Bedrading aansluiten - Schakelaar, stopcontact en lamp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Duckster
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-09 15:49
Mijn vraag
In mijn blokhut wil ik een schakelaar, stopcontact en lamp aansluiten.

Ik heb 3 foto's toegevoegd
1.) Bedrading uit huis. Dit noem ik voeding. (zwart, groen/geel en blauw)
2.) Bedrading van lamp. Dit noem ik lamp. (bruin, groen/geel en blauw)
3.) Schakelaar en stopcontact combinatie. (het bruine draag op de afbeelding zat er als standaard op). Merk berker en heb ik bij de Gamma gekocht.

In afbeelding waar de Berker schakelaar/stopcontact combinatie is afgebeeld heb ik aangegeven hoe ik denk dit aan te sluiten. Is mijn aansluiting correct?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0CA7T4gpUNPwaphm-3gnUTjhBJU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CFhnlPOMT13p7YICBvupH8hD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0vOtVZb1Ox2c1Lj2kgrtp8fzl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P0qH186HWCgNm4R8khSug59q.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiXxI5ytkNQH8VHE_UzGeeEl8Nk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tV2i2YrLAQKLitD9nt53bLKC.jpg?f=fotoalbum_tile
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Ja mits je geen zware apparaten gaat aansluiten en het bij dit lampje blijft. Je zwarte schakeldraad is 1.5mm en bedoeld om tussen een lamp en schakelaar te zitten. niet als voeding.
Als je alleen die lamp aansluit gaat het wel werken.

Ik zou zelf de voedingsdraad vervangen door een bruin/blauw/aarde zodat je de juiste draden hebt waar je het verwacht. En dan de kabel naar de lamp juist vervangen naar de zwart blauw aarde, want daar verwacht je juist een zwarte draad omdat je die schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Duckster
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-09 15:49
Aha thanks voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 10:43
Lijkt me dat de aansluitingen van/naar de lamp via de schakelaar lopen en niet via de WCD zoals je nu hebt ingetekend.

Zal maar niks zeggen over draadkleuren. Zwart is schakeldraad en geen fase. Maar tenzij je die kabel wilt vervangen kun je het ook zo laten.

[ Voor 37% gewijzigd door Homer-Simpson op 05-09-2025 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Homer-Simpson schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 15:55:
Lijkt me dat de aansluitingen van/naar de lamp via de schakelaar lopen en niet via de WCD zoals je nu hebt ingetekend.

Zal maar niks zeggen over draadkleuren. Zwart is schakeldraad en geen fase. Maar tenzij je die kabel wilt vervangen kun je het ook zo laten.
dat is het idee als hij met de schakelaar de lamp wil bedienen.
De voeding komt binnen op het stopcontact zodat je daar altijd stroom hebt.
Dan gaat de bruine naar de schakelaar zodat de schakelaar stroom heeft.
Vervolgens zet je de schakelaar om om stroom naar de lamp te sturen.
Ik ben zelf het type dat zelfs de stand van de schakelaar overal hetzelfde is (waar mogelijk). Omhoog = aan, omlaag = uit.