Muur niet egaal na stuccen en verven

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hommi059
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 12:50
Goedenavond,

Na verven van de nieuw gestuukte muren blijven wij strepen/ongelijkheden zien. De muur is behandeld met Sikkens alpha voorstrijk en verf van Little Greene. Wellicht dat wij te zuinig waren met de verf maar er zitten nu 3 lagen op maar het lijkt alles behalve egaal. Vooral overdag met daglicht van buiten valt het weg op. Iemand hier ervaring mee en hoe wij dit het beste kunnen oplossen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIao0Baqe8YlGA0wdL4FdI4zrVQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EBeNB1c6lQPgbONOpl4KIAFs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdIOGJKKAy4Hg_8k_RClE69ahe8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tm4rSbytmYp8Ex8KyR5xV6qd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9jhI4L5ejL8G9ezHnSOMh1ZLOn0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fqgH52sagsfI2uV0yMVZl0A.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:54

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik vind het er eerlijk gezegd prima uit zien… dus sorry, geen tips verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vaak wordt het egaler na een paar dagen.
Dat het niet helemaal glad is zal niet weg gaan, dat komt gewoon door niet vlak stucwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Te zuinig zijn met verf is nooit handig als je de lagen doet. Dat zorgt eigenlijk ervoor dat je juist meer lagen moet doen.

Op de foto zelf is het eigenlijk lastig te zien (als in: ik heb het erger gezien, bij ons bijv. Kan ook er aan liggen dat het in het echt meer opvallend is.), maar ik denk dat het moeilijk veel beter kan worden zonder de hele ondergrond opnieuw te behandelen (flink machinaal schuren, dus opnieuw uren werk en kost je wel weer extra lagen verf)

[ Voor 3% gewijzigd door ByteMe_ op 07-09-2025 00:12 ]

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:06

The End

!Beginning

Hebben jullie het stucwwerk geschuurd voordat de voorstrijk erop gedaan werd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:48
Er bestaan officiële kwaliteitsbeoordelingscriteria voor stucwerk. Daar staat in dat je het stucwerk niet mag beoordelen in strijklicht. Doe je dat wel, zoals op de foto's, dan worden alle minieme bultjes en putjes extreem uitvergroot.
Ik ben het eens met @Icephase , dit ziet er best ok uit. Als je tzt een gordijn in die hoek hebt hangen gaat er ook nooit meer zo'n extreem scheerlicht langs vallen, en zie je t veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 09:19
Wat je ziet op de foto's zijn oneffenheden in het stucwerk. Ik zie niet echt banen die het resultaat zijn van het schilderwerk. Je kunt er nog 10 lagen overheen doen, die oneffenheden gaan niet weg. Als je de kamer ingericht hebt valt het denk ik nauwelijks meer op, ik zou het lekker zo laten.

Als je het wil verhelpen dan moet er een nieuwe laag gips overheen, maar ik zou me de moeite besparen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06:35
Ik begrijp TS wel, ik zou mij ook hieraan storen. Nieuw gestucte en geschilderde wand moet gewoon volledig strak zijn.

De enige oplossing is in dit topic al genoemd: volledig schuren van de wand, en daarna opnieuw 2 lagen opzetten. Dat kost (opnieuw) tijd. Het is aan jezelf of dit je het waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hommi059
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 10-09 12:50
Heel erg bedankt iedereen voor de reacties! Wij gaan er even over nadenken wat we hiermee gaan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Een wat mattere verf zou hier ook al een stuk helpen. Dit lijkt wel zijdeglans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:11
Heb je ook foto's hoe de muur er uit zag na het stuccen?

Schuren na het stuccen had in dit geval waarschijnlijk het beste geweest, dat kan je nu nog steeds doen maar dat is nu wel wat meer werk.

En inderdaad een matte verf gebruiken. Dat is ook wat meer vergevingsgezind op een muur met strijklicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:18
Strijklicht is de grootste vijand voor stucwerk. Is het van te voren geschuurd ? Met zoiets ?

https://www.boels.com/nl-...fondschuurmachine/p/11222

Eventueel hierna nog glas/reno vlies behang erover en daarna schilderen. Dan ben je zeker 70% van wat je nu nog ziet kwijt. Daarnaast mattere verf 'maskeerd' ook een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wizxt
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-09 23:52
Directe lichtinval op de muur helpt hier ook zeker niet mee. Onze muren zijn ook best strak gestuct maar als de zon parallel over de muur heen schijnt ga je altijd dingen zien. Deze muur is best strak zo op het eerste gezicht. Als je straks iets van raambekleding hebt dan valt het al veel minder op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Combi van de gekozen kleur, dat het niet mat is en stucwerk in strijklicht.
Zie dat maar eens perfect te krijgen.

edit:
Het stucwerk had wel gladder gekund.
Met een finish pasta, en daarna licht opschuren had je absoluut minder bobbels en schaduw gehad.

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 07-09-2025 11:38 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
Ik zou het lekker zo laten. Strijklicht is altijd een bitch. Doordat je nu geen raamdecoratie hebt zie je eigenlijk alles. Zodra dat er op zit zie je wss de helft al niet meer, en is het prima.

Gewoon ff 2 voorbij laten gaan en dan is t prima. Ben je eraan gewend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-09 19:26

GerritGekke

Gamechanger

Heb je het vochtpercentage gemeten voordat je de primer en verf aanbracht?

Zoals hierboven beschreven is strijklicht niet de manier om te beoordelen. Hang eerst ook eens wat voor de ramen.

Het soort verf lijkt ook best wel glanzend of is het nog niet goed uitgedroogd? Andere soort kleur en type verf mocht je je er uiteindelijk echt aan blijven irriteren.

Als je er met de hand over strijkt, voel je dan veel oneffenheden? Is er wel een filmlaag aangebracht?

 Karma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik heb hier ook een kleine wand met hetzelfde "probleem". Zitten inmiddels de nodige lagen verf en voorstrijk op maar het enige wat ik nog kan bedenken is schuren. Als ik met de neus op de muur kijk zie ik ook wel verschil in de structuur van de stuc op de zogenaamde vlekken. Maar het leven is tekort om muren te schuren dus laat ik het maar zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08:46
Dit is waarom glad stucen de domste mode trend ooit is

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Makkelijk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:30:
Zo is het! Overal dik behang met reliëf motieven erop!

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
De lichtinval is ook verneukeratief, als je er eens een dikke bouwlamp op zet vanavond en dan een foto maakt?

Ik snap dat je het in het echt zo ziet als hier, maar ja, met lichtinval van buiten ga je verschillende tinten zien op deze kleur.

Als het ingericht is (kastje, schilderijtje, ...) vermoed ik ook dat het je na een week niet meer opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Makkelijk schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:30:
Jij bent meer van de 1989 Italiaans restaurant stijl?
Gewoon pleister tegen de muur gooien en een plafond vol met kruikjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:48:
Schrootjes! Steenstrips! :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Wilke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:50:
[...]

en dan gladstucen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelfp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-09 13:25
Wilke schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:50:
[...]

En een zitkuil met plavuizen vloer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:48:
[...]

Zei ik dat?

Wat een reacties zeg, ik lokte het misschien wel een beetje uit.

[ Voor 20% gewijzigd door Makkelijk op 09-09-2025 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

nee, alleen dat glad gestuct 'de domste modetrend' is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
paQ schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:38:
[...]

nee, alleen dat glad gestuct 'de domste modetrend' is :)
Tja. Ik hoor iedereen er altijd over klagen en heb het zelf ook gedaan. Uiteindelijk vind ik een minimaal structuurtje gewoon een stuk prettiger op de lange termijn. De muren boven die al 50x gesaust zijn zien er strakker uit dan de vers gestucte als je het mij vraagt. Aannemers, stucadoors en schilders zijn ook zelden goed in informatie verschaffen hierover. Uiteindelijk sta je gewoon zelf te fix and finishen als je strijklicht hebt.

Als alles nieuw was zou ik ik er denk ik zelf glasvliesbehang op gooien en er niet meer over nadenken.

[ Voor 22% gewijzigd door Makkelijk op 09-09-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
OosterF schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:23:
Ik begrijp TS wel, ik zou mij ook hieraan storen. Nieuw gestucte en geschilderde wand moet gewoon volledig strak zijn.

De enige oplossing is in dit topic al genoemd: volledig schuren van de wand, en daarna opnieuw 2 lagen opzetten. Dat kost (opnieuw) tijd. Het is aan jezelf of dit je het waard is.
"Moet volledig strak zijn" wordt vaak gezegd, maar is in de praktijk bijna nooit het geval.
Je ziet hier een donkere muur direct aan een raam. Strijklicht dus. Met die lichtinval ga je iedere kleine oneffenheid zien. Altijd.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 17:53:
[...]

"Moet volledig strak zijn" wordt vaak gezegd, maar is in de praktijk bijna nooit het geval.
Je ziet hier een donkere muur direct aan een raam. Strijklicht dus. Met die lichtinval ga je iedere kleine oneffenheid zien. Altijd.
Dat zal best, maar dan moet je zorgen dat je geen oneffenheden hebt. En dat is prima mogelijk door een vers gestucte muur (machinaal) te schuren alvorens er twee lagen kwaliteitslatex op te zetten. Als je van mening bent dat de foto’s van TS er prima uitzien dan ligt jouw lat voor wat acceptabel is wat lager dan die van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
OosterF schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:11:
[...]

Dat zal best, maar dan moet je zorgen dat je geen oneffenheden hebt. En dat is prima mogelijk door een vers gestucte muur (machinaal) te schuren alvorens er twee lagen kwaliteitslatex op te zetten. Als je van mening bent dat de foto’s van TS er prima uitzien dan ligt jouw lat voor wat acceptabel is wat lager dan die van mij.
Ik zeg niet dat ik me er niet aan zou storen. Maar ik zeg wel dat 9 van de 10 mensen verwachten dat stucwerk spiegelglad is, maar het overgrote deel van de stukadoors dat niet kan waarmaken.

Dus zie je oneffenheden? Zeker.
Kun je je daar aan storen? Absoluut.
Maar het is niet dat hier uitzonderlijk slecht werk is geleverd door stukadoor of TS die zelf gesaust heeft. Combinatie van lichtinval en de donkere kleur en gewoon een gemiddelde stukadoor.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OosterF
pentaw1nz schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 18:28:
[...]

Ik zeg niet dat ik me er niet aan zou storen. Maar ik zeg wel dat 9 van de 10 mensen verwachten dat stucwerk spiegelglad is, maar het overgrote deel van de stukadoors dat niet kan waarmaken.

Dus zie je oneffenheden? Zeker.
Kun je je daar aan storen? Absoluut.
Maar het is niet dat hier uitzonderlijk slecht werk is geleverd door stukadoor of TS die zelf gesaust heeft. Combinatie van lichtinval en de donkere kleur en gewoon een gemiddelde stukadoor.
Wat dat betreft ben ik het met je eens. Ik ben ook niet van mening dat dit resultaat veroorzaakt is door de stukadoor of door het schilderen, en dat schreef ik ook niet :)
Pagina: 1