Beste mensen van TweakersForum
Ook ik loop tegen de problemen van W11 en een oudere pc aan. Ik heb besloten dat ik geen linux wil of trucjes met windows server of rufus.
Er moest dus nieuwe hardware komen ter vervanging van de oude 11 jarige set.
Wat heb ik nu?
Snelle pc geschikt voor internetten, office, inkscape en Gimp en dergelijke applicaties, er wordt niet gegamed, niet meer dan "Boze vogels"oid
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het komt niet op een tientje aan, ik verwacht dat ik ergens rond 400 tot 500 euro kwijt ben, als er goede argumenten zijn om een ander keuze te maken dan sta ik daar voor open
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van bovengenoemde hardware heb ik de intentie om alles te behouden behalve moederbord, processor en RAM geheugen en de SSD
Verder wensen bij mijn keuzes:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xoURcvPHaBpu1esXljGPdcH.jpg?f=user_large)
I
Zijn er adviezen om dingen echt anders te doen?
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.
Ook ik loop tegen de problemen van W11 en een oudere pc aan. Ik heb besloten dat ik geen linux wil of trucjes met windows server of rufus.
Er moest dus nieuwe hardware komen ter vervanging van de oude 11 jarige set.
Wat heb ik nu?
- Processor Intel I5-4670K 3.40GHz
- 16 Gb ram ddr3
- moederbord Asus 1150 B85-plus met ingebouwde grafische kaart
- SSD Crucial 256Gb SATA3
- Harde schijf SATA 3 1,0 TB WD blue
- DVD brander van Samsung
- MS-Tech kast met 430W voeding
- Canon Flatbed scanner
- Samsung laserprinter
- 2 Eizo 23"schermen
Snelle pc geschikt voor internetten, office, inkscape en Gimp en dergelijke applicaties, er wordt niet gegamed, niet meer dan "Boze vogels"oid
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het komt niet op een tientje aan, ik verwacht dat ik ergens rond 400 tot 500 euro kwijt ben, als er goede argumenten zijn om een ander keuze te maken dan sta ik daar voor open
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Van bovengenoemde hardware heb ik de intentie om alles te behouden behalve moederbord, processor en RAM geheugen en de SSD
Verder wensen bij mijn keuzes:
- ik denk dat de basis maar een AMD processor moet worden, die zijn volgens mij zuiniger, goedkoper en misschien ook nog wel sneller dan Intel;
- ik game niet dus geen aparte videokaart nodig wat mij betreft;
- wel de mogelijkheid om twee schermen aan te sluiten;
- geen overklokken nodig;
- toekomstbestendig voor zover dat mogelijk is bij een pc;
- 4 USB poorten aan de achterzijde (muis, toetsen, printer, scanner);
- een nieuwe snelle ssd ter vervanging van de huidige SATA 3 ssd;
- ik heb geprobeerd de wat energiezuiniger componenten uit te kiezen;
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7xoURcvPHaBpu1esXljGPdcH.jpg?f=user_large)
I
- k denk dat een Ryzen 5 processor wel voldoende is, de 9600X is redelijk nieuw en energiezuinig, het leek me een iets betere keuze dan de 7600;
- Het moederbord was gewoon de goedkoopste die ik kon vinden gebaseerd op mijn wensen en gebaseerd op de B650 processor, een 850 zou niet veel meerwaarde bieden begreep ik op de diverse fora en wifi heb ik niet nodig, netwerkkabelverbinding is beschikbaar;
- Ik denk dat 16Gb geheugen toereikend is maar op de 1 of andere manier staan er bij mij altijd veel tabbladen open in Firefox en dan loop ik momenteel soms tegen de grens aan, 32Gb dus maar gekozen, wederom de goedkoopste met een hoge kloksnelheid. Deze stond niet op de website van AS Rock als ondersteund maar ik zag ook op de website dat niet alle RAM geheugen is vermeld. Of is het toch verstandiger om iets te kiezen wat wel op de website staat? Ik had een beetje de indruk dat ze op de website achterlopen met het bijwerken naar nieuwere types RAM geheugen.
- De SSD, goedkoop, komt goed uit tests als budget SSD en 4x4.0 NVMe PCIe schijnt vlot genoeg te zijn als ik het hier en daar lees voor het draaien van software, mocht ik later willen overgaan naar een SSD voor opslag ipv de huidige harde schijf dan heb ik nog plek op het moederbord om een 5x4.0 SSD in te prikken.
- En de koeler, die past in mijn kast, kan de 9600X volgens mij zat koelen en is stil.
Zijn er adviezen om dingen echt anders te doen?
Bij voorbaat dank voor jullie adviezen.