Ik ben bezig een bijgebouw om te bouwen tot permanente woning voor een familielid. Zodoende moet er ook riolering aangelegd worden, en ik ben benieuwd of jullie mij hierin advies kunnen geven.
Situatie:
Alle spullen die riolering nodig hebben komen in de rechterzijde van de woning.
De betonvloer is 10cm gewapend beton, bovenop 6cm piepschuim, en dat bovenop zand. Verder staat de boel op funderingsstroken. Van binnen zijn de muren opgebouwd met kalkzandsteen blokken, 10cm spouw en metselwek. Het rechterdeel had aanvankelijk geen spouw, die is inmiddels al wel opgegebouwd.
Ik heb de boel overigens zo gekocht, dus weet buiten deze tekeningen en eigen inzicht verder niet hoe de boel in elkaar steekt.
Zie tekeningen en foto:
:strip_exif()/f/image/jo4uhYz0QBPOejqMw8vpZcuC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/GntNHUWyFBwSKjKB3D2MN5ql.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SQZToaAbiwuSVVjNb0OIyPR7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf twee opties bedacht, maar heb hier twijfels bij. Allicht zitten hier mensen met betere ideeën.
Optie 1:
De funderingsstrook onder de deur doorbreken, zodat ik hier doorheen kan gaan tijgeren. Vervolgens een pad vrij maken (graven/afzuigen) waar ik, en de riolering doorheen kan en zodoende aan elkaar geknoopt kan worden in de nieuwe kruipruimte.
Echter:
Langs de gevel het huisje loopt nu een strook gevuld met aarde. Dat ga ik tzt opgraven en vullen met grind voor betere drainage rondom de fundering. Daar zou ik eventueel ook de riolering kunnen leggen (buitenom dus), maar dan moet al het leidingwerk schuin door de vloer en gevel naar buiten geboord worden.
Situatie:
Alle spullen die riolering nodig hebben komen in de rechterzijde van de woning.
De betonvloer is 10cm gewapend beton, bovenop 6cm piepschuim, en dat bovenop zand. Verder staat de boel op funderingsstroken. Van binnen zijn de muren opgebouwd met kalkzandsteen blokken, 10cm spouw en metselwek. Het rechterdeel had aanvankelijk geen spouw, die is inmiddels al wel opgegebouwd.
Ik heb de boel overigens zo gekocht, dus weet buiten deze tekeningen en eigen inzicht verder niet hoe de boel in elkaar steekt.
Zie tekeningen en foto:
:strip_exif()/f/image/jo4uhYz0QBPOejqMw8vpZcuC.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/GntNHUWyFBwSKjKB3D2MN5ql.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/SQZToaAbiwuSVVjNb0OIyPR7.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb zelf twee opties bedacht, maar heb hier twijfels bij. Allicht zitten hier mensen met betere ideeën.
Optie 1:
De funderingsstrook onder de deur doorbreken, zodat ik hier doorheen kan gaan tijgeren. Vervolgens een pad vrij maken (graven/afzuigen) waar ik, en de riolering doorheen kan en zodoende aan elkaar geknoopt kan worden in de nieuwe kruipruimte.
Echter:
- Kan ik echter die funderingsstrook wel doorbreken zonder problemen?
- Moet ik me hierbij zorgen maken dat de betonvloer omlaag gaat komen als er zand onder uitgehaald wordt?
- Zou ik na aanleg weer zand en/of blokken in de fundering terug moeten brengen?
Langs de gevel het huisje loopt nu een strook gevuld met aarde. Dat ga ik tzt opgraven en vullen met grind voor betere drainage rondom de fundering. Daar zou ik eventueel ook de riolering kunnen leggen (buitenom dus), maar dan moet al het leidingwerk schuin door de vloer en gevel naar buiten geboord worden.
- Kan dat uberhaupt?
- Is dat nog vragen om gedoe met de juiste hoek boren t.o.v. de hoek van aansluiting op de buizen?