Compaq en Win98se

Pagina: 1
Acties:
  • 205 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Macaco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-03-2022
Hallo,
Ik ben door een collega gevraagd of ik voor hem eventjes :) op zijn pc (Compaq weet niet welk type) windows98SE wil installeren,nou wil ik dat best doen,maar ik heb zo het idee dat het een stuk lastiger zal gaan als bijv op mijn eigen systeem dat uit zelf samengestelde componenten bestaat.

Nu heb ik natuurlijk al flink in de search gezocht en heb best wel wat dingen gevonden zoals in het bios komen door op F10 te drukken en mocht je drivers nodig hebben die windows eventueel niet heeft voor de compaq componenten je de compaq site kan raadplegen.

Nou is mijn vraag is het allemaal wel te doen ?
En als mensen nog aanvullende tips hebben graag !

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Drivers voor Compaq-onderdelen zijn volop aanwezig op de Compaq-site. TIP: zoek van tevoren uit om welk type Compaq het precies gaat en zoek dan alle drivers op.

De BIOS-interface (niet de BIOS zelf natuurlijk) van Compaqs staat op een aparte partitie (meestal tussen de 5 en 10 MB groot) vooraan op de eerste harddisk. Zonder deze partitie werkt de computer ook, maar kan je de BIOS niet aanpassen.

Je kan de bestanden hiervoor downloaden vanaf de Compaq-site. Let op: als je die BIOS-interface wilt installeren op een nieuwe harddisk, moet deze leeg zijn. Er mogen ook geen partities op staan, anders denkt de Compaq in kwestie dat er niet genoeg ruimte is. Updaten kan gewoon met de bestaande data op de harddisk.

In veel gevallen kan je dus alle drivers voor de meeste Windows-OS'sen downloaden vanaf de Compaq-site - mits je weet om welk type Compaq het gaat.

Als je er niet uitkomt: ICQ 6495710. Succes.

Bloed, zweet & koffie

• Macaco
Het is de bedoeling dat ik er vanavond aan gaat beginnen.
Dus ik gaat inderdaad eerst is kijken om wat voor compaq machine het gaat.Ik heb er wel eens achter gezeten maar eigenlijk niet opgelet wat voor type het eigenlijk is.Ik weet wel dat die verschrikkelijk traag is en onzettend veel tijd nodig heeft om te booten.Maarja als je ook zag wat er allemaal meegestart werd.Maar er is wel een Phillips brander ingezet dus dat vondt ik best wel aardig omdat ik altijd dacht dat het lastig is om andere hardware erbij te zetten van een ander merk in een compaq machine.

Ik zit momenteel heel de search af te struinen om zoveel mogelijk info te vergaren.kijk het kan zijn dat het allemaal mee valt ,maar ja wat is wijsheid als er zo'n soort van bios partitie aanwezig is om die te deleten en helemaal opnieuw beginnen,of gewoon laten staan de persoon in kwestie waarvan de compaq machine is is nou niet iemand die ff in het bios wat veranderd,en volgend jaar neemt ie waarschijnlijk toch een andere pc middels het pc-prive project.Ik heb hem tuurlijk op zijn hart gedrukt dat ie dan nooit niet meer een compaq of een packerdbell moet nemen,gewoon lekker zelf samenstellen.

Iedergeval ik neem vanavond me partition magic diskeetes wel mee kan ik ff kijken hoe het er voor staat.
mocht ik dingen tegen komen waar ik niet uit komt dan laat ik het ff weten.

thanks

• Macaco
Nou het is gelukkerd :) Het was een Compaq presario 5060 en die had zover ik kon zien niks van een aparte bios partitie,wel kon ik in zijn bios komen door F10 te gebruiken.Windows98se staat op zijn pc dus het draait vindt ik stukken beter als die windows98 die van die Compaq restore cd afkwam.Alleen is de beste man erg gehecht aan sommige software die hij bij z'n scanner gebruikte iets van Twain_P die driver installeren gaat wel maar krijg die software niet geinstalleerd waarmee hij werkt.Nu heb ik wat recentere drivers van het net gehaald en dan ook gelijk voor windows98.Het betreft de Canon FB 310,maar er zijn toch ook zat andere fijne proggies om fijn mee te werken die niet al te ingewikkeld zijn.Ik heb zelf geen scanner dus ik weet niet veel van scanner proggies,ja ik kan hem geen photoshop aansmeren want hij heeft maar iets van 45Mb geheugen in die Comprak :)

En zijn internet toetsenbord werkt ook niet hij had het over het geluid wat je harder en zachter kan zetten via het toetsenbord en nog wat dingen,dus die driver moet ik nog pakken ik weet alleen niet precies welke dat zijn of waar dat onder valt.

Verwijderd

Ik heb zelf ook eens zo'n soort upgrade gedaan bij mijn Presario 5170; ging prima. Als je dat toetsenbord weer wilt herstellen heb je de Easy Access Buttons drivers nodig:

http://web14.compaq.com/falco/sp_syn.asp?detail=yes&recid=SP11747

Alleen is dat wel weer zo'n system-tray vervuiler, dus het booten gaat met deze drivers weer een stukje langzamer.

• Macaco
Op woensdag 19 september 2001 03:42 schreef MORA het volgende:
Ik heb zelf ook eens zo'n soort upgrade gedaan bij mijn Presario 5170; ging prima. Als je dat toetsenbord weer wilt herstellen heb je de Easy Access Buttons drivers nodig:

http://web14.compaq.com/falco/sp_syn.asp?detail=yes&recid=SP11747

Alleen is dat wel weer zo'n system-tray vervuiler, dus het booten gaat met deze drivers weer een stukje langzamer.
Ok hardstikke bedankt ik heb die drivers gelijk gedowned.

Zoek alleen nog leuk scanner proggie voor hem,zat te denken aan Acdsee maar ik weet niet of je daar mee kan scannen.Hij gebruikte ook Microsoft Photo Enchanger en dat kwam allemaal van die Restore cd af.

Iedergeval bedankt :)
Pagina: 1