Thuisserver met proxmox: HA, Media en meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolatethunda
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn hudige thuisserver is: een asrock deskmini b660 met een i3 13100 en 64gb ram (sodim).
Waar mijn server nu in te kort komt is het aansluiten van 3.5inch HDD's, ik wil namelijk mijn media behoorlijk gaan uitbreiden (voor 4k), en dat hoeft niet met raid 5 op mijn NAS. Als er een schijf uit valt dan is dat jammer, en download ik alles wat er op stond gewoon opnieuw.

Op dit moment zitten de volgende VM's op mijn server:
Media stack (arr)
Webhosting lamp
Homeassistant
Homeassistant support (zigbee2mqtt, matter, tasmota)
Netwerk (proxy, adguard e.d.)
Monitoring (uptime kuma e.d.)
Random local apps (changedetector, actualbudget, freegamesclaimer)

Ik wil dit ook blijven doen (random VM's uitproberen), ik gebruik gemiddeld 27gb ram, en 5-10%cpu, de cpu piekt naar 30% als iemand een 4k stream opent, en gaat daarna (20 seconden) weer naar 5-10%. Gemiddeld heb ik 1 tot 2 streams op de drukke tijden. Mijn server incl netwerkapparatuur gebruikt nu 1.6kwh per dag, ik wil gerust hier in omhoog gaan (met meer HDD's waarschijnlijk onvermijdelijk) maar het is helaas nu wel een van de hoogste verbruikers in huis. (Tot de wasmachine aan gaat of ik thuis zit te gamen).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo tussen de 400 - 700 voor het systeem, zonder harde schijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De processor is ruim voldoende om meerdere 4k streams mee te doen, dus wil ik graag mee nemen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb gekozen voor een SSD voor het besturingsysteem en ik wil het ook als buffer voor downloaden gebruiken zodat de schijven niet altijd hoeven te draaien. Als HDD's zit ik naar deze 24 TB van seagate te kijken, die ik dan dus bij kopen wanneer nodig. Verder heb ik de onderdelen van andere topics afgekeken en de best buy guides.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i3-13100 Tray€ 103,02€ 103,02
1MoederbordenBiostar B760MX2-E Pro D4€ 116,18€ 116,18
1BehuizingenCooler Master Force 500€ 54,99€ 54,99
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 (Black)€ 30,67€ 30,67
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart (5 stuks), 120mm€ 25,50€ 25,50
1Geheugen internCrucial CT32G4DFD832A€ 85,45€ 85,45
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 70,70€ 70,70
1Interne SSD'sLexar NM710 2TB€ 103,90€ 103,90
Totaal€ 590,41
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken, sinds het een server is die 24/7 aan staat heb ik een voorkeur voor betrouwbaar en energiezuiniger.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil eigenlijk gelijk alles in een U case doen, maar helaas kan dat niet met de ruimte die ik heb in mijn meterkast (lengte 53cm x breedte 45cm x hoogte 260cm), tenzij ik hem schuin in de hoogte doe, maar dat is behoorlijk janky. Dus voor nu denk ik aan een tower, en over een x aantal jaar bij verhuizing weer naar een U case kijken.

Ga je overklokken?
Nee, idle stroom verbruik is belangrijker.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil weten of mijn set goed bij elkaar past, of er misschien betere componenten zijn waar ik niet aan heb gedacht. Suggesties zijn zeer welkom, feedback ook!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:46
Zou een JBOD box als de QNAP TR-400 wat voor je media zijn? Dat scheelt een hoop euro's....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolatethunda
martyw schreef op zondag 7 september 2025 @ 16:41:
Zou een JBOD box als de QNAP TR-400 wat voor je media zijn? Dat scheelt een hoop euro's....
Ik vind het wel leuk dat je deze noemt! Toevallig heb ik daar best een tijd naar zitten kijken, maar waar ik toen niet aan dacht was het stroomverbruik. Nu heb ik natuurlijk een best zuinige setup, wat ik hierboven heb is minder zuinig.

De reden dat ik uiteindelijk verder ben gaan kijken is dat omdat ik de processor meeneem, en hoop nog zo'n 50-100 euro te krijgen voor de barebone, de investering maar 300~ is voor deze setup ten opzichte van 220 voor de JBOD box.

Dus met 80 euro meer kan ik dan tot de dubbele hoeveelheid schijven upgraden in de toekomst. Al is 4x24 96TB, en vraag ik mij ergens af of ik wel aan de 192 TB media zal gaan komen..

Ik heb nu zo'n 2000 films als ik die allemaal naar 4k zou converteren (uitgaande van 50gb gemiddeld), kom ik op de 100tb uit. Misschien kom ik dan dus wel in de buurt..

Maar dan weer terugkomend op het stroomverbruik, als ik LLM's moet geloven is dit ongeveer het verbruik:

Huidige setup + JBOD box:
Investering nu: €220 (TR-004 + DeskMini).
Idle stroom: ~52 W.
Stroom/jaar: ~455 kWh = €114/jaar.
5 jaar totaal: €220 + (€114×5) = €790.

Tower build (met i3 van deskmini en verkoop deskmini)
Investering nu: ± €384 -75~ = €309 (moederbord, case, PSU, RAM, koeler, fans).
Idle stroom: ~61 W.
Stroom/jaar: ~535 kWh = €134/jaar.
5 jaar totaal: €309 + (€134×5) = €979.

Je hebt dus gelijk de JBOD box is zeker goedkoper, maar minder uitbreidbaar in de toekomst. Ik denk wel dat ik de optie wil hebben om makkelijk uit te kunnen breiden, het scheelt niet heel veel als ik alles bij elkaar optel. Bedankt voor de suggestie, het was leuk om hier ook weer in te duiken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:13
Als ik zie wat je aan HDD's van plan bent te kopen, dan zou ik toch een meer passende behuizing kiezen, bijvoorbeeld: https://www.silverstonete...o/computer-chassis/cs382/

Met de huidige DDR4 geheugenprijzen zou ik een nieuwer DDR5 moederbord kiezen: https://tweakers.net/pric.../biostar-b760mxc-pro.html
DDR5 heeft ook een verbeterde foutcorrectie t.o.v. standaard DDR4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Biostar staat niet bekend om een laag verbruik en er zijn klachten over compatibiliteit met bepaalde merken HDD.

Elke 3.5" drive verbruikt 4-8W draaiend.

De Seagates spinnen in stappen down. Daardoor zijn ze niet meteen beschikbaar. Het idle verbruik op volle snelheid is hoog. Toshiba is zuiniger, en daarvoor moet je zelf spindown regelen.

Wil je echt 24TB x 8 = 192 TB gaan hosten of is 144TB (6 st.) ook genoeg?

Als je het op de groei koopt zou ik een zuinig moederbord kiezen en wanneer nodig een geselecteerde moderne ASMedia SATA controller toevoegen, bijvoorbeeld ASM1166 (PCIe Gen3 x2 -> 6x SATA).

[ Voor 3% gewijzigd door mrmrmr op 07-09-2025 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocolatethunda
Woezik schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:21:
Als ik zie wat je aan HDD's van plan bent te kopen, dan zou ik toch een meer passende behuizing kiezen, bijvoorbeeld: https://www.silverstonete...o/computer-chassis/cs382/

Met de huidige DDR4 geheugenprijzen zou ik een nieuwer DDR5 moederbord kiezen: https://tweakers.net/pric.../biostar-b760mxc-pro.html
DDR5 heeft ook een verbeterde foutcorrectie t.o.v. standaard DDR4.
Het viel mij al op dat DDR4 inderdaad een piek heeft de afgelopen maanden, maar het lijkt er op dat DDR 5 alsnog duurder is voor dezelfde hoeveelheid. Maar als ik hem voor in de toekomst koop is het wel het overwegen waard!
mrmrmr schreef op zondag 7 september 2025 @ 22:52:
Biostar staat niet bekend om een laag verbruik en er zijn klachten over compatibiliteit met bepaalde merken HDD.

Elke 3.5" drive verbruikt 4-8W draaiend.

De Seagates spinnen in stappen down. Daardoor zijn ze niet meteen beschikbaar. Het idle verbruik op volle snelheid is hoog. Toshiba is zuiniger, en daarvoor moet je zelf spindown regelen.

Wil je echt 24TB x 8 = 192 TB gaan hosten of is 144TB (6 st.) ook genoeg?

Als je het op de groei koopt zou ik een zuinig moederbord kiezen en wanneer nodig een geselecteerde moderne ASMedia SATA controller toevoegen, bijvoorbeeld ASM1166 (PCIe Gen3 x2 -> 6x SATA).
De compatibiliteit problemen met Biostar waren mij niet bekend, maar ik ken het merk ook totaal niet als ik eerlijk ben. Dus nu krijg ik de nijging om toch voor iets te gaan wat ik vaker voorbij heb zien komen, helemaal na wat je hebt gedeeld.

Ik had niet verwacht dat er een verschil was in verbruik bij HDD's, het lijkt volgens de specificaties op tweakers 2 tot 3 watt verschil per schijf. Het hele spindown verhaal vind ik ook erg interessant, daar ga ik mij ook eens in verdiepen!

Ergens denk ik dat 6 ook voldoende moet zijn, en die controller die je deelt vind ik ook erg interessant! Volgens mij kan ik die zelfs gewoon in een M2 slot van mijn huidige Deskmini doen, maar de 3.5inch schijven vervolgens van stroom voorzien zal toch via een externe voeding moeten. Ik ga ook eens uitzoeken of dat een optie is, dat zou dan helemaal goedkoop zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je kan informatie over het idle verbruik van hard disks vinden op de site van hardwareluxx.de:
https://www.hardwareluxx....ro-mit-30-tb.html?start=1

Helaas is het wel zo dat alles moet meewerken om de package C state niet naar C2/C3 te laten dalen met insteekkaarten zoals de ASMedia. Dat kan zomaar 5-15W schelen in vergelijken met C8/C10. Het is aan te raden daarvoor eerst in te lezen.

Het opstartverbruik staat er ook bij, dat is handig om te weten als de voeding beperkt is (<200W).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 00:13
1x 32Gb DDR5 is niet duurder in vergelijking met de Crucial DDR4, bijv. https://tweakers.net/pric...5-5600j3636d32gx1-is.html
Als je echter de interne gpu en dus bijvoorbeeld quick sync wilt gebruiken, dan zou ik een dual kit nemen, zodat je bandbreedte verdubbelt, dus 2x 16Gb. Dat is wel iets minder zuinig, maar ook niet veel.
Pagina: 1