EPDM op licht hellend dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Ik heb een licht hellend dakje gemaakt op een gedeelte van mijn woning. Nu heb ik dakbedekking nodig voor dat dak. De hellingshoek is te flauw voor pannen, dus dan moet er een andere keuze worden gemaakt, golfplaat, damwandprofielplaat, dakpanplaat of mogelijk epdm.
Bij epdm kan ik alleen niet bedenken hoe ik dan de afwerking doe aan de onderkant waar het water de goot in moet. Mijn google kunsten zijn ook niet goed genoeg om een resultaat op te leveren waar ik wat me kan, iemand dit gedaan die en voorbeeld foto heeft?
Of mogelijk een ander materiaal wat ik nog niet bedacht had?

[ Voor 5% gewijzigd door No Hands op 06-09-2025 16:03 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:41
Ik kan mij bij jouw beschrijving niet echt een beeld vormen van wat je wil bereiken. Heb je iets van een schets of foto? Dan kan ik gerichter meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Cheap ass: gewoon de flap epdm in de goot laten bungelen, dat zie je toch niet?

Netjes: Een zinken eind profieltje/kraal op je dakbeschot schroeven dat de goot in steekt? dan kun je daar je epdm nog op vastplakken.

bij zinkenkoper kun je zelf tekeningetjes insturen die ze dan voor je buigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
EPDM kun je in theorie doorleggen in de goot en afwerken, maar er zit altijd een grens aan in wat haalbaar is met de uitvoerbaarheid.

Durf je het niet aan, neem de tijd en werk het netjes af in meerdere secties. Zie bijvoorbeeld deze afbeelding, die kun je gerust doorzetten naar een licht hellend dak.
Afbeeldingslocatie: https://budgetdak.nl/media/blog/hemelwaterafvoer_EPDM_2.jpg

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
S.J.Onnie schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:18:
Ik kan mij bij jouw beschrijving niet echt een beeld vormen van wat je wil bereiken. Heb je iets van een schets of foto? Dan kan ik gerichter meedenken :)
zie 2 posts lager, de overgang van een schuin bitumen dak op een dakgootje. dat kan inderdaad met een losse flap maar dat is ook maar zo mwa.. uiteraard kan het ook met een profieltje zoals @AtomicShockwave noemt maar daar zie ik altijd een soort rand ontstaan waar water blijft staan of de ander kant op gaat als waar je het hebben wilt.
Ik hoopte dat er mogelijk een speciaal iets voor was :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:41
Je kunt een alu zetwerk laten maken bij een bedrijf dat aluminium verkoopt. Dan kun je het krijgen zoals je het zelf tekent. Ik heb dat vaak gedaan bij Aluminium Service Breukelen. Volgens mij is dat behoorlijk ver bij je vandaan dus misschien in de buurt rondkijken?
Pagina: 1