Complete renovatie electra: alles met (wireless) domotica?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPalmen
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 11-09 19:06
Ik sta voor een complete renovatie van mijn nieuwe huis. Ik ga zelf de electra vervangen (ik heb er ooit voor gestudeerd...), maar ik heb eigenlijk niet zo'n zin in het bedraden van lampen en schakelaars dus wil ik dat eigenlijk met draadloze domotica doen.

In mijn huidige huis zit een deel van de verlichting (retrofit) naar volle tevredenheid al enkele jaren op Home Assistant en Zigbee. Een groot deel echter nog klassiek bedraad.

Ik vraag me eigenlijk af of het eigenlijk af of het een goed idee is om alle verlichting draadloos te bedienen. Dan hoef ik alleen naar alle schakelaars fase en nul te verleggen, idem voor alle lichtpunten. De rest kan dan draadloos aan elkaar worden geknoopt.

Op dit moment gebruik ik vooral Shelly en Hue want dat is toch wat betrouwbaarder dan de diverse chinese merken vind ik. Ik heb ook wel gekeken naar Loxone en dergelijke, maar dat zie ik eigenlijk niet echt zitten. Misschien betrouwbaarder, maar ook complexer en duurder.
.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 14:49
Ik zou de kabels altijd trekken, wat als je ooit je huis verkoopt of wat als Home assistant even niet werkt?

Hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 07:28
Kan het? Jazeker.
Bedenk wel dat je een lock-in genereert, je kan later niet makkelijk een 3e draad trekken als alles weggewerkt zit.

Zolang je zeker weet dat je met puls schakelaars / draadloos signaal wilt werken kan het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Domotica is nog steeds ondersteunend.

Altijd zo installeren zodat er ook gewoon fysieke bediening mogelijk is.