Advies warmtepomp: 'koelkast' of combinatie met boiler

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:54
Wij zijn momenteel bezig met het strippen van een jaren dertig woning om deze vervolgens volledig te verduurzamen doormiddel van goede isolatie (vloer, muren en dak) en technisch up-to-date (WTW + warmtepomp + voorbereidingen toekomst laden op eigen terrein).

We zijn een jong gezin met 2 kinderen net beginnend aan de basisschool.

Het advies van de installateur is om een Altherma 3 (8kw) te plaatsen in combinatie met een boilervat van 300L. Boilervat moet enkel warmwater voorzien voor douche/bad/fonteintjes, aangezien we een Quooker Combi installeren in de keuken.

Er is 1 badkamer met douche en bad, 1 toilet met fontein en een losse wastafel op zolder.

Qua verwarming wordt op alle verdiepingen vloerverwarming gelegd (totaal +-140m2).

Nu zit de twijfel voor ons nog een beetje in de hoeveelheid water die we voorhanden willen hebben, aangezien een alternatief zou zijn om het koelkast model van de Altherma te installeren (240L vat geïntegreerd). Wij zijn geen lange douche-ers, maar kunnen met de kinderen natuurlijk niet echt in de toekomst kijken. Ben benieuwd of andere Tweakers voor zelfde keuze hebben gestaan en welke keuze er werd gemaakt. Mogelijk zijn er nog zaken die ik überhaupt over het hoofd zie.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:38
Dit is best lastig, ook met het oog op verkoopbaarheid in de toekomst.

Aangezien er wel een bad is, zou ik niet een boilervat van <200L nemen, ook al gebruik je het bad zelf nauwelijks. 300L klinkt wel als de veiligste optie (maar ook duurste qua energie verbruik), als de kinderen wat groter zijn en je wil met 4 personen achter elkaar douchen. Vermoed dat je spijt krijgt als je dan de laatste bent met een koude douche ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

Ik zit ongeveer in dezelfde situatie en wil richting een setup waarin de cv verwarming losstaat van de tapwater verwarming.
Een losse WTW/warmtepompboiler (met eventueel elektrische bijverwarming wanneer nodig) is in mijn ogen een veiligere/praktischere optie. Je voorkomt daarmee, wanneer de boiler moet opwarmen via de WP, het cv water niet zal/kan worden opgewarmd en je hebt meteen een WTW voor je ventilatie. Een boiler van 2-300 liter vergt nogal wat tijd om opgewarmd te worden, al die tijd heb je (denk ik) geen cv. Dit voorkom je met een losse WP boiler.
Dus ik lees mee, want ben benieuwd naar de verdere reacties.

[ Voor 4% gewijzigd door JdM op 05-09-2025 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@SiErRa
als de kinderen wat groter zijn en je wil met 4 personen achter elkaar douchen
Wie wil dat? Misschien douchen ze daar maar 1x in de week.

@CuttingStorm wat zijn de douche gewoontes nu? Lang/kort/warm/koud/interval/hoeveel l/m verbruikt de douchekop?

@JdM
Een boiler van 2-300 liter vergt nogal wat tijd om opgewarmd te worden
Klopt, echter: met 40m2 vloerverwarming hier en een 200l boilervat is prima om het huis op temperatuur te houden. Heb je meer vloerverwarmingoppervlakte dan word het alleen maar makkelijker. Zie je misschien beren die er niet zijn?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Het klopt dat de verwarming niet werkt, maar met 8 kW gaat het opwarmen best snel. 300 liter van 20 graden (als je het water al zo koud hebt weten te krijgen) naar 50, kost 38 MJ (300*30*1000*4,2). 8 kW op vol vermogen is 8000 * 3600 = 29 MJ per uur. Nu zal het ding wellicht niet op vol vermogen draaien, maar na een uur of anderhalf moet hij toch een eind zijn. Met vloerverwarming merk je er als het goed is niets van als dat een uur wel of niet aan staat.

Kortom dat lijkt me niet de grootste zorg, wel denk ik inderdaad dat je blijer wordt van 300l, precies voor het geval van allemaal na elkaar of wat langer douchen.

Het maakt ook veel uit wat voor douchekop je hebt. 5 l/minuut spaardouche vs 25 l/min regendouche, dat verschil tikt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

DaWizza schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:35:
[...]
en een 200l boilervat is prima om het huis op temperatuur te houden. [....]
Het door TS genoemde boilervat betreft het tapwater, het is geen boilerbuffervat voor cv.

Verder nog is er de uitdaging van overdimensionering in het verhaal van TS, want hij heeft geen idee van het warmteverlies doordat er ook geïsoleerd gaat worden. Overdimensionering ligt op de loer, wat weer voor een lagere efficiëntie zorgt.

En om direct met beren op de weg te gaan strooien: volgens mij is een discussie bedoeld om ervaringen uit te wisselen, je mag die reactie best voor je houden, want het voegt niets toe op dit moment ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
JdM schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:40:
[...]

Het door TS genoemde boilervat betreft het tapwater, het is geen boilervat voor cv.

En om direct met beren op de weg te gaan strooien: volgens mij is een discussie bedoeld om ervaringen uit te wisselen, je mag die reactie best voor je houden, want het voegt niets toe op dit moment ;)
Jij hebt het over een buffervat, ik niet.

Aangezien je geen discussie wilt over ervaringen zal ik die voor mij houden en je wens respecteren.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 16:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

SiErRa schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:14:
300L klinkt wel als de veiligste optie (maar ook duurste qua energie verbruik)
Is dat wel zo? Als er teveel capaciteit is, kan de temperatuur toch teruggeschroeft worden tot een graad of 40?

Dan kan de warmtepomp het vele malen efficienter opwarmen, waarbij een periodieke legionellarun zorgt voor de veiligheid.

Ik heb het nooit nagerekend maar het zou best eens kunnen zijn dat een wat groter vat op lagere temperatuur energie-zuiniger is, dan een wat kleiner vat op hogere temperatuur.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 05:17

paQ

Gezin van 4, WPB 200l, groot bad, regendouche.
Ik douche minimaal 1 keer per dag, maar hooguit 2~3 min. Dat 'kost' ca "2 graden" aan voorraad uit de tank.
Vullen we het bad, dan keldert de temperatuur in de tank en kun je niet meer direct daarna douchen. Wel na een poosje weer. Maakt dat uit? Nee want ik lig in bad; douche maar een andere keer! :+
Gaat dochter 18 douchen in d'r 5 sterren bui, dan is de tank ook 'leeg'. Zeg maar tegen de tijd dat het water minder heet begint te voelen :|
Hadden we een grotere WPB gehad, dan zou ze ook NOG langer douchen is mijn punt.

Het is dikke prima te redden met 200l iig, en ben zelfs druk doende met te kijken hoe we het ding nog efficiënter kunnen laten lopen door hem niet onnodig heet te stoken op momenten dat we het niet nodig hebben. Hoe warmer het water, hoe groter het standverlies.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:54
Dat dimensioneren vind ik inderdaad nog best een gok.. de 8kw is advies van installateur op basis van vloeroppervlak en snel je water warm hebben. Maar hier ligt geen harde warmteverlies berekening onder. Nu had ik wel al via een bekende Belgische website al eens wat waardes ingevuld op basis van hoe we gaan isoleren etc en dan kwamen we dicht tegen 6kw aan staat me bij. Maar heb hier verder niet veel ervaring mee dus weet niet of ik mogelijk fouten heb gemaakt. Installateur geeft aan dat die 8kw voldoende zou moeten kunnen moduleren om efficiënt te draaien, maar wederom ik ben volledige leek.

Hoofd stroomt af en toe al beetje over met alle keuzes die er bij verbouwen komen kijken en dan lijkt 240L vs 300L nog de makkelijkste..

Ben nu bezig in t huis dus zal vanavond eens rustig topic wat verder aankleden zodat jullie advies wat gerichter kan.

[ Voor 7% gewijzigd door CuttingStorm op 05-09-2025 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Kijk vooral ook naar de minimum afgifte vd warmtepomp.
8kW max is leuk, als ie terug kan naar 2.4kW minimum is dat misschien beter dan een 6kW die naar 3kW terug kan.
Je wilt pendelen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:09

Wuursj

want worst is al bezet

Hier gaat het ook nog goed met gezin met 3 kinderen met een WPB 200l @ 50 graden. Met douche WTW en eventueel doorstoken tot 55 graden hoop ik de puber-inflatie op te vangen.

De wasmachine hangt ook aan de WTW. Op dagen dat er veel gewassen en gedouched wordt, is er wel soms tekort. Maar de wasmachine kan er altijd weer vanaf.

Het bad komt nog, dat zou wel tricky kunnen worden en daar helpt geen douche WTW tegen.

Als het past en de meerprijs meevalt, zou ik 300 op lagere temp overwegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Wuursj op 05-09-2025 18:11 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1