Nieuwe PC - Fans blijven draaien op full speed

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-10 08:35
Goedenavond,

Ik heb vandaag mijn nieuwe PC in elkaar gezet. Zie specs; wenslijst: Game PC 2025

Na de eerste keer starten gingen alle fans (4x silent wings en de 3 fans op de waterkoeler) direct full speed blazen met enorme herrie tot gevolg. Ik heb het volgende geprobeerd om ze stil te krijgen maar niks werkt;

- BIOS geupdate.
- In de BIOS fans op silent gezet, gebeurt niks.
- In Windows 11 via control tool van Gigabyte op silent gezet, gebeurt niks.
- Windows 11 volledig opnieuw geïnstalleerd, geen verschil.
- Via tootje Fan Control geprobeerd maar die ziet alleen de fans van mijn videokaart (Gigabyte 5080).

Kan iemand mij helpen? Ik ben ten einde raad en wordt horendol van die herrie.

Alvast bedankt!

Fan control

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Hoe zitten de fans aangesloten?

Die op je radiator zal via de thermal right software moeten aangepast worden. Dus even downloaden.

En alles wat direct op het mamabord zit zou je gewoon zelf in de bios kunnen doen

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24
welke silent wings heb je ? zijn deze los op het moederbord aangesloten?

zijn het stekkers met 3 of 4 draden,die met 4 is pwm,maar met 3 dat zijn DC fans en je moet dan in bios dat veranderen, naar DC anders kan het moederbord de fan snelheid niet regelen en gaan ze dus op full speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
jack zomer schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:46:
Hoe zitten de fans aangesloten?

Die op je radiator zal via de thermal right software moeten aangepast worden. Dus even downloaden.

En alles wat direct op het mamabord zit zou je gewoon zelf in de bios kunnen doen
Via een pcb voor het aansluiten van fans. Dit was al aangesloten bij aankoop.

Ik heb de software van Thermalright geinstalleerd. Zover ik kan vinden, kan ik hier niks instellen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cKCcJ1IsglV0HeSpyBh554vWKN8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/d5VC2q23H0kDnelyTT81CelG.png?f=fotoalbum_large
freaky35 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:57:
welke silent wings heb je ? zijn deze los op het moederbord aangesloten?

zijn het stekkers met 3 of 4 draden,die met 4 is pwm,maar met 3 dat zijn DC fans en je moet dan in bios dat veranderen, naar DC anders kan het moederbord de fan snelheid niet regelen en gaan ze dus op full speed
Light Wings LX 120mm. Deze zijn aangesloten op een pcb vanuit de fabriek.
De stekkers zijn met 4 draden. Zijn overigens 2 stekkers. Volgens mij 1 voor de fan en de andere voor de rgb.

Onderin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MbpejYCQ4x1PUzMfpXg6Zz1gFv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nLZotPQcFwO7DBnFlYPuIwgk.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenin (deze zaten al aangesloten)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ-JlrvUAZDP5XyeyYnlEhL8_GQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RWJLiMo6bNuHXOxJdqgdPMy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Morpheus2003 op 05-09-2025 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Net Speedfan geïnstalleerd en die ziet alleen de GPU en de SSD's :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:24
En als je de fans los op het moederbord zelf aansluit, dus zonder die fancontroller in de case.

Doordat die be quiet fans op die fancotroller zit, kan je de snelheid niet zien ,dus nog een reden om ze eens op het moederbord zelf aan te sluiten

[ Voor 44% gewijzigd door freaky35 op 05-09-2025 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:05
In de manual van je moederbord staat duidelijk omschreven hoe je fans aan moet sluiten én hoe je in de bios voor elke fan een profiel op kunt slaan, dan moet je dat wel opslaan natuurlijk.
Ik heb het idee dat je daar iets niet helemaal volgens de handleiding uitvoert.

[ Voor 3% gewijzigd door Yaksa op 05-09-2025 22:10 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:10:
In de manual van je moederbord staat duidelijk omschreven hoe je fans aan moet sluiten én hoe je in de bios voor elke fan een profiel op kunt slaan, dan moet je dat wel opslaan natuurlijk.
Ik heb het idee dat je daar iets niet helemaal volgens de handleiding uitvoert.
No shit natuurlijk dat hij iets fout doet, de vraag is wat. Dat de handleiding van het moederbord het duidelijk omschrijft helpt niet als hij mogelijk de fan hub verkeerd gebruikt.

Heb je een draad van die fan hubs naar je moederbord ook aangesloten? Er moet er eentje zijn, maar eerlijk is eerlijk, uit de handleiding van de kast en iemand met hetzelfde probleem (https://www.reddit.com/r/...0_lx_question_about_fans/) wordt het mij nog niet direct duidelijk welke kabel dat moet zijn, en of die bij jou is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Sissors schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:25:
[...]

No shit natuurlijk dat hij iets fout doet, de vraag is wat. Dat de handleiding van het moederbord het duidelijk omschrijft helpt niet als hij mogelijk de fan hub verkeerd gebruikt.

Heb je een draad van die fan hubs naar je moederbord ook aangesloten? Er moet er eentje zijn, maar eerlijk is eerlijk, uit de handleiding van de kast en iemand met hetzelfde probleem (https://www.reddit.com/r/...0_lx_question_about_fans/) wordt het mij nog niet direct duidelijk welke kabel dat moet zijn, en of die bij jou is aangesloten.
Thanks voor de reddit link. Ik heb geen draad van de fanhub op het moederbord aangesloten. Dat is ws het probleem maar welke draad is dat?

Vanuit de bovenste fanhub loopt een kabel naar de onderste fanhub. Beiden fanhubs hebben een kabel met een SATA aansluiting Deze heb ik beiden aangesloten op de voeding.
De fans zelf zijn aangesloten op de fanhubs. Dat is met deze 2 kabels gedaan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xv7Y8-9THElj1ffiMkT1yN48qkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Rda7GFTvdw3w6PfT6SoXmcM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYM9_FItsCPYw9_2ZPx0wOg4xlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AC6yKlFLC36D4dhYBVf4xOeJ.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas is de handleiding van de kast dramatisch, daar heb ik niks aan.
Ik heb nog steeds geen idee wat ik nu verkeerd doe.

[ Voor 27% gewijzigd door Morpheus2003 op 05-09-2025 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheus2003
Gelukt! Er was blijkbaar één losse kabel die op het moederbord moet en die had ik op de fanhub aangesloten. Stom stom stom.

Bedankt allen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Morpheus2003 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:01:
Gelukt! Er was blijkbaar één losse kabel die op het moederbord moet en die had ik op de fanhub aangesloten. Stom stom stom.

Bedankt allen!
Mooi :)

Heb je ook een foto van diegene voor de volgende met dit probleem? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheus2003
Sissors schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:07:
[...]

Mooi :)

Heb je ook een foto van diegene voor de volgende met dit probleem? ;)
Ehh nou vooral dat als je een fanhub hebt er altijd één kabel naar de fan aansluiting op je mobo moet en evt. één als je rgb hebt. Ik vond het ook verwarrend dat er nog meer aansluitingen aan dezelfde kabel hangen die niet nodig zijn (in mijn geval).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLAKEL
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 29-09 22:05
Misschien zit er iets mis met de fan headers of worden de fans niet correct herkend door de BIOS. Ik zou eerst controleren of alle fans op de juiste headers zitten en eventueel een andere fan controller proberen.
Pagina: 1