Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:01
Ik hoop dat ik hier goed zit, excuses als het niet het juiste subforum is!

Afgelopen vrijdag is mijn gas en elektra meter vervangen door Stedin. Super aardige monteur.
Zelf aanwezig omdat mijn vriendin wilde uitslapen i.v.m. avondwerk de dag ervoor.
Elektrameter vervangen door monteur, alles getest. So far so good. Wintertje gaat naar werk.

Daarna kwam er iemand van Stedin om de inrichting te controleren (Vriendin was thuis), en die vondt een gaslek.
Monteur terug, hele zwik aan andere mensen over de vloer, gasmeter (erg oud, was nog metaal) vervangen, gasfornuis getest, alles priem.

Na mijn thuiskomst blijkt dat de C.V. in storing staat. Zelf alles getroubleshoot wat veilig voor een leek was (Reset, stekker er uit, gaskranen C.V. en fornuis dicht, half uur wachten etc) Alleen uiteraard was het op een vrijdag.
Niemand te bereiken op Vrijdagavond, etc dus nu een monteur staan voor maandag. Dan zitten we al 4 dagen zonder warm water. Alleen wie is er verantwoordelijk in dit geval?

Uiteraard weekend, dus kan geen antwoord krijgen van bijstandsverzekering, Stedin, etc. Maar wilde niet wachten tot Maandag, want dan gaat het nog langer duren.

Beste antwoord (via LTwinter op 06-09-2025 14:13)

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Leiding ontlucht bij je CV al 5x geprobeerd?
T klinkt wat radicaal, maar ik zou de leiding losdraaien bij de ketel totdat je zeker bent dat je gas ruikt. (dan heb je de toevoer uitgesloten) en dan is het toch echt een kwestie van blijven proberen, want hij moet en zal toch echt weer moeten gaan branden uiteindelijk.

Dat hij toevallig is stuk gegaan geloof ik niet echt.
Ontluchten, ontluchten, checken op lucht, en die ketel nog maar 10x laten starten.. Kan haast niet anders.

Goed ventileren BTW, maar dat had je hopelijk zelf ook bedacht.
En even checken of de monteur de gaskraan niet heeft dicht gezet op de ketel natuurlijk. Geen idee waarom hij dat zou doen, maar toch.

Edit: boel op druk zetten op de door jou gestelde manier voegt niets toe. Als er lucht in de leiding zit, blijft dat er in. Vandaar 't advies om te ontluchten.

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 06-09-2025 13:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Wie er verantwoordelijk is, is afhankelijk van wat het defect is en of er een wezenlijk verband is.
Even de monteur afwachten dus

Wanneer heeft de cv voor het laatst onderhoud gehad?

[ Voor 19% gewijzigd door EWK op 06-09-2025 13:47 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
EWK schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:46:
Wie er verantwoordelijk is, is afhankelijk van wat het defect is en of er een wezenlijk verband is.
Alleen, het is natuurlijk duidelijk dat -> werkende C.V. meter vervangen -> geen werkende C.V.
Ding deed het gewoon zonder problemen.
EWK schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:46:

Wanneer heeft de cv voor het laatst onderhoud gehad?
We wonen hier pas 2 maanden. Onderhoud sticker zegt 9-10-2024

[ Voor 32% gewijzigd door LTwinter op 06-09-2025 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

LTwinter schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:48:
[...]

Alleen, het is natuurlijk duidelijk dat -> werkende C.V. meter vervangen -> geen werkende C.V.
Ding deed het gewoon zonder problemen.
Dat zou kunnen, maar hoeft niet. Wacht even af tot maandag. De monteur kan je vertellen wat er mis is en of er een verband is. Daarna kun je verder. Het is nu speculeren.

[ Voor 14% gewijzigd door EWK op 06-09-2025 13:50 ]

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:45
Als de gasmeter vervangen wordt, dan komt er lucht in de gasaansluiting. Lucht brandt niet goed, dus gaat de CV ketel in storing.
In de meeste gevallen wordt na vervanging van de gasmeter gecontroleerd of de CV en het fornuis het nog doen, en eventuele lucht wordt dan uit het systeem gelaten.
Waarschijnlijk is het dus een kwestie van de CV veel keer laten starten, of de gasverbinding op de ketel even los draaien om de lucht te laten ontsnappen.

Overigens geeft een moderne CV ook een foutcode, en daarmee kun je grofweg bepalen wat er mis gaat met de ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LTwinter
EWK schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:50:
[...]

Dat zou kunnen, maar hoeft niet. Wacht even af tot maandag. Wanneer was het laatste onderhoud?
Sorry, je reageert heel snel, waarvoor dank! Net post ge edit. 9-10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
OverTheTop schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:50:
Als de gasmeter vervangen wordt, dan komt er lucht in de gasaansluiting. Lucht brandt niet goed, dus gaat de CV ketel in storing.
In de meeste gevallen wordt na vervanging van de gasmeter gecontroleerd of de CV en het fornuis het nog doen, en eventuele lucht wordt dan uit het systeem gelaten.
Waarschijnlijk is het dus een kwestie van de CV veel keer laten starten, of de gasverbinding op de ketel even los draaien om de lucht te laten ontsnappen.

Overigens geeft een moderne CV ook een foutcode, en daarmee kun je grofweg bepalen wat er mis gaat met de ketel.
Zeker al 5x geprobeerd. BLijf storing A01 krijgen (Ferroli) wat probleem met gastoevoer betekent.

Je hoort hem ook blijven pompen en trachten te ontsteken, tot hij het opgeeft. Ontstekingsprobleem?

[ Voor 6% gewijzigd door LTwinter op 06-09-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:45
Afhankelijk van de hoeveelheid lucht, kan het best lang duren voordat dat er weer uit is. Bij het ontsteken van de ketel wordt maar een heel kleine hoeveelheid gas gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
OverTheTop schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:54:
Afhankelijk van de hoeveelheid lucht, kan het best lang duren voordat dat er weer uit is. Bij het ontsteken van de ketel wordt maar een heel kleine hoeveelheid gas gebruikt.
Ik heb dus inderdaad geprobeerd de druk op te bouwen door alle kranen (behalve hoofd) dicht te zetten voor langere tijd.

C.V. is wel op zolder.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
T klinkt wat radicaal, maar ik zou de leiding losdraaien bij de ketel totdat je zeker bent dat je gas ruikt. (dan heb je de toevoer uitgesloten) en dan is het toch echt een kwestie van blijven proberen, want hij moet en zal toch echt weer moeten gaan branden uiteindelijk.

Ontluchten, ontluchten, checken op lucht, en die ketel nog maar 10x laten starten.. Kan haast niet anders.

En even checken of de monteur de gaskraan niet heeft dicht gezet op de ketel natuurlijk. Geen idee waarom hij dat zou doen, maar toch.

Edit: boel op druk zetten op de door jou gestelde manier voegt niets toe. Als er lucht in de leiding zit, blijft dat er in. Vandaar 't advies om te ontluchten.

[ Voor 10% gewijzigd door Koekstra op 06-09-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Koekstra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:55:
T klinkt wat radicaal, maar ik zou de leiding losdraaien bij de ketel totdat je zeker bent dat je gas ruikt. (dan heb je de toevoer uitgesloten) en dan is het toch echt een kwestie van blijven pro eren, want hij moet en zal toch echt weer moeten gaan branden uiteindelijk.

Goede. Ontluchten hebben de vorige bewoners (Aaname) waarschijnlijk nooit gedaan.
Alles staat inderdaad open, en als ik aan de leiding ga zitten het raam er naast uiteraard ook :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
LTwinter schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:58:
[...]

Goede. Ontluchten hebben de vorige bewoners (Aaname) waarschijnlijk nooit gedaan.
Alles staat inderdaad open, en als ik aan de leiding ga zitten het raam er naast uiteraard ook :D
Ik heb 't idee dat je niet helemaal helder hebt hoe (in dit geval gas) leidingen werken. Als de toevoer uit staat (of dit nu water is of gas) en je draait ergens een leiding los, of je zet een kraan open, dan zal de inhoud er uit komen, en lucht voor in de plaats gaan.

Als je dit niet doet, komt er ook geen lucht in de leidingen. Gasleidingen (en waterleidingen ook niet overigens) hoeven niet te worden ontlucht als ze niet los zijn geweest.

Dat de vorige bewoners dit waarschijnlijk ook niet hebben gedaan vind ik niet meer dan logisch, want er komt normaalgesproken ook geen lucht in die leidingen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Koekstra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:02:
[...]

Ik heb 't idee dat je niet helemaal helder hebt hoe (in dit geval gas) leidingen werken. Als de toevoer uit staat (of dit nu water is of gas) en je draait ergens een leiding los, of je zet een kraan open, dan zal de inhoud er uit komen, en lucht voor in de plaats gaan.

Als je dit niet doet, komt er ook geen lucht in de leidingen. Gasleidingen (en waterleidingen ook niet overigens) hoeven niet te worden ontlucht als ze niet los zijn geweest.

Dat de vorige bewoners dit waarschijnlijk ook niet hebben gedaan vind ik niet meer dan logisch, want er komt normaalgesproken ook geen lucht in die leidingen :+
Ah, sorry ik dacht radiator ontluchting, Zoals gezegd, een leek.
Maar waarom doet het gasfornuis het dan prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
LTwinter schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:08:
[...]

Ah, sorry ik dacht radiator ontluchting, Zoals gezegd, een leek.
Maar waarom doet het gasfornuis het dan prima?
Nou die ontlucht zichzelf. Je zet daar letterlijk de gaskraan open, en de lucht stroomt er uit, gevolgd door gas. Lucht in de leiding naar zolder moet er ook uit, dus moet je daar ook ontluchten.

Je fornuis zal de eerste paar keer proberen ook niet ontbrandt hebben vanwege de lucht. Mogelijk heeft de monteur dit al voor je getackeld.

De ketel schiet echter in storing als hij niet kan ontbranden, dus die probeert waarschijnlijk nog lucht aan te steken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LTwinter
Koekstra schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:55:

Verhip. Dit werkte. Jij held!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekstra
  • Niet online
LTwinter schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:13:
[...]

Verhip. Dit werkte. Jij held!
Lekker man! En nu snel warm douchen _/-\o_
Pagina: 1