Overstap van Sigma 16-300 objectief naar de Canon 24-240?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nis156
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-09 21:22
Goedemiddag Tweakers!

Ik heb een vraag over het volgende en zou hier graag jullie advies over willen hebben.

Momenteel heb ik een Canon EOS R8 in combinatie met een Sigma 16-300 lens. Bij het aanschaffen van de lens wist ik dat dit een lens is die bedoeld is voor APS-C camera's en ik daarmee niet de full frame van mijn camera kan benutten.

Nu heb ik recent gezien dat Canon een eventuele full frame alternatief heeft - de 24-240 die wel bedoeld is voor full frame camera's. Nu ben ik benieuwd of jullie een overstap van de Sigma naar de Canon lens zouden overwegen.

Ik merk bij het fotograferen dat ik vaak gebruikmaak van het maximale bereik van de Sigma lens, maar ik vind het wel jammer dat mijn foto's niet dezelfde kwaliteit hebben t.o.v. bij het gebruik van een full frame lens. Dat is de reden waarom ik nu twijfel over een eventuele overstap naar de Canon 24-240, omdat je daar toch wat op je bereik mee inlevert.

Heeft iemand toevallig in dezelfde situatie gezeten en/of heeft iemand ervaring met de Canon 24-240 en zou je die aanraden?

Beste antwoord (via nis156 op 06-09-2025 16:53)

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 16:20
Vraagje: waarom gebruik je in de eerste plaats bij een 1700 euro full frame camera een apsc lens?
Ja, als je het geld hebt zou ik zeker de 24-240 halen. Persoonlijk zou ik voor dat geld liever een goede standaardzoom van 24-70mm f2.8 halen en een 70-300 of 100-400 als je vogels wilt schieten. Als je vaak gebruik maakt van het lange bereik kan je ook nog een Canon RF 600mm f11 of de 800mm variant overwegen, heb je geen zoom maar wel goede beeldkwaliteit in een redelijk compacte lens.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
Vraagje: waarom gebruik je in de eerste plaats bij een 1700 euro full frame camera een apsc lens?
Ja, als je het geld hebt zou ik zeker de 24-240 halen. Persoonlijk zou ik voor dat geld liever een goede standaardzoom van 24-70mm f2.8 halen en een 70-300 of 100-400 als je vogels wilt schieten. Als je vaak gebruik maakt van het lange bereik kan je ook nog een Canon RF 600mm f11 of de 800mm variant overwegen, heb je geen zoom maar wel goede beeldkwaliteit in een redelijk compacte lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nis156
Altamyr schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 13:55:
Ik heb de camera eerder dit jaar voor een mooi bedrag kunnen halen bij Bol.com. Dat ging dan specifiek om de set met de EOS R8 en de 24-50 lens. Ik merkte met de lens al snel dat ik meer wilde inzoomen dan dat de lens zelf toelaat. Na wat onderzoek gedaan te hebben viel mijn oog dus op de Sigma 16-300. De 100-400 van Canon zag ik ook voorbij komen, maar ik vond het jammer dat de lens vooral bedoeld is voor de verdere afstanden. Zodoende besloot ik de Sigma te halen als 'all-round' lens :).

Dank ook voor de suggesties voor de andere lenzen! Ik zal daar ook even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
nis156 schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:04:
[...]

Ik heb de camera eerder dit jaar voor een mooi bedrag kunnen halen bij Bol.com. Dat ging dan specifiek om de set met de EOS R8 en de 24-50 lens. Ik merkte met de lens al snel dat ik meer wilde inzoomen dan dat de lens zelf toelaat. Na wat onderzoek gedaan te hebben viel mijn oog dus op de Sigma 16-300. De 100-400 van Canon zag ik ook voorbij komen, maar ik vond het jammer dat de lens vooral bedoeld is voor de verdere afstanden. Zodoende besloot ik de Sigma te halen als 'all-round' lens :).

Dank ook voor de suggesties voor de andere lenzen! Ik zal daar ook even naar kijken.
Het probleem is dat je niet alles in 1 lens kan hebben. Met all-round lenzen zit je meestal met minder scherpte en een kleiner diafragma. Jack of all trades, master of none. Als je de kortere brandpuntsafstanden minder/niet gebruikt zouden de 70-200 f2.8 (middenzoom met groot diafragma, perfect voor laag licht en actiefotografie. Kort voor vogels) en de 100-400 f5.6-8 (goed bereik en beeldkwaliteit) ook opties zijn naast de f11 primes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
Ja, dat is aan te raden. Er zijn ook andere opties zoals hierboven aangegeven maar nu gooi je een flink stuk van de capabilities van je body weg, met de 24-240 maak je in ieder geval gebruik van je hele sensor.

Maak de overstap, ga ermee fotograferen en je loopt dan vanzelf wel weer tegen een nieuwe kans aan om geld uit te geven. Zo werkt het met hobby's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nis156
Dank voor jullie reacties allebei! Heb de overstap gemaakt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Altamyr
nis156 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:54:
Dank voor jullie reacties allebei! Heb de overstap gemaakt :)
Veel succes! Als je nog algemene tips zoekt raad ik het youtube kanaal van Simon d'Entremont aan, hij heeft heel veel goede tips
Pagina: 1