Complete renovatie electra: alles met (wireless) domotica?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPalmen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06-10 06:32
Ik sta voor een complete renovatie van mijn nieuwe huis. Ik ga zelf de electra vervangen (ik heb er ooit voor gestudeerd...), maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin in het bedraden van lampen en schakelaars dus wil ik dat eigenlijk met draadloze domotica doen.

In mijn huidige huis zit een deel van de verlichting (retrofit) naar volle tevredenheid al enkele jaren op Home Assistant en Zigbee. Een groot deel echter nog klassiek bedraad.

Ik vraag me eigenlijk af of het eigenlijk af of het een goed idee is om alle verlichting draadloos te bedienen. Dan hoef ik alleen naar alle schakelaars fase en nul te verleggen, idem voor alle lichtpunten. De rest kan dan draadloos aan elkaar worden geknoopt.

Op dit moment gebruik ik vooral Shelly en Hue want dat is toch wat betrouwbaarder dan de diverse chinese merken vind ik. Ik heb ook wel gekeken naar Loxone en dergelijke, maar dat zie ik eigenlijk niet echt zitten. Misschien betrouwbaarder, maar ook complexer en duurder.
.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Beste antwoord (via RPalmen op 18-09-2025 10:47)

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:02
Ik zou de kabels altijd trekken, wat als je ooit je huis verkoopt of wat als Home assistant even niet werkt?

Hoi

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:02
Ik zou de kabels altijd trekken, wat als je ooit je huis verkoopt of wat als Home assistant even niet werkt?

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:38
Kan het? Jazeker.
Bedenk wel dat je een lock-in genereert, je kan later niet makkelijk een 3e draad trekken als alles weggewerkt zit.

Zolang je zeker weet dat je met puls schakelaars / draadloos signaal wilt werken kan het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:38

FreakNL

Well do ya punk?

Domotica is nog steeds ondersteunend.

Altijd zo installeren zodat er ook gewoon fysieke bediening mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RPalmen
99ruud99 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:39:
Kan het? Jazeker.
Bedenk wel dat je een lock-in genereert, je kan later niet makkelijk een 3e draad trekken als alles weggewerkt zit.

Zolang je zeker weet dat je met puls schakelaars / draadloos signaal wilt werken kan het prima.
Ik wilde sowieso nul en fase trekken naar elke schakelaar, het is meer de vraag of ik nog een schakeldraad trek of niet, en waar die dan naartoe zou moeten gaan. En met kruisschakelingen heb je al 4 draden lopen naar de schakelaar.
Maar dankjewel voor de overwegingen, ik neem het zeker mee

• RPalmen
TheBrones schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 08:38:
De verkoop is misschien wel het beste argument voor draden trekken, maar idealiter wil ik b.v. lampen niet alleen op schakelaars maar ook beweging schakelen.En als je dat combineert met wisselschakeling en continu gevoede lampen wordt de bedrading ook al snel complexer. Het is voor mij denk ik vooral de afweging tussen enerzijds het voorkomen van lock-in op de domotica, en aan de kant de flexibiliteit die domotica geeft en het gemak van bedrading (want geen schakeldraden).

Enige argument dat echt een beetje blijft plakken in mijn overweging is downtime van de domotica door storingen. Nogal vervelend als je een tijd in het donker zit of de andere familieleden thuiskomen en het licht niet aan gaat. Van de andere kant heb ik dat de afgelopen twee jaar thuis ook nog niet meegemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzym
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 06-10 12:07
Ik ben al jaren hobbymatig met verschillende domotica systemen bezig, ik kies bij voorkeur altijd voor dim- en schakel-modules zodat er bij storingen altijd 'ouderwets' geschakeld kan worden.

Bij transportruimtes schakel ik met sensoren maar in de woonkamer wil ik gewoon de knop in kunnen drukken als ik de kamer in loop en ik voel de behoefte een lamp aan te doen. Moet ik wel eerlijk aan toevoegen dat ik in ons huidige huis geen geschikte plaats heb om een tablet als wandbediening op te hangen. Anders zou ik dat een prima alternatief voor een fysieke schakelaar vinden.

Ik schakel op 3 manieren verlichting:
- fysieke en virtuele schakelaar voor bijvoorbeeld de lamp boven de tafel
- transportruimtes gaan op tijdstip en beweging: in de hal gaat wanneer we thuis zijn 's avonds het licht aan op 10% en wanneer er beweging gedetecteerd wordt wordt het licht feller ±30% en gaat daarna weer terug naar 10% als er 1minuut geen beweging is geweest.
- buitenverlichting en indirecte verlichting binnen gaat op tijdstip t.o.v. zonsondergang

Alleen de indirecte verlichting binnen gaat niet met een schakelaar maar dit zijn stekkers die in een slim stekkerblok zitten.

• stuko
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-09 09:17
Grappig, dit idee heb ik vorig jaar besproken met een bevriende timmerman (de eigenaar van een bouwbedrijf). Wat het aan besparing zou opleveren in een woning door alle te voorzien van constante stroom(punten) en dus geen schakelaars te hoeven installeren. Want wat scheelt dit aan uurloon en materiaal? Hij gaf aan dat het gering zou zijn, gezien hij de expert heb ik dat maar aangenomen..

Ik denk nog steeds wel dat het een hoop geld zou schelen in de heenreis: je hoeft niet te frezen, geen buizen en bedrading aan te leggen, geen (inbouw)schakelaars te kopen. De hele installatie wordt er een stuk simpeler van, zelfs zo simpel dat je eigenlijk geen elektricien meer nodig hebt. In sommige ruimtes in mijn huidige woning heb ik nu de schakelaars vervangen voor blinde 'afdekramen' en HUE dimmer switches + sensoren geplaatst.

Anyway, grappig te zien dat je hier ook naar hebt gekeken!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 17:54
Je hebt ook ouderwetse draaidimmers met zigbee en zwave (misschien ook wifi), ik zit te denken om die bij mij te gaan installeren. Kan je op de ouderwetse manier met de hand dimmen of alles automatisch laten doen met Home Assistant.

• XOR
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 23-09 16:42

XOR

Kiezen voor minder schakel- en stroompunten zou ik nooit doen, wel juist voor meer. Hoe goed draadloze technologie tegenwoordig ook is, het is vaak toch nog het zwakste punt in een slim huis. Zijn er dan ook nog batterijen in het spel, heb je ook nog te maken met leeglopend en uitvallend spul, en ben je na verloop van tijd altijd wel ergens batterijen aan het vervangen. Als je bijvoorbeeld je schakelaars slim zijn, maar verder regulier bedraad, heb je bij uitval van het netwerk altijd nog lokale bediening en plaats van dat niets meer werkt.

Bij onze verbouwing heb ik juist ingezet op zoveel mogelijk bedraad doen, met overal en nergens stroompunten. De enige spijt die ik heb is dat ik niet nog meer punten heb aangebracht, en niet nog meer (loze) ruimte heb gelaten voor uitbreiding of nieuwe inzichten.
Pagina: 1