Frank Energy, AlphaESS en Loadbalancen van de auto-oplader

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyakaze
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:21
Sinds een paar maanden heb ik een AlphaESS thuisbatterij (40kwh met 20kwh omvormer) die ook mijn zonnepanelen (40 stuks) aanstuurt, alles aangesloten op een 3x40A meterkast.
De thuisbatterij is puur voor handel, en daarvoor gebruik ik Frank Energy.

Ik heb ook een oplader voor de elektrische auto, die maximaal 32A kan trekken (maar die via de zekering gelokt is op 24A, terwijl ik via de auto software meestal op 16-18A heb staan). De oplader is al een jaar of 10-12 jaar oud, en is geen merk, ie elektrischiteitskastje met een oplaad automaat en een kabel (werkt betrouwbaar)

Nu heb ik het probleem dat mijn fase zekeringen er vaak uitvliegen als de batterij aanslaat (om snel te laden of te ontladen) terwijl de auto zit te laden. Op zich logisch want die 2 samen kunnen meer dan 40A op een fase trekken. Als workaround knijp ik nu de auto oplader zodat ie met 13-14A oplaad, maar dat is verre van ideaal. zeker omdat ik ook slim wil laden via Frank Energy.

Vraag is nu hoe kan ik dit slimmer inrichten?
Ik heb al naar Frank gebeld of die niet het verbruik van de thuisbatterij en de auto oplader kunnen regelen, want die sturen ze beide aan. Echter Frank energy ondersteunt geen loadbalancing op dit moment.

Nu dacht ik aan de AlphaESS, want die weet ook hoeveel er totaal door de fases gaan, en wat er door de thuisbatterij gevraagd/geleverd wordt. Dus die kan loadbalancen. Maar hoe die dan weer de oplader moet aansturen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:53
Meter aansluiten net achter je net aansluiting
Alpha zeggen dat huisaansluiting max 40a is.
Autolader zal niet regelbaar zijn, als dat alleen automaat en kastje is.
En anders HA oid inzetten.

Handelen stoppen en je huisaansluiting naar 25A brengen levert denk ik meer op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyakaze
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 23:21
handelen stoppen, na 5 jaar pas een optie, dan kan ik hem uit de btw halen.
en die 40A, ik heb gewoon pieken die boven de 25Ax3 komen. ook zonder batterij, voornamelijk door de grondwarmtepomp, die echt flink piek kan geven, zeker indien er de gebruikelijke dingen draaien.

De alpha is al ingesteld op 40A, en de meter zit al direct na de aansluiting.
HA is volgens mij geen optie ivm snelheid schakelen.

ik zat zelf meer te denken of het niet slimmer was een alphaess autooplader erin te zetten, zodat alphaess meer data punten krijgt. (of slimmere meter op de oplader en die richting alphaess).