'Hol' dak isoleren dmv een verlaagd plafond

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckie12
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-09 20:22
Hoi!

Ik heb even een vraag, zoals je kunt zien aan onderstaande 'schets' heb ik een schuur die 6meter diep is en 2.5 meter breed. Het plafond is aan de laagste kant 2.6m en aan de hoogste kant 3.25m. Nu wil ik hier een verlaagd plafond in zetten dmv metal studs. Maar mijn vraag is; mag ik in deze 'holle' ruimte zomaar glaswol neerleggen als isolatie? Het dak wat het nu is is niet geisoleerd en is direct golfplaten. Mag dit dan zomaar? Of moet ik de golfplaten eerst ook nog eens isoleren voordat ik een verlaagd plafond maak met isolatie en gipsplaten?

Alvast bedankt voor de reacties! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6anF446QF10gKnkoXIxLG30mluU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/p7Z1sz9ElCKYcPdpP46gjzc6.png?f=fotoalbum_large

Dit is hoe ik het voor me zie (als je naar oranje lijn kijkt)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FVcAruO2OWzDcZ8EInug_JCVKLg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/T31rXQGh1frNREySkLMC3rag.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
'mag' als in zijn er regels die voorkomen dat mensen zulke dingen doen of 'mag' als in zijn er technische redenen om dit niet te doen?

in beide gevallen mag je dit doen, bedenk alleen wel dat als je een verlaagd plafond maakt waar het heerlijk behaaglijk is onder een laag glaswol dat het mogelijk een muizenkolonie wordt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckie12
No Hands schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 07:18:
'mag' als in zijn er regels die voorkomen dat mensen zulke dingen doen of 'mag' als in zijn er technische redenen om dit niet te doen?

in beide gevallen mag je dit doen, bedenk alleen wel dat als je een verlaagd plafond maakt waar het heerlijk behaaglijk is onder een laag glaswol dat het mogelijk een muizenkolonie wordt.
Oh ja dat klinkt inderdaad als problemen :> zeker als er ook nog eens electra tussen hangt, lekker smullen aan de kabels :| Wat is hier het beste tegen te doen? Toch geen verlaagd plafond en dan gewoon direct tegen de golfplaten isoleren met metal studs, glaswol, dampfolie en gipsplaten? (Liever niet aangezien het er een beetje raar uitziet zo schuin, maar aan de andere kant is dat wel loze ruimte wat jammer is als ik een verlaagd plafond maak. Enkele goede oplossingen hiervoor?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Waarom wil je het doen?

Nu is het een schuur, verwarm je deze? Wil je dat gaan doen?
Wordt het te warm in de zomer?
Of vind je de onderkant van de golfplaten niet mooi en heb je liever iets vlaks om tegenaan te kijken?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckie12
fenrir schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:26:
Waarom wil je het doen?

Nu is het een schuur, verwarm je deze? Wil je dat gaan doen?
Wordt het te warm in de zomer?
Of vind je de onderkant van de golfplaten niet mooi en heb je liever iets vlaks om tegenaan te kijken?
Nouja, schuur klinkt direct al als hout etc maar alles is van baksteen. Ik wil daar graag mijn hobby hok in maken aangezien ik veel met micro controllers (Lees Arduino, ESP, Raspberry Pi etc.) doe. Hier wil ik dan ook mijn 3d printer neer zetten en al het ander leuk spul. Ik wil dit er netjes uit hebben zien aangezien het er nu echt niet uit ziet en gewoon tocht als wat :P Dus ja zodra ik er kom wil ik eigenlijk een elektrische kachel (die ik al heb) daar neer zetten in de winter zodat ik gewoon verder kan hobbyen :D Natuurlijk met elektronica is vocht niet zo handig en lijkt mij het in de winter best vochtig te worden haha

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Heb je er al aan gedacht om je golfplaten te vervangen voor sandwich panelen? Heb je meteen je isolatie te pakken voor je dak. De onderkant van die panelen is ook meteen wit, scheelt weer afwerken :)

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:52
Ik ben het eens met @fenrir het is waarschijnlijk veel minder werk om je golfplaten te vervangen door iets geïsoleerds, wat dan ook direct afwerking is.

anders, isolatie tussen je balken, klimaatfolie eronder, tengels, gipsplaten en klaar. Of dat raar is moet je zelf bepalen, volgens mij heeft 75% van de nederlandse woningvoorraad schuine daken. Zijn die allemaal raar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23:15
Glaswol vinden muizen volgens mij niet zo fijn. Als je zelf ooit glaswol hebt verwerkt dan begrijp je waarom.
Maar ik zou ook het schuine behouden dan kun je ook nog een klein zoldertje voor opslag van planken en dergelijke gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:49
Sandwich panelen dak ervan maken. Diktes kun je zelf kiezen. Is meteen afwerking ineen
Pagina: 1