt er gekeken naar krasvastheid, bestand tegen verwijderen van de tekst-zijde sticker, behalen van de aangegeven brand-snelheid, werkelijke opslagruimte in minuten en beschrijfbaarheid met stift vd sticker.
Diegene die de UV-test hebben overleefd uit de top tien is als volgt:
naam_merk_tijd_aangeg./gemetensnelh_krasbest._stickertest_
CD-R80 Blackmagic_Parrot(care4data) 82.59 12x/12x y/n
CD-R80 High quality pure silver_Tevion/ALDI 82.15 16/12 y/n
CD-R80 Gold_LG Electronics(Lucky Goldstar) 82.36 16/20 y/n
CD-R80 Silver Premium_Philips 81.46 16/20 y/y
Hi-Space Carbon 80_MPO 82.38 24/12
CD-R 80_Platinum 81.29 16/20 n/n
C8000A_HP 82.39 16/20 y/y
Black Coloured CD-R80_Bestmedia 82.00 16/20 y/n
Vooral de Philips eindigt in mijn ogen hoog. Je kan bij deze CD de opdruk ook eens eraf trekken zonder dat de dye (chemische stof) vrij komt te liggen, omdat de CD als een 2-delig koekje(hoe heten die ook weer?) losraakt. Voor de cententellers is die van de Aldi het beste.
Zomaar een beetje info, als je het blad niet hebt liggen.
2x omdat in 1 zin, brrrrrr
Verwijderd
Verwijderd
Vreemd genoeg zijn de CD's van dezelfde stapel die ik wél 2 jaar geleden gebrand heb wel goed te lezen.
Dus de houdbaarheid van ongebrande CDr's is dus stukken korter.
Verwijderd
Wat dacht je van een Image file van je complete systeem?Op dinsdag 18 september 2001 14:11 schreef OetelDonk het volgende:
[..]
Wat zou je zo lang moeten bewaren?
Foto's wel, maar wat nog meer?
Wel zo handig als je HD crasht of iemand je PC even ongevraagd voor onbepaalde tijd leent
Ik vond deze reactie mbv de search, ik vond hem wel lachuh eigenlijk: wie zou er in godsnaam 20 jaar lang een image file willen bewaren? tegen die tijd staat je pc ook bij het oud vuilOp zondag 11 november 2001 22:05 schreef A.Jansen het volgende:
[..]
Wat dacht je van een Image file van je complete systeem?
Wel zo handig als je HD crasht of iemand je PC even ongevraagd voor onbepaalde tijd leent
Catch a smile out there!
Ben ik met je eens!Op dinsdag 18 september 2001 14:28 schreef OetelDonk het volgende:
Een informatieve site over de kwaliteit van cdr's:
http://www.cdmediaworld.com/hardware/cdrom/cd_quality.shtml
-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Verwijderd