Knauf Superfiller in scheidingswand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-09 13:13
Hallo allemaal,

Ik leg graag een situatie voor waarin ik benieuwd ben naar jullie technische mening.
In mijn woning is schade ontstaan aan een scheidingswand tussen twee appartementen (bouwjaar jaren ’30, vermoedelijk glasplaatmuur, ca. 6–7 cm dik). Er zaten meerdere gaten in de wand — niet één, maar een reeks boorgaten van ca. 1 cm — als gevolg van werkzaamheden mijn buren.

Ik heb hiervoor een offerte laten opstellen door een aannemer, met de volgende omschrijving:
“Als gevolg van schade door derden een wand (7.3m²) in uw woning herstellen door de gaten vullen met cementgebonden mortel, voorstrijken, stuken, fixeren en dekkend sausen in de huidige kleur.” Aanbiedingsprijs: € 1.095 excl. 9% btw.

Tijdens de uitvoering is echter niet gewerkt met cementgebonden mortel, maar met Knauf Superfiller. Dit is pas achteraf aan mij gecommuniceerd, en ik heb hier vragen bij.

Mijn zorgen:
  • Is Superfiller qua sterkte en dichtheid gelijkwaardig aan cementgebonden mortel, zeker in een dunne wand die akoestisch gevoelig is?
  • Is het geschikt voor duurzaam herstel, met het oog op toekomstig gebruik (bijv. opnieuw boren op dezelfde plekken)?
  • Is het technisch verantwoord om af te wijken van de offerte zonder overleg, zeker als het om een functioneel onderdeel van de wand gaat?
De aannemer stelt dat de wand “slap” is en dat het vullen met stuc (Superfiller) geen nadelige gevolgen heeft voor geluid of sterkte. Maar ik vraag me af of dat klopt — en of dit product überhaupt geschikt is voor deze toepassing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGfFg-a5nKNA6M0SchkJHilZx-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKjmZ9NB4J7pRf3l1k2ufDxL.jpg?f=fotoalbum_large
Alle inzichten zijn welkom — praktijkervaring, materiaalkennis, of gewoon een kritische blik.

Dank alvast!

Natasha

Beste antwoord (via natashannek op 07-09-2025 13:14)

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
ColeJ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:14:
[...]

Dan had je aan mij een slechte buur gehad. No-way dat ik 1000 euro ga betalen voor het vullen van een paar gaatjes.
Ah, jij bent zo'n buurman die dan een tube muurvuller geeft en zegt: "Ah, een paar gaatjes, kan gebeuren, hier heb je een tube muurvuller om het dicht te maken en dan zie je er niets meer van."

Dan had je aan mij een slechte buur gehad. No way dat ik je hiermee weg laat komen.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:59

paQ

Ik geloof nooit dat je verschil “hoort” tussen gips of cement gebonden materiaal in deze gaatjes.
Ik denk wel dat de gips mooier glad is te schuren ivm afwerking.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 19:40
Voor de prijs had je het zelf kunnen doen als ze dit met Superfiller hebben gedaan.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-09 15:43
€1000 om een paar gaatjes te vullen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:16
Ja niks aan de hand, dit zal prima werken. Het gaat om 7 mini-gaatjes, je had ze ook met krantenpapier en muurvuller van alabastine kunnen vullen en t was ook prima geweest

Opnieuw boren op dezelfde exacte plek gaat niet per se goed maar dat is ook onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
SCIxX schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:19:
€1000 om een paar gaatjes te vullen???
De buren betalen dus ja ;-)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natashannek
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 07-09 13:13
Fr33z schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:22:
Ja niks aan de hand, dit zal prima werken. Het gaat om 7 mini-gaatjes, je had ze ook met krantenpapier en muurvuller van alabastine kunnen vullen en t was ook prima geweest

Opnieuw boren op dezelfde exacte plek gaat niet per se goed maar dat is ook onnodig.
Maar dat is dus niet volgens afspraak. Zoals je ziet in het gekopieerde deel van de offerte. Zelfs als de buren betalen (wat inderdaad wel zo is, want verzekeringskwestie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:59
Ik lees in de offerte een gestucte muur die verfklaar is. Gaatjes vullen is niet stucen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:24
Fr33z schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:23:
[...]

|:(

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:43:
Ik lees in de offerte een gestucte muur die verfklaar is. Gaatjes vullen is niet stucen.
Muur is daar niet klaar voor want je gaat putjes krijgen waar de gaatjes zaten zodra de filler droog is. Bovenste laag moet van de muur af en geheel aan een stuk opnieuw gestuct worden na vullen gaatje met mortel en drogen. Tussen drogen en stucen kan nog wel een weekje zitten.

8 x 430wp, Huawei SUN2000-3KTL-L1, 2 x Marstek Venus-E (154.215), Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:50
Er staat toch ook dekkend sauzen enz. Niet alleen gaatjes vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:04:
[...]

Muur is daar niet klaar voor want je gaat putjes krijgen waar de gaatjes zaten zodra de filler droog is. Bovenste laag moet van de muur af en geheel aan een stuk opnieuw gestuct worden na vullen gaatje met mortel en drogen. Tussen drogen en stucen kan nog wel een weekje zitten.
Een muur geheel opnieuw stucen om een paar gaatjes te vullen? Valt dit onder Tweaker humor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WargamingPlayer
Wolly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:35:
[...]

Een muur geheel opnieuw stucen om een paar gaatjes te vullen? Valt dit onder Tweaker humor?
Ik heb OCD en blijf zulke zaken zien ook al zit er behang en 100 liter verf overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:21
Fr33z schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:23:
[...]

Dan had je aan mij een slechte buur gehad. No-way dat ik 1000 euro ga betalen voor het vullen van een paar gaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:58
Ik zou mij als buur schamen om dit met droge ogen aan de andere buur te geven. ...(Die factuur dan) Gaat nergens over namelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:50
Als ze die andere stappen nog gaan doen is de prijs niet zo'n gekke.

Daargelaten dat dit waarschijnlijk voor €1 opgelost had kunnen zijn met een theeglas hoeveelheid vuller + fix & finish, maar ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
natashannek schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:33:
[...]

Maar dat is dus niet volgens afspraak. Zoals je ziet in het gekopieerde deel van de offerte. Zelfs als de buren betalen (wat inderdaad wel zo is, want verzekeringskwestie).
Je vraagt: is dit erg?
Antwoord: nee, wat ze met knauf superfill gedaan hebben is ook prima.

Nu.kom.je met 'ja nee er stond iets anders in de offerte'. Ja dat is zo maar dat weet je zelf t beste en was niet wat je vroeg.

Ik vind het ook van de zotte dat 7 gaatjes 1100 euro ex btw moet kosten en had dit no way betaald tenzij de verzekering t 100% dekt. Maar dat is niet je vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
WargamingPlayer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:41:
[...]

Ik heb OCD en blijf zulke zaken zien ook al zit er behang en 100 liter verf overheen.
Dat lijkt me ongelukkig voor je maar betekent dit dan echt dat ze voor zoiets 1100 euro uit zou willen geven? Ik hou ook van netjes en strak hoor maar dit gaat wel ver.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
ColeJ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:14:
[...]

Ah, jij bent zo'n buurman die dan een tube muurvuller geeft en zegt: "Ah, een paar gaatjes, kan gebeuren, hier heb je een tube muurvuller om het dicht te maken en dan zie je er niets meer van."

Dan had je aan mij een slechte buur gehad. No way dat ik je hiermee weg laat komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
GioStyle schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:06:
[...]

Er is nog wel een tussenweg he, he buur sorry van die gaten, helemaal niet bij nagedacht toen ik die lange boor erin duwde. Vind je het oke als ik dat zaterdag even netjes vul en dat ik daarna de muur een nieuw verfje geef? Rijden we samen even naar de bouwmarkt zodat ik zeker weet dat ik de goeie verf haal.

[ Voor 6% gewijzigd door No Hands op 06-09-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16:21
GioStyle schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:06:
[...]

Ah, jij bent zo’n Tweaker die direct (verkeerde) conclusies trekt en een eigen verhaal verzint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
ColeJ schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:35:
[...]

Ah, jij bent zo’n Tweaker die direct (verkeerde) conclusies trekt en een eigen verhaal verzint.
Mwah, als jij schade toebrengt bij de buren en de prijs van herstelwerkzaamheden is €1000 en jij vertikt het om te betalen, dan heb ik inderdaad al mijn conclusie klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
GioStyle schreef op zondag 7 september 2025 @ 18:11:
[...]

Mwah, als jij schade toebrengt bij de buren en de prijs van herstelwerkzaamheden is €1000 en jij vertikt het om te betalen, dan heb ik inderdaad al mijn conclusie klaar.
Maar vertikken om te betalen en vertikken om het op te lossen zijn toch twee totaal verschillende dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
No Hands schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:09:
[...]

Maar vertikken om te betalen en vertikken om het op te lossen zijn toch twee totaal verschillende dingen?
Niet echt, want het is niet aan de buurman hoe de tegenpartij het wil (laten) oplossen. Als de buurman hier in huis schade maakt, dan mag de buurman van mij niet zelf de schade herstellen. Daar heb ik te weinig vertrouwen in. Tja, en uitbesteden kost nu eenmaal geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:24
Je mag best de gekozen oplossing in twijfel trekken. Maar vermoedelijk wist de uitvoerder hier al dat verzekering betaalt dus dan is deze discussie zinloos. Die vond het kennelijk prima, ze willen immers ook offerte en foto’s zien.

Ik vind niet dat je dit opnieuw moet stucen. Vullen en schilderen moet prima zijn. Als het voor het mooi is laagje finish erover voor de verf.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Pagina: 1