Dampremmende folie met of zonder aluminium

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:34
Ik wil het schuine dak en het plafond in mijn badkamer dichtmaken met isovlas (heb ik de rest van de woning ook gebruikt) en vervolgens gipsplaten.
Tussen de isolatie en de gipsplaat wil ik dampremmende (of dichte) folie plaatsen. Ik zie dat er naast de normale folie er ook een is met een aluminium zijde. Dit zou nog meer dampdicht zijn en beter isoleren.
Heeft de meerprijs zin (als het beter is qua isolatie dan betaal ik het graag)? Ik snap namelijk niet goed hoe de warmte weerkaatst als er een gipsplaat voor de aluminium folie zit.

Iemand advies/ervaring?

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:01
Misschien een link naar deze folie? Ik ken hem namelijk niet.

Ik denk dat de vraag meer moet zijn of je weet hoe de rest van het dak opgebouwd is. Weet je dat?
Is dit volledig damp open naar buiten toe? Want als dat niet zo is maak je het met een meer damp dichte folie alleen maar erger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VivaAtloni
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-09 15:34
emot schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 18:41:
Misschien een link naar deze folie? Ik ken hem namelijk niet.

Ik denk dat de vraag meer moet zijn of je weet hoe de rest van het dak opgebouwd is. Weet je dat?
Is dit volledig damp open naar buiten toe? Want als dat niet zo is maak je het met een meer damp dichte folie alleen maar erger.
Bv deze https://www.isolatiemater...ichte-folie-15x25m1-375m2

Ik heb een traditionele rieten kap. Wat betekent dat je rechtstreeks tegen het riet kijkt als de afwerking er niet op zit. Dit heb ik ruim 10 jaar geleden geïsoleerd met isovlas (12cm met rd 3.16). Dus alle schuine kanten van de 1ste verdieping en het plafond van de eerste verdieping (alleen de badkamer was nog niet geisoleerd). Dit is bewust dampopen gebeurd. Dus isovlas matten tussen de gordingen en daar tegenaan gipsplaten. Tussen het riet en de isovlas zit nog wat ruimte, zodat het riet aan de onderkant kan ventileren.
Na 10 jaar kan ik zeggen dat dit een aangenaam klimaat geeft en de isolatie in de woning heeft verbeterd.

De reden om in de badkamer juist wel folie tussen het vlas en de gipsplaat te doen is omdat het een natte ruimte, dus hier komt veel meer vocht vrij dan in de andere ruimtes. Dus dit leek me verstandiger.

24x sf175s + gw5000-dt op oost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 11:01
Dan lijkt het naar buiten toe inderdaad goed damp open. Voor een badkamer is een meer dampdichte folie dan beter lijkt mij, echter is een goede afzuiging daardoor dan nóg belangrijker, omdat dan het vocht de badkamer niet meer uit kan.