Waterslag op inlaatcombinatie, kan die weg?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27
De laatste tijd hebben wij thuis last van waterslag bij zo'n beetje alles wat water gebruikt, dus kraan dichtdoen, WC doortrekken wasmachine draaien etc.
Nu heb ik er vanmorgen even naar gekeken, en het lijkt te komen uit de inlaatcombinatie van de vroegere CV. Die ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWx_XUKmLRQbkeFlVCYekw0PMqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zI1TaBBljGpg2vaHw1L9hIfx.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zat hier eerst de CV ketel en onze zonneboiler, nu zit alleen de zonneboiler er nog omdat we een warmtepomp hebben gekregen. De inlaatcombinatie zit nu op de koud water aanvoer naar de zonneboiler:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_avfRNQSeiNckoMC9yPQrJFBh6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJLkUGfLmpa9sci58ZPeDVRq.jpg?f=fotoalbum_large

Het zit nu zo aangesloten koud water leiding -> zonneboiler -> warmtepomp. Nu vroeg ik me af of het nodig is dat die inlaatcombinatie daar nog zit. Die was voor de CV ketel, zou die nu niet verwijderd kunnen worden?

Hail to the king baby!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renewouw
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:48
nee die inlaatcombinatie moet voor de zonneboiler blijven. Dit is om te voorkomen dat bij het opwarmen van de zonneboiler (waarbij het water uitzet) water terugloopt in de koudwaterleiding en dat is verboden. De inlaatcombinatie voorkomt dat en om te voorkomen dat de druk in de zonneboiler te hoog oploopt door het uitzetten van dat water zit er een overdrukventiel op waarlangs hij wat water gaat lozen in de afvoer. Als je last hebt van waterslag dan heb je daarvoor ook waterslagdempers die dat voorkomen, die monteer je dan in de koudwaterleiding voor de inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:45
Moet er zeker in blijven zitten. deze vangt het drukverschil op wanneer de boiler opwarmt.
Wel zit er een fout in je installatie, de wasmachinekraan zit tussen de inlaatcombinatie en boiler in. ofwel na verloop van tijd kan deze kapot gaan/lekken omdat er te veel druk op je wasmachinekraan komt te staan.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:34
Waterslag demper net voor vaatwasser, wasmachine of boiler zetten, welke het dichtst bij de hoofdkraan zit. Dan ben je er waarschijnlijk (grotendeels) vanaf.
Je hebt er die je zo op de stopkraan/wasmachine kraan kan draaien.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotenx
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17:24
urk_forever schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:17:
De laatste tijd hebben wij thuis last van waterslag bij zo'n beetje alles wat water gebruikt, dus kraan dichtdoen, WC doortrekken wasmachine draaien etc.
Nu heb ik er vanmorgen even naar gekeken, en het lijkt te komen uit de inlaatcombinatie van de vroegere CV.
De inlaatcombinatie zou normaal gesproken enkel waterslag kunnen veroorzaken bij warm water gebruikt en niet bij het eerder genoemde gebruik. Dit omdat waterslag wordt veroorzaakt door dat het water 'plotseling' tot stilstand wordt gedwongen. Bij de inlaatcombinatie is geen stroming op het moment dat er geen warm water wordt getapt. Wel kan de 'golfslag' in het water tegen de inlaatcombinatie aanbotsen waardoor je er toch een bonk kan constateren.
Ik zou het eerder zoeken in de vaatwasser/wasmachine richting dit omdat deze vaak snel sluitende magneet kleppen gebruiken welke zorgen voor plotselinge stilstand in het water. In dit geval zou je zo kort mogelijk voor de wasmachine/vaatwasmachine kraan een waterslag demper kunnen monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:27
Bedankt allemaal, ik ga een waterslag demper kopen en plaatsen en kijken of het dan is opgelost.

Hail to the king baby!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:14
Het "zweven" van de aansluitleidingen van je boiler kan ook bijdragen aan het geluid.

Over de wasmachinekraan op die plaats zou ik me niet zo'n zorgen maken: de maximale werkdruk van waterleidingcomponenten is doorgaans 10 bar, en de inlaatcombinatie grijpt in bij 6 bar.

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
Krissiejj schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:39:
Moet er zeker in blijven zitten. deze vangt het drukverschil op wanneer de boiler opwarmt.
Wel zit er een fout in je installatie, de wasmachinekraan zit tussen de inlaatcombinatie en boiler in. ofwel na verloop van tijd kan deze kapot gaan/lekken omdat er te veel druk op je wasmachinekraan komt te staan.
Uh, daar zorgt het overdruk ventiel dus voor, dat die druk niet te hoog wordt...
Het is niet zoals het hoort, maar de kraan zal er niet kapot van gaan.

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 18:45
hfolkers schreef op woensdag 10 september 2025 @ 07:38:
[...]

Uh, daar zorgt het overdruk ventiel dus voor, dat die druk niet te hoog wordt...
Het is niet zoals het hoort, maar de kraan zal er niet kapot van gaan.
Dat kan die zeker wel. Er zit vaak een beluchter in de kraan of zelfs een keerklepje. Door het hoge drukverschil kan deze na verloop van tijd kapot gaan. Daarom dien je de inlaat als eerste na een boiler te plaatsen en geen andere appendages.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
Krissiejj schreef op woensdag 10 september 2025 @ 12:49:
[...]

Dat kan die zeker wel. Er zit vaak een beluchter in de kraan of zelfs een keerklepje. Door het hoge drukverschil kan deze na verloop van tijd kapot gaan. Daarom dien je de inlaat als eerste na een boiler te plaatsen en geen andere appendages.
Dank, je hebt helemaal gelijk, ben er even in gedoken. Nooit geweten dat de druk na de inlaatcombinatie tot 7 a 8 bar kan oplopen. Weer wat geleerd.
Pagina: 1