De binnenkant van een stoov warmtekussen

Pagina: 1
Acties:

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 08:48
Ik heb vandaag het stoov warmtekussen van mijn vrouw opengetrokken, omdat deze niet meer opwarmde.

Alle lampjes gaven nog de indruk dat er iets gebeurde, maar warm worden ho maar.

De hardware zit mooi in elkaar, alle elektronica zit in het 'labeltje' waar ook de voeding, aan/uit schakelaar en de drukknop zitten.

Een t10 schroef verstopt onder de type sticker zorgt dat de behuizing eraf kan, en de controller via de binnenkant naar buiten kan.

De achterkant van de controller is beschermd door een plastic plaatje dat met 2 kleine schroefjes makkelijk loskomt.

De printplaat van de stoov heeft een paar opmerkelijke eigenschappen, ten eerste lijkt de power plug meerdere versies te hebben, mijn stoov heeft een standaard dc barrel plug, maar er lijkt een andere connector mogelijk te zijn, wellicht zelfs usb.

De andere feature van de printplaat is een seriële poort, wellicht om de firmware te schrijven en of debuggen.

De print zit behoorlijk dik in de coating, maar heeft wel een behoorlijk aantal ongelabelde testpunten.

Mijn probleem was, na het wegpulken van de coating, vrij duidelijk: het verwarmingselement was niet goed meer verbonden, mijn multimeter zag geen verbinding, terwijl je hoogstens een tiental ohms zou moeten zien.

De thermometer gaf iets minder dan 12kohm, ik denk dat dat een 12k ntc is.

Na het openwerken van de connecties in het matje (krimp connectors tussen de koperdraden en de verwarmings draad) was het duidelijk dat het matje nog werkte, maar de verbinding naar de controller in een van de draden niet ok meer was.

Achteraf was het nog veel duidelijker, er was een draadbreuk waarbij de 2 delen een halve cm van elkaar verschoven waren. Met een stukje nieuw siliconen draad en een krimpkousje heb ik de verbinding hersteld, en alles weer in de omgekeerde volgorde ingepakt.

Mijn stoov werkt weer, maar ik vroeg me af, heeft iemand al eerder die seriële poort opgemerkt en zijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen?

elleP

• Schway
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Heb je er ook fotos van? Ik zie di dingen voorbij komen en denk dat het gewone chinese whitelabels zijn omdat ik hetzelfde product met andere merken in de advertenties ziet verschijnen.
Thuis heb ik een kattenluikje waar ik punten zie voor serieel. Mijn idee is op tzt er een debugger op te zetten en zien wat ik kan zien. ik hoop dat ik er een esphome aan kan hangen en meten welke kat binnen komt.

Misschien dat jij het voor je kussen kan doen. Dan weet je op afstand of je vrouw gaar is.:+

• elleP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-09 08:48
Nee, (nog) geen foto's, ik was iets te blij dat het weer werkte en hebt het toen snel weer ingepakt.

Misschien binnenkort nog eens kijken, en dan gelijk even een scope aan de seriele bus hangen om te zien of er gepraat wordt, het nut van een esp kan ik nog niet bedenken, maar dat hoeft de implementatie niet te hinderen.

elleP