Ruimte tussen schutting en zijwand overkapping afschermen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De smalle strook tussen schutting en zijwand van onze overkapping blijkt een beschut plekje te zijn waar een rat zich wel op z'n gemak lijkt te voelen. We willen ervoor zorgen dat ie daar niet meer kan komen om te voorkomen dat ie zich daar gaat nestelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yhWASPDPea3K8Q6ZkBI2J1hcx3M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aALQN6Qe6orOixZEQqV7yeeS.png?f=fotoalbum_large
  • Dat nestelen is op dit moment nog niet aan de orde.
  • Er is geen sprake van etensresten waar het beestje op af komt,
  • Het lijkt simpelweg 'n aantrekkelijke beschutte plek te zijn.
Ideeën die we inmiddels hebben:
  • Het bevestigen van fijnmazig gaas tegen de schutting zodat de rat niet meer door de ruimte tussen de panelen kan.
  • Het bevestigen van fijnmazig gaas aan de bovenkant om ook de toegang van bovenaf te blokkeren.
  • Het bevestigen van fijnmazig gaas aan de voorkant tussen staander overkapping en schutting om ook de toegang aan de voorkant te blokkeren.
Zijn er hier nog meer praktische suggesties, ervaringen of ideeën om te voorkomen dat de rat in dit strookje kan komen met het uiteindelijke doel natuurlijk om te voorkomen dat ie hier gaat nestelen of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robicide
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:07
Ik denk niet dat kippengaas een rat gaat tegenhouden.
Is het weghalen van de schutting geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een rat zal zich nooit op zo'n plekje bovengronds gaan nestelen.
Wel een leuk schuilplekje met al dat blad wat er ligt, wanneer je dat wat beter schoon houdt dan zal de rat zich daar niet meer verschuilen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Robicide schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:23:
Ik denk niet dat kippengaas een rat gaat tegenhouden.
Is het weghalen van de schutting geen optie?
Misschien inderdaad niet de juiste term, maar ik doel op fijnmazig gaas waar een rat niet doorheen kan

Schutting laten we liever staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dan gewoon aan het open eind een goed afsluitende plank maken zodat de rat er niet tussen kan kruipen.
Mits het een dichte schutting is........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:11:
Dan gewoon aan het open eind een goed afsluitende plank maken zodat de rat er niet tussen kan kruipen.
Mits het een dichte schutting is........
Schutting panelen hebben van die om-en-om planken. Dus er zitten kieren tussen de planken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CY5R47YNgcyikPEl_3DcJ8K04qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D29cTPOnkQiyf5nALo7VVQZJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Dan krijg je het nooit goed afgedicht, want je kunt er niet goed bij.
Ratten hebben maar een gaatje van een paar centimeter nodig.
Ik zou een 10 cm van de onderkant van de overkapping afzagen zodat je de tussenruimte schoon kunt houden.
Dan heb je minder last van schuilende ratten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Maar door het loshalen van 2 schutting panelen kunnen we er wel bij, en tegen de schutting van de kant van de strook kunnen we vervolgens fijnmazig gaas bevestigen waar 'n rat niet doorheen kan. Toch? Bijvoorbeeld https://www.hornbach.nl/p...aaswijdte-6-3-mm/6829472/

M'n overkapping afzagen is geen optie voor mij.

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 06-09-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Nu online
Ratten kunnen heel goed klimmen, dus als ze het een fijn plekje vinden om te schuilen dan klimmen ze gewoon er overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:20:
Ratten kunnen heel goed klimmen, dus als ze het een fijn plekje vinden om te schuilen dan klimmen ze gewoon er overheen.
Klopt, daarom wil ik ook de bovenkant dichtmaken met datzelfde fijnmazige gaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou het gewoon schoon ipv te proberen er een dierentuin kooi van te maken. Die beesten zijn zo inventief, komen er toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:54
Je kunt er ook een klem leggen of gif strooien. Als er al een rat komt is die vanzelf geen probleem meer, ook niet in andere delen van je tuin.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Moved naar "Bouwen en Klussen".

[ Voor 28% gewijzigd door Outerspace op 08-09-2025 10:08 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:56
JBS schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 13:24:
[...]
Klopt, daarom wil ik ook de bovenkant dichtmaken met datzelfde fijnmazige gaas.
Het lijkt alsof je al besloten hebt dat fijnmazig gaas de oplossing is voor alles. Dus ga dat vooral gebruiken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Ik zou er persoonlijk niks aan doen als je het met gaas bekleed vangt dat alleen maar meer blad en andere rotzooi wat er wel door kan en je er daarna helemaal niet meer uit krijgt.

Je zou voor het zicht tegen de staander een plank kunnen bevestigen die je er op en af kan klikken of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:40
[b]JBS in "Ruimte tussen schutting en zijwand overkapping afschermen"
  • Dat nestelen is op dit moment nog niet aan de orde.
  • Er is geen sprake van etensresten waar het beestje op af komt,
  • Het lijkt simpelweg 'n aantrekkelijke beschutte plek te zijn.
Ik zou er niets aan doen. Ik heb zelf jaren lang (>10 jaar) ook zo'n constructie gehad. Heeft nog nooit een beest gezeten. Volgens mij is dit ook helemaal geen aantrekkelijke plek voor ratten en muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Kan niet goed inschatten hoe breed stukje is, maar misschien kan er ook nog wel een egel tussen voor z'n winterslaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Niet online
Inmiddels een paar nachten een cameraatje op de strook gericht om eens te zien wat er 's nachts gebeurt, en inderdaad, er zit soms een rat.

Inmiddels een paar planken uit de schutting gehaald aan de kant van de achterburen en gezien dat er een holletje lijkt te zijn gegraven onder de bestrating waarop de zijwand van onze overkapping staat.

We gaan eens beginnen met het zetten van een paar rattenvallen. Tevens de strook ontdoen van bladeren en met een extra randje bestrating zorgen dat ie vanuit de strook niet meer kan gaan graven.
Pagina: 1