Aanleg riolering door betonnen vloer zonder kruipruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 23:23
Ik ben bezig een bijgebouw om te bouwen tot permanente woning voor een familielid. Zodoende moet er ook riolering aangelegd worden, en ik ben benieuwd of jullie mij hierin advies kunnen geven.

Situatie:
Alle spullen die riolering nodig hebben komen in de rechterzijde van de woning.
De betonvloer is 10cm gewapend beton, bovenop 6cm piepschuim, en dat bovenop zand. Verder staat de boel op funderingsstroken. Van binnen zijn de muren opgebouwd met kalkzandsteen blokken, 10cm spouw en metselwek. Het rechterdeel had aanvankelijk geen spouw, die is inmiddels al wel opgegebouwd.

Ik heb de boel overigens zo gekocht, dus weet buiten deze tekeningen en eigen inzicht verder niet hoe de boel in elkaar steekt.

Zie tekeningen en foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NC5FSOjwoWfC7m2ojfpmG4XyiY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jo4uhYz0QBPOejqMw8vpZcuC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz-nEQjDWxbXjgFVWUbat0jTONk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GntNHUWyFBwSKjKB3D2MN5ql.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IX1fv6d8n0TPBV5E1qZe24q-AcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQZToaAbiwuSVVjNb0OIyPR7.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb zelf twee opties bedacht, maar heb hier twijfels bij. Allicht zitten hier mensen met betere ideeën.

Optie 1:
De funderingsstrook onder de deur doorbreken, zodat ik hier doorheen kan gaan tijgeren. Vervolgens een pad vrij maken (graven/afzuigen) waar ik, en de riolering doorheen kan en zodoende aan elkaar geknoopt kan worden in de nieuwe kruipruimte.

Echter:
  • Kan ik echter die funderingsstrook wel doorbreken zonder problemen?
  • Moet ik me hierbij zorgen maken dat de betonvloer omlaag gaat komen als er zand onder uitgehaald wordt?
  • Zou ik na aanleg weer zand en/of blokken in de fundering terug moeten brengen?
Optie 2:
Langs de gevel het huisje loopt nu een strook gevuld met aarde. Dat ga ik tzt opgraven en vullen met grind voor betere drainage rondom de fundering. Daar zou ik eventueel ook de riolering kunnen leggen (buitenom dus), maar dan moet al het leidingwerk schuin door de vloer en gevel naar buiten geboord worden.
  • Kan dat uberhaupt?
  • Is dat nog vragen om gedoe met de juiste hoek boren t.o.v. de hoek van aansluiting op de buizen?
Mocht er iemand een beter idee hebben dan hoor ik het natuurlijk graag! De riolering zal verder met afschot (buis 125) richting de woning lopen, en aldaar middels een pompput aangesloten worden op het hoger gelegen riool.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:24

Onbekend

...

Een fundering zit er niet voor niets. Vaak is er grote kans dat het (iets) verzakt als je met de fundering zelf of ondergrond aan de slag gaat met mogelijke scheurvorming tot gevolg.

Moet bij beide opties het rioolwater omhoog gepompt worden?
Zo ja, dan zou ik niets aanpassen aan de bestaande fundering en meteen voor optie 2 kiezen, mits de kosten voor die tweede optie niet te hoog zijn.

En ik neem aan dat er 2 rioolbuizen komen? 1 voor de hemelwaterafvoer, en 1 voor uit het bijgebouw zelf?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-09 23:23
Onbekend schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:53:
Een fundering zit er niet voor niets. Vaak is er grote kans dat het (iets) verzakt als je met de fundering zelf of ondergrond aan de slag gaat met mogelijke scheurvorming tot gevolg.

Moet bij beide opties het rioolwater omhoog gepompt worden?
Zo ja, dan zou ik niets aanpassen aan de bestaande fundering en meteen voor optie 2 kiezen, mits de kosten voor die tweede optie niet te hoog zijn.

En ik neem aan dat er 2 rioolbuizen komen? 1 voor de hemelwaterafvoer, en 1 voor uit het bijgebouw zelf?
Correct, bij beide opties moet het omhoog gepompt worden. Gebouwtje ligt op zo'n 15 meter van het hoofdriool af en lager. HWA komt nu uit in het niets (zeer zanderige grond hier), die wilde ik aanhaken op dit riool gezien wij geen gescheiden systeem hebben hier.

Ik bedacht me overigens nog een optie 3:

Een sleuf slijpen in de betonvloer net even breder dan de aan te leggen riolering. Zodoende blijft de fundering intact, m.u.v. een nieuw 125mm gat onder de deurpost. De betonvloer wordt er dan wel deels door onderbroken. Kan dat kwaad als ik bijv. 1 meter open breek, 50cm intact laat, weer 1 meter open haal, etc. zodat ik wel ruimte hou voor het aanvoeren van buizen, maar niet de hele vloer in 2en splijt? En daarna de boel weer aanheel met wat wapeningsstaal en beton natuurlijk.

Worst case zou zijn dat de hele betonvloer eruit zou moeten, dan gaat het projectje niet meer door denk ik gezien ik tegelijkertijd ook m'n eigen huis nog te verbouwen heb :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
gewoon een gleuf hakken in dat beton, hoofdleiding erdoorheen leggen en als alles aangesloten en getest is weer opvullen met beton.
en je hemelwater gescheiden houden, dan kan prima gewoon in de tuin als dat nu ook zo zit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts