Vochtprobleem buitenmuren, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:47
Wij zijn bezig met de tuin aan te pakken en willen bestrating langs het huis gaan maken. Nu hebben wij na het aankopen van het huis ontdekt (na het rooien van struiken etc.) dat de buitenmuren vochtplekken hebben. Deze vochtplekken zitten op de (gedeeltelijke) onderkant van de buitenmuur, dus niet over de gehele muur.
We zien dit terug bij een aantal buitenmuren. Het is een vrijstaande woning uit 1972 en 2 jaar geleden nageïsoleerd met hr vlokken (probleem is niet erger of minder geworden).

Nu we willen beginnen met bestraten en we er nog bij kunnen, willen we eerst deze problemen proberen op te lossen. We hebben een bedrijf laten komen en deze hebben zowel op een aantal binnen en buiten muren een vochtmeting uitgevoerd. In de binnenmuren zien we geen (grote) verhoging van vocht, dus de vocht van de buiten muur is niet doorgeslagen na de binnenmuren. Het bedrijf kon ons in dit geval niet veel verder helpen met een oplossing, aangezien hun systeem alleen was gericht op binnenmuren. Wel werd aangegeven dat we het konden uitgraven en noppenfolie konden bevestigen om zo de muur te laten luchten en te laten drogen, maar dat is een gigantisch project en de vraag is of de buiten muur dan wel droogt aangezien nu het is uitgegraven ook niet opdroogt en vochtig blijft

Wij hebben een gat gegraven naast het huis om te controleren of het optrekkend vocht is of dat de vocht vanaf de zijkant komt. Nu lijkt het geen optrekkend vocht te zijn aangezien de fundering vrijwel droog is en ik geen grondwater ben tegengekomen. De eerste 3 lagen baksteen blijven vochtig (gemeten met vochtigheidsmeter) en donker gekleurd. Daarnaast heb ik het bekeken met een warmtecamera, alleen dat is met dit weer moeilijk te controleren helaas.

Wie heeft een idee wat het kan zijn? Of een oplossing voordat de bestrating erin komt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xzZN_uvRgTZLoi016l1Qtr73CN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBnptGbk4hkRIjxbi9ylHj6L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/--NCxV5IhbTrTjQwN2NfCQZBvzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obvgDeU9WIzFStL4uSC7BJQt.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6MRPOJqrAnnzRxWNGwL1LqJko0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5QINy5gArZLZtlKlcYN6mrHo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Remtronica op 05-09-2025 14:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Was dit in de zomer ook het geval? Omdat jou gevel is nageisoleerd kan het zijn dat het vocht opgesloten zit in de isolatie van de spouwmuur en daardoor heel langzaam verdwijnt.

Is de gevel geïmpregneerd? Zo nee dan raad ik aan om dit te doen, dan maak je je baksteen en voeg waterafstotend. Dan kan er geen water meer in de muur dringen. Ik zou dan een impregneer zonder oplosmiddel pakken (bijvoorbeeld de Remmers Funcosil SN). Let goed op het SN want er is ook de funcosil SNL en die wil je dan absoluut niet (zit veel oplosmiddel in en tast jou isolatie aan). Het is jammer dat veel mensen niet op de hoogt worden gebracht dat het verstandig is om een gevel te impregneren voordat er spouwmuur isolatie wordt gedaan (oplosmiddelhoudende impregneer is veel goedkoper). Ik zit in de branche dus kom veel van dit soort situaties tegen.

Je moet de muur goed reinigen met een hogedrukreiniger (niet te dicht op de muur want dan spuit je alle voegen er uit :+ ). Vervolgens goed laten drogen (minimaal 2 á 3 dagen, wellicht in jou geval nog langer i.v.m. natte isolatiematerialen) en pas impregneren als de muur droog is (anders slaat deze wit uit en dat is echt heel lelijk). Het is niet echt een klus voor in het natte seizoen heb je vast al door :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De muren hadden helaas ook al het vocht voordat het was geïsoleerd. Na het isoleren is het niet erger of minder erg geworden.

Het lijkt erop dat de gevel niet is geïmpregneerd aangezien water er snel intrekt. Als ik de buitenmuur zal impregneren kan de muur dan nog wel voldoende luchten (vocht afvoeren) aangezien de spouw ook al vol zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Remtronica op 05-09-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 17:29
Remtronica schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 14:04:
De muren hadden helaas ook al het vocht voordat het was geïsoleerd. Na het isoleren is het niet erger of minder erg geworden.

Ik weet niet of de gevel ooit is geïmpregneerd? Kan ik dit ergens aan zien? Als ik de buitenmuur zal impregneren kan de muur dan nog wel voldoende luchten (vocht afvoeren) aangezien de spouw ook al vol zit?
Als je een emmertje water er tegenaan gooit en het zuigt er rechtstreeks in dan is hij niet (of heel erg lang geleden <15 jaar) geïmpregneerd. Als ik tegen de geïmpregneerde muur van mijn garage een emmertje water gooi dan blijft hij droog en zie ik het water op het oppervlakte parelen (wat je ook bij auto's en ramen ziet).

Het mooie van impregneer is dat damp doorlatend is. Er kan wel vocht uit de muur verdampen, maar het kan er niet meer in. Je mag echter geen vochtige muur impregneren dus hij moet wel echt helemaal droog zijn voordat je impregneer aanbrengt (anders riskeer je witte vlekken op de delen die nog nat zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:43
Gaat er misschien lucht vanuit je kruipruimte via de spouw omhoog? Dan kan het zijn dat de buitenmuur gekoeld wordt. Dit zorgt ervoor dat vocht op de buitenmuur condenseert.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Waarom zijn er geen open stootvoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
Als baksteen langdurig nat is geworden dan duurt het vrij lang voordat het weer droog is.
Oorzaak nat worden kan zijn dat de goot of die regenpijp lekt of heeft gelekt.
Lag het afschot van de oude bestrating misschien verkeerd om? Of zat op de natte plekken een kuil in de bestrating?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:05
Offtopic, woon je heel toevallig in Nijverdal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
De muren zijn dan niet geïmpregneerd aangezien het water er in trekt en niet op blijft liggen.

De vocht is ook alleen zichtbaar bij de onderste rijen stenen (zie bijgevoegde foto’s) en zichtbaar op een bepaald gedeelte van de muur (niet over de hele muur) zie extra toegevoegde foto in opening post. We zien dit bij meerdere muren om het huis. De afschot ligt hier wel goed en het water loopt weg van de woning.

Wel merk ik dat in de ochtend de onderste laag bakstenen veel vochtiger zijn en dan bij een zonnige dag in de avond wel wat droger worden, maar de volgende ochtend is het weer opnieuw vochtig (ook gemeten met vochtigheidsmeter). Kan het ook iets van val specie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik heb hier hetzelfde met de onderste 2-3 lagen stenen. Woning van 1978, destijds nog gebouwd zonder onderbreking in de muur, dus grondwater en hemelwater van de bestrating trekt gewoon in de steen en dat blijft net boven het maaiveld nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:43
Remtronica schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:54:De eerste 3 lagen baksteen blijven vochtig (gemeten met vochtigheidsmeter) en donker gekleurd.
De 3 lagen boven het maaiveld bedoel je? Hoe is je vochtverloop in die meter eronder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
Afgraven tot de fundering, impregneren en een grindkoffer aanleggen zodat de aarde niet in contact komt met de stenen. Een bakstenenmuur droogt over het algemeen 1cm per maand, dus dat je nog weinig verschil ziet na het uitgraven zegt weinig. Daarnaast is het 1 "systeem", al die bakstenen staan met elkaar in verbinding dus het vocht zal ook blijven verplaatsen.

Aarde is nat, niet-geimpregneerde / zachte bakstenen absorberen het vocht en doordat er nageisoleerd is zal er minder verdamping/wegloop via de binnenkant van het buitenblad zijn. Het zit opgesloten in de stenen van het buitenblad.

Het is vervelend dat het zo'n eind is naar de fundering. Hier hoefde ik maar een steen of 4 bloot te leggen, maar het is nu wel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
We hebben het gat een maand geleden al gegraven en hoopte met die warme dagen dat het ging drogen, maar helaas zijn de rijen bakstenen nog steeds vochtig en zien we weinig verschil. Maar de fundering is wel zo goed als droog. Het klopt dat de vorige bewoner gewoon op zwart zand (aarde) heeft bestraat. Nu willen wij de bestrating toch veranderen en doen dit natuurlijk op geel zand. Zal dit de oorzaak kunnen zijn? Dat regenwater via het zwarte zand de buitenmuur is ingetrokken? Werkt impregneren dan het beste of gebruik te maken van noppenfolie bij de fundering, zodat de buitenmuur kan blijven luchten en het water niet meer tegen de fundering aan kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdveer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 13-09 16:41
Remtronica schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 16:56:
We hebben het gat een maand geleden al gegraven en hoopte met die warme dagen dat het ging drogen, maar helaas zijn de rijen bakstenen nog steeds vochtig en zien we weinig verschil. Maar de fundering is wel zo goed als droog. Het klopt dat de vorige bewoner gewoon op zwart zand (aarde) heeft bestraat. Nu willen wij de bestrating toch veranderen en doen dit natuurlijk op geel zand. Zal dit de oorzaak kunnen zijn? Dat regenwater via het zwarte zand de buitenmuur is ingetrokken? Werkt impregneren dan het beste of gebruik te maken van noppenfolie bij de fundering, zodat de buitenmuur kan blijven luchten en het water niet meer tegen de fundering aan kan komen?
De fundering is beton, dat gedraagt zich heel anders dan baksteen. Het gat is niet groot, dus je hebt alsnog vochtmigratie vanuit de bakstenen naast het gat. Hier bleef het ook vochtig door de gehele zomer, zelfs nadat de hoveniers tijdelijk zand in de grindrand hadden gestort. Het duurt echt maanden totdat het droogt, dus het is niet te zeggen of zand/noppenfolie de oplossing is totdat de bakstenen goed gedroogd zijn.

Impregneren werkt sowieso, zorg er alleen voor dat je een ademend product gebruikt. Hier werd Remmers gevelcreme aangeraden door de partij die de spouwmuur isolatie heeft gedaan.

Daarnaast kan het ook niet echt kwaad, waarschijnlijk is je isolatiemateriaal waterafstotend en is het alleen visueel storend. Op het buitenblad, zeker als je geen verhoogd vochtgehalte binnen meet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Wij hebben een gemetselde fundering. Het is vreemd dat niet de gehele muur dit probleem heeft, maar een gedeelte (zie laatste foto in openingpost). Daarnaast zien we verschillende vochtgedeeltes ( onderste rijen baksteen) op verschillende muren rondom het huis. Terwijl de fundering droog lijkt te zijn en de muur boven de 3 lagen baksteen ook. Alleen de 3 lagen baksteen drogen slecht of nauwelijks. Condensatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhaha
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:09
Op de laatste foto zie ik een zwart ventilatie roostertje kun je via deze weg toevallig voelen of de binnenkant nat is?

Op de koude kant van ons huis hebben wij dit ook maar kon geen kwaad vertelde de aannemer toen. Na gevel reinigen en impregneren is het overigens weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:09
Ik had ondeein mn spouw allerlei vervuiling: klodders metselmortel, tuinaarde en organisch materiaal. Boven de fundering zaten open stootvoegen, insecten en water hebben dan vrij spel. Als dat aanwezig is en nat is dan kan het nog langer duren voordat demuur droogt.
Is mij echt een raadsel waarom ze dat doen, naar mijn idee krijg je er meer ellende van dan dat het zou voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
Ik las in een van de voorgaande berichten dat de muur voor het impregneren droog moest zijn. Het probleem is nu dat we een maand geleden een gat hebben gegraven en de buitenmuur nog steeds niet is opgedroogd aan de onderkant. Is dit een kwestie van geduld of moeten we meer open graven? Wat is een handige stap om nu te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Maar ik lees in de topictitel dat er een probleem is en nu noem je weer probleem. Waarom zijn die paar vochtige stenen een probleem? het zit niet binnen in je woonomgeving toch?
Er kan van alles zijn, misschien zit er wel wat zout in de klei waar die steen van gebakken is, zout trekt vocht aan, steen blijft vochtig. Misschien hebben de vorige bewoners mistig met strooizout gestrooid en zit dat in de muur getrokken.
Impregneren is echt niet zaligmakend en lost, als het zout is, het probleem echt niet op. Impregneren moet ook met regelmaat opnieuw en is geen enkele garantie dat dit verdwijnt en wegblijft.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:14
Zoals ik al had aangegeven kan het lang duren voordat baksteen gedroogd is.
Kan wel 6 maanden duren al naar gelang de eigenschappen van de steen en het vochtpercentage. En dan moet het ook niet telkens weer vochtig worden door regen.
Als in de spouw een hoop natte troep ligt dan duurt het nog langer,
Heb je eigenlijk wel vergelijkende metingen gedaan ook aan de fundering en de droog lijkende steen.
Kan zijn dat die donkere plak alleen maar een verkleuring is.

[ Voor 7% gewijzigd door JukeboxBill op 06-09-2025 12:41 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remtronica
JukeboxBill schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:40:
Zoals ik al had aangegeven kan het lang duren voordat baksteen gedroogd is.
Kan wel 6 maanden duren al naar gelang de eigenschappen van de steen en het vochtpercentage. En dan moet het ook niet telkens weer vochtig worden door regen.
Als in de spouw een hoop natte troep ligt dan duurt het nog langer,
Heb je eigenlijk wel vergelijkende metingen gedaan ook aan de fundering en de droog lijkende steen.
Kan zijn dat die donkere plak alleen maar een verkleuring is.
Ik heb zeker vergelijkbare metingen gedaan aan ook de fundering en op meerdere plekken. Maar we zien verkleuring in de baksteen, voeg en een hoge vochtigheidspercentage. Ik heb vanmorgen nog op meerdere plekken de oude bestrating los gehaald en hier blijkt gewoon geel zand onder te zitten, dus ik denk niet dat dan het grond het probleem is.
Pagina: 1