Miele vaatwasser water afvoer storing en F51

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigoe
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-09 22:08
Mijn vraag:
Mijn Miele vaatwasser (10j) komt steeds weer in fout te staan. Dit houdt al enkele weken aan. De eerste fout is "waterafvoer". Bij herstart van de machine begint deze meteen terug af te pompen maar binnen de 2 seconden komt er een fout F51.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

In het begin is het gelukt om de foutmelding weg te krijgen door het filterelement helemaal te demonteren en reinigen, maar dit kan toeval zijn. Gezien dit bij het volgende voorval niet meer lukte, heb ik het drukventiel gedemonteerd, gereinigd en getest en ook het relais getest. Alles leek in orde en de vaatwasser werkte ook weer, deze keer voor een aantal dagen zonder foutmelding. Ondertussen is de foutmelding terug gekomen en bij het wegnemen van de machine zag ik een grote zoutvlek op grond. De bodemplaat van de vaatwas lag vol grote zoutkristallen. De spoel dit de watertoevoer naar het reservoir regels stond ook vol zoutkristallen dus heb ik die eens gedemonteerd en de o-ringen ingevet. Daarna werkte de vaatwas weer een paar keer. De foutmelding "waterafvoer" gevolgd door F51 komt dus steeds terug. Welke onderdeel zou deze fout veroorzaken??

Het drukventiel is uitgemeten, lijkt helemaal correct te werken volgens schema

Het relais is uitgemeten en getest met externe voeding en leek correct te werken.

De waterafvoer is zeker niet verstopt, gebruik momenteel een emmer en de vaatwas pompt goed af

De afvoer is ook al getest zonder kogel in de terugslagklep

Als ik de bodem van de vaatwasser manueel vol water giet, wordt dit mooi weggepompt, ondanks het feit dat foutmelding F51 actief is. Bij de herstart hoor je 2 maal klik (spoel die aantrekt) en begint de rode led te knipperen f51.

Ik geraak er niet aan uit welk onderdeel defect zou zijn

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wigoe
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 05-09 22:08
Ter info, type is Miele g 6577 Scvi Xxl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:44
Hoe is de pomp? Na 10 jaar zou de pomp condensator wat problemen kunnen geven. Ene moment pompt die wel maar het andere niet.
Controleer de pomp of dee wel bekrachtigd wordt. Kan zijn namelijk dat de pomp "blijft hangen" deze trilt dan ipv draaien waardoor er niks afgepompt wordt en daarna slaat de VW in storing.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined