Tips voor volgorde verbouwwerkzaamheden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09:16
Wij hebben recent een woning gekocht uit 2010. Na de overdracht probeer ik te bepalen hoeveel tijd we nodig hebben voordat we de woning kunnen betrekken.

In ons huidige huis hebben wel vrijwel alle klussen zelf gedaan, maar in de aangekochte woning willen we gelijk in een bepaalde periode veel zaken laten doen, zodat we niet grote klussen moeten oppakken terwijl we er in wonen, omdat dit tegenviel in onze huidige woning en onze situatie is veranderd met druk werk en kids.

Het is een 2-1 kap woning van 135m2. We willen de volgende zaken laten aanpakken:
  1. Keuken, badkamer, toilet beneden vervangen
  2. Vloerverwarming aanleggen begane grond + eventueel badkamer 1e verdieping
  3. Vloer woonkamer laten leggen incl. egalisatie
  4. CV ketel vervangen voor een elektrische warmtepomp (huidige ketel doet het niet goed meer)
  5. Nieuwe meterkast + 3-fase (qua wachttijd lukt dit met de aansluiting)
  6. Bijkeuken realiseren in de garage
Ik schrik van de bedragen van aannemers, dus wil het liefst alles zelf inplannen met de keuken- en badkamerboeren, maar ook de afzonderlijke installateurs. Ik wil het liefst alles zo strak mogelijk op elkaar inplannen en ik denk dat jullie bekend zijn met de volle orderboeken van alle betrokken bedrijven :P

Ik wil graag een check doen of ik de volgorde van de zaken een beetje goed in het vizier heb, zodat ik de data in potlood kan reserveren.

Ik moet de volgende partijen op elkaar afstemmen: de keukenboer, de badkamerboer, installateur leidingwerk, elektricien, en de klusjesman die de bijkeuken realiseert.
  1. Keuken, badkamer, toilet, bijkeuken, warmtepomp tekeningen laten maken
  2. Installateur leidingwerk laten aanleggen binnen elke te renoveren ruimte
  3. Elektricien laten aanleggen
  4. Vloerverwarming laten leggen
  5. Egaliseren en vloer leggen
  6. Keuken plaatsen
  7. Bijkeuken realiseren
  8. Badkamer en toilet realiseren (evt dixie buiten), lastiger ivm vloerverwarming?
  9. Vervangen CV of warmtepomp aanleggen
Er zullen wat zaken parallel kunnen, maar zie ik wat dingen over het hoofd of is een bepaalde volgorde logisch?

Ps: Ik ben me er terdege van bewust dat een planning flexibel moet zijn, omdat er vrijwel een 100% garantie is dat er bepaalde zaken anders lopen dan gepland of tegenvallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 05-09-2025 13:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
Keuken is een meubel, die doe je als allerlaatste. Met een verbouwing als dit (zomaar 6-8 weken) kan je badkamer (met toilet?) en toilet beneden los van elkaar doen zodat je altijd een WC hebt. Je zou niet de eerste zijn die beide toiletten weghaalt en dan tot de conclusie komt geen wc meer te hebben.

Gaan wanden/plafonds e.d. nog gestuukt worden? Dat brengt veel vocht en droogtijd in je huis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
@Señor Sjon

Thanks. We laten wellicht nog wat zaken stuccen, daar moeten we nog een besluit over nemen. We nemen minimaal 3 maanden als doorlooptijd voor alles plaatsen, maar vermoedelijk nog langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:59
Ik mis eigenlijk (na)isoleren.
En hoe zit het met de kozijnen/ramen?
Bij een warmtepomp is het namelijk nogal belangrijk dat je een goede isolatie hebt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:21:
Bij een warmtepomp is het namelijk nogal belangrijk dat je een goede isolatie hebt.
We gaan niet na-isoleren, omdat de woning uit 2010 komt en dit volgens de installateurs geen beperking vormt en we zelfs met een kleine warmtepomp toekunnen. Mocht het later toch blijken dat ze dit niet juist hebben, overwegen we na-isoleren, maar ik denk dat we dan eerder gewoon een cv-ketel nemen op gas ipv een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Belecthor schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:31:
[...]We gaan niet na-isoleren, omdat de woning uit 2010 komt en dit volgens de installateurs geen beperking vormt en we zelfs met een kleine warmtepomp toekunnen. Mocht het later toch blijken dat ze dit niet juist hebben, overwegen we na-isoleren, maar ik denk dat we dan eerder gewoon een cv-ketel nemen op gas ipv een warmtepomp.
En welk energielabel heeft de woning nu?
(Na)Isoleren is altijd goed voor je geldbuidel, het is een eenmalige investering waar je nog 40 jaar profijt van gaat hebben. Nu ligt je hele huis toch al overhoop en kun je overal makkelijk bij. Wanneer je huis helemaal ingericht is wordt dat een stuk lastiger.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:48:
[...]

(Na)Isoleren is altijd goed voor je geldbuidel, het is een eenmalige investering waar je nog 40 jaar profijt van gaat hebben. Nu ligt je hele huis toch al overhoop en kun je overal makkelijk bij. Wanneer je huis helemaal ingericht is wordt dat een stuk lastiger.
een 2010 woning heeft weinig meer na te isoleren, vloer is al prima voor vzw, gevels zitten vol, dak kan altijd beter. Maar dat kan later ook nog wel.
Je ramen/ventilatiepunt vind ik wel een goeie maar is ook later nog prima te doen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:48:
[...]

Energielabel A, label uit 2025. Met warmtepomp komen er nog wat plusjes bij. Had graag WTW gehad met type D ventilatie, maar dat is me teveel werk om aan te leggen, zeker omdat het ruimte kost in huis.

[ Voor 11% gewijzigd door Belecthor op 05-09-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Een woning uit 2010 is gewoon goed geïsoleerd, zou ik ook niet zoveel aan doen. De meerwaarde is relatief laag, meeste winst zit in verwarming (warmtepomp) en afgifte (vloerverwarming).
Een warmtepomp gaat prima zonder na isolatie.

Als ik zo lees wat je wil doen dan ga je wel richting de 100-150k. Waarschijnlijk zul je ook moeten stucen en sauzen.

Ik zou vooraf een goed plan maken, de diverse topics hier kunnen je helpen. Welke warmtepomp, waar komt die te staan, eventueel nieuwe leidingen naar de warmtepomp, waar komt de boiler , enz. Vergeet ook niet vooraf te bedenken welke kabels je legt vanaf de meterkast en altijd een paar extra.
Dan zou ik de basis goed doen, als het (financieel ) kan overal vloerverwarming laten frezen. Ook hier weer goed inlezen welke hoh, lengte leidingen, etc.
Daarna vloer (indien tegel vloer, anders eerst stucen), badkamer, stucen, paar dagen drogen, keuken en sauzen.

Badkamer ook gewoon vloerverwarming frezen en geen electrische mat neerleggen.

Als ze bezig zijn zorg dat je er elke dag bent (koffie, koekje, praatje en ondertussen goed kijken of ze secuur werken, zo niet dan meteen zeggen en niet afwachten).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2025 21:36 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Sport_Life schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 21:27:
Een woning uit 2010 is gewoon goed geïsoleerd, zou ik ook niet zoveel aan doen. De meerwaarde is relatief laag, meeste winst zit in verwarming (warmtepomp) en afgifte (vloerverwarming).
Een warmtepomp gaat prima zonder na isolatie.

Als ik zo lees wat je wil doen dan ga je wel richting de 100-150k. Waarschijnlijk zul je ook moeten stucen en sauzen.

Ik zou vooraf een goed plan maken, de diverse topics hier kunnen je helpen. Welke warmtepomp, waar komt die te staan, eventueel nieuwe leidingen naar de warmtepomp, waar komt de boiler , enz. Vergeet ook niet vooraf te bedenken welke kabels je legt vanaf de meterkast en altijd een paar extra.
Dan zou ik de basis goed doen, als het (financieel ) kan overal vloerverwarming laten frezen. Ook hier weer goed inlezen welke hoh, lengte leidingen, etc.
Daarna vloer (indien tegel vloer, anders eerst stucen), badkamer, stucen, paar dagen drogen, keuken en sauzen.

Badkamer ook gewoon vloerverwarming frezen en geen electrische mat neerleggen.

Als ze bezig zijn zorg dat je er elke dag bent (koffie, koekje, praatje en ondertussen goed kijken of ze secuur werken, zo niet dan meteen zeggen en niet afwachten).
Goede tips, dank. Het doel van dit topic is vooral checken of de planning sequentieel juist is en of ik nog zaken mis.

Gezien de offertes die ik ontvang, denk ik niet dat we de 100k overschrijden. We doen ook een boel ‘makkelijke’ taken zelf, zoals in de rest van het huis de vloeren leggen, al het saus/schilderwerk. Mochten het onverwacht toch te duur worden, dan valt de warmtepomp af en kunnen we zaken als de keuken ook zelf installeren.

Heb je voorbeelden van waarom je extra leidingen vanuit de meterkast zou willen aanleggen en naar welke plaatsen het meest logisch is? Naar de bovenverdiepingen lukt niet, tenzij ik de muren open frees.

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 05-09-2025 22:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
Belecthor schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:46:
Heb je voorbeelden van waarom je extra leidingen vanuit de meterkast zou willen aanleggen en naar welke plaatsen het meest logisch is? Naar de bovenverdiepingen lukt niet, tenzij ik de muren open frees.
Ethernet leidingen naar boven leggen, dan kun je daar AP's plaatsen.
Ethernet leidingen beneden zodat je RJ45 wandcontactdozen in diverse kamers kunt plaatsen.
Loze leidingen voor zonnepanelen, laadpaal, accu, etc. Toekomstgericht aanleggen, je kan nooit teveel loze leidingen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:02:
[...]

Ethernet leidingen naar boven leggen, dan kun je daar AP's plaatsen.
Ethernet leidingen beneden zodat je RJ45 wandcontactdozen in diverse kamers kunt plaatsen.
Loze leidingen voor zonnepanelen, laadpaal, accu, etc. Toekomstgericht aanleggen, je kan nooit teveel loze leidingen hebben.
Oké, helder! Ik zal dan wel wat muren en vloeren moeten openfrezen. Even zien of ik dat t waard vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:46
Belecthor schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:13:
[...]

Oké, helder! Ik zal dan wel wat muren en vloeren moeten openfrezen. Even zien of ik dat t waard vind.
Daar haal je wel de komende 50 jaar nog veel profijt uit. Als je het nu met zo'n verbouwing als dit niet doet, ga je het waarschijnlijk ook later nooit meer doen omdat het dan teveel rommel geeft (als je eenmaal de plintjen tegen de muur hebt zitten). Een middagje zo'n frees huren, en je hebt de leidingen er zo in zitten. Als je toch je halve huis gaat doen zou ik 't wel weten.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Belecthor schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:46:
[...]

Goede tips, dank. Het doel van dit topic is vooral checken of de planning sequentieel juist is en of ik nog zaken mis.

Gezien de offertes die ik ontvang, denk ik niet dat we de 100k overschrijden. We doen ook een boel ‘makkelijke’ taken zelf, zoals in de rest van het huis de vloeren leggen, al het saus/schilderwerk. Mochten het onverwacht toch te duur worden, dan valt de warmtepomp af en kunnen we zaken als de keuken ook zelf installeren.

Voornamelijk stroom kabels, mijn warmtepomp + boiler zit op 3 groepen, 1 voor de buitenunit (split unit), 1 voor de boiler (legionella) en 1 voor het electrisch element. Daarnaast nog 1 voor de wasmachine die in dezelfde ruimte staat en de pv panelen. Dat zijn al 5 groepen!
Het zal bij jou ongetwijfeld anders zijn , maar een extra kabel is zo gelegd. Achteraf gaat vaak niet.

Daarom bedenk vooraf goed wat je wil. Ik zou dan iig voorbereid zijn op een warmtepomp.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 05-09-2025 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Oh ja - en vergeet rechtsbijstand niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Freeaqingme schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 23:35:
[...]

Daar haal je wel de komende 50 jaar nog veel profijt uit. Als je het nu met zo'n verbouwing als dit niet doet, ga je het waarschijnlijk ook later nooit meer doen omdat het dan teveel rommel geeft (als je eenmaal de plintjen tegen de muur hebt zitten). Een middagje zo'n frees huren, en je hebt de leidingen er zo in zitten. Als je toch je halve huis gaat doen zou ik 't wel weten.
Eens. En anders zien we de topics wel tegemoet over niet werkende repeaters :+

Zou bij mij zelfs hoger op de agenda staan dan isoleren. Overigens wat een onzin weer: je gooit er een WP in en je energielabel gaat omhoog. 7(8)7 .De vraag van @Yaksa is dan ook vreemd… Energielabel zegt weinig over isolatie (jammer genoeg).

[ Voor 10% gewijzigd door FreakNL op 06-09-2025 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:31
Yaksa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 17:21:
Een huis uit 2010 heeft goede isolatie, maar belangrijker: dat is niet helemaal waar. Wat belangrijk is, is dat je afgiftesysteem bij lage temperatuur de warmte die een juist gedimensioneerde WP genereert, kan afgeven. Voor de bovenverdieping(en) klinkt dat als een zorgpunt. Beneden met vloerverwarming komt dat goed (in een huis uit 2010).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Wilke schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:56:
[...]

Een huis uit 2010 heeft goede isolatie, maar belangrijker: dat is niet helemaal waar. Wat belangrijk is, is dat je afgiftesysteem bij lage temperatuur de warmte die een juist gedimensioneerde WP genereert, kan afgeven. Voor de bovenverdieping(en) klinkt dat als een zorgpunt. Beneden met vloerverwarming komt dat goed (in een huis uit 2010).
Voor de bovenverdieping zouden we in het geval van een WP op den duur LTV radiatoren aanbrengen als de huidige radiatoren onvoldoende blijken. Wellicht nog wat na-isoleren, maar voorzetwanden of een buizensysteem voor WTW begin ik liever niet aan.

Ik denk überhaupt nog even over de WP na. Het gasverbruik van de woning is dusdanig laag dat ik misschien toch liever op gas blijf stoken en dan wel zie hoe de techniek in 5-10 jaar zich heeft ontwikkeld. Qua financiën is de investering en het omslagpunt lastig te bepalen vind ik, zeker nu het salderen verdwijnt.

Dank voor de antwoorden. Ik neem de loze leidingen mee in het geheel. Zijn er dan nog andere zaken in mijn lijst die ik over het hoofd zie of qua volgorde niet logisch zijn?

[ Voor 18% gewijzigd door Belecthor op 06-09-2025 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
/

[ Voor 111% gewijzigd door Belecthor op 06-09-2025 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Over die WP: nu gewoon doen! Techniek ontwikkelt zich echt niet heel hard, we zitten al lang in de minieme verbeterstapjes. Maar door het nu gewoon mee te nemen begin je meteen met besparen.

Ja financieel.komt het waarschijnlijk niet super uit als je laag verbruik hebt dat klopt. Maar als.je iks doet weet je zeker dat je kosten blijft maken voor iets dat in de toekomst nog een keer aangepakt moet worden en dat is ook zonde. Ik zou die radiatoren boven gewoon zo houden en er een warmtepomo.inzetten. je merkt vanzelf of t te koud wordt. En als dat zo is kun je nog boosters (ventilatoren) onder de radiatoren doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
FreakNL schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 07:29:
[...]

Eens. En anders zien we de topics wel tegemoet over niet werkende repeaters :+

Zou bij mij zelfs hoger op de agenda staan dan isoleren. Overigens wat een onzin weer: je gooit er een WP in en je energielabel gaat omhoog. 7(8)7 .De vraag van @Yaksa is dan ook vreemd… Energielabel zegt weinig over isolatie (jammer genoeg).
Nee helemaal.geen onzin. Energielabel gaat over hoeveel primaire energie je nodig hebt. Als jij een warmtebron gebruikt die voor 3/4 'gratis' warmte uit de omgeving gebruikt dan heeft je huis aantoonbaar minder primaire energie nodig --> verduurzaming dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

En als je buren nou veel stoken?

En waarom gaat het label omlaag als je er panelen op legt?

Het is allemaal geldklopperij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Fr33z schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:12:
Over die WP: nu gewoon doen! Techniek ontwikkelt zich echt niet heel hard, we zitten al lang in de minieme verbeterstapjes. Maar door het nu gewoon mee te nemen begin je meteen met besparen.

Ja financieel.komt het waarschijnlijk niet super uit als je laag verbruik hebt dat klopt. Maar als.je iks doet weet je zeker dat je kosten blijft maken voor iets dat in de toekomst nog een keer aangepakt moet worden en dat is ook zonde. Ik zou die radiatoren boven gewoon zo houden en er een warmtepomo.inzetten. je merkt vanzelf of t te koud wordt. En als dat zo is kun je nog boosters (ventilatoren) onder de radiatoren doen.
Ik laat het even technisch en financieel uitrekenen. Als de terugverdientijd langer dan 7 jaar is dan laat ik het denk ik, want de kans is best aanwezig dat we dan weer verhuisd zijn.
Pagina: 1