Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:58
De PC van mijn vader crasht soms. Spullen zijn een maand oud. De afgelopen week begon het. Eenmaal daags ofzo. Dan is het beeld opeens zwart en dan helpt alleen de stekker van de PC er uit trekken, en er weer insteken.

Een enkele andere keer bleef het volgende op het scherm zichtbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckHAlDmaWRVl_3-civgMCNWciA8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSKR8E81VAouHS2iGGRvMIPd.jpg?f=fotoalbum_large

In eerste instantie dacht ik de PSU, want het lijkt er op dat de piekstroombeveiliging getriggert is. Maar deze laatste foto kan ik daar niet helemaal mee rijmen. Iemand een idee?

Specs:
Intel Core Ultra 5 225
Kingston Technology 1000G NV3
Thermalright Assassin Spirit 120 EVO
be quiet! Pure Power 11 400W
ASRock B860M Pro RS WiFi
Patriot Memory Viper Venom 2x16GB 6000Mhz CL36
Lian Li A3-mATX Wood Edition

Wat ik al heb geprobeerd:
In de Event Viewer is niks te zien, en ook niet in de Reliability Monitor anders dan "Windows is onverwachts afgesloten"
Ook met HWMonitor zien de temps er goed uit
Alle voedingkabels en RAM opnieuw aangesloten

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Er kunnen diverse oorzaken zijn:
1. videokaart (hier igpu)
2. corrupte drivers
3. defect DDR5 geheugen
4. corrupte windows
5. check de videokabel, probeer een andere HDMI/DisplayPort kabel en poort.
6. check of de processor correct is geplaatst (niet scheef, koeler niet te ver aangedraaid) en of er geen pinnen verbogen zijn en pasta correct is aangebracht.

6) Hogeresolutiefoto's helpen.

5) DisplayPort kan soms vreemde effecten hebben. Controleer of de pinnen van de stekkers allemaal recht en in de juiste positie zijn met een 5x loupe.

4) Voer herstelopdrachten uit op de command line.

3) Het geheugen kun je testen met memtest86. Die tests duren lang, dus beste 's nachts laten draaien en 's morgens kijken wat het resultaat is. Als er geen fouten zijn is de kans klein dat geheugen het probleem is. Kijk of de specificaties van het geheugen overeenkomen met de instellingen.

2) Download de drivers die door ASRock worden verstrekt of (iets meer avontuurlijk) de drivers van de site van Intel. Koppel de netwerkstekker los. Verwijder de video drivers in de device manager/apparaatbeheer. Dan valt Windows terug op standaard drivers. Na een herstart kun je de drivers opnieuw installeren. Let op dat Windows automatisch drivers ongemerkt kan vervangen. Dat kan soms verkeerd uitpakken. Het automatisch updaten van drivers door Windows Update is uit te schakelen.

1) Dit is moeilijk vast te stellen. Je kan een grafische test suite draaien zoals Furmark.

Er zijn ook minder waarschijnlijke oorzaken. Het is technisch mogelijk dat een voeding de oorzaak is, maar dan is er meestal een spontane reboot zonder schermeffecten, daarom onwaarschijnlijk. Bij een defecte drive zie je meestal andere gevolgen, bijvoorbeeld het bevriezen van het beeldscherm. CrystalDiskInfo kan tonen of er problemen zijn met een drive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:26
Die cpu draait een goede 400w voeding echt de nek niet om.
Is het BIOS van het moederbord up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Ik heb memtest even gedraaid, na een paar passes nog geen issues. Toen ik die afsloot brandden er wat leds op het moederbord: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qdYQ08Pp6U6RWU429g3pxHAnNas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QunpeEB35TU0UhUByowquIEL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook na de BIOS flash laatste versie bleef die daarop hangen. Het was geen memory training, want het duurde meerdere minuten. Beide keren moest ik weer een hard reset doen met de aan-knop inhouden.

Ik zal vannacht een memtest doen van 8+ uur. CPU verwijderen bewaar ik voor het laatst.

Overigens ook alle Intel graphics drivers en alle moederbord drivers opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 06-09-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Lag iig niet aan de software, en hoogstwaarschijnlijk niet aan het RAM. CPU gaat er binnenkort uit. Dan zal ik ook foto's maken van het socket.

• Dekar
Hierboven comment bedoelde ik dus dat er nog een crash was geweest na die acties.
Zojuist CPU vervangen. Hier de foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wySYzoYoK-XtJeJa0IMml3HWj8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZHg1XRO1gMacZ00WkplSFnL5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQdjGcUM-fCtUITEBT-5zOSr-oU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ybbtAaAHi1PMGIjgtrsvVtvt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/voseul3ZoeogXHwzF-k65E0w3zU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NcxDVG5DZ9cOfhxQUdEMiX0z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9YSwdt9C2bKfxSRjV2c-xVpCTY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HAoBr8knGcg2Bj4AdTYqAMUh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ASKMqFqVzxDqIAYofxhoIQCU1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuPUO8lh1jUjLwxJ55s5AJZe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LggN1IiSY-vRANFoviFpUAXZoFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3GnlhXBYtF1c59ypQ4zzrlw5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/smOKCEKwyldCVdsD5H0cmbUaT3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCfq7ZfNr7NQc66eHwBTiVTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWYkw3gOjotkMH38St-lF7K_5IM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rwl8bZKfTFq6kODXtmZhchCi.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zie enkele plekjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcoKlEIMjhsGqBicY42k79J0E9Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pxkJ3nb4gICdCbBQUlOtoryA.jpg?f=user_large

Linksmidden een vezeltje. De andere pinnen hebben een afwijkende kleur.

De pasta kun je het beste verspreiden voor de bevestiging van de koeler. De oude pasta ziet er wat verdroogt uit en het was niet optimaal verspreid.

AUXTIN1 en AUXTIN3 temperaturen zijn erg hoog. Zijn die temperaturen ook zo hoog net na koud starten? Misschien zijn dat verkeerde interpretaties van de ruwe meetwaarde. Er moet meestal een berekening worden gedaan op de "raw value".

[ Voor 20% gewijzigd door mrmrmr op 12-09-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Thanks! Een VCCCore en een ground. Dat zou het issue niet moeten zijn waarschijnlijk. Ook zijn ze niet echt verbogen of verbrand ofzo dus ik denk sowieso dat het contact daar wel goed is.

De pasta was niet droog. Slechts een maandje oud. Verder smeer ik de pasta nooit uit en heb eigenlijk altijd goede temps. Dus daarover maak ik me ook niet zo druk. Noctua adviseert ook geen uitspreiden, maar een 5-dot systeem zoals de 5 op een d6 dobbelsteen. Misschien doe ik die voortaan!

De pc is inmiddels enkele uurtjes in gebruik. 🤞 🤞 🤞

Auxtin 1 en 3 zijn niet aanwezig op het moederbord en daarmee inderdaad geen echte temps.

[ Voor 24% gewijzigd door Dekar op 12-09-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10 15:58
Ik denk niet dat het handig is dat je de CPU op zijn pins legt. Die pins zijn best belangrijk 👀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
@Duke of Savage LGA heeft geen pins op de CPU. Vandaar de pins in het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 08-10 15:58
Dekar schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 12:16:
@Duke of Savage LGA heeft geen pins op de CPU. Vandaar de pins in het moederbord.
Dat wist ik niet, wat geleerd, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:41

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

En dit is dus de reden waarom ik 9/10 als er topics voorbij komen "advies, pc voor mijn vader / moeder etc" altijd adviseer om kant en klare systeem te nemen.
1. Een aanspreekpunt bij aankoop & ondersteuning.
2. Geen gepruts met de hardware / installatiefouten / gebruikersfouten.
3. Garantieregeling veel beter geregeld.
4. Software ondersteuning op hardware

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Noob_Saibot schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:48:
En dit is dus de reden waarom ik 9/10 als er topics voorbij komen "advies, pc voor mijn vader / moeder etc" altijd adviseer om kant en klare systeem te nemen.
En dan gaan ze naar de Mediamarkt waar de onwetende verkoper ze een packard-bell aansmeert bestaat dat merk nog? en na twee jaar is de "fabrieksgarantie" verlopen en wordt de koper in de winkel door diezelfde onwetende verkoper afgepoeierd. :P

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:41

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

bwerg schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:56:
[...]

En dan gaan ze naar de Mediamarkt waar de onwetende verkoper ze een packard-bell aansmeert bestaat dat merk nog? en na twee jaar is de "fabrieksgarantie" verlopen en wordt de koper in de winkel door diezelfde onwetende verkoper afgepoeierd. :P
HAha, ik had meer Lenovo / Dell / HP in mijn gedachten :o maar fair enough

Land van het eeuwige vuur

• Dekar
Noob_Saibot schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 14:48:
Dat mag je vinden natuurlijk. Ik vind echter je bericht niets toevoegen aan mijn hulpvraag.
  1. Ik ben sneller en beter in ondersteuning dan een webshop. Geen lange wachttijden aan telefoons of dagenlang wachten op antwoord van een email. Met een Pre-Built ben je ook 3 weken je PC kwijt als die weg is voor reparatie. En geen carry-in gezeik of opsturen met risico op schade aan de PC door de postbezorger waar jij voor opdraait.
  2. Als iemand ervaring heeft met bouwen van PCs en/of het leuk vind om te rommelen met hardware is dit geen issue
  3. Garantie is net zo goed geregeld bij een webshop die componenten levert. Beter zelfs want op de meeste componenten zit veel langere garantie dan de 2 jaar die je bij een Pre-Built krijgt.
  4. Deze snap ik al helemaal niet. De ondersteuning van een Pre-Built is veel slechter dan een zelfbouw. Vaak zijn die BIOS merk-eigen gemaakt en kan je die niet of amper aanpassen én niet updaten. Dan zit je met compatibiliteit-issues of beveiligingsupdates die pas veel later of nooit worden gereleased. Verder is alle software op een Pre-Built minstens zo makkelijk op een zelfbouw PC te installeren.
  5. PCs op maat zijn doorgaans sneller, stiller en goedkoper. En je hebt vrije keuze in behuizing, zodat een PC ook mooi in een interieur past.
De goedkoopste PC met een CU5 225 is 799 euro, Dan krijg je een HP met 16 GB RAM en 512 GB SSD.

De PC van mijn vader is mooier, stiller, een stuk goedkoper, meer opslag, meer RAM, véél sneller RAM, betere voeding, betere koeling, zonder moederbord met eigen BIOS, en een langere garantie op praktisch alle componenten. En we hebben hem lekker samen gebouwd en getroubleshoot. Ieder zijn ding, I guess :twk

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 13-09-2025 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-10 19:28
Welk geheugen heb je specifiek gekozen en geinstalleerd?

Ik zit de QVL te kijken en ik zie dat er niet heel veel keus is in Patriot geheugen dat het moederbord accepteert op de QVL.

DDR5 Patriot 7000 7000 16GB PVER532G70C38KW Hynix A-die SS v 2 v 1.15
DDR5 Patriot 6200 6200 16GB PVVR532G620C40K Hynix SS v 2 1.15
DDR5 Patriot 6000 6000 24GB PVER548G60C42KW Hynix M-die SS v v 2 1.15
DDR5 Patriot 5600 5600 32GB PSD532G56002 Hynix DS 2 1.15
DDR5 Patriot 5600 5600 16GB PVVR532G560C36K Hynix SS v 2/4 1.15
DDR5 Patriot 4800 4800 8GB PSD58G480041 Hynix M-die SS 2/4 1.15
DDR5 Patriot 4800 4800 16GB PSD532G4800K Micron SS 2 1.15

Kijk of jouw geheugen type ook exact overeenkomt met één van deze en ook op de juiste snelheid staat ingesteld.
Als die niet overeenkomt heb je geheugen dat mogelijk zou kunnen werken, maar dat dus niet officieel als werkend getest is door ASROCK en dus de kans aanwezig is dat het niet werkt.

bron: https://www.asrock.com/MB...0WiFi/index.asp#MemoryARL

[ Voor 4% gewijzigd door Wylana op 14-09-2025 12:35 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Die modules hebben allemaal dezelfde chips. SK Hynix of Samsung. 99 van de 100 keer werkt het gewoon. En soms werkt een setje uit de QVL niet. Ik kijk nooit naar de QVL. Bovendien heb ik XMP nu ff uitstaan, dus dan werkt het altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
Hij viel vandaag weer uit. Ik verdenkt toch weer een power delivery dingetje, omdat het scherm meteen zwart wordt en er geen BSOD of iets in event log te zien is. Zou het dan toch moederbord of de PSU zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kan de spanning van de 12V rail meten met een multimeter op een molex aansluiting, rood op geel en zwart op zwart. Ik had laatst een PC met een afgetakelde voeding die te weinig spanning levert onder belasting.

Kijk ook eens of er in de BIOS een setting te vinden is Above 4G decoding. Als dat aan staat kan het videogeheugen vernachelen in bijvoorbeeld Linux met een bepaalde kernel. Resize BAR schijnt ook verdacht te zijn.

• Dekar
Ik heb nu de CPU, voeding, moederbord en SSD vervangen. RAM sticks heb ik één voor één in het moederbord gehad, op stock JEDEC 4800 MHz, en nog steeds crasht de PC bij beiden. Waar de fuck kan het dan nog aan liggen? Zouden allebei de sticks fout zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door Dekar op 18-09-2025 17:08 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:28
lastig dat je van alles al hebt verwisselten het niet opgelost is.\

geheugen heb je dus nog niet gewisseld?
En beide stick fout is mogelijk.maar kom je maar op 1 manier achter door of het geheugen in een ander systeem te proberen of ander geheugen in dit systeem

Andere monitor en kabel had je al geprobeerd?
Gpu kan bv ook nog de oorzaak zijn

[ Voor 40% gewijzigd door freaky35 op 18-09-2025 17:30 ]

• Dekar
@freaky35 ja nieuw setje is onderweg. Zou erg frappant zijn!
PC is nu met verlengkabel aangesloten op ander stopcontact.
Monitor niet geprobeerd, maar het is de desktop die uitvalt.
GPU is vervangen, want die zit in de CPU.

Pagina: 1