Ebike opknappen of toch vervangen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:26
Er word hier altijd gefietst naar werk/school noem maar op vanwege
gebrek aan een auto. Nu komt het volgende, binnenkort kan ik via mn
werk een andere fiets leasen. En blijft mijn huidige fiets over.

Een van m'n kinderen is een elektrische fiets nodig. Nu heb ik in het ronde
gekeken naar een betaalbare fiets zoals Tenways. Maar lees toch wel
regelmatig problemen zoals spaarbreuk enz. Ook zie ik (en kind ook gelukkig)
die goedkope fatbike niet zo zit . Want geen comfort en na verloop van tijd
zijn zie ik ze best wel gaar rondfietsen. Verdere fietsen zoals een Gazelle en
dergelijke gaan zo richting de 3500 Euro.

De mogelijkheid is er natuurlijk ook om voor een tweedehands te gaan , maar staat hier
straks dus een niets te doen.

Ik weet niet of iemand hier er ervaring mee heeft, is het rendabel om je oude ebike te
reviseren ?

Gaat hier om een Stella Livorno met Shimano E5000 Motor (nu rond de 16000 km)
De fiets is nu 3 jaar oud. Heeft minimaal 1x per jaar onderhoud gehad bij de fietsenmaker.
Bij de laatste beurt te horen gekregen dat de tandwielen en ketting er wel aan gaan komen.

De handvatten mogen ook wel worden vervangen, verende zadelpen begint best
wel wiebelig te worden.

Wat zouden jullie doen ?

Beste antwoord (via eenhoorntje op 06-09-2025 15:53)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:44
Verder zou ik ook zolang hij werkt de fiets die je al hebt aan m'n kind geven en zelf een andere kopen (niet leasen). Trouwens, tandwielen en ketting vervangen moet toch niet zo duur zijn? Dus als de boel uit elkaar begint te vallen dat lekker laten fixen door de fietsenmaker zolang het geen honderden euro's kost.

Van op school in het fietsenrek staan worden die fietsen ook niet beter, jammer om daar een dure fiets voor te kopen?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:32
Waarom zou je een nieuwe fiets aanschaffen als je er nog eentje hebt die het gewoon doet? Althans je gebruikt hem nu zelf. Dan is ie toch goed? Als je deze zo kan instellen dat het voor je kind goed werkt dan zou ik niet weten waarom je een nieuwe zou willen aanschaffen.

Als het aan mij ligt zou ik altijd voor reparatie gaan en de huidige door geven aan de volgende generatie.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
Wil je echt een fiets gaan leasen? Die betaal je waarschijnlijk dan meerdere keren af en dan heb je daarna nog geen fiets.

Wat zijn de dagelijkse afstanden? Ik heb vorig jaar een fiets met riemaandrijving en Alfine 8 naafversnelling gekocht, en dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik haal al die ebikes in. Een tiener (neem ik aan) kan dat dus zeker ook.

Bovendien is dat voor een gewone fiets dan niet goedkoop, maar vergeleken bij een ebike voor een gewone sterveling een stuk meer te overzien. Denk aan €1200-1500. En je hebt geen accu die je na een paar jaar kunt vervangen voor €500, enzovoorts.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
Verder zou ik ook zolang hij werkt de fiets die je al hebt aan m'n kind geven en zelf een andere kopen (niet leasen). Trouwens, tandwielen en ketting vervangen moet toch niet zo duur zijn? Dus als de boel uit elkaar begint te vallen dat lekker laten fixen door de fietsenmaker zolang het geen honderden euro's kost.

Van op school in het fietsenrek staan worden die fietsen ook niet beter, jammer om daar een dure fiets voor te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Raar om een nieuwe fiets te willen kopen terwijl je huidige fiets alleen wat regulier onderhoud nodig heeft.
Dat je evt. de kertingset niet kan of durft te vervangen kan ik snappen. Maar een paar handvatten en een nieuwe zadelpen kan iedereen met 2 linkerhanden nog wel vervangen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Zo te horen heeft hij gewoon onderhoud nodig. Dat gaat een nieuwe over een tijdje net zo goed nodig hebben. Dit mag de naam 'revisie' niet eens dragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Yucon op 06-09-2025 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:14

FreakNL

Well do ya punk?

Ik ben in beginsel ook tegen een fiets leasen. Maar hij zegt dat hij via zijn werk kan lease , misschien is dat best gunstig (we weten de details niet).

Verder, een Stella van 3 jaar oud met 16k is niet oud. De Gazelle met Bosch middenmotor van mijn vriendin is 6 jaar oud (35k) en is nog een prima fiets. De accu geeft ook nog geen krimp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Via mn werk betaal ik er bijna niets voor.
Een normale fiets is voor mijzelf ook een optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
eenhoorntje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 09:15:
Via mn werk betaal ik er bijna niets voor.
Een normale fiets is voor mijzelf ook een optie.
Koop dan een goede (merk) fiets (met je juiste framehoogte voor je lengte), een wat luxer model met voorvorkvering, verstelbaar stuur en verende zadelpen met een goed zadel er op. Naafversnelling (geen derailleur), dichte kettingkast of riemaandrijving. En een stel lichtlopende Schwalbe Marathon buitenbandjes erop laten leggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmb66
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 08-09 21:05
Ketting, tandwielen, handvaten en zadelpen vervangen is toch gewoon regulier onderhoud, zeg maar een grote beurt.
Mijn normale trapfiets, laat ik jaarlijks de versnelling afstellen, pak om de twee jaar de tandwielen en ketting mee.

Bij revisie denk ik aan het uit elkaar halen van de accu en motor.

Wanneer je denkt dat je fiets in drie jaar is afgeschreven, zou ik deze overwegen.
https://www.bol.com/nl/nl...m-zwart/9300000177678990/

Prima puber fiets, stevig, kan prima in de fietsenkelder van school en tegen een stootje.
Wordt die gestolen, gebeurt regelmatig bij pubers, het vergeten op slot zetten.
Heb je binnen drie dagen een nieuwe thuis staan zonder pijn in je portemonnee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eenhoorntje
Fiets net bij de fietsenmaker binnengebracht.
Fiets veel in de middag af toe spontaan uit sprong direct weer aan met foutcode 106.
Mogelijk koppelsensor en anders de motor.

3 jaar dag in dag uit gebruikt, in de sneeuw of stromende regen. Al met al denk ik dat ik voor de komende kosten beter een andere fiets kan gaan kopen, dir is tevens de reden om geen 2de hands te kopen.

Bedankt voor jullie reacties/meedenken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02:02
:')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:38

MLLL

Palm Treo 650

nvt

[ Voor 100% gewijzigd door MLLL op 06-09-2025 20:22 ]

• eenhoorntje
Fiets weer in dezelfde staat opgehaald.
Reparatie is helaas niet lonend.

De motor is versleten (onder andere door vocht) Er komt een moment dat de fiets niet meer aan kan.

Verder moet ik rekening houden met
vervangen van

Tandwielen en ketting
Handvatten
Remmen
Banden

Word dus even kijken naar een andere fiets.
Want dit word een reparatie van +800 euro.

• Yucon
  • Laatst online: 22:59

Yucon

*broem*

Je gaat er wel erg relax mee om dat een fiets van minimaal 2000 euro na 3 jaar bij het oud ijzer kan.

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:11
eenhoorntje schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:52:
Fiets net bij de fietsenmaker binnengebracht.
Je moet naar de Kwik Fit gaan, die hebben de service van de Stella fietsen onder hun hoede.
Een fietsenmaker ziet je liever niet binnenkomen, en als hij je wel binnenlaat dan wil hij je wss een poot uitdraaien, want Stella.

Die foutcode is wss een nieuwe controller en dan is het weer klaar, water in de motor.. hmm.

edit; De rest is gewoon onderhoud, ik trap zo twee cassettes per jaar erdoor en wat kettingen.

[ Voor 19% gewijzigd door Bad Brains op 11-09-2025 15:01 ]

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

• eenhoorntje
Had al vaker problemen gehad, heb gezien hoeveel rommel & water er bij kan komen. Ben al jaren klant
bij deze fietsenmaker. Deze heeft geen anti Stella beleid gelukkig.

Maar zal eens contact met de Kwik Fit misschien valt het mee. Dan weet ik ook direct of ik al een tijdje bedonderd word. Wat heb reuze veel kosten aan deze fiets gehad. En nergens op bezuinigd!

@Yucon

Nee echt niet relaxed hoor, het was een fiets van meer dan 2400 euro.
Maar misschien is het bij de montage nooit goed waterdicht is geweest. Achter het zadel
loopt de bekabeling door een open buis, deze komt bij de motor uit.

Dag in dag uit gebruikt, fiets heeft veel water gezien. In de winter en op regendagen stond hij in
de berging te drogen. We hebben er 2, eentje word hier niet zo veel gebruikt. Staat sporadisch in de regen en heeft dus ook nog nooit zulke problemen gehad. Heb daar in 3 jaar een keer de achterband van laten vervangen.

Maar eerst eens Kwik Fit benaderen. Dan weet ik ook waar ik aan toe ben. En of ik met 1 van onze fietsen gewoon dikke pech heb (en dat bedoel ik zeker niet relaxed!)
Pagina: 1