Schuim of EPS beton

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:28
Na een paar maanden verbouwen op de bovenverdieping van ons nieuwe huis, zijn we nu aangekomen bij de benedenverdieping.

We willen zowel de houten vloer in de woonkamer als de betonnen vloer in de keuken vervangen door een vloer met vloerverwarming. Na wat onderzoek lijken de opties beperkt tot isolerend beton: schuimbeton of een EPS-betonvloer.

Op basis van een twee keer hogere isolatiewaarde, vergelijkbare druksterkte en een vergelijkbare prijs lijkt EPS-beton het betere product. Toch klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn in vergelijking met traditioneel schuimbeton. Ook het beperkte aanbod van leveranciers ten opzichte van schuimbeton roept bij mij vraagtekens op.

Wat zijn jullie ervaringen? Is EPS-beton bij een vergelijkbare prijs écht het betere product, of is dit een rooskleurig plaatje dat door een enkele leverancier wordt geschetst? :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bedoel je een EPS broodjesvloer met kruipruimte of
EPS op de bodem van de kruipruimte leggen en daar beton op storten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
nokiaan958GB schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:43:
Bedoel je een EPS broodjesvloer met kruipruimte of
EPS op de bodem van de kruipruimte leggen en daar beton op storten?
Geen van beiden, ik bedoel cement vermengd met eps bolletjes.
Dit is een voorbeeld van een leverancier: https://www.vanberlocementdekvloeren.nl/isolerend-beton/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:39
ik zie hier alleen maar een toekomstige recycle nachtmerrie. Wat denk je van een pak B keus PIR platen en daarop folie en een dun laagje beton voor je vvw? Dan heb je ook isolatiewaarde zo hoog als je maar wil.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
No Hands schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:54:
ik zie hier alleen maar een toekomstige recycle nachtmerrie. Wat denk je van een pak B keus PIR platen en daarop folie en een dun laagje beton voor je vvw? Dan heb je ook isolatiewaarde zo hoog als je maar wil.
Dit was aanvankelijk mijn gedachte. Het lijkt mij een hoop meer werk, dan moet ik naast het afdichten van de pirplaten en het storten ook nog circa 30 cm zand in de woonkamer toevoegen en verdichten.
Traditioneel schuimbeton en eps beton lijkt mij een hoop minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Hoezo zand? Leg gewoon extra isolatieplaat neer. Extra werk misschien maar is dat het enige wat telt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:23
Geen ervaring mee, maar EPS beton weegt 100 kg/m3 (volgens de website waar je naar linkt) terwijl schuimbeton minimaal 400 kg/m3 weegt.
In EPS beton zit dus veel minder cement.
EPS is per kuub een stuk goedkoper dan cement, dus als je cement kan vervangen door EPS kom je goedkoper uit voor de grondstoffen.
De kosten van aanbrengen zullen vergelijkbaar zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe ze die EPS bolletjes gelijkmatig verdeeld in de cement pap houden. Als het mis gaat zit je met onder een laagje cement en bovenop al die bolletjes.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
No Hands schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:15:
Hoezo zand? Leg gewoon extra isolatieplaat neer. Extra werk misschien maar is dat het enige wat telt?
In een kruipruimte van 60 cm kan ik gewoon 40 cm aan isolatieplaat stapelen?

Mijn huis is gefundeerd op staal in het rivierengebied. Dus ik voeg liever geen dikke lagen beton of zand a 1700kg/m3 toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:39
suntar schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:37:
Na een paar maanden verbouwen op de bovenverdieping van ons nieuwe huis, zijn we nu aangekomen bij de benedenverdieping.

We willen zowel de houten vloer in de woonkamer als de betonnen vloer in de keuken vervangen door een vloer met vloerverwarming. Na wat onderzoek lijken de opties beperkt tot isolerend beton: schuimbeton of een EPS-betonvloer.

Op basis van een twee keer hogere isolatiewaarde, vergelijkbare druksterkte en een vergelijkbare prijs lijkt EPS-beton het betere product. Toch klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn in vergelijking met traditioneel schuimbeton. Ook het beperkte aanbod van leveranciers ten opzichte van schuimbeton roept bij mij vraagtekens op.

Wat zijn jullie ervaringen? Is EPS-beton bij een vergelijkbare prijs écht het betere product, of is dit een rooskleurig plaatje dat door een enkele leverancier wordt geschetst? :)
Je hebt het over dat het een vergelijkbare prijs heeft. Is dat bij dezelfde laagdikte of bij dezelfde isolatiewaarde?

Ik volg dit topic met belangstelling, met een paar maanden moet er ook beton bij mij in en ik had dusver gerekend met 50 cm schuimbeton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:17:
Geen ervaring mee, maar EPS beton weegt 100 kg/m3 (volgens de website waar je naar linkt) terwijl schuimbeton minimaal 400 kg/m3 weegt.
In EPS beton zit dus veel minder cement.
EPS is per kuub een stuk goedkoper dan cement, dus als je cement kan vervangen door EPS kom je goedkoper uit voor de grondstoffen.
De kosten van aanbrengen zullen vergelijkbaar zijn.

Ik ben wel benieuwd hoe ze die EPS bolletjes gelijkmatig verdeeld in de cement pap houden. Als het mis gaat zit je met onder een laagje cement en bovenop al die bolletjes.
Inderdaad, geen flauw idee. Ik zie ook bijna geen andere leveranciers.
Paul Hewson schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:28:
[...]

Je hebt het over dat het een vergelijkbare prijs heeft. Is dat bij dezelfde laagdikte of bij dezelfde isolatiewaarde?

Ik volg dit topic met belangstelling, met een paar maanden moet er ook beton bij mij in en ik had dusver gerekend met 50 cm schuimbeton.
Dit is het prijsverschil per isolatiewaarde

[ Voor 23% gewijzigd door suntar op 06-09-2025 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 23:32
We hebben bij onze verbouwing hier ook naar gekeken. Er zijn wat tegenstrijdige emoties die hierbij rond gaan, maar een aantal mensen hadden het ons afgeraden. Het voordeel is snelheid en kosten, je bent in 1x klaar. Je zal voor dezelfde isolatiewaarde wel meer diepte moeten aanbieden. De reden die ik te horen kreeg om het niet te doen is dat de eps lichter is, dus kans dat de eps voornamelijk gaat drijven naar boven en daarmee de sterkte van de vloer verminderd.

Wij hebben uiteindelijke gekozen voor traditionele opbouw. 20 cm XPS (rd6) en daarop 11 a 12cm beton, vervolgens vloerverwarming met cementdekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• suntar
J_star schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:31:
We hebben bij onze verbouwing hier ook naar gekeken. Er zijn wat tegenstrijdige emoties die hierbij rond gaan, maar een aantal mensen hadden het ons afgeraden. Het voordeel is snelheid en kosten, je bent in 1x klaar. Je zal voor dezelfde isolatiewaarde wel meer diepte moeten aanbieden. De reden die ik te horen kreeg om het niet te doen is dat de eps lichter is, dus kans dat de eps voornamelijk gaat drijven naar boven en daarmee de sterkte van de vloer verminderd.

Wij hebben uiteindelijke gekozen voor traditionele opbouw. 20 cm XPS (rd6) en daarop 11 a 12cm beton, vervolgens vloerverwarming met cementdekvloer.
ah logisch, waarom hebben jullie afgezien van regulier schuimbeton zonder korrels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
suntar schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:26:
[...]

In een kruipruimte van 60 cm kan ik gewoon 40 cm aan isolatieplaat stapelen?

Mijn huis is gefundeerd op staal in het rivierengebied. Dus ik voeg liever geen dikke lagen beton of zand a 1700kg/m3 toe.
Ik zie niet in waarom niet maar ik ben geen constructeur. Dat spul is drukvat als je de juiste soort pakt en anders pak je PIR of XPS. Dat drijft allemaal beter dan beton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:18
Hier de keuze gemaakt voor zand + puin daarbovenop boven dan 15 cm PIR en vervolgens vvw + dekvloer. Is inderdaad wat meer werk maar was voor 55m² (iirc) niet veel meer dan 5-6000 euro kwijt en dan heb ik de dekvloer laten doen.

Uiteindelijk was dar voor ons de meest logische constructie, maar het levert ook gewoon de beste isolatie waarde op.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_star
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 23:32
suntar schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:36:
[...]

ah logisch, waarom hebben jullie afgezien van regulier schuimbeton zonder korrels?
Isolatiewaarde, ik wilde RD6 bereiken. Omdat je dit maar 1x kan doen. M.a.w voor dezelfde isolatiewaarde heb je bijna 2x zoveel dikte nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Wij hebben EPSbeton (betopor) geplaatst, heel tevreden van.
Eerst een betonnen constructievloer, dan wat kabels en dikke laag betopor er op, dan folie (met hokjes 10x10cm) en vloerverwarming erin getackered, dan vezelversterkt zandcement (uitzetvoegen zelf geplaatst, zodat die exact op voegen tussen tegels uitkwamen), en dan keramisch parket er op getegeld.

Nee, die bolletjes drijven niet (er is niet voldoende beton tussen de bolletjes om in te drijven).
Ja, de opbouw is correct, je wil de betonnen constructievloer niet mee in de verwarmde ruimte (de vloerverwarming wil je vlot laten reageren, dikke laag beton en dat wordt onmogelijk).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1