Vloerverwarming aanvullen met radiator icm warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:47
Sinds een klein jaartje is de werkkamer bij ons veranderd in een kinderkamer en is een warme ruimte belangrijker geworden. Het lukt ons op koude dagen niet om de ruimte op temperatuur te krijgen met alleen de vloerverwarming. Dit is een “bouwfout” omdat de ruimte slechts 5m bij 4m oppervlakte betreft voorzien van vloerverwarming maar over een vide betreft. De totale inhoud van de ruimte is daardoor veel te groot voor de verwarming in de relatief kleine vloer.

De woning wordt primair verwarmd door een full electric warmtepomp en de aanvoertemperatuur varieert tussen 30-35 graden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Er zijn in totaal 5 ruimtes te verwarmen door de warmtepomp: woonkamer, keuken, badkamer, slaapkamer, kinderkamer. De slaapkamer en kinderkamer zijn in 2021 aangebouwd en volgens norm geïsoleerd.

We kunnen alle ruimtes met airco’s koelen en verwarmen maar vanwege comfort hebben we de voorkeur voor een constante temperatuur vanuit de vloer. Ik vraag mij af of we er goed aan doen een t33 radiator te plaatsen in de kinderkamer voor extra warmte. Tegelijkertijd vraag ik mij af of dat geen negatieve gevolgen gaat hebben voor de warmtepomp icm vloerverwarming omdat hoogstwaarschijnlijk de retourtemperatuur uit de radiator hoger gaat zijn dan de vloer, en het balans verstoort waardoor de warmtepomp eerder gaat moduleren dan gewenst?

Een alternatief is de ruimte volledig voorzien van een plafond met vlizotrap en afscheid nemen van de vide.
De radiator oplossing lijkt ons nu makkelijker, deze prikken we dan bij vóór de vloerverwarmingsverdeler van de kinderkamer en slaapkamer.

Zie fotos voor een indicatie van de ruimte.
Graag jullie advies mbt grootte van de radiator en mbt verstoren van retourtemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-4t4lTn998Oz9XQQvGm_1J3D-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Mb5Dhg99bfgmKyKhXpQ9vTo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzFPcsiRSTM_0RYVUeSegYUvbPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o9wxYmxxbc0dDLXNTIXqsNKJ.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:57
Een radiator lijkt me niet handig ivm lage aanvoertemperatuur, een fancoil kan wel uitkomst bieden. Dat is echter hetzelfde effect'gevoel als je airco, dus ik zou die aanzetten in dit geval.

Weet je zeker dat er geen ruimte is om de vloerverwarming nog iets beter te laten presteren? Iets meer flow gunnen aan de betreffende kamer, of de aanvoertemperatuur iets verhogen misschien?

Verwarm je het hele huis, of alleen deze kamer?

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 06-09-2025 14:37 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
P5ycho schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:20:
Een radiator lijkt me niet handig ivm lage aanvoertemperatuur, een fancoil kan wel uitkomst bieden. Dat is echter hetzelfde effect'gevoel als je airco, dus ik zou die aanzetten in dit geval.

Weet je zeker dat er geen ruimte is om de vloerverwarming nog iets beter te laten presteren? Iets meer flow gunnen aan de betreffende kamer, of de aanvoertemperatuur iets verhogen misschien?

Verwarm je het hele huis, of alleen deze kamer?
We verwarmen de hele woning, dus 5 ruimtes en entree, met de warmtepomp en vloerverwarming. We kunnen wel de ruimtes individueel regelen met een eigen thermostaat. Met zoneregeling op de verdeler gaan dan de groepen open. De badkamer en keuken staan altijd open. Met het idee dat de warmtepomp zo lang mogelijk draait op laag vermogen. Verhigen van de aanvoertemperatuur kan helaas niet per ruimte en gaat dan overal op ten koste van de efficientie en de woonkamer wordt daarmee te warm.
Flow regelen heb ik nog niet naar gekeken, dan zou ik de overige ruimtes moeten knijpen, alles staan nu “vol” open en is lengte afhankelijk denk ik dan?

Daarom had ik hoop met een makkelijke oplossing zoals een radiator aan de slag te kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Dan zou ik eerst eens kijken naar de deltaT over de verschillende wwv-groepen. Dat lijkt me een makkelijkere exercitie dan een radiator toevoegen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:50

DukeBox

loves wheat smoothies

Je zou ook nog je VV kunnen verlengen met wandverwarming, door het grotere oppervlak sluit dat meer aan bij je LTV.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
P5ycho schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:17:
Dan zou ik eerst eens kijken naar de deltaT over de verschillende wwv-groepen. Dat lijkt me een makkelijkere exercitie dan een radiator toevoegen :).
Deze begrijp ik niet. Help me even, wat doe ik met deze resultaten? Ik weet namelijk al dat wanneer ik enkel de kinderkamer open heb staan (en dus maximale flow met bestaande leidingwerk) de ruimte niet op temperatuur komt/blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
Het ruikt een beetje alsof er vrij veel tekort is…
Dan ga je bij dergelijk lage temperatuur ook echt een loeder van een t33 nodig hebben… en dat terwijl er prima bijverwarming in de kamer hangt…

Start gewoon die airco?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
VonNickstein schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:58:
[...]

Deze begrijp ik niet. Help me even, wat doe ik met deze resultaten? Ik weet namelijk al dat wanneer ik enkel de kinderkamer open heb staan (en dus maximale flow met bestaande leidingwerk) de ruimte niet op temperatuur komt/blijft.
Misschien pendelt je warmtepomp in die situatie.
In het geval de woonkamer dan nog meedoet: misschien is de flow en dus afgifte te laag, geen goede waterzijdige balans.
Als je de kamer een stuk hoger stookt dan de omliggende kamers: stook die ook eens wat op. Als de buitenschil goed geisoleerd is, verlies je voornamelijk naar omliggende kamers.

Is dit laminaat of echt hout trouwens? Niet de best geleidende vloer, maar zou verder wel kunnenwerken indien goed aangelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door P5ycho op 06-09-2025 20:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
Heb je de vloerverwarming goed ingeregeld. Misschien dat je nog wat meer liters naar je kamer kan sturen voor meer warmte.

Kan je je aanvoertemperatuur nog verhogen?

Stel je wilt wel je plafond aanpassen, sluit dan eerst je vide af ipv er een verlaagd plafond in te zetten. Want daar gaat in principe je 'verloren' warmte heen. Maar volgens mij moet dit prima aan te passen zijn met wat parameters en een goed ingestelde airco.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Op welke temperatuur krijg je de ruimte nu en welke temperatuur is gewenst? Een baby gaat ook niet kapot van een graadje minder. Warm slaapzakje kan ook nog een alternatief zijn.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

paQ

Krissiejj schreef op zondag 7 september 2025 @ 09:12:
Heb je de vloerverwarming goed ingeregeld. Misschien dat je nog wat meer liters naar je kamer kan sturen voor meer warmte.
Ik zou ook daar naar kijken eerst. Iets meer flow naar de kinderkamer, 'ten kosten' van de andere zones.
(en niet naregelen per zone ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 07-09-2025 11:25 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
P5ycho schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:00:
[...]

Misschien pendelt je warmtepomp in die situatie.
In het geval de woonkamer dan nog meedoet: misschien is de flow en dus afgifte te laag, geen goede waterzijdige balans.
Als je de kamer een stuk hoger stookt dan de omliggende kamers: stook die ook eens wat op. Als de buitenschil goed geisoleerd is, verlies je voornamelijk naar omliggende kamers.

Is dit laminaat of echt hout trouwens? Niet de best geleidende vloer, maar zou verder wel kunnenwerken indien goed aangelegd.
Ik begrijp het. Er zijn in totaal 3 open verdelers. Eerst maar eens per verdeler meten, daarna per groep. Vooralsnog ging ik er vanuit dat iedere groep de maximale flow pakte.
Betreft een (klik)pvc vloer met red foil ondervloer op vloerverwarming in anhydrietvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonNickstein
paQ schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:24:
[...]

Ik zou ook daar naar kijken eerst. Iets meer flow naar de kinderkamer, 'ten kosten' van de andere zones.
(en niet naregelen per zone ;) )
Hoe kan ik de flow inregelen anders dan naregelen per zone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:55

paQ

Actuators er af en zelf regelen met flowmetertjes.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 13:03
VonNickstein schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:33:
[...]

Hoe kan ik de flow inregelen anders dan naregelen per zone?
Heb je een foto van je verdeler.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Pagina: 1