Snelle office PC, controle check

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ed P
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 12-09 17:22
Beste mensen van TweakersForum

Ook ik loop tegen de problemen van W11 en een oudere pc aan. Ik heb besloten dat ik geen linux wil of trucjes met windows server of rufus.

Er moest dus nieuwe hardware komen ter vervanging van de oude 11 jarige set.
Wat heb ik nu?
  • Processor Intel I5-4670K 3.40GHz
  • 16 Gb ram ddr3
  • moederbord Asus 1150 B85-plus met ingebouwde grafische kaart
  • SSD Crucial 256Gb SATA3
  • Harde schijf SATA 3 1,0 TB WD blue
  • DVD brander van Samsung
  • MS-Tech kast met 430W voeding
  • Canon Flatbed scanner
  • Samsung laserprinter
  • 2 Eizo 23"schermen
Wat wil ik doen met het nieuwe systeem?
Snelle pc geschikt voor internetten, office, inkscape en Gimp en dergelijke applicaties, er wordt niet gegamed, niet meer dan "Boze vogels"oid

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het komt niet op een tientje aan, ik verwacht dat ik ergens rond 400 tot 500 euro kwijt ben, als er goede argumenten zijn om een ander keuze te maken dan sta ik daar voor open

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van bovengenoemde hardware heb ik de intentie om alles te behouden behalve moederbord, processor en RAM geheugen en de SSD

Verder wensen bij mijn keuzes:
  • ik denk dat de basis maar een AMD processor moet worden, die zijn volgens mij zuiniger, goedkoper en misschien ook nog wel sneller dan Intel;
  • ik game niet dus geen aparte videokaart nodig wat mij betreft;
  • wel de mogelijkheid om twee schermen aan te sluiten;
  • geen overklokken nodig;
  • toekomstbestendig voor zover dat mogelijk is bij een pc;
  • 4 USB poorten aan de achterzijde (muis, toetsen, printer, scanner);
  • een nieuwe snelle ssd ter vervanging van de huidige SATA 3 ssd;
  • ik heb geprobeerd de wat energiezuiniger componenten uit te kiezen;
Ik heb onderstaande lijst bij elkaar verzameld

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kLPQwxAa6hCbEL280NXmPPr7jzg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xoURcvPHaBpu1esXljGPdcH.jpg?f=user_large

I
  • k denk dat een Ryzen 5 processor wel voldoende is, de 9600X is redelijk nieuw en energiezuinig, het leek me een iets betere keuze dan de 7600;
  • Het moederbord was gewoon de goedkoopste die ik kon vinden gebaseerd op mijn wensen en gebaseerd op de B650 processor, een 850 zou niet veel meerwaarde bieden begreep ik op de diverse fora en wifi heb ik niet nodig, netwerkkabelverbinding is beschikbaar;
  • Ik denk dat 16Gb geheugen toereikend is maar op de 1 of andere manier staan er bij mij altijd veel tabbladen open in Firefox en dan loop ik momenteel soms tegen de grens aan, 32Gb dus maar gekozen, wederom de goedkoopste met een hoge kloksnelheid. Deze stond niet op de website van AS Rock als ondersteund maar ik zag ook op de website dat niet alle RAM geheugen is vermeld. Of is het toch verstandiger om iets te kiezen wat wel op de website staat? Ik had een beetje de indruk dat ze op de website achterlopen met het bijwerken naar nieuwere types RAM geheugen.
  • De SSD, goedkoop, komt goed uit tests als budget SSD en 4x4.0 NVMe PCIe schijnt vlot genoeg te zijn als ik het hier en daar lees voor het draaien van software, mocht ik later willen overgaan naar een SSD voor opslag ipv de huidige harde schijf dan heb ik nog plek op het moederbord om een 5x4.0 SSD in te prikken.
  • En de koeler, die past in mijn kast, kan de 9600X volgens mij zat koelen en is stil.
Graag jullie mening, heb ik een beetje de juiste keuzes gemaakt of zitten er hele domme dingen bij.

Zijn er adviezen om dingen echt anders te doen?

Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.

Alle reacties

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:43
Ik zou de voeding vervangen. Tis toch een oud ding.

Tevens zou ik een betere koeler nemen. Die A8 zal wel erg luid zijn. De Arctic Freezer 36 is niet heel veel duurder en blijft erg stil. Zeker als je met GIMPS bedoelt Prime95. Dat stresst de CPU behoorlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Dekar op 04-09-2025 22:58 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12-09 17:21
Eens met @Dekar, je hebt een nieuwe voeding nodig, dit was ook in 2013 al geen hoogvlieger, en niet geschikt voor moderne componenten. Een beetje fatsoenlijke entrylevel voeding kost een tientje of zes (be quiet! Pure Power 11 400W). Als je tegen de €500 gaat uitgeven zou ik in jouw geval een mini PC zoals de Beelink SER9 Pro AMD Ryzen™ 7 H 255 of de Minisforum EU Venus Series UM773 overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 04-09-2025 23:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed P
Tja, ik heb hier zeker nog 3 voedingen liggen, als deze het begeeft pak ik een andere of zorgt een falende voeding voor defecten aan moederbord of processor? Of zijn er andere redenen behalve leeftijd om de voeding af te schrijven?

De 9600X verbruikt max ongeveer 65W, kan deze koeler dat echt niet trekken? De 36 past net wel/niet in de huidige kast, ik vermoed van niet, hij is hoger dan de 8

Met Gimp bedoel ik... Gimp de freeware fotoshop zogezegd
https://www.gimp.org/

Ik heb nagedacht over de mini pc, ik kan de dvd writer er niet in kwijt, ik wil de SSD eigenlijk gebruiken voor de software en de harde schijf voor opslag van foto's, documenten enz, ik kan de harde schijf er ook niet in kwijt. Of ik moet de SSD in partities opdelen misschien? Ik ben nog van de c: en d: schijf generatie. De SSD voor de software, de HD voor de opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
De Arctic Freezer 8A is prima voor entrylevel CPU's volgens de reviews die ik gezien heb (bijvoorbeeld in de laatste c't magazine). Maar een twaalf jaar oude voeding is niet geschikt voor moderne componenten, er is het een en ander gebeurd met bijvoorbeeld power states in de ATX specificaties. Met een oude voeding en een moderne CPU kun je allerlei onverwachte fouten krijgen.

Voor de DVD writer bij een mini PC zou ik naar een extern USB apparaat kijken, zoals de LG GP57EB40, zo vaak gebruik je deze tegenwoordig niet meer.

Een harddisk is best wel traag en lawaaiig, moderne systemen hebben deze niet. Een harde schijf zou ik in een NAS stoppen, zoals deze Synology DiskStation DS124, zonder harde schijf, en deze op een plek zetten waar je hem niet hoort, zoals naast je Ziggo/Odido/KPN/etc router in de meterkast. Alternatief koop je nog een SSD voor in een mini PC, beide voorbeelden die ik noem hebben plaats voor twee SSD's.

Oja, en C: voor programmas en D: voor bestanden zijn inderdaad concepten uit de vorige eeuw ;)

[ Voor 19% gewijzigd door martyw op 05-09-2025 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 13:46

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ed P schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:36:
Ik heb nagedacht over de mini pc, ik kan de dvd writer er niet in kwijt, ik wil de SSD eigenlijk gebruiken voor de software en de harde schijf voor opslag van foto's, documenten enz, ik kan de harde schijf er ook niet in kwijt. Of ik moet de SSD in partities opdelen misschien? Ik ben nog van de c: en d: schijf generatie. De SSD voor de software, de HD voor de opslag.
Als je het over snelheid hebt; koop een iets grotere ssd zodat je de HDD niet meer nodig hebt. Als er iets is wat je snelheid bepaalt in low-end desktop gebruik, dan is het de ssd wel. Je kan besparen door te gaan voor een 7500F processor, daar ga je in jouw gebruik niks van merken.

En eventueel een minipc + externe usb dvd voor die ene keer wanneer je die nog gebruikt? Kost een paar tientjes.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
ik zou inderdaad eens kijken naar een vlotte mini pc, dat werkt goed en heb je geen omkijken meer naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:31
Slechte en oude voedingen kunnen zeker voor schade zorgen. Hoge ripple bijvoorbeeld, is een sluipmoordenaar. Daarnaast in het geval van MS-Tech is de kwaliteit heel slecht met nul fatsoenlijk werkende beveiligingen. Daar ga je bij falen gegarandeerd defecte onderdelen van krijgen.
DeNachtwacht schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 08:33:
[...]
Je kan besparen door te gaan voor een 7500F processor, daar ga je in jouw gebruik niks van merken.
Daar gaat TS zeker wat van merken. Er is namelijk helemaal niets te zien op de monitor met die cpu.

[ Voor 35% gewijzigd door Uszka op 05-09-2025 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ehm oeps, oja. Deze wel
uitvoering: AMD Ryzen 5 8500G Boxed

En is inclusief koeler dus je bespaart dan €40 totaal.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-09 16:13
Ed P schreef op donderdag 4 september 2025 @ 23:36:
Tja, ik heb hier zeker nog 3 voedingen liggen, als deze het begeeft pak ik een andere of zorgt een falende voeding voor defecten aan moederbord of processor? Of zijn er andere redenen behalve leeftijd om de voeding af te schrijven?
Met oudere voedingen heb je een grotere kans op kortsluiting waardoor alles gefrituurd wordt, met als bonus kans op brand of andere narigheid. Nieuwe zijn ook efficiënter met elektriciteit omzetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@Ed P de voeding gaat heus niet direct stuk, het is wel goed om even te kijken of hij stofvrij is en het vermogen natuurlijk genoeg is. Het automatisme om altijd een nieuwe voeding te kopen vind ik zelf altijd wat overdreven, zeker voor simpele systeempjes die niet veel vragen kun je prima wegkomen met een voeding die het niet zwaar te verduren heeft gehad.

Nadeel is dat ze op een gegeven moment wel minder efficient worden, en het hoeft ook niet direct heel duur te zijn weer even wat nieuws te kopen, maar goed kijken naar de noodzaak zou ik zeker doen. Het is echt niet alsof iets wat ouder is dan 5 jaar gegarandeerd volgend jaar in brand staat, ook voedingen hebben net als andere apparatuur allerlei Europese kwaliteitseisen waar ze aan moeten voldoen.

[ Voor 15% gewijzigd door DeNachtwacht op 05-09-2025 09:41 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Hmmm, ik begin wel wat te twijfelen of een mini misschien toch een optie is... het is wel makkelijk, kopen, aansluiten en draaien. Beelink en Minisforum bieden beiden wel leuke modellen aan met best wel aantrekkelijke prijzen. Heeft iemand ervaring met deze sites? Of zijn er betere modellen voor soortgelijke prijzen?
Waarom zie ik trouwens zoveel mini systemen met een Intel processor?

Nadeel is wel dat je redelijk vast zit aan 1 configuratie, over een paar jaar zul je dus gewoon weer een nieuwe moeten kopen, maar ja, wat ik nu heb staan heb ik gekocht en ben er mee gaan draaien, ik heb er alleen een paar jaar geleden extra RAM ingezet maar eigenlijk is de vervangingsprocedure niet echt anders, het komt er gewoon op neer dat ik de hele pc vervang en in de afgelopen jaren er weinig aan heb veranderd.

Hoe slaan jullie je bestanden op? Gewoon op de C: drive onder documenten of zo? Ik vind een aparte D: schijf wel makkelijk, kan alle bestanden zo meenemen naar een andere pc, ik kan eventueel de C; schijf formatteren en opnieuw een schone installatie doen (heb ik trouwens ook niet gedaan de afgelopen 11 jaar). Ik noem nu dus eigenlijk allemaal voordelen op waar ik nog nooit gebruik van heb gemaakt.... Zou ik ze eigenlijk wel nodig hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 12-09 14:46
Ed P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:55:
Hmmm, ik begin wel wat te twijfelen of een mini misschien toch een optie is... het is wel makkelijk, kopen, aansluiten en draaien. Beelink en Minisforum bieden beiden wel leuke modellen aan met best wel aantrekkelijke prijzen. Heeft iemand ervaring met deze sites? Of zijn er betere modellen voor soortgelijke prijzen?

Nadeel is wel dat je redelijk vast zit aan 1 configuratie, over een paar jaar zul je dus gewoon weer een nieuwe moeten kopen, maar ja, wat ik nu heb staan heb ik gekocht en ben er mee gaan draaien, ik heb er alleen een paar jaar geleden extra RAM ingezet maar eigenlijk is de vervangingsprocedure niet echt anders, het komt er gewoon op neer dat ik de hele pc vervang en in de afgelopen jaren er weinig aan heb veranderd.

Hoe slaan jullie je bestanden op? Gewoon op de C: drive onder documenten of zo? Ik vind een aparte D: schijf wel makkelijk, kan alle bestanden zo meenemen naar een andere pc, ik kan eventueel de C; schijf formatteren en opnieuw een schone installatie doen (heb ik trouwens ook niet gedaan de afgelopen 11 jaar). Ik noem nu dus eigenlijk allemaal voordelen op waar ik nog nooit gebruik van heb gemaakt.... Zou ik ze eigenlijk wel nodig hebben?
je kunt ook handmatig je schijf opdelen in meerdere stukken, dan heb je gewoon je D schijf zonder een extra fysieke schijf nodig te hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SVEVszFv0jc40YxvOCaCi5Rsf0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/001x1fHODyIZtYaN7vAImRgT.jpg?f=user_large

Zoiets voldoet misschien wel aan mijn wensen, de uitbreidingsunit is handig om alle randapparatuur aan te sluiten en SD kaarten uit te lezen en tegelijkertijd voor extra opslag...

Het leven zit vol moeilijke keuzes...

Is dit een betrouwbaar adres trouwens om te bestellen? Ervaringen?

En dan een losse DVD writer erbij en een extra ssd kaart er in en ik kan weer een paar jaar vooruit...

[ Voor 9% gewijzigd door Ed P op 05-09-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Ed P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:55:
Mini PC's worden uitgerust met laptop processoren, deze gebruiken minder energie, zowel Intel als AMD zijn actiever in deze markt dan in de desktop markt. Wel zie je vaak wat oudere generaties CPU's in de goedkopere varianten.
Een aandachtspunt bij deze systemen is de koeling, er bestaan exemplaren met een luide koeler, maar bij de modernere systemen is dat meestal in orde. Probeer een recensie van het apparaat wat je bevalt te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zowel Beelink als Minisforum staan goed bekend, beiden verzenden uit Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Naamgeving van de CPU's is verwarrend, zie bijvoorbeeld deze link: https://www.notebookcheck...-and-Specs.1078337.0.html. Maar met een CPU als die je gekozen hebt kun je nog jaren vooruit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
De wat goedkopere Beelink EQi13 Pro Intel® Core™ 13500H/13620H Processor presteert vergelijkbaar met jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ed P schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:46:
En dan een losse DVD writer erbij en een extra ssd kaart er in en ik kan weer een paar jaar vooruit...
Of jezelf wat meer flexibiliteit geven en de kosten voor DVD writer + het elke keer moeten kopen van writable DVD disks, in storage in de cloud steken? Lijkt mij althans veel flexibeler en sneller, ook voor eventuele ontvangers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ed P
Ik gebruik de DVD writer vrijwel nooit maar een enkele keer heb ik nog ergens iets wat ik wil kunnen lezen en een heel enkele keer schrijven. Het is dus meer voor het geval dat. Het laatste jaar heb ik geen DVD aangeraakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Ik zie wel veel problemen met Windows 11 updates en bios op het forum van Beelink.
https://bbs.bee-link.com/?q=windows%2011%20
https://bbs.bee-link.com/t/ser-series

Ik kan slecht beoordelen of dat echte problemen zijn of dat die door de gebruiker zelf zijn veroorzaakt.

Heeft iemand anders daar een mening over?

[ Voor 6% gewijzigd door Ed P op 05-09-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 191,45€ 191,45
1MoederbordenASRock B650M-H/M.2+€ 81,99€ 81,99
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 48,93€ 48,93
1ProcessorkoelingArctic Freezer 8A€ 15,56€ 15,56
1Geheugen internG.Skill Ripjaws S5 F5-6000J3040F16GX2-RS5K€ 114,87€ 114,87
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 59,99€ 59,99
1Interne SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 52,90€ 52,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 565,69
Ik weet het niet met die mini, ik krijg er wat kriebels van. Een leverancier uit Verweggistan. Als er wat is, is het lastig met repareren en service, ik ben beperkt in keuzes en misschien is het ook gewoon onbekend maakt onbemind. Mocht ik in een Tiny House wonen dan had ik voor de mini gekozen.

Ik geloof toch dat ik zelf ga bouwen, ik heb ruimte genoeg in mijn computerkast, of er nu een machine met µATX staat of zo'n mini pc, het past er beide in. Ik neem jullie adviezen ter harte ten aanzien van de voeding en heb mijn bestellijst er op aangepast. Ik heb het RAM geheugen aangepast naar een type dat op de As Rock ondersteuningslijst staat. Just to be sure...

Het enige waar ik nog over twijfel is of de betere grafische kaart in de 8600G een reden zou moeten zijn om deze te kiezen ipv de 9600X.

[ Voor 14% gewijzigd door Ed P op 06-09-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Ik zou G.Skill Flare geheugen kiezen, bij DDR5 is G. Skill Ripjaws geoptimaliseerd voor Intel, G. Skill Flare voor AMD. Verder zou ik toch echt € 15-20 extra spenderen aan het ASRock B650M-HDV/M.2 moederbord, de VRM daarvan is een stuk beter, de netwerkaansluiting is 2.5G ipv 1G, je hebt 2 M.2 sloten ipv 1, je hebt een SSD-heatsink, enz.
Het enige waar ik nog over twijfel is of de betere grafische kaart in de 8600G een reden zou moeten zijn om deze te kiezen ipv de 9600X.
Hangt ervan af, als je lichte spelletjes gaat doen, kan de 8600G nuttig zijn. Indien niet, dan is de 9600X een stuk sneller, ook als je beslist om later nog een aparte videokaart toe te voegen. Dus, zonder games of met zware games: 9600X, met lichte games: 8600G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Ok, dank voor de tip, ik pas het geheugen aan, welke moet ik dan hebben?
Deze?
uitvoering: G.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5
Ik zie veel verschillende en de verschillen zitten in de timings als ik het zo zie. Is dat afhankelijk van de toe te passen processor? Als het RAM geheugen sneller is dan de processor aan kan is het ook geen goede keuze natuurlijk.

Heb ik een SSD heatsink nodig bij de door mij voorgestelde ssd kaart?

Beide borden hebben 2 stuks M.2 sloten, of zie ik dat verkeerd?

Ik zie het verschil in de VRM niet, waarom is de HDV beter?
HDV: 8+2+1 Power Phase, 50A Dr.MOS
H: 6+1+1 Power Phase, 50A Dr.MOS for VCore
Waarom is 8+2+1 beter dan 6+1+1?

Ik wil best twee tientjes meer uitgeven voor een beter moederbord maar ik zie de meerwaarde (nog) niet. Misschien na wat uitleg wel.

Ik zie de meerwaarde van een 2,5Gb netwerkkaart voor mij niet in, ik game niet, ik heb een internetaansluiting van 250 Mb download en 25 Mb up. Zelfs een 1Gb kaart is dan nog veel sneller dan wat ik binnen krijg van meneer Ziggo.

[ Voor 16% gewijzigd door Ed P op 06-09-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balthazaar
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 21:49
Ik zoek voor mijn twee collega's een office pc. Post je jouw definitive build in deze topic? Dan neem ik het over, want het valt ook precies in hun budget. Je zou mij daarmee helpen, het scheelt namelijk onderzoek en een nieuwe topic :).

[ Voor 20% gewijzigd door Balthazaar op 07-09-2025 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Jazeker wil ik dat doen, ik ben er eigenlijk bijna uit, ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op al die moeilijke vragen die ik gesteld heb over het moederbord en dat ik uitsluitsel kan krijgen over het type RAM. En dan ga ik bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ed P schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:43:
Deze?
Ik zie veel verschillende en de verschillen zitten in de timings als ik het zo zie. Is dat afhankelijk van de toe te passen processor? Als het RAM geheugen sneller is dan de processor aan kan is het ook geen goede keuze natuurlijk. een standaard DDR setje voldoet voor jouw gebruik prima; kies iets dat bij veel winkels wordt verkocht en wat goede reviews heeft, en dan de goedkoopste kiezen. Kun je vaak niet mee mis.

Heb ik een SSD heatsink nodig bij de door mij voorgestelde ssd kaart? nee, die zitten bij het moederbord.

Beide borden hebben 2 stuks M.2 sloten, of zie ik dat verkeerd? vaak wel ja

ook dit is in jouw geval allemaal niet zo relevant, daar ga je naar kijken als je overklokt
zie de dikgedrukte antwoorden :)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
@DeNachtwacht dank voor je vlotte respons. Ik zou Ed niet zijn als ik toch niet nog wat aanvullende vragen heb:
Bij het H moederbord zit geen heatsink, stel dat ik die koop moet ik dan alsnog een heatsink kopen of kan ik de SSD ook zonder heatsink plaatsen?

Je zegt "vaak wel ja"; je bedoelt hiermee dat ik het vaak wel verkeerd zie of bedoel je dat er vaak 2 vaak twee stuks M.2 sloten op het bord zitten? O-)

Ik ben maar eens gaan googelen ten aanzien van de VRM, ik heb inderdaad het vermoeden dat het interessant wordt bij gaming computers en dat is deze niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dat moederbord heeft 2 M.2 poorten, één pcie 4.0 4x en één pcie 5.0 4x. Een ssd kan bij dit gebruik in principe wel zonder SSD, maar een goedkope heatsink kost een paar euro en kan ook geen kwaad. Ik zou het zelf wel doen omdat het zo spotgoedkoop is.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ed P
Thanks. Ga ik dat doen. Of ik kies dan toch voor het HDV moederbord, dat is al inclusief heatsink en dan maakt het prijstechnisch allemaal niet zo heel veel meer uit. Keuzes, keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18
Ed P schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 22:43:
Deze?
Ik zie veel verschillende en de verschillen zitten in de timings als ik het zo zie. Is dat afhankelijk van de toe te passen processor? Als het RAM geheugen sneller is dan de processor aan kan is het ook geen goede keuze natuurlijk.
Juist, hetgene wat jij aangeeft is goed, G.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5 is nog iets sneller maar ook duurder.
Heb ik een SSD heatsink nodig bij de door mij voorgestelde ssd kaart?
Het kan sowieso geen kwaad er een te hebben, zo wordt de SSD minder heet.
Beide borden hebben 2 stuks M.2 sloten, of zie ik dat verkeerd?
Sorry, mijn fout, verkeerd gekeken.
8 is sowieso beter dan 6, kan je ook in de afbeelding hieronder zien, een goed moederbord blijft onder de 90°C, bij de HDV is dit 84°C, bij degene die jij koos is het 107°C, plus dat de snelheid van je moederbord er sterk onder gaat lijden, scoort nog geen 1.500 punten in Cinebench 2024, terwijl een goed bord een stuk over de 2.000 zit. Dit is uiteraard wel met een veel krachtiger processor, met de 9600X ga je dit normaal niet hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRq1d1iErsfa_A20MkryrZNEzns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAH80iFRio1PN30AlJZNvcSU.jpg?f=fotoalbum_large
Ik zie de meerwaarde van een 2,5Gb netwerkkaart voor mij niet in, ik game niet, ik heb een internetaansluiting van 250 Mb download en 25 Mb up. Zelfs een 1Gb kaart is dan nog veel sneller dan wat ik binnen krijg van meneer Ziggo.
Fair punt, maar als de snelheid van je internet verhoogt, is het moederbord minder snel de beperkende factor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ed P
Ik denk dat dit het maar moet worden.

Van mijn oude pc ga ik niet veel meer mee nemen, de SD kaartlezer met extra USB poorten en de DVD reader/writer en misschien de oude Sata3 SSD voor opslag.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 196,99€ 196,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 101,99€ 101,99
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 46,97€ 46,97
1ProcessorkoelingArctic Freezer 8A€ 16,24€ 16,24
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,19€ 93,19
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 60,70€ 60,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,98
Nu nog even kijken waar ik deze ga bestellen.
@Balthazaar dit is het dus geworden, ik hoop dat je je collegae er blij mee kunt maken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ed P
@Dekar @martyw @DeNachtwacht @doebbalapoent11 @Uszka @Altamyr @CH4OS @LievenD Dank voor jullie meedenken, input en adviezen. Ik heb er veel van geleerd en mijn voordeel er mee kunnen doen. de bestelling is de deur uit, 1 dezer dagen kan ik aan het bouwen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Succes met bouwen!

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 12-09 16:13
Veel plezier met bouwen, als je problemen hebt kan je altijd hier een vraag stellen maar daar gaan we niet van uit ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balthazaar
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 21:49
Ed P schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:16:
Ik denk dat dit het maar moet worden.

Van mijn oude pc ga ik niet veel meer mee nemen, de SD kaartlezer met extra USB poorten en de DVD reader/writer en misschien de oude Sata3 SSD voor opslag.
1ProcessorsAMD Ryzen 5 9600X Boxed€ 196,99€ 196,99
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 101,99€ 101,99
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 46,97€ 46,97
1ProcessorkoelingArctic Freezer 8A€ 16,24€ 16,24
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3636F16GX2-FX5€ 93,19€ 93,19
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 60,70€ 60,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 568,98
Nu nog even kijken waar ik deze ga bestellen.
@Balthazaar dit is het dus geworden, ik hoop dat je je collegae er blij mee kunt maken.
Dank je wel! Hier heb je mijn collega's en mij zeker mee geholpen. Ik neem het rechtstreeks over.
Pagina: 1